Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Portretten in Vietnam

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Portretten in Vietnam

Ik ga volgende maand voor drie weken naar Vietnam, en zou graag een nieuwe lens aanschaffen.
    Momenteel ben ik in het bezit van een nikon D60 en Nikkor 18-105.
    Ik dacht aan de Nikkor 70-300 VR...

Ik trek graag portretten van de lokale bevolking, marktjes, de sfeer.
    Iemand ervaring met deze lens op reis?
    Is dit bereik geschikt om portretten te nemen van zowel veraf als iets dichterbij?
    (want anders zou ik daar op het moment regelmatig van lens moeten veranderen, en daar ben ik nog niet zo handig mee)
    Emilie (Nikon D60 + AF-S Nikkor 18-105mm 1:3.5-5.6) http://emiliephoto.jalbum.net/

Re: Portretten in Vietnam

Alhoewel de 70-300 een heel goeie lens is, weet ik niet of het een goeie keuze is voor het gebruik wat jij ervan wenst te maken: 70-300 vertaalt zich op een D60 als 105-450. 105 tot 200 millimeter is nog te doen om portretten te maken, maar met de range 200 tot 450 millimeter zit je meer in de paparazzo-sfeer :-)
    Ik zie er de meerwaarde ten opzichte van je huidige 18-105 dus niet zo van in (toch niet voor wat betreft het gebruik wat je ervan wil maken).
    Wat voor een mooi portret belangrijk is, is dat je de achtergrond mooi onscherp kunt krijgen (dus een grote lensopening). De 5.6 van de 70-300 is hier ook niet echt bijzonder te noemen (opnieuw: voor portret-gebruik).
    Ik zou je eerder aanraden om te opteren voor lichtsterkte, genre AF17-50mm F/2.8 Di-II LD Aspherical van Tamron of zelfs een vaste brandpuntsafstand van 50 mm 1.4 AF-S van Nikon. Bij die eerste heb je een lichtsterke lens met stabilisatie, die je voor zowel omgevingsportretten en sfeerbeelden kunt gebruiken als voor meer 'close' portretten. Bij de tweede heb je een schitterende portretlens, maar die kun je dan ook op je D60 voor weinig anders gebruiken. Je zult dus meer van lens moeten veranderen.
    Samengevat: ik zou ofwel bij m'n huidige lens blijven, ofwel de Tamron. Als je de 70-300 zou willen kopen omdat je dan 'van een veiliger afstand' foto's kan maken op 2 of 300 mm, bedenk dan dat dat zelden goede foto's oplevert.
    In m'n artikel over reisfotografie in de Shoot van deze maand, staan nog wat praktische tips over reisfotografie in het algemeen en reisportretten in het bijzonder. Succes met je keuze!
    Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
    Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
    GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

Comment

Ik vertrek voor 1 maand naar Vietnam en Cambodja in Juli. Ik ga samen met een groep, en weet uit ervaring (thailand&mexico) dat er soms weinig tijd is om foto's te maken omdat je met de groep door MOET. Dus vragen aan bevolking even te poseren is soms niet mogelijk, daarom is een telezoomlens soms een voordeel (+ maak je shots zonder dat ze het weten).

Wat ik meeneem:
      - 70-200 F4 IS (shot voor closeups van gebouwen, shots vanuit bus/trein, portretfoto's voor als er weinig tijd is)
      - kitlens 18-55
      - 50mm F1.8 (zeker envast mij portretlens, tempels/musea en filmpjes)

Hopelijk ben je er iets mee

Comment

Dankuwel voor de reacties!

U bent de auteur van dat artikel? Ik heb de Shoot hier liggen en vond het een interessant artikel met zeer mooie beelden!
        Ik ben mijn zoektocht ondertussen opnieuw begonnen, met oog op een groter diafragma.
        De Tamron lijkt me misschien handiger voor op reis...
        Ik heb nog geen ervaring met vaste brandpuntafstanden, het lijkt me zo beperkt omdat je niet kan in-of uitzoomen indien nodig, vooral in omstandigheden zoals een markt bv waar er zoveel te zien is. Maar dat zal wel wennen waarschijnlijk?

Ik ga ook in juli Vietnam en Cambodja bezoeken, maar dan individueel met familie, wel georganiseerd. Druk programma dus ook niet zoveel tijd om lang stil te staan bij veel dingen!
        Emilie (Nikon D60 + AF-S Nikkor 18-105mm 1:3.5-5.6) http://emiliephoto.jalbum.net/

Comment

Ik heb m'n zoektocht nog wat verder gezet, en ik denk dat het de Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 VR wordt.

Echter één ding is me nog niet helemaal duidelijk.
          Op de site vd Konijnenberg staat dit:

De focale lengte van dit objectief staat gelijk aan een 26-78mm objectief in een 35mm film formaat.

Normaal zou ik het bereik voor mijn Nikon D60 toch maal de cropfactor 1,5 moeten doen?
          Dus mijn huidige Nikkor 18-105mm komt neer op een bereik van 27-157mm.
          Hoe zit het met deze Tamron dan? Moet ik dit bereik ook maal mijn cropfactor doen?
          En zoniet, dan is het verste bereik 50mm, wat dan overeenkomt met op mijn huidige lens op 33mm?
          Of begrijp ik het helemaal verkeerd?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mli Bekijk bericht
            Ik heb m'n zoektocht nog wat verder gezet, en ik denk dat het de Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 VR wordt.

