Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

'Reislens' tgo compact toestel aanschaffen ??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 'Reislens' tgo compact toestel aanschaffen ??

Hallo

binnenkort vertrek ik op reis naar Thailand. Momenteel twijfel ik of ik me een compact toestel (genre Canon G11) zou aanschaffen om mee te nemen op uitstappen. Kwestie van het gewicht te minimaliseren. Ook omdat ik hoorde over het vochtige klimaat (regenseizoen) en ik me afvraag of het aandampen geen schade kan berokkenen aan een digitale spiegelreflex. (bv bij het wisselen van lenzen). Momenteel heb ik een 17 - 55 mm 2.8 lens maar overweeg om een 18-200 mm aan te schaffen (als reislens) als ik dan toch geen compact toestel zou kopen. Enfin, ik ben er nog niet uit.
    Iemand een mening hierover ?

Re: 'Reislens' tgo compact toestel aanschaffen ??

Het 'aandampen' ga je enkel ondervinden als je van de airco naar de hitte gaat.
    Na 5 of 10 minuten is dat vanzelf weg. Kan wel vervelend zijn als je uit een taxi of bus stapt en onmiddelijk foto's wil maken, maar bij een compact toestel slaat de lens ook aan. Wat dat betrfet is er dus geen verschil. Maar misschien beter die eerste minuten geen lens wisselen.
    Ik heb er nooit hinder van ondervonden.
    De G11 is wel één van de betere compact toestellen. Je moet dus zelf weten wat je doet. Maar als je liever een lens zou bijkopen voor je dslr, dan zou ik iets kopen dat aansluit op je 17-55mm en zeker geen overlapping nemen. Lenzen wisselen hoort er nu eenmaal bij als je een spiegelreflex hebt en je de beste lens voor een bepaald onderwerp wil. Want zoiets als 'de beste all-round' lens, bestaat nog niet (dacht ik).

Comment

Ik woon in Singapore en heb nog nooit last gehad van aandampen en 't is hier nochtans heel warm en vochtig.

Als je een 17-55 mm lens gewoon bent ga je ontgoocheld zijn van een 18-200 mm en nog meer van een compact. Ik heb beide.
      Ik heb een compact (Panasonic Lumix TZ7) voor in mijn handtas voor de onvoorziene foto-opportuniteiten en voor de keren dat ik geen zin heb om mijn reflex mee te sleuren. Maar helaas kunnen alle foto's die ik daar al mee genomen de vergelijking met mijn D200 of D700 niet aan. Leuke snapshots, dat wel. Ik zal de compact dus nooit inzetten op reis want dan neem ik juist mijn beste foto's. Waarom zou'k dan mijn beste fototoestel niet meedoen ?
      De 18-200 mm heb ik ook maar die komt de kast niet meer uit sinds ik kwaliteitsglas heb.
      Je koopt toch geen reflex met kwaliteitslens om die dan thuis te laten op momenten dat je mooie foto's bij de vleet kan trekken.
      Ik vrees dat je spijt gaat krijgen als je gaat downgraden tenzij het gemak primeert natuurlijk of dat je voorziet dat je het hotel niet gaat uitkomen en alleen maar wat kiekjes van de kindjes aan 't zwembad wil trekken.
      "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

Comment

Ik heb net een zoekertje gezet omdat ik op reis ga en ook een G11 zoek.
        Moet natuurlijk het beestje nog eerst testen en als het tegenvalt dan gaat ie terug de deur uit. Maar hopelijk valt hij mee. Ik zou graag zonder DSLR vertrekken omdat ik echt geen zin heb om elke dag met zo'n gewicht te slepen. Geef toe, zo'n G11 vs. 50D met all-round objectief scheelt toch wel wat.. En je hoeft ook niet schrik te hebben voor criminelen die je het mes op de keel zetten.

Als je gaat omdat je foto's wilt maken dan ligt het anders natuurlijk.. ik weet van mezelf dat ik snertfoto's maak op vakantie dus ik ben eraan voor de moeite.
        Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

Comment

Hallo,

Ik heb een Canon 5D met lenzen van 28 tot 500mm.
          En toch heb ik voor de vakanties een bridge gekocht, de Sony DSC-HX1.
          Die heeft een bereik van 28-560mm en automatische panoramafunctie.
          Ik dacht dat dat laatste "spielerei" was, maar tijdens de vakanties kwam en komt dat uitstekend van pas!
          Op mijn weblog zijn veel foto's te vinden van deze camera.
          Je hebt uiteraard niet de snelheid en de kwaliteit van een DSLR, maar aan de andere kant moet je ook maar een lichte bridge meedragen en dat maakt de vakantie enkel maar aangenamer.
          Zelfs in "duistere" kerken deed die prima zijn werk.
          Als je enkel met die bridgecamera voor 14 dagen naar Toscane trekt, dan weet je dat het wel goed komt

Kortom, voor de vakanties ben ik een bridgegebruiker ...

