Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Backup reisfoto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Backup reisfoto's

    Het is blijkbaar mogelijk om foto's via email te droppen in een webalbum van Picasa. Stel dat ik het origineel kwijt raak op reis.... Zijn de gedropte foto's op Picasa dan nog even goed van kwaliteit als ik ze terug ga downloaden? Heeft iemand van jullie ervaring met het dropen van foto's op een online storage tijdens zijn/haar reis?
    Ik zoek een mogelijkheid om van uit een internetcafé foto's veilig te stellen tijdens de reis, zonder dat de pc moet voorzien zijn van speciale software voor het opladen.
    Met vriendelijke groeten
    Geert
    Nikon D3000 + AF-S 18-55 VR + 55-200 VR + Nikkor AF-S 70-300mm 4.5-5.6 G IF-ED VR

  • #2
    Re: Backup reisfoto's

    2 bedenkingen (beide afhankelijk van je juiste reisbestemming):

    1. snelheid van download & upload is op de meeste plaatsen in de wereld nog steeds bedroevend (wij vinden breedband zeer normaal, maar elders is dat niet altijd het geval).
    2. ben je zeker dat je je geheugenkaartjes zomaar in de eerste de beste internetcafé-PC wilt steken (met alle risico's die daar aan verbonden zijn)?

    Het zou dus wel zeer nuttig zijn als wilt delen waar je juist naartoe gaat.

    Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

    Comment


    • #3
      Re: Backup reisfoto's

      Stel dat ik het origineel kwijt raak op reis.... Zijn de gedropte foto's op Picasa dan nog even goed van kwaliteit als ik ze terug ga downloaden?
      Geen probleem.

      Maar vergeet niet dat je bij picassa maar 1GB opslagruimte hebt.
      Het probleem is echter niet de opslagruimte maar de uploadsnelheid.
      (anders zou ik windows skydrive aanraden met 25 GB gratis opslagruimte.)
      Doe eens de test thuis: Maak een inschatting van hoeveel foto's je per dag zal maken en probeer die hoeveelheid eens te uploaden.
      Als je ziet hoelang dit duurt. Dit zal niet de minimum tijd zijn die je iedere dag in internetcafés wenst door te brengen.

      Comment


      • #4
        Re: Backup reisfoto's

        Ik neem op reis iedere dag een backup op mijn netbook en dan nog een kopie op een usb stick. Echt vertrouwen in online backup heb ik niet en op de meeste plaatsen is er geen of nauwelijks aceptabelle internetverbinding.
        Beauty is in the eye of the beholder
        a77 en veel andere dingen, vooral goesting..

        Comment


        • #5
          Re: Backup reisfoto's

          De reis gaat dit jaar naar Picardië. Gezien we met de camper reisen vind ik het nogal riskant om mijn laptop mee te nemen.
          Ik volg jullie raad en test de verschillende mogelijkheden uit.
          Met vriendelijke groeten
          Geert
          Nikon D3000 + AF-S 18-55 VR + 55-200 VR + Nikkor AF-S 70-300mm 4.5-5.6 G IF-ED VR

          Comment


          • #6
            Re: Backup reisfoto's

            In plaats van een laptop kan je misschien overwegen om een kleine draagbare harde schijf mee te nemen.
            Picasa & skydrive zijn wel goed, maar zoals hiervoor gezegd zit je met upload snelheden die aan de (heel) trage kant kunnen zijn. Daar komt nog eens bij dat Picasa waarschijnlijk geen raw bestanden accepteert (ben dit niet 100% zeker) en je dus altijd in JPEG moet fotograferen.
            http://www.nicolasdecorte.be

            Comment


            • #7
              Re: Backup reisfoto's

              Sinds vorige zomer gebruik ik een kleine draagbare pc met 10" scherm en 160Gb harde schijf (€ 250), samen met een usb draagbare harde schijf van 320GB (€80).
              Op die kleine pc staat PS LR 2.5 en picasa 3.
              Voordelen: is veel minder duur, kleiner en lichter (totaat met tasje 2 kg bv vliegtuig) dan een echte laptop met 15"/17" schermen dus een kleinere ramp bij diefstal.
              Iedere dag een back up op de kleine pc en harde schijf en kan ze dan ook dagelijks bekijken in picasa 3. Voor bv moeilijker lichtomstandigheden voor landschap kan je al eens proberen om te bewerken. En soms beslissen om een foto opnieuw te nemen als het licht toch niet goed was.
              Het is leuk voor je partner om dagelijks de foto's samen te bekijken en zo wat minder repliek als je regelmatig wat tijd uittrekt om fotos te nemen, want mijn vriendin is zelf geen fotoliefhebber.
              Zeker voor een langere trip met een mobilhome aan te raden.
              En 2 keer back up biedt heel wat waarborgen tegen gegevensverlies.