Echter één ding is me nog niet helemaal duidelijk.
            Op de site vd Konijnenberg staat dit:

De focale lengte van dit objectief staat gelijk aan een 26-78mm objectief in een 35mm film formaat.

Normaal zou ik het bereik voor mijn Nikon D60 toch maal de cropfactor 1,5 moeten doen?
            Dus mijn huidige Nikkor 18-105mm komt neer op een bereik van 27-157mm.
            Hoe zit het met deze Tamron dan? Moet ik dit bereik ook maal mijn cropfactor doen?
            En zoniet, dan is het verste bereik 50mm, wat dan overeenkomt met op mijn huidige lens op 33mm?
            Of begrijp ik het helemaal verkeerd?
            Millimeters op lenzen zijn altijd hetzelfde en je moet altijd x1,5 doen als je het equivalent op 35mm film (FF digitaal) wenst te weten. Dit is ook het geval bij DX, EF-S of andere lenzen die ontworpen zijn voor crop-cameras.

Dus 50mm op je 18-105 is exact hetzelfde als 50mm op die 17-50.
            mijn website

Comment

Oké, bedankt!

Waarschijnlijk wordt het toch de Nikkor 50mm f1.4 en denk eraan om de Nikkor 55-200mm erbij te nemen...

Comment

Kijk ook eens naar de 35 f2 of f1.8 DX. 50mm is vrij "lang" op DX. Nu ja dat hangt allemaal af van je persoonlijke stijl en daar kan ik niets over zeggen. Gewoon een tip.

EDIT: vergeet die 35mm f2 maar, ik dacht er niet aan dat je geen AF hebt op de D60 met gewone AF-lenzen.
                mijn website

Comment

Ik dacht dat eerder dat 50mm wat 'kort' zou zijn voor portretten, omdat je dan toch nog vrij dicht bij de persoon moet gaan en te dicht lijkt me misschien wat onwennig. Ik hou wel van closeportretten =)
                  Maar ik kan ook fout zijn natuurlijk, ik heb altijd met mijn 18-105 zoomlens gewerkt..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mli Bekijk bericht
                    Ik dacht dat eerder dat 50mm wat 'kort' zou zijn voor portretten, omdat je dan toch nog vrij dicht bij de persoon moet gaan en te dicht lijkt me misschien wat onwennig. Ik hou wel van closeportretten =)
                    Maar ik kan ook fout zijn natuurlijk, ik heb altijd met mijn 18-105 zoomlens gewerkt..
                    Yep, als je niet echt dicht durft te gaan dan is dat inderdaad een beter keuze . Zoals ik al zij het hangt van persoon tot persoon af. Ik zelf ben een groothoek freak en ga gewoon OP mijn onderwerp zitten (niet letterlijk natuurlijk )

mijn website

Comment

Haha, dat is ook een mogelijkheid natuurlijk

Zou het slim zijn om de 50-200mm erbij te nemen? Ik twijfel nog, ook omdat ik dan drie lenzen moet meesleuren. Het lijkt me wel handig voor als onderwerpen/mensen iets verder weg zijn. Ik heb ook nog mijn 18-105.

Comment

Die zou ik er zeker bij nemen. "sleuren" is relatief hé. Het zijn niet bepaald zware lenzen.
                        mijn website

Comment

Op reis is het altijd leuk om een bereik tussen bvb de 10mm en de 200mm te hebben (en indien mogelijk met lichtgevoelige lenzen). Lenzen wisselen hoort er dan eenmaal bij.
                          Voor portretten werd het reeds gezegd: ga zo dicht mogelijk en vraag of je een foto mag maken. Kleedt je vraag een beetje in door eerst wat persoonlijke interesse te tonen voor de persoon, vraag wat hij aan 't doen is, of koop dat spotgoedkope armbandje in ruil voor een 'fotosessie'. Voor elke foto geldt dat je er even de tijd voor moet nemen. Jammer voor de groep, maar jij hebt wel je foto

ps: een dikke zoomlens opent niet bepaald deuren als het er op aan komt portretten te schieten.

Comment

Je zal je 50-200mm véél gebruiken/missen. Dat garandeer ik je.
                            equipment: camera's, lenses & some imagination

Comment

Ik heb sinds gisteren de Nikkor 50mm 1.4 en de Nikkor 55-200.
                              Van de 50mm ben ik heel tevreden! Heel leuke lens!
                              De 55-200 heb ik nog niet zoveel uitgetest. . Ik heb het gevoel dat ik deze niet zoveel ga gebruiken, maar ik kan me vergissen =)
                              Het is me wel opgevallen dat het op 200mm wel moeilijk is om scherpe foto's te nemen. Maar deze is natuurlijk niet te vergelijken met die 50mm lens.
                              Ik kijk er naar uit om deze lenzen in Vietnam nog verder uit te testen!

Comment

Working...
                              X