Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies voor Patagonia en Noord-Argentinië

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Advies voor Patagonia en Noord-Argentinië

Hi

ik ga binnenkort voor een maandje rondreizen door Argentinië, met de focus op Patagonië

kort samengevat gaan we enkele dagen naar Buenos Aires, de watervallen in Iguazu, Peninsula Valdez (walvissen, orka's...), El Calafate (gletsjers) en een trektocht in torres del paine (Chili). Alles zelf geregeld, zonder organisatie.

Aangezien dit allemaal met de rugzak is, ga ik niet overdrijven met fotomateriaal. Ik heb een D90 met 2 SD's van 8GB, een Nikon 18-105mm lens, een Nikon 10.5mm f2.8 fisheye, een Nikon 50mm f1.8...

Zijn er mensen die deze reis ongeveer al gedaan hebben? Is een groter bereik handig (70-300)? Veel gebruikt ginds? Welk materiaal zouden jullie meenemen? Extra's?

Zijn er fotografie spots die je zéker bezocht moet hebben?

thanks!

Re: Advies voor Patagonia en Noord-Argentinië

Goeiedag,

De PerIto Moreno glacier in El Calafate in Argentina heb ik gedaan, dat is de langste gletser ter wereld. Ongelooflijk mooi om te fotograferen.
    Patagonia heb ik een groot deel gedaan, met als hoogtepunt het National Parque Torres Del Paines. De torres domineren daar het landschap uit alle hoeken van het park.
    Er is daar heel veel wind, zodanig dat de wolkenformaties er na enkele minuten totaal anders uit zien.
    In die tijd (2003) fotografeerde ik nog analoog, de meeste fotos werden dan ook geprint en in een album gemonteerd met alle info erbij.
    Zijdelings nam ik ook de eerste digitale beelden met een Coolpix E995 (van het werk dan nog) van 3 Mpix.
    Eerlijk gezegd werd ik daar gebeten door de digitale fotografie !
    In Buenos Aires mag je de gekleurde wijk San Telmo niet missen, alle huisjes en wijken hebben een andere kleur, heerlijk.
    Je kan altijd een Pm sturen

mvg,

Roland

Comment

Voor Peninsula Valdez is vooral snelheid en scherpte belangrijk. Je hebt niet veel tijd om te reageren en perfect kadreren is schier onmogelijk (1 tot 3 seconden max, tenzij voor een staartvin), dus croppen is nadien een goed alternatief om een gebrek aan zoom te compenseren. Vergeet ook niet dat je in Torres alles moet dragen, dus denk zeker aan het gewicht wanneer je je keuze maakt (gaan jullie kamperen of in de hutten slapen?). Ik ken ondertussen het maximale comfortgewicht van mijn rugzak, dat lag zowat 5 kg lager dan ik oorspronkelijk dacht aan te kunnen (hebben volledige circuit in Torres gelopen, 100% zelfdruipend).
      Verder nog: voldoende batterijen (zelfs als je ze in Torres ergens kan opladen).

En zoals je wel zal weten: voorzie kledij voor alle seizoenen, want wij hebben ze meermaals alle 4 op dezelfde dag weten passeren (beginnen wandelen in T-shirt zonder een wolkje aan de lucht, een uur later in een sneeuwstorm zitten en bij terugkomst op de campsite de helft van de tenten weggeblazen).

Geniet er van, het is ginder prachtig!!

Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

Comment

Ah ja, bezoek Iguaçu zeker aan beide kanten van de grens. Loont echt de moeite!!

Comment

De fisheye en de 50mm lijken me niet erg bruikbaar. Je hebt vooral GROOThoek nodig daar. Voor shots als deze heb je wel wat zoom nodig uiteraard, maar: Patagonië = vooral landschappen. Maar ook: lange afstanden. Ik weet niet hoe je dat plant te overbruggen - de reisbussen zijn vrij comfortabel en schappelijk geprijsd- maar het zal in elk geval tijd kosten. Véél tijd. Dus voorzie lectuur e.d..

Peninsula Valdez : Alles hangt af van de timing. Wannéér ga je juist? In Febr is er niet veel te zien (in Febr zijn die walvissen al weg). Ben er zelf dus niet geweest.

Wat doe je in TdP? 2/3-daagse korte tour? Of effectief een trekking van 5 dagen of meer? Probeer zeker de Valle del Francès mee te pikken (tot boven). De moeite waard. Veel zal ook afhangen van de weersomstandigheden. Als het erg bewolkt is kan deze trip tegenvallen, maar 't probleem is: op 15 min tijd kan het weer helemaal omslaan. Als je een maand hebt, zou ik het er wel op wagen, maar neem regenkledij mee.

