Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Interessante locaties in Marokko ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Interessante locaties in Marokko ?

Met eigen vervoer.
    We zijn van plan om Marocco binnen te komen via Ceuta en terug te keren via Tanger.

Als je een zwarte Kia Sportage tegenkomt met een lange blonde kerel, vrouw, 2 kids en een hoop fotogerief, dan zijn wij dat. Zeker eens kennismaken dan
    Canon 40D Canon EF 17-40mm F:4.0 L USM - Canon EF 50mm F:1.4 USM - Canon EF 100mm F2.8 L IS USM Macro - Canon EF 70-200mm F:4.0 L USM - Speedlite 430EX II

Comment

Da's ook nog een mogelijkheid
      Oorspronkelijk geplaatst door 3Daniel Bekijk bericht
      We zijn van plan om Marocco binnen te komen via Ceuta en terug te keren via Tanger.
      Hmmm, jealous... Je bent in ieder geval beter uitgerust dan mij.
      ... een zwarte Kia Sportage...
      Zeker weten !! Ik stuur je nog een PB
      Zeker eens kennismaken dan
      www.damafoto.be
      Facebook Damafoto

Comment

Vooral het traject Agdz - Foum Zguid en het laatste stuk naar Tafraoute en Tafraoute-Tiznit ziet er landschappelijk de moeite uit.
        Heel het stuk is echt de moeite, zeker ook tussen Foum-Zguid - Tata - Igherm!

Ik denk alleen dat het stuk Boumalne Dades - Ziznit niet te doen is in 1 dag ?
        Nee, dat is inderdaad niet te doen. Heb een heel leuk adresje net onder Agdz, en verder ook geslapen in Foum-Zguid, Tata en bij Tafraoute (ook leuk adresje). Maar ik reis nogal "traag"...

Denk je dat dit traject te doen is met een gewone personenwagen ?
        Ja hoor, heb ik ook gedaan met een kleine huurwagen, het hele traject is volledig geasfalteerd (algemene kaarten zoals de Michelin zitten er wel eens naast wat piste/asfalt betreft).

Foto's (die volledig uit de toon vallen bij al het prachtige werk van de leden hier )van voornamelijk dit traject als voorsmaakje vind je hier op mijn website. Heb daar wel al een paar keer rondgereisd, als je nog wat vragen hebt of tips wilt kan je me altijd via de website contacteren.

Je gaat ervan genieten, Marokko is een prachtig land
        http://www.verbeelen.net

Comment

Kan het land zeker aanraden.
          Maar ga vooral ook de gebaande wegen af. Oftwel beperk jezelf niet tot de toeristische attracties.
          Ben zelf meer iemand van de natuur en na 2 steden (Fes en Marrakech) had ik het wel gezien. Veel van 't zelfde allemaal in welke stad je ook komt. Vondt Fes wel wat traditioneler dan Marrakech wat echt voor de toeristen is.
          Geef mij maar een mooi bergachtig gebied en ook de woestijn is zeker een aanrader. Vrees alleen dat het tijdstip niet gunstig is i.v.m. de hitte. Voor-/najaar is wat dat betreft stukken beter te doen, vooral in de steden.
          Surfzeeuw
          Panasonic G3

Comment

Mooie foto's heb je op jouw site staan !
            Heel veel info trouwens op die site te vinden.
            Heb je van daar gecontacteerd.

Bedankt !
            Oorspronkelijk geplaatst door rafke74 Bekijk bericht
            Foto's (die volledig uit de toon vallen bij al het prachtige werk van de leden hier )van voornamelijk dit traject als voorsmaakje vind je hier op mijn website. Heb daar wel al een paar keer rondgereisd, als je nog wat vragen hebt of tips wilt kan je me altijd via de website contacteren.
            www.damafoto.be
            Facebook Damafoto

Comment

Tja die hitte... Ben gebonden aan de zomervakantie. 't Zal wel lukken denk ik, kan heel goed tegen de warmte. Zal zoveel mogelijk proberen vroeg op te staan voor het morgenlicht en de koelte...

Los van natuur en landschappen fotografeer ik nog veel liever streetlife en mensen. Maar ikzelf vermijd ook veel liever de drukte en het toerisme.
              De keizerlijke steden zijn zowieso een must denk ik, maar ik ga vooral ook naar kleinere en afgelegen dorpjes / stadjes op zoek.
              Oorspronkelijk geplaatst door Surfzeeuw Bekijk bericht
              Kan het land zeker aanraden.
              Maar ga vooral ook de gebaande wegen af. Oftwel beperk jezelf niet tot de toeristische attracties.
              Ben zelf meer iemand van de natuur en na 2 steden (Fes en Marrakech) had ik het wel gezien. Veel van 't zelfde allemaal in welke stad je ook komt. Vondt Fes wel wat traditioneler dan Marrakech wat echt voor de toeristen is.
              Geef mij maar een mooi bergachtig gebied en ook de woestijn is zeker een aanrader. Vrees alleen dat het tijdstip niet gunstig is i.v.m. de hitte. Voor-/najaar is wat dat betreft stukken beter te doen, vooral in de steden.
              www.damafoto.be
              Facebook Damafoto

