Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Fototips voor Thailand (Phuket en Phi Phi Islands)
Ik ben in april naar Thailand geweest
Bangkok - khao yai - ayyuthaya - phuket - koh samui - ...
Nu het mijn 2e maal was, m.a.w. al het een en ander gezien van Thailand.
Was ik toch ontgoocheld van Phuket. Op sommige plaatsen: geen één thai.
Enkel toeristen ... + er zijn zoveel mooiere dingen dan Phuket.
Tip 1 = huur brommertje, zo geraak je overal, goedkoop en snel!
Tip 2 = vraag direct een kaart in het hotel ... op bijna alle kaarten van Phuket staan er view points op aangeduid.
Tip 3 = ga zeker eens naar sunset view point: http://www.comethailand.com/main/ima...land%20map.jpg
(helemaal onderaan)
--> Verschiet niet van de lange afstanden, Phuket is echt groot...
Tip 4 = sta zeker eens om 6u op, soms heb je een mooie paars - roze lucht in de morgen ... + dan is het niet te warm
Tip 5 = laat uw camera even uit uw zak als je net uit hotel komt voor u foto's neemt. Want uw lens, scherm, zoeker, ... zullen volledig verdampen en camera nat worden.
Tip 6 = gebruik genoeg filters ;-) Thailand heeft zo'n overbelichte witte hemel...
Welke filters raad je me aan? Ik heb al een polarisatiefilter. Dacht om nog een ND filter te kopen.
Kan iemand me zeggen welke rugzak ik best koop? Ik twijfel tussen de Lowepro Fastpack 350 en de Dryzone 200. Is deze laatste echt een meerwaarde doordat hij waterdicht is? Ik weet dat het regenseizoen is --> is de fastpack met regencover bestand tegen de hiertegen?
Hey ... Over de technische vragen zal ik toch niet teveel kunnen zeggen. Zelf ben ik ook pas een beginner met enkel een polarisatiefilter.
Wat toch zeer handig was ter plaatse om wat wolken in de lucht te scheppen. Een ND filter kan inderdaad handig zijn werd me eerder al gezegd, maar had deze toen nog niet aangeschaft.
En van rugzak heb ik met beide geen ervaring. Maar ik denk niet dat een waterdichte rugzak echt noodzakelijk is?
De damp komt door de hoge vochtigheid buiten + groot temperatuursverschil binnen/buiten (alle airco's worden veel te koud ingesteld in Thailand, waardoor het echt koud kan zijn binnen)
In april is het nog zomer (1u regen gehad in 3 weken tijd) en nog hadden we last van de waterdampen ... Of het in het regenseizoen ook voorkomt is me ook een raadsel. Aangezien de temperatuur lager (leefbaarder) is zal dit misschien niet voorkomen.
Ik veronderstel dat er nog personen zijn op dit forum die u verder kunnen helpen met filters en rugzakken ... ;-)
Een polafilter is mijns inziens genoeg.
Nabij de Phi Phi Islands is een grote vleermuizengrot, da is wel de moeite en koop ook een wegwerp onderwatercamerake.
Je zou verschieten welke resultaten je kan bekomen tijdens het snorkelen, want onder water is het zeker even mooi als er boven.
Misschien ook eens shooten met een plaatselijke mooie dame (kan je makkelijk vinden via modelmayham).
Veel succes
Dirre - dirkcatteeuw@telenet.be
---------------------------------------------- Nikon-spul en een beetje glas in een Tamrac zakske
Re: Fototips voor Thailand (Phuket en Phi Phi Islands)
Toevallig heb ik de Fastpack 350 ... en ik ben 3x op Phi Phi geweest.
Als backpacker ben ik erg tevreden over de 350 omdat je heel snel bij je camera bent en ook een klein daypack gedeelte bovenaan hebt. Er is voldoende plaats voor een body met een viertal lenzen + een externe flits. Het vak voor de laptop kan je natuurlijk ook voor andere (platte) dingen gebruiken.
Ik zou met de 350 niet zomaar in een stortbui gaan wandelen. Een regenhoes en een klein regenscherm voor jezelf zullen echter voldoende bescherming bieden. Van zo'n klein regenscherm kan je trouwens vaker plezier hebben in het regenseizoen.
Phuket is niet mijn ding. Maar het is wel een uitvalbasis om excursies te doen naar bvb Phang Nga baai met het bekende James Bond eiland of een kanotocht waarbij je door tunnels tot in het midden van de kalkstenen eilanden kan varen.
Mijn nickname verraadt ook een leuk eilandje Maar Phi Phi blijft voor mij één van de speciaalste plekjes, waar je zeker de snorkeltour moet doen waarbij je ook andere eilanden bezoekt (oa die van de film 'The Beach').
Op Phi Phi zelf kan je naar het viewpoint klimmen vanwaar je die bekende foto kan maken waarop je de smalle landengte ziet met de 2 prachtige stranden maar aan weerskanten een andere kleur zee. De rechtse is trouwens de meest fotogenieke en het loont zich om je met de camera een heel eind in het ondiepe water te begeven om van daaruit een foto te maken. Ook staat er een dorre boom met overhangende tak die zeer mooi oogt als natuurlijk kader. Veel vegetatie (de hoge palmen) is echter verdwenen op dit smalle landgedeelte vanwege de Tsunami.
De typische bootjes zijn ook zeer mooi in beeld te brengen in het glasheldere water, alsof ze gewoon ergens hangen te zweven. Hou rekening met het harde licht op het midden van dag en volg de eerder gegeven tip op om bij zonsopgang reeds op te staan om het mooie licht te vangen of een prachtige zonsopgang vast te leggen (zonsondergangen zijn natuurlijk ook mooi).