Jaja
          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
            Hallo,
            Kortom, voor de vakanties ben ik een bridgegebruiker ...
            En zo denkt iedereen er verschillend over natuurlijk
            Ik heb jaren met een alukoffertje met body (zelfs een tijdje 2) en lenzen rondgezeuld en had de overgang naar digitaal lang uitgesteld. Uiteindelijk kocht ik dan een bridge (Coolpix 8700). Eigenlijk was ik daar best tevreden mee behalve als het licht niet mee wou, steeds frustraties omdat het "iets" te donker was, vooral ingezoomd waarbij de de sluitertijd te lang werd. Tijdens de vakantie verleden jaar was het meestal bewolkt en regende het regelmatig en dus besliste ik toen al dat de camera afgedaan had, In september werd de knoop doorgehakt, een D90 met weliswaar kitlenzen. De eerste test in december in het noorden van Zweden heeft die alvast goed doorstaan. Het "zeulen" neem ik er wel terug bij.
            Gelijk wat, je geeft toe in kwaliteit en mogelijkheden met een bridge en op reis is dat het laatste wat je (ik toch) wil.
            bye, Maurice
            https://on4bam.com/
            Nikon D7500

Comment

Thailand? En je hebt al een 17-55mm? Niet twijfelen: koop een (desnoods 2ehands) 70-200mm F4.0 (of beter met hetzelfde bereik als je budget het toelaat).
              equipment: camera's, lenses & some imagination

Comment

iedereen alvast al bedankt om zijn mening te geven.
                Ivm het aandampen weet ik nu wel al dat ik er me geen zorgen moet over maken.
                Ivm de 18 - 200 mm lens weet ik het ook : die komt er niet.
                Dan blijft nog de vraag of ik een compact (extra) zou meenemen of niet... daarover zal ik nog even nadenken...

Comment

ik heb waarschijnlijk een powershot G11 te pakken volgende week. Dan kan ik testen of hij de vergelijking met een Fullframe met L-glas overleeft

(waar begin ik aan.. pff)
                  Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

Comment

Als je op reis mensen wil fotograferen dan zal je toch beter de 5D meenemen hoor.
                    Het spelen met de de DOF mis je wel met de G11. Maar voor landschapjes kan ie best wel mee hoor. Al zeker als je er een ministatiefje bijneemt en met autobracketing werkt kan je er thuis zeer mooie foto's mee in elkaar schilderen. Ik neem ze vanaf nu alletwee mee. Als ik weet dat de weersomstandigheden goed zijn en er enkele uren vrij zijn voor de landschappen heb ik liever alles bij.
                    de 70-300 DO is een zeer leuke compacte lens bij die 17-55. Die steekt in een lenspouch in de dagrugzak.
                    Website http://www.kristofpattyn.be

a lotta canonstuff

Comment

Als je doel het reizen an sich is, ervaringen opdoen, cultuur opsnuiven en interressante mensen ontmoeten etc.. en dit wil vastleggen voor later dan zou ik alleen een echt goede compact meenemen. (Bv de Panasonic LX3) het voelt veel vrijer, en je hoeft niet steeds een complete tas met DSLR spul mee te sjouwen.
                      Ik heb dit laatste eenmaal gedaan in Indonesië, en ondanks de haarscherpe foto's en prachtig gestoken portretjes zal ik het nooit meer zo doen.

Ik heb goede foto momenten gemist doordat ik eerst de camera uit mn fotorugzak moest halen, of erger, de hele rugzak met fotospul niet eens bij me had omdat het die dag echt niet handig was.
                      Daarbij (maar dit is persoonlijk) voelde het niet altijd even jofel om met zulke dure en opzichtige DSLR spullen rond te trekken in een land waar er zoveel zichtbare materieele armoede is.

Een compactje in een tasje aan je broeksriem, en je hebt je camera altijd schietklaar bij de hand voor foto's of evt filmpjes. Minder opvallend en veel intiemer.

Ik weet zeker dat als ik toen een goede compact had meegenomen, ik met voor mij waardevoller fotomateriaal was terug gekomen, met veel meer persoonlijke momenten.

In het kort: Reis je om te fotograferen dan een DSLR.
                      Reis je voor het reizen, dan een compact.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door boefje4 Bekijk bericht
                        I want it all (F. Mercury en Queen)
                        bye, Maurice
                        https://on4bam.com/
                        Nikon D7500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door boefje4 Bekijk bericht
                          Ik heb nooit het gevoel gehad minder mijn reis te 'beleven', zelfs met een spiegelreflexcamera. En dit al 25 jaar, de wereld rond
                          Er zijn uiteraard van die momenten waar je beter je camera niet uithaalt, zelfs een compact.
                          Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Iedereen bedankt voor de reacties !
                            Ik denk dat ik me een compact zal aanschaffen en daar ter plaatse dan beslissen of ik die dag een DSLR meezeul of liever mijn compactje meeneem

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                              Ik heb nooit het gevoel gehad minder mijn reis te 'beleven', zelfs met een spiegelreflexcamera. En dit al 25 jaar, de wereld rond
                              Er zijn uiteraard van die momenten waar je beter je camera niet uithaalt, zelfs een compact.
                              Tja, dat is denk ik heel persoonlijk. Met een onopvallende compact aan de broeksriem voel ik me gewoon vrijer in mn doen en laten. Heb liever mn handen vrij en wil geen omkijken hebben naar een tas vol fotospullen.
                              Ik heb de fotorugzak met DSLR spullen op die bewuste trip in 2006 in veel omstandigheden als een onhandige last ervaren, ondanks de mooie foto's die ik mee terugnam.
                              In die zin heeft het toch een beetje effect gehad op de 'beleving' van die reis.
                              De reis was desondanks geweldig, foto serie kun je hier bekijken.

Comment

Working...
                              X