Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Polarisatie- en UV-Filter voor Australië

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Polarisatie- en UV-Filter voor Australië

Hi Guys,

In september ga ik met enkele vrienden op reis voor 3 maand waarbij we Australië, N-Zeeland en Tasmanië zullen aandoen.
    Nu loop al een tijdje te denken om mijn 350D te upgraden naar een 7D (waarschijnlijk met 15-85mm lens).

Nu had ik gehoord/gelezen dat UV- en polarisatiefilters niet mogen ontbreken aangezien de UV index in sommige delen van Australië 17 is.

Omdat de aankoop van de 7D en lens al een behoorlijke hap uit mijn budget nemen, vermijd ik graag onnodige aankopen (voorlopig toch).
    Kan ik deze filters achterwege laten en de nodig correcties in Photoshop of dergelijke doen?
    Of zijn ze echt broodnodig?

Re: Polarisatie- en UV-Filter voor Australië

Een UV filter beschermt vooral je lens. Deze kosten niet zoveel. Of je dit moet aankopen, daarover zijn de meningen verdeeld. De ene zegt ja, de andere zegt nee. ikzelf heb geen UV filter op mijn lenzen. Ik gebruik een lenskap wat ook al bescherming biedt. Maar ik denk er toch over na om bij mijn volgende lenzen een UV filter aan te schaffen (beter kras op filter, dan op lens zelf).

Een polarisatiefilter koop je eerder voor het effect en niet echt ter bescherming. het doet de kleuren net dat ietsje meer uitkomen. Ik heb er een van B&W en gebruik hem graag. Zeker als je felle kleuren fotografeert (bv. oranje/rode bergen in Australië). Een (goede) polarisatiefilter kan al wat kosten, dus het is aan jou om te beslissen of je er een koopt. De mijne heeft iets van een 110 eur gekost (77mm), dus niet echt goedkoop. Hij is het wel waard

Kleuren kan je nog steeds in Lightroom of Photoshop achteraaf aanpassen.
    Canon 50D, Canon F4 24-105mm, Canon 10-22mm, Canon F1.8 50mm
    Flickr page

Comment

Hey,

Toen ik in Australië rond trok had ik ook een polarisatiefilter mee. Zeker bruikbaar!

Waar ik toch ook over zou nadenken is iets meer tele dan die 85mm, er zitten daar namelijk een hoop vogels en andere dieren die je misschien wel wat van dichterbij zou willen op foto hebben. Ik had zelf een 18-200 mee, niet de meest kwaliteitsvolle lens maar wel een zeer handige!

Comment

Geen enkel filter is broodnodig, maar een pol. filter kan wel net dat beetje extra's aan je foto toevoegen waardoor die mooier wordt.
        Een UV-filter dient bij een digitale camera alleen nog maar als bescherming voor de frontlens van je objectief. Ben je altijd voorzichtig met je spullen, gebruik je altijd je zonnekap, en denk je ook altijd goed na op welke manier je de frontlens schoon gaat maken, dan zou ik het UV-filter gewoon laten voor wat het is.

Zit je in stof- en zandrijke gebieden dan moet je wel oppassen. Een zandkorreltje op je lens die je probeert weg te poetsen met een schoonmaakdoekje, zal gaan functioneren als schuurpapier...met als resultaat allemaal mooie patroontjes op je dure objectief
        Dan kun je toch beter beslissen om een UV-filter te kopen...
        Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

Comment

Altijd handig om bij te hebben ,extra bescherming tegen het fijne zand indien geen UV filter.
          Er is ginder meestal geen winkel om de hoek .Was de mijne vergeten = */- 300 km (one way) Moet je ook nog geluk hebben dat er een voorraad is .Grotere steden ok .
          Prijs hier en ginder kan wel eens voor de nodige frustratie zorgen.

Comment

Alvast bedankt voor de tips.
            Ik ga toch op z'n minst een UV filter erbij nemen om de lens te beschermen.
            Oorspronkelijk geplaatst door kleine Bekijk bericht
            Waar ik toch ook over zou nadenken is iets meer tele dan die 85mm, er zitten daar namelijk een hoop vogels en andere dieren die je misschien wel wat van dichterbij zou willen op foto hebben. Ik had zelf een 18-200 mee, niet de meest kwaliteitsvolle lens maar wel een zeer handige!
            Eén van mijn kameraden neemt al een 18-200 Canon lens mee dus we kunnen onderling objectieven wisselen.

Comment

De polarisatiefilter 'beschermt' je lens ook en je hebt het voordeel van de pola. Indien je ze niet beide zou kunnen kopen gezien budget dan zou ik voor pola kiezen.
              Check out our travel experiences in the British Columbia, Canada. http://pmcanada.wordpress.com

Comment

Working...
              X