Indien het je interessant lijkt kan je Phuket laten voor wat het is en na Phang Nga naar Krabi reizen terwijl je onderweg een bezoek brengt aan het Than Bokkharani National Park. Het is iet al te groot, maar heel idylisch en verkoelend. Op 2 uurtjes heb je het wel gezien. Langer als je echt heel erg moet afkoelen.
Krabi heeft 3 stranden die je kan bereiken vanaf Ao Nang. Het 3e strand is het mooiste en dan moet je even het pad naar achter volgen (langs dat sterrenhotel dat er gelukkig nog niet stond toen ik er de 1e keer was). Mooi uitzicht daar. Onderweg langs het pad zie je een moeilijk begaanbaar pad met touwen en zo, langswaar je weer naar een viewpoint kan. Enkel doen als je het niet erg vindt vuil te worden en je geen schrik hebt van apen.
Dit 3e strand wordt ook bezocht tijdens één van de verschillende eiland tours die je daar kan boeken. Mooie eilanden met leuke snorkelstops.
Vanaf Krabi kan je dan met de boot naar Phi Phi.
Lijkt me een leuk rondje als je tenminste volledige 7 dagen ter plekke te besteden hebt.
Veel fotoplezier in ieder geval en een goede reis
Last edited by kohraya; 21 juni 2010, 04:58.
Reden: schrijffout
En meestal zonder enige vorm van verzekering. Let hier dus mee op. Als er verzekering in zit dan is het inderdaad een goed idee.
En reken inderdaad zeker 20-30min om je camera te laten acclimatiseren elke ochtend.
Idd opletten, in het verkeer heb je ogen op uw gat nodig...
+ verwacht 7 euro boete (300 baht) als je geen rijbewijs hebt indien je tegen gehouden zijt door de politie xD
Als je in Phuket zit moet je zeker eens naar de PangNga provincie gaan, die ligt iets noordelijker aan de rechterkant van het eiland. Daar kan je o.a. naar het James Bond eiland (The man with the golden gun) en naar Panjee village. Dit is een dorp van vissers volledig gemaakt op palen boven het water. Er is een prachtigge moskee ook.
Verder heb je in het binnenland van Phuket een heel aantal watervallen voor leuke effecten met sluitertijd, het gibbon rehabilitatie center, rubberplantages en een enorme Buddha in een grot, deze plek heet Monkey Cave omdat het er stikt van de apen.
Ten zuiden van Phuket (onderweg naar PhiPhi) heb je Coral island, wat een onbewoond eiland is waar je prachtige stranden en natuur hebt.
Op PhiPhi Leh moet je ook zeker de vleermuizen grot bezien.
Maya Bay, bekend van The Beach met Leonardo DiCaprio, niet naartoe gaan. Het ligt er vol afval en stort. Monkey Island daarentegen is minder bekend en daar komen de apen op strand eten uit je handen halen.
Indien mogelijk zeker een onderwaterbehuizing meenemen voor als je wilt duiken/snorkelen.
ben al een 5 tal keer in thailand geweest heb zowat alles gezien in het noorden en centraal thailand de eilanden heb ik nog niet gedaan dat zal voor een volgende keer zijn.
het klopt dat aircos er veel te koud staan klimatiseren is echt wel nodig.
als rugzak neem ik steeds mee een Naneu K4L en zeker men tripod
luchten zijn altijd uitgebeten dus zeker je pola filter niet vergeten ND kan zeker handig zijn voor watervallen maar allicht zullen op de meeste plekken er teveel toeristen in de weg lopen voor je trage sluitertijden. Ik neem meestal men foto's in raw op zo'n momenten
huren van brommertjes en andere toestanden in thailand OPLETTEN kijk alles heel goed na zeker als je jetski huurt als je al horror verhalen gehoord hebt hiervan ja ze kloppen. Op toeristishe plekken kom je meestal niet de thais tegen die t beste met je voor hebben en soms zijn de dingen al kapot maar mooi weg gecamoufleerd en mag jij daarna opdraaien voor de kosten.
koop jezelf een thaise simcard kost geen geld en hou t nummer van de toeristen politie bij de hand !
voor de rest een leuke vakantie gewenst in LOS en hou t safe !
Re: Fototips voor Thailand (Phuket en Phi Phi Islands)
Bedankt voor de vele tips. Nog een klein vraagje: Hoe zit dat met geld wisselen? Mijn bank raadde me aan om eerst naar dollars om te wisselen en dan ter plekke naar Bath. Hoe hebben jullie dit gedaan?
Bedankt voor de vele tips. Nog een klein vraagje: Hoe zit dat met geld wisselen? Mijn bank raadde me aan om eerst naar dollars om te wisselen en dan ter plekke naar Bath. Hoe hebben jullie dit gedaan?
Van bank veranderen, zou ik zeggen. Je kan ginder overal geld uit de muur halen, ook met Maestro, en ook Euro's zijn er zeer welkom.
Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.
Yep, zelfs op een eilandje als Phi Phi kan je geld uit de muur halen. Zelfs geen VISA kaart nodig.
Wel duurder dan wisselen. Je hebt een erg slechte wisselkoers, en nog eens 200 Baht kosten per afname. Je bankkaart gebruiken is leuk om iets achter de hand te hebben (door loslopende vulkanen zoals in mijn geval een paar maand geleden) maar als enigste financiering niet echt voordelig...
Comment