Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Cuba 2011

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Cuba 2011

Ook al is het nog even weg ....
    Ik had graag zoveel mogelijk nuttige info voor mijn 3 weekse fotoreis in het aanlokkelijke Cuba bij elkaar gesprokkeld.
    Steden zoals , Havana , Cienfuegos, Trinidad , Cuba de Santiago mogen weldra geen geheimen meer hebben voor me.
    Alle tips m.b.t de fotografie maar ook andere zijn uiteraard van harte welkom en
    kijk er alvast erg naar uit.
    Met fotografische en avontuurlijke groeten ,
    NIKON D700 & NIKON D300 Telephoto AF Micro-Nikkor 105mm f/2.8 G ED-IF, AF-S VR Autofocus lens, 18-200mm f/3.5-5.6 G ED-IF, AF-S DX VR Autofocus lens, Nikkor AF 80-400/4.5-5.6 ED D VR. Tokina SD 12-24(IF) DXII, Nikon SB 900.

Re: Cuba 2011

hollla
    hier enkele tips
    slapen:casa particulares(b&b) beter dan staatshotels
    vervoer:bus van viazul
    etenok in de casa lekker en goedkoop
    steden:havana,trinidad,santiago de cuba,cienfuego,camaque,
    natuur:baracoa,vinales,
    voor meer info stuur maar een mailtje
    grtjs marc

Comment

Hey hey,

Ook ik sluit me aan bij de casa's, kwa transport zou ik gaan voor een huurauto.
      Casa + auto geeft een ongelooflijke vrijheid om het land te ontdekken. Je zal op plaatsen komen waar je liefst wat langer blijft dan initieel gepland en op andere plaatsen zal je liever sneller weg zijn, met deze opstelling is het makkelijker om flexibel te zijn.

De beste tip die ik je kan geven is: verlies je geduld niet. In Cuba gaan de meeste dingen op een heel ander tempo dan dat we hier gewend zijn. Twee a drie uur wachten op je bagage op de luchthaven is bijvoorbeeld geen uitzondering.
      Na één dag ben je dit normaal wel gewend.

Ik heb nog veel te leren en krijg daarom graag veel opbouwende kritiek.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binomar Bekijk bericht
        Hey hey,

Ook ik sluit me aan bij de casa's, kwa transport zou ik gaan voor een huurauto.
        Casa + auto geeft een ongelooflijke vrijheid om het land te ontdekken. Je zal op plaatsen komen waar je liefst wat langer blijft dan initieel gepland en op andere plaatsen zal je liever sneller weg zijn, met deze opstelling is het makkelijker om flexibel te zijn.