In Buenos Aires : Voor La Boca heb je helaas publiek transport of taxi nodig(wegens veiligheid). Ter plekke dropt men je af samen met horden toeristen en bijhorende bussen op een plaatsje met 2 à 3 super-toeristische straatjes en politie verbied je dan van daar buiten rond te toeren. San Telmo is veel veiliger en erg aangenaam om rond te kuieren.

Ik neem aan dat je El Perito Moreno en aanverwanten wil bezoeken in El Calafate? (btw; voor sommige shots heb je hier wel wat zoom nodig. De tours om alle gletsjers te bezoeken kan je makkelijk ter plekke (in El Calafate) regelen, maar zijn wel prijzig. Reken 180 à 200 USD. Full-day tour met enkel Perito Moreno is 90 USD als ik me goed herinner (excl boottocht tot vlakbij de gletsjer: 40 USD extra).

Een mogelijke bestemming die bijna op je route ligt is Monte Fitz Roy met o.a. (Lago de Los Tres vlakbij El Chaltèn (ze noemen zichzelf de 'Trekking Capital of the World'...). Andere bestemming die we ook gedaan hebben is uiteraard Ushuaia, maar is wel een kostelijke grap wegens afgelegen. Maar je kan het combineren met een bezoekje aan Tierra del Fuego National Park.
          Last edited by SeaSquid; 1 september 2010, 20:12.
          equipment: camera's, lenses & some imagination

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SeaSquid Bekijk bericht

Peninsula Valdez : Alles hangt af van de timing. Wannéér ga je juist? In Febr is er niet veel te zien (in Febr zijn die walvissen al weg). Ben er zelf dus niet geweest.
            Klopt als een bus. Wij waren er begin december en hebben er zeer veel gezien. Een Nederlands koppel dat we nadien zijn tegengekomen waren er 2 weken later en hebben uiteindelijk 3 dure tours moeten doen om er helemaal op het einde eentje te zien.

Comment

allen bedankt voor de info.

wij gaan eind november naar Peninsula Valdez, schijnt het perfecte tijdstip voor walvissen en consoorten...

Perito Moreno staat uiteraard in de planning, net als de Upsala. Het is inderdaad niet goedkoop, maar voor zo'n wonderen der natuur heb ik wel een en ander over.

ivm TdP: wij slapen in de hutten en kunnen onze hoofdbagage achterlaten voor we de trektocht beginnen. Dus met een kleine rugzak en fototoestel moet dat goed te doen zijn. We doen een trekking van 4 dagen, telkens de grote tocht... Ik doe elk jaar een reis van ongeveer een maand en constant met de grote rugzak rond trekken, begint zijn tol te eisen Zijn die trekkingen vlot te doen zonder gids?

Kledij ben ik aan het verzamelen. Ik heb me net een wind- en waterdichte vest gekocht die ook goed warm is!

BA dan: we logeren in San Telmo, dus daar gaan we zeker wat rondtouren. Via via hebben we 2 personen leren kennen die in BA wonen, en die gaan ons eens meenemen door La Boca... alsook naar de voetbal (zijn daar socio's)

We nemen 3 binnenvluchten en een aantal bussen... IPOD en boeken liggen klaar!

Ik wou de fisheye meenemen om enkele landschappen te trekken (de vervorming vind ik vaak zelfs mooi), en ze weegt niet veel. Ik heb momenteel niet echt een breedhoeklens (18mm...). Ik zal eens zien of ik nog ergens iets op de kop kan tikken, maar nieuw past momenteel niet in het budget (zie al het voorgaande )

Comment

Trekkingen zijn zeer goed te doen zonder gids. Een kaart heb je wel af en toe nodig.

Wat je vest betreft hoop ik dat die niet té warm (en goed ademend) is: veel dunne laagjes is hier immers het codewoord. Want zeker bij een inspanning kan je het snel warm krijgen.
                Ook een must: regenbroek die je met je wandelschoenen aan kan aan -en uittrekken.

Binnenlandse vluchten zijn wel handig, maar één van de dingen die me is bijgebleven van de busritten is de enorme desolaatheid. Je rijdt 18 uur over goede wegen en onderweg zie je zo goed als niets.... op de prachtige natuur na dan.

