Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nepal - Welk materiaal?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nepal - Welk materiaal?

    Dag iedereen,

    als klimmer zit ik vaker in de bergen maar ik gebruikte steeds een compact digitaal toestelletje. Nu reis ik maart/april naar nepal en zou mijn Canon 1000d meenemen. Ik heb daarvoor enkel de standaardlens 18-55 en die is toch, zo ervaar ik het toch, beperkt om landschappen mooi op beeld te krijgen. Daarnaast vroeg ik me ook af of er nog andere dingen zijn waar ik op moet letten? Instellingen? filters? zonnekap?

    Ik hoor het graag van jullie!
    Alvast dank,
    Koen

  • #2
    Re: Nepal - Welk materiaal?

    Zonnekap zet je altijd op je lens.
    Qua filters zou een polarisatie filter een nuttige aanschaf kunnen zijn.
    Instellingen zijn belangrijker dan je materiaal. Een goed boek uit de bieb, of enkele draadjes op dit forum kunnen je daar wegwijs in maken. Zoek bvb eens op 'histogram'.
    Foto's in raw schieten, geeft je wat meer tolerantie in het nabewerken.
    Er is niets mis met een 18-55 range, maar een kitlens staat nu eenmaal helemaal onder aan de kwaliteitsladder. Eventueel een beter lenske kopen? Of een breedhoek die zeker van pas zal komen in de Himalaya. Overweeg ook eens om panorama foto's te maken. Lees op voorhand hoe dat moet en oefen alvast met 'stitchen'.
    Focus je echter niet alleen op landschappen. De bevolking in Nepal is wat mij betreft één van de fotogeniekste. Laat ze deel uitmaken van je landschaps- of architectuurfoto's.
    Zelf reis ik nooit zonder statief. De mooiste foto's maak je 's ochtends of 's avonds, bij minder licht en dus langere sluitertijden. Ook al zijn die helderblauwe bergluchten zo mooi, ze zorgen niet voor spanning in je fotoalbum.
    Have fun! Nepal is een geweldige reisbestemming

    Comment


    • #3
      Re: Nepal - Welk materiaal?

      Onlangs zag ik dit filmpje: The Rock Climber - Behind the Scenes with Simon Carter

      Ik weet niet of dit het soort "klimmen" is wat jij doet maar mss dat dit filmpje wel van pas komt.
      Qua lenzen denk ik dat een groothoeklens lens en mss een telelens (200 a 300mm) ( nog wel handig kan zijn. Je moest maar eens een Yeti tegen komen... Zo zie ik bv dat Canon (ben niet zo thuis in de canon lenzen) een 18-200mm heeft. Kan handig zijn om wisselen van lenzen te vermijden. Maar is niet aan te raden vermits je dan ("overlapping" krijgt in je bereik 18-55 / 18-200) en bovendien kwaliteit verliest...

      Huren of "lenen" (een doos praline achteraf) is natuurlijk ook steeds een optie...
      Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
      Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

      Comment


      • #4
        Re: Nepal - Welk materiaal?

        Een polarisatiefilter zou inderdaad handig kunnen zijn - om reflecties vermijden en dergelijke - maar op een groothoeklens gaat dat rare effecten geven. Het ene stuk lucht kan dan erg mooi verzadigd zijn qua kleur, terwijl 't andere bijvoorbeeld wit ofzo gaat zijn. Ook moet je dan een dunne filter hebben, want bij groothoeklenzen krijg je anders al snel vignettering .

        Dat is toch hetgeen ik heb gehoord en gelezen over een polarisatiefilter (heb geen groothoeklens waar mijn 77mm filter op past en heb 'm nog maar nauwelijks gebruikt op mijn 70-400).
        Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

        Comment


        • #5
          Re: Nepal - Welk materiaal?

          Het hangt er voor een groot stuk van af wat je in Nepal gaat doen. Blijf je in de laaglanden, ga je op trekking, of ga je op expeditie? Ga je langere periodes afgesneden zijn van elektriciteit e.d. (i.v.m. geheugen en batterijen)?

          L.
          http://lievendevlaminck.wordpress.com/

          Comment


          • #6
            Re: Nepal - Welk materiaal?

            Ik zou een groothoek en een telelens meenemen met daarnaast nog een pol filter.
            Zorg wel dat je lichtsterke lenzen meeneemt met name de groothoek. In een stad als Kathmandu zijn de gebouwen e.d. erg donker met dus grote contrastverschillen. Ook als je in een tempel wilt fotograferen (zonder flits uiteraard) is dit erg welkom.
            Pola filter kan ik ook aanraden.
            Vergeet ook vooral niet genoeg geheugenkaartjes en of laptop o.i.d. mee te nemen. Ter plaatse valt het niet mee kaartjes te kopen. Je zou in de steden eventueel wel een cd/DVD kunnen branden als back-up. Eraring is namelijk dat als je een paar weken wegbent er zeker meer dan 1000 foto's getrokken zullen worden.

            Maar wat voor soort reis wordt het. Een rondreis door het land met busjes o.i.d.? Of ga je echt een trekking doen in slechts een klein stukkje?
            Als je gaat trekken denk dan ook aan een goed rugzak met tevens wat bergruimte voor truitje, eten en drinken e.d. Het is en blijft een land met erg veel bergen (geen meter vlak) dus kan het weer erg veranderlijk zijn.
            In welk jaargetijde ga je trouwens op reis? Het najaar (vanaf eind Oktober) staat bekend om z'n heldere luchten.

            Heb afgelopen najaar een trekking gedaan in Langtang-Helambu regio, 2 weken gelopen. Enkele van m'n foto's: http://jalbum.net/browse/user/album/825964/
            Surfzeeuw
            Panasonic G3

            Comment


            • #7
              Re: Nepal - Welk materiaal?

              Hopla,

              Vorig jaar trok ik naar Nepal. Volgende lenzen staken in mijn fototas:
              • 12-24 4.0
              • 50 1.8
              • 18-70 kitlens


              Eigenlijk was mijn kitlens voor mij persoonlijk wat overbodig, maar als je de bergen intrekt kan een zoomlens inderdaad wel handig zijn.
              Meest gebruikte ik mijn breedboek voor landschappen en de 50 mm als portretlens (aanrader!)
              Enkele portretten: http://mpression.be/facesofnepal.php

              Comment

              Working...
              X