De beste tip die ik je kan geven is: verlies je geduld niet. In Cuba gaan de meeste dingen op een heel ander tempo dan dat we hier gewend zijn. Twee a drie uur wachten op je bagage op de luchthaven is bijvoorbeeld geen uitzondering.
        Na één dag ben je dit normaal wel gewend.
        Oeps .... dat beloofd met de bagage ;-)
        Ik heb ondertussen al een huurwagen van hieruit geboekt , nu nog aan deugdelijke roadmaps geraken bij gebrek aan het GPS systeem.
        Misschien sluit ik een aparte verzekering af voor het fotomateriaal en laptop, ben der echt niet gerust in ?!
        Alvast bedankt.
        NIKON D700 & NIKON D300 Telephoto AF Micro-Nikkor 105mm f/2.8 G ED-IF, AF-S VR Autofocus lens, 18-200mm f/3.5-5.6 G ED-IF, AF-S DX VR Autofocus lens, Nikkor AF 80-400/4.5-5.6 ED D VR. Tokina SD 12-24(IF) DXII, Nikon SB 900.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door veteraan Bekijk bericht
          hollla
          hier enkele tips
          slapen:casa particulares(b&b) beter dan staatshotels
          vervoer:bus van viazul
          etenok in de casa lekker en goedkoop
          steden:havana,trinidad,santiago de cuba,cienfuego,camaque,
          natuur:baracoa,vinales,
          voor meer info stuur maar een mailtje
          grtjs marc
          Ik heb 4 dagen Havana , 3 dagen Varadero voor de terugreis, 2 dagen Trinidad , 2 dagen Santiago , 2 dagen Playa Santa Lucia en verder telkens 1 dag voor Playa Giron , Cienfuegos, Camaguey, Holguin , Moron, Santa Clara , Bayamo dit zijn allemaal tussenstops om de lange afstanden wat op te delen en geeft me zo meer tijd en ruimte om te doen waar ik voor ga ...
          Ik hou mijn " fingers crossed "
          Bedankt voor de reactie .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nirvanasan Bekijk bericht
            Ik heb 4 dagen Havana , 3 dagen Varadero voor de terugreis, 2 dagen Trinidad , 2 dagen Santiago , 2 dagen Playa Santa Lucia en verder telkens 1 dag voor Playa Giron , Cienfuegos, Camaguey, Holguin , Moron, Santa Clara , Bayamo dit zijn allemaal tussenstops om de lange afstanden wat op te delen en geeft me zo meer tijd en ruimte om te doen waar ik voor ga ...
            Ik hou mijn " fingers crossed "
            Bedankt voor de reactie .
            Nog een tip voor Trinidad.
            Haast je daar zo snel mogelijk weg in de voormiddag om dan in de late namiddag terug te keren.
            Voormiddag komen de tourbussen toe en is het een ware overrompeling
            Maar eens de meerderheid van toeristen verdwenen is is het een prachtig stadje.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binomar Bekijk bericht
              Nog een tip voor Trinidad.
              Haast je daar zo snel mogelijk weg in de voormiddag om dan in de late namiddag terug te keren.
              Voormiddag komen de tourbussen toe en is het een ware overrompeling
              Maar eens de meerderheid van toeristen verdwenen is is het een prachtig stadje.
              Thx, voor de tip !
              En ........ niet gedoken ?
              Ik ga het niet kunnen laten vrees ik :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nirvanasan Bekijk bericht
                Thx, voor de tip !
                En ........ niet gedoken ?
                Ik ga het niet kunnen laten vrees ik :-)
                Gedoken niet, we hadden ons brevet nog niet op dat moment, en om het in Cuba te leren bleven we niet lang genoeg op dezelfde plaats.
                Ondertussen hebben we wel al wat ervaring kunnen opdoen in de caraïbische zee en ik hoop ooit terug naar Cuba te gaan om daar ook eens een kijkje te nemen onder water. Rond playa giròn zijn een antal kantduikplaatsen dat ik weet, maar ik neem aan dat er wel veel meer zullen zijn

Nog een tip: ik weet niet of je in de buurt van de Sierra Maestra passeert, maar indien wel, trek een half dagje uit om het rebellenkamp van Fidel te bezoeken. Zeer de moeite waard, en een prachtige omgeving.

Comment

wij hebben een trektocht van 4 dagen gedaan in de sierra maestra, toch een hoogtepuntje. onze route was:

holguin - sierra maestra - santiago de cuba - baracoa - camaguey - cienfuegos - santa clara - trinidad - vinales - havana

wij hebben alles met huurbusjes gedaan, zelf geen auto gehuurd. wij waren wel met een groep van 8 vrienden.

de kleine dorpjes gaven mij de mooiste indruk.

TIP: kijk ELKE rekening na. Ik denk niet dat wij 2 keer ergens betaald hebben waar géén fout in de rekening stond. Ze doen dat echt systematisch (jaar of 4 geleden)

Skip een dagje Varadero en ga langs santa clara... Historisch misschien de belangrijkste plaats van Cuba (na Havana).

Comment

Bedankt iedereen.......
                    Hopelijk mag ik nog zo van tipjes hier lezen.
                    Ik blijf ernaar uitkijken !
                    Greetz ....

