Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

marokko - de koningssteden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • marokko - de koningssteden

    In april heeft m'n wederhelft een weekje Marokko gepland. We doen per autocar een rondreis langs de koningssteden. gezien het reistype (autocar), wat neem ik het best mee ? Moet ik rekening houden met een pol-filter ? Ik dacht de 16-35 en de 70-200 mee te nemen en de 24-70 thuis te laten.
    Is het veilig om 's avonds je buiten het hotel te begeven met je fotomateriaal ?
    Is het nuttig om een monopod mee te nemen ? Flits ?

    Alvast bedankt,
    Sven

  • #2
    Re: marokko - de koningssteden

    Bruikbaar maar zeer zwaar. Heel wat gezeul. Ik persoonlijk gebruik voor dat soort trips een D80 met een vaste 25mm of enkel mijn Canon G10 low-profile, past altijd in mijn zak. Licht en voor mij genoeg.
    Gebruik inderdaad een pol filter, want het is nogal stoffig daar.
    Ik zou in de hotels voorzichtig zijn - zeker als je high profile rondloopt.
    Monopod zou ik niet meenemen, eerder een ministatief van gitzo.

    Nerdi

    NB: In Marokko wordt men niet graag gefotografeerd men kan agressief worden.
    Last edited by Nerdifant; 14 december 2010, 14:15. Reden: Extra
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: marokko - de koningssteden

      Die reis ongeveer 12 jaar geleden gemaakt. Toen had quasi 75% van de mede-reisgenoten een reflex bij, enkelen zelfs met meerdere lenzen. Statief raad ik af: weinig plaats op de bus, snel in - en uitstappen. De wandeling door de souks van Fez gaat snel met (toen toch) een lokale gids die zevenmijlslaarzen aanheeft. Zeker niet de mogelijkheid om wat achter te blijven en leuk wat plaatjes te schieten. Toen was het "follow the guide", "please take picture here", "You MUST take picture of royal palace" (en toen werd hij kwaad op enkele mede-reizigers die de poort van het paleis niet wouden fotograferen).
      Zeker een mooie reis, maar eerder gelegenheids-fotografie dan werkelijk kunstzinnige opnames. Ik kan me herinneren dat de afstanden relatief lang waren tussen de steden.
      's Avonds rondwandelen? Heb ik gedaan, niet tever van het hotel af....toen werd je aangestaard als een wezen van Mars...is misschien verbeterd?

      Hebben toen de reis vervolgd met een 4x4 met prive-chauffeur doorheen het diepere zuiden over niet-verharde wegen (dit stuk van de reis georganiseerd door een lokale reisorganisator (een Belg nota bene). Erg mooi land, bevolking in die afgelegen gebieden vriendelijk, mensenschuw, vrouwen niet bereid om zich te laten fotograferen door mijn echtgenote.

      Comment


      • #4
        Re: marokko - de koningssteden

        Totaal geen probleem om 's avonds op pad te gaan.
        Blijf vooral een beetje in de toeristen centra's en je hebt geen centje pijn.
        Je reist met de auto dus de lenzen die je voorstelt zijn prima te doen.
        Pol filter zou ik vooral voor de landschappen doen, dus tussen de steden met het reizen. Daarbuiten niet, kost je alleen maar stops.
        Surfzeeuw
        Panasonic G3

        Comment


        • #5
          Re: marokko - de koningssteden

          Bedankt voor de nuttige tips. Eentje begrijp ik niet: pol filter tegen het stof ? (tenzij het een fotograpje is: pol(len)filter ).
          Ik dacht aan die polfilter vanwege het natuurlijke licht in die periode ?
          Ik vrees dat het inderdaad eerder gelegenheidsfotografie zal worden.

          Sven

          Comment


          • #6
            Re: marokko - de koningssteden

            Je pol filter doet dubbel dienst als pol filter en stof filter (anders moet je een nutteloos UV of ND filter zetten als stoffilter)

            M
            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

            Comment


            • #7
              Re: marokko - de koningssteden

              Ik volg deze topic aandachtig, want ik maak ook een 15daagse rondreis in Marokko met groep.
              Zal dus steeds "volg de gids" zijn, en busje op en busje af.
              Ik twijfel ook of ik mijn EOS 20D met Tamron 18-200 ofwel mijn bridge Canon SX10IS zou meenemen.
              Waarom ik twijfel: Met de 20D kan ik RAW fotograferen, maar is zwaarder en opvallend.
              De SX10 heeft geen RAW maar laat toe onopvallend te werken. (heeft draaibaar scherm)
              Ik wil alleszins de plaatselijke bevolking respecteren en zo min mogelijk irriteren, maar ben niet bereid om te gaan betalen voor een fotoke.
              graag jullie mening
              Canon EOS 5D MIV
              https://www.flickr.com/photos/valloray/

              Comment

              Working...
              X