              mvg

              Franky

              Comment


              • #8
                Re: Backup reisfoto's

                Yep, ik vind een goedkope netbook ook steeds meer een goed alternatief voor een imagetank. Wil je echt helemaal zeker zijn, dan kopieer je de foto's op die netbook én backup je de netbook op een schokbestendige harde schijf. Je zorgt dan dat je één van die twee altijd bij je hebt.
                Zo heb ik het gedaan tijdens een 11 maanden lange reis: uploaden van foto's naar online backupdiensten was daar onmogelijk. Wanneer ik de laptop op de hotelkamer liet, had ik de harddisk mee en omgekeerd.
                Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
                Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
                GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

                Comment


                • #9
                  Re: Backup reisfoto's

                  Oorspronkelijk geplaatst door Waldorf27 Bekijk bericht
                  In plaats van een laptop kan je misschien overwegen om een kleine draagbare harde schijf mee te nemen.
                  Picasa & skydrive zijn wel goed, maar zoals hiervoor gezegd zit je met upload snelheden die aan de (heel) trage kant kunnen zijn. Daar komt nog eens bij dat Picasa waarschijnlijk geen raw bestanden accepteert (ben dit niet 100% zeker) en je dus altijd in JPEG moet fotograferen.


                  Misschien een domme vraag maar, alleen met een kleine harde schijf kan je toch geen back up van je foto's maken, of zie ik dat verkeerd? Je hebt toch minsten een netbook nodig om eerst je foto's op te dumpen?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Backup reisfoto's

                    Je hebt ook een soort externe harde schijven waar je je geheugenkaart in kan steken en die automatisch je foto's overzet.

                    Dan heb je geen pc nodig. Op sommige toestellen is er ook een vensterke om de foto's te bezien.
                    Canon-man. Concerten en natuur.
                    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Backup reisfoto's

                      Aha, dat wist ik niet, bedankt Johan. Een schermpje heb ik niet nodig, gewoon dumpen die handel. simpel , klein meer moet het niet zijn. Ik zal er eens naar zoeken.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Backup reisfoto's

                        Ik heb het vorig jaar ook eens bekeken. Wij gingen 3,5 week naar Amerika met huurauto en tent. De imagetanks vond ik nogal duur + minder betrouwbaar. Een harde schijf kan crashen en een val zal ze waarschijnlijk ook niet overleven.
                        Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om gewoon genoeg geheugenkaartjes te kopen. Na de vakantie heb ik er dan een deel terug verkocht.
                        Flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: Backup reisfoto's

                          Ik heb acht kaartjes van 4 gig....euhm misschien ben ik wat paranoia en nodeloos op zoek naar back up....

                          Comment


                          • #14
                            Re: Backup reisfoto's

                            Oorspronkelijk geplaatst door GillesH Bekijk bericht
                            Misschien een domme vraag maar, alleen met een kleine harde schijf kan je toch geen back up van je foto's maken, of zie ik dat verkeerd? Je hebt toch minsten een netbook nodig om eerst je foto's op te dumpen?
                            Zo te zien is er al een antwoord door Johan gegeven... maar dat was niet wat ik in gedachten. Je kan ook gewoon je schijf en je fototoestel meenemen naar een internet café en daar de foto's overzetten.
                            http://www.nicolasdecorte.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Backup reisfoto's

                              Onlangs met dezelfde vraag gezeten toen ik voor 3 weken naar Ecuador ging. Online backuppen is veel te traag, zeker als je RAW files van 25Mb moet kunnen bewaren.
                              Dan bleef de vraag of ik zou werken met een netbook of een imagetank. Aangezien beide even duur zijn heb ik gekozen voor een netbook, want dan kon ik de foto's ook al eens bekijken op het scherm en eventueel nog wat internetten.
                              Ik heb zo'n ASUS EEE1005PE, gaat gemakkelijk 8-10u mee op batterij als je wat zuinig bent. Natuurlijk had ik ook een extra schokbestendige en waterdichte externe harde schijf (ADATA) mee om als backup te gebruiken en aangezien ik nog een oude imagetank had, heb ik die als 3e backup gebruikt. Die laatste was echter sneller vol en daarop konden niet alle foto's.

                              Net zoals Piet zei, had ik steeds één van de backups bij me.

                              Sinds ik ooit eens alle foto's van mijn reis naar de VS kwijt ben geweest omdat alles werd gestolen, loop ik nu liever geen risico. Al je materiaal weg is één ding, maar dat kan je gemakkelijk vervangen, je foto's ben je voor altijd kwijt...
                              Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

                              Comment

                              Working...
                              X