Comment

Als je zelf een huurwagen hebt, pas dan op voor volgende: laat je auto 's nachts niet op straat je wielen zouden wel eens van eigenaar kunnen veranderen (oa.). Als je in casas particulares vertoeft hebben die meestal een oplossing.
                      Pas op voor de wegen, onverwachte putten in de weg en die kunnen wel eens tegenvallen. Ook op,de autostrades die dienen tevens om met paard en kar, fietsers en voetgangers op te rijden...
                      Er zal je waarschijnlijk benzine/diesel aangeboden worden, meestal gestolen, soms kan je er op vertrouwen, maar sommigen durven hem mixen met water en dergelijke. Ik heb het ondervonden, je wordt meestal wel,geholpen door iemand, maar het resulteert altijd in het leegpompen van de tank..
                      Verder raad ik je aan om een Assimil,aan te schaffen. Alles wordt zo veel eenvoudiger als je de taal een beetje beheerst, zeker in die casa particulares. Ze spreken niet altijd Engels en het is dan dikwijls maar een paar woordjes. Ikzelf ben meerdere malen in Cuba geweest (10) en na de eerste keer paar maanden een half uurtje elke avond studeren en in de wagen naar de dvd luisteren ging er , bij een volgende bezoek, een wereld vol verschil open. Loont ECHT de moeite, jouw verlof wordt er met de helft beter van. De locals zijn zeer behulpzaam als je de taal een
                      beetje beheerst
                      Ik heb zelf gedoken in Cuba, enkel in de regio van Santa Lucia dat valt wel mee qua onderwaterfauna/flora. Er zijn natuurlijk mooiere plaatsen op deze wereld, maar ik zou het quoteren met een 7/10. Het tweede grootste barrièrerif ter wereld vind je hier ook.
                      Wat wel interessant is, je kan hier duiken doen van 90 meter , als dat je interesseert uiteraard. Ze evalueren je niet op je brevet, maar in het water. Het gaat er niet zo kinderachtig aan toe zoals bij padi
                      Het spannendste wat ik er ooit meegemaakt heb was een privé-nachtduik met een van die monitoren in Santa Lucia. We gingen vissen schieten, dit doen ze om te eten en niet voor de 'sport'. Na een paar vissen die ze gewoon aan hun loodgordel vasthaakten verschenen er plots een paar rifhaaien. Die beestjes waren redelijk geagiteerd ( waarschijnlijk door het bloed van de geschoten vissen). We zijn dan maar rug tegen rug
                      naar boven gegaan +3 min deco en dan het veilige bootje ingekropen...
                      Uiteindelijk kan ik hier nog een klein boekje overschrijven, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Als je specifieke vragen hebt wil ik die graag beantwoorden.
                      Mvg
                      Miel
                      Last edited by mil1; 10 oktober 2010, 21:56.
                      D90 - D70 - F80 + glas

Comment

In 1999 en 2003 met een groepsreis naar een ontwikkelingsproject geweest.
                        We kregen de kans om een school (kinderen dragen felgekleurde uniformen) en een schooltje / dagopvanghuis voor kinderen met autisme en down syndroom te bezoeken.
                        Echt de moeite waard. Zeker die school/opvanghuis was super de moeite. Ze krijgen daar een heel intesieve begeleiding waar we in België jaloers op mogen zijn. Zeker kwalitatief. De gebouwen zelf waren eerder heel armoedig. Maar de kinderen zelf waren heel prettig en werkten mee om te fotograferen. Ook de begeleiders werkten actief mee om een mooie reportage te realiseren. Stuur nadien wel een reeks met afgedrukte foto's op.
                        Mijn foto's werden genomen met een Konica Hexar 35mm /f2 met opzetflitser op ilford HP5 zwart wit film. Liefst een semi prof kamera die klein (stijl nex 5 sony of olympus pen) is en dus geen indrukwekkende reflex, want die kinderen zijn daar niet open tegen/zelfs bang voor.
                        Gezien je nog een lange voorbereidingstijd hebt, misschien eens contact zoeken via ambassade of hulporganisatie (bv ngo FOS).

mvg

Franky

Comment

Ikzelf ben vorig jaar naar Cuba geweest.
                          Je zult het je niet beklagen.

Ik zie in bovenstaande posts dat je al tal van info hebt verkregen.

Misschien nog een kleine tip:

Geniet van de mojito

Mvg
                          Gerstenat

Comment

Ik heb ooit nog eens een reisverslag geschreven waar praktische info aan toegevoegd is. Het staat op mijn site: http://users.telenet.be/warresworld/index.html
                            Warre

Comment

Klopt wat Binomar schreef : Cubanen leven op hun gemak, geen stress zoals wij !
                              Ik had altijd de indruk van cubanen ... "Wat Ik Vandaag Niet Doe Zal Ik Morgen Wel Doen".
                              Zalig gewoon !
                              In Havana kan je gemakkelijk een hele week rondlopen en duizenden foto's nemen. Elke straathoek biedt weer iets anders aan : de oldtimers, de oude gevels, de verrimpelde mannen, de mooie vrouwen, de prachtige baai, de kerkjes, de zonsondergang, de klederdracht, het enorme kerkhof, de typische cafeetjes, de (vergane) kleuren, oude vrouwtjes met churchill sigaren, de boekenmarkt, de lokale vlees- en bloemen- en groentenmarkt, enz enz enz ...
                              Tracht je misschien ook wat voor te bereiden met HDR fotografie, want dat zou ik ZEKER proberen mocht ik ooit terug gaan naar Cuba. Al die kleuren die je daar ziet, vergeleken met "grijs" Belgie !
                              De mooiste steden werden al opgesomd door collega BD'ers hierboven.
                              Goeie reis !

Comment

Working...
                              X