Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Ik ben op zoek naar een handige gids over de dieren en vogels die in Zuid-Afrika leven. Hoeft niet tot in detail te gaan maar een handig overzicht met een foto erbij zou leuk zijn. Iemand een idee ?
Re: Boek of gids of dieren en vogels in Zuid-Afrika
Hallo, Kijk is op natuurpunt.be. Daar vind je wel je gading. Heb er online onlangs een boek gekocht(Birds of the Gambia). Effen een account aanmaken, betalen met c.card en enkele dagen later het boek keurig verpakt in mijn brievenbus. succes
Heb je echt liever "plaatjes", dan zou je kunnen opteren voor een bijna idem boek, van dezelfde schrijvers, namelijk deze editie. Iets minder volledig, maar dan heb je wel kleurenfoto's, wat het identificeren makkelijker maakt, zeker voor een newbie (op Zuid-Afrikaanse bodem).
Beter dan bovenstaande boeken kan je niet hebben. Tenzij echt detail-gidsen van één bepaalde streek. Ga je bvb naar de lowveld (de Kruger, en wat errond ligt), dan is dit boek beter: The South African Bushveld: A Field Guide from the Waterberg. Omdat je dan meteen ook alles weet van de dieren, bomen, grassen, bloemen, slangen, insecten, enz... in die streek. Deze gids is geschreven door Lee Gutteridge, die chairman is van FGASA (de organisatie die verantwoordelijk is voor training en certificatie van wildlfe gidsen). Als je dit boek neemt kan ik het voor je laten signeren, over enkele maanden.
Laatste tip; gebruik de co.uk site en niet de .com als je bestelt bij Amazon. Anders is de kans groot dat je import kosten aan je been hebt.
Re: Boek of gids of dieren en vogels in Zuid-Afrika
Bedankt voor de reacties. Er zijn inderdaad wel wat boeken te vinden. Spijtig genoeg allemaal in het engels. Zijn er nederlandstalige boeken op de markt ?
Bedankt voor de reacties. Er zijn inderdaad wel wat boeken te vinden. Spijtig genoeg allemaal in het engels. Zijn er nederlandstalige boeken op de markt ?
Tom.
Ik vrees dat daar geen "markt" voor is. Zoveel Nederlandstaligen met gevorderde interesse in de Zuid Afrikaanse fauna zijn er niet.
Het kan zijn dat er hier en daar wel een boekje te vinden is dat een beetje de goeie richting uit gaat, maar ik vrees dat dat allesbehalve volledig zal zijn. En het zal waarschijnlijk ook niet erg nuttig zijn ter plaatse.
Wat wel een alternatief kan zijn; de SASOL gidsen (en het alternatief; de Roberts gidsen) bestaan in het Zuid-Afrikaans (wat dicht bij het Nederlands ligt).
Je kan ze kopen op kalahari.net, de grootste zuidafrikaanse online boekenwinkel.
Zo heb je twee vliegen in één klap; een vogelgids en een lespakket Zuid-Afrikaans.
Nu, bovenstaand is een voorbeeld voor een vogelgids, maar er bestaan ook (zoog)dieren-gidsen in het Zuid-Afrikaans, en boekn over slangen, bomen, bloemen, vlinders en noem maar op. Allemaal te vinden op Kalahari.net.
Ik ga niet teveel op die site, anders koop ik me arm.
Comment