Comment

het is een north face vest, met een uitritsbare fleece... ik vond dat wel handig. kan je eigenlijk dus gewoon als winddicht vestje gebruiken bij warme(re) temperaturen, maar als je de fleece er in doet, is het ineens een stuk warmer...

we doen 2-3 serieuze busritten, waarvan eentje van 20u, en eentje van 11u. hopelijk zijn de bussen iets comfortabeler dan in Laos, dat was een enorm avontuur om ter plaatse te geraken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door onemanarmy Bekijk bericht
                    het is een north face vest, met een uitritsbare fleece... Ik vond dat wel handig. Kan je eigenlijk dus gewoon als winddicht vestje gebruiken bij warme(re) temperaturen, maar als je de fleece er in doet, is het ineens een stuk warmer...

moet er eigenlijk tekst staan om smileys weer te geven?
                    Last edited by Mr.D; 1 september 2010, 16:58.

Comment

nog een tip voor BA:
                      Als je richting het commerciële centrum gaat (vanuit San Telmo) kruis je de Av de Mayo. Maak een bezoekje aan Café Tortoni. --> Mooi. Kan wel zijn dat je even moet aanschuiven buiten, maar nooit erg lang (max 5 à 10 min).

Ivm TdP:
                      als je de ganse "W" wil doen in 4 dagen moet je wel een stevige conditie hebben. Een gids is absoluut niet nodig (zelf een mapje is niet nodig). De éne hut is al comfortabeler dan de andere, maar steeds gezellig. Eten in de hut is duur, maar ok (op voorhand te bestellen!). Zie dat je de dag voor de beklimming naar de Torres zélf overnacht in de 'Refugio de Chileno' of zoiets. De meesten (vele toeristen die slechts 2 dagen komen enkel voor de Torres) vertrekken van een veel verdere, lager gelegen hut en dat maakt het onmogelijk om de Torres te zien bij het ochtendgloren (en dat is veruit het mooist). Vanuit de Refugio Chileno is het een 1,5u à 2u stevig stappen tot aan de Torres.. Wij hebben op die 1,5u van pikkedonker, naar zonneschijn en open lucht, naar regen, felle wind, en zelfs tot sneeuw en kleine hageltjes (gans op 't eind) gegaan. BELANGRIJK: informeer je goed over de overzet-boot naar de eerste refugio! Koop je tickets op voorhand en zie dat je op tijd bent (er zijn 2 maar 2 of 3 overzetten per dag).

Je neemt dus 3 binnenvluchten en een paar bussen: dwz dat je route al mins of meer vast staat? Welke steden/regio's bezoek je dan nog? Bariloche? Geloof me vrij: een UWA zal je je echt niet beklagen.
                      equipment: camera's, lenses & some imagination

Comment

de route ligt min of meer vast, maar we kunnen er nog wat in schipperen

in grote lijnen:

-> BA
                        -> Peninsula Valdez
                        -> Torres del Paine
                        -> El Calafate
                        -> El Chaltan
                        -> Iguazu

Bariloche en het NW doen we niet (deze keer ) tot onze grote spijt hebben we toch wat tijd tekort.

Ushuaia hebben verschillende mensen ons afgeraden...

Ik ga dan maar eens op zoek naar een 2e hands UWa

Comment

Ik ben ook ooit eind november (1989!) op Penunsula Valdez geweest. Het bootje naar de walvissen vaarde toen nog uit, maar men kon je niet garanderen dat je er te zien zou krijgen. De 10 dollar die dat toen kostte, was je zeker kwijt. Ik heb het niet gedaan, ik ben niet mee geweest. Een paar dagen tevoren had ik iemand ontmoet die beweerde dat de walvissen al weg waren. De man had gelijk.

Ik heb heel Zuid-Amerika gedaan in een jaar, ook met de rugzak. Ik had één lens bij, een 50 mm, het normaal objectief in de analoge fotografie. Wat ik me van Argentinië vooral herinner, was de gigantische devaluatie. Een grote kop koffie en drie croissants (media lunas) kostten in november 1989 600 australes. Negen maand later was dat 6.600 australes.
                          Wat mij toen ook opviel: hoe verder je naar het zuiden reist, hoe duurder alles wordt. Ushaïa was in 1989 goed te doen, geen problemen gehad. Ook elders in Argentinië niet.

https://www.flickr.com/photos/decultuurconsument/

Comment

Hallo
                            Zijn in febr naar Argentinie geweest suuuuper.BA,Calefate,Salta en Iguazu.Ook Ushuaia aangedaan maar niks bizonder.BA la boca,Calefate boottrip 3 glaciers aangeraden.Watervallen beide kanten.Heb fotos genomen met canon D400 met tamron lens 18/270.Kleding meenemen voor elk seizoen.
                            Prettige reis

Comment

Working...
                            X