Comment

Ik heb 3 keer het land bezocht. Ik kan maar één goede raad geven: Verlaat de hoofdbanen en sla een zijweg in. Bezoek Fez en Meknes maar blijf er niet te lang rondzwerven. Ga het Rifgebergte in. Voorzie voldoende tijd voor het Atlasgebergte. Bezoek de Ksars in de Atlas. Overnacht bij berbers die u dat zeker zullen aanbieden. Bezoek Erfoud en ga van daaruit een stukje de woestijn in tot aan de eerste zandduinen. Bezoek de Tizi n Tichka bergpas en sla eens een zijweg in. De vallei van de Dra moet je gezien hebben. Bezoek Volubilis, de oude Romeinse site. Op de markt - Djemaa el-Fna- van Marrakesh ga je op het dak van de vele restaurants iets eten/drinken en van op die plaats kan je zoveel foto's maken als je maar wil met een goede zoom. Marokko is een ongelooflijk mooi land, maar blijf weg uit de grote steden. Wie zegt dat het een vuil land is heeft Marokko niet gezien.
                Er is maar één gouden regel: Verlaat de platgereden paden en ga het land in.
                Nog een tip. Op sommige plaatsen zal er een bende klein mannen op je afstormen om je te helpen met van alles en nog wat. Pik er onmiddellijk eentje uit en zeg dat hij je moet helpen en geef hem een paar dirham. Hij zal onmiddellijk de anderen wegsturen. Dus zorg steeds dat je wat kleingeld op zak hebt. In het diepe zuiden zal je daar minder last van hebben.

PS. Eet weliswaar tajines en couscous maar eet zeker ook eens Mechoui als je de kans krijgt. In het westen moet je zeker de visschotels proberen.
                Last edited by weebee; 21 juli 2010, 17:18. Reden: Links bijvoegen
                EOS Canon 400D + Grip / Canon 40D+Grip / Canon EF 50mm F1.8 / Sigma EX 28-70mm F2.8 DG / Canon EF 17-40 mm F4 L/ Canon EF 70-200mm F4 L / Sigma EF-500 DG Super / Canon 580EX / Manfrotto 190DB / Giotto MH-1001

Comment

Nog een tip. Op sommige plaatsen zal er een bende klein mannen op je afstormen om je te helpen met van alles en nog wat. Pik er onmiddellijk eentje uit en zeg dat hij je moet helpen en geef hem een paar dirham. Hij zal onmiddellijk de anderen wegsturen. Dus zorg steeds dat je wat kleingeld op zak hebt.
                  Zonder prekerig te willen overkomen wil ik deze tip tegenspreken. Door deze zaken koop je jouw eigen rust af maar bevorder je dit gedrag van de kinderen en maak je het de mensen die na jou komen enkel lastiger...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rafke74 Bekijk bericht
                    Zonder prekerig te willen overkomen wil ik deze tip tegenspreken. Door deze zaken koop je jouw eigen rust af maar bevorder je dit gedrag van de kinderen en maak je het de mensen die na jou komen enkel lastiger...
                    Van mij mag u gerust een uur wandelen met een twintigtal jonge gasten achter uw hielen, maar veel foto's zal je niet maken. En het is zeker niet nodig om katholieker dan de paus te willen zijn, maar dat gedrag bestaat al zeker een halve eeuw. Trouwens, als u een officiële gids neemt doet hij net hetzelfde. Maar hem betaald u 100 X het bedrag dat u anders aan een jongere zou betalen. Die jongere heeft het meer nodig dan die officiële gidsen. Natuurlijk, mocht u een, wat ik een clubmed toerist noem zijn, dan vergeet je maar de tips die ik geef.
                    PS. Wat ik zei over die bende jonge "gidsen" is enkel geldig voor het noorden. Eens in het zuiden is het rustiger.
                    EOS Canon 400D + Grip / Canon 40D+Grip / Canon EF 50mm F1.8 / Sigma EX 28-70mm F2.8 DG / Canon EF 17-40 mm F4 L/ Canon EF 70-200mm F4 L / Sigma EF-500 DG Super / Canon 580EX / Manfrotto 190DB / Giotto MH-1001

Comment

Bedankt weebee en rafke74, zal zeker jullie tips in gedachten houden !
                      www.damafoto.be
                      Facebook Damafoto

Comment

Allez bon, we zullen dus niet alleen zijn.

Wij trekken ook met een groepje van 8 door het Marokkaanse binnenland van 15 tot 27 augustus. Dit is midden de Ramadan. Heeft iemand hiermee ervaring? Is er gelegenheid voldoende water te kopen? Een beetje minder eten zal voor mij zeker geen kwaad kunnen...lol. Heb ik voldoende met mijn 17-70 en/of is het zinvol mijn loodzware bigma mee te sleuren??
                        Alle info die ik vind over fotograferen in Marokko is zo tegenstrijdig, de ene ondervindt geen moeilijkheden en anderen belanden bijn a in den bak of worden gemolesteerd...
                        De waarheid zal wel weer ergens tussenin liggen zeker.
                        Tot ziens in Marokko...
                        Beauty is in the eye of the beholder
                        a77 en veel andere dingen, vooral goesting..

Comment

Dit is midden de Ramadan. Heeft iemand hiermee ervaring? Is er gelegenheid voldoende water te kopen? Een beetje minder eten zal voor mij zeker geen kwaad kunnen...lol.
                          Beschikbaarheid van eten/water hangt een beetje af of je in steden/toeristische streek bent of niet. Lokale winkeltjes/eethuisjes zijn vaak overdag gesloten tijdens de ramadan, en als er dan maar eentje is in de wijde omtrek...

Alle info die ik vind over fotograferen in Marokko is zo tegenstrijdig, de ene ondervindt geen moeilijkheden en anderen belanden bijn a in den bak of worden gemolesteerd...
                          De waarheid zal wel weer ergens tussenin liggen zeker.
                          Zoals steeds Zelf nog nooit problemen gehad, maar ik fotografeer vnl. landschappen, mensen fotograferen ok zolang je het even vraagt/met respect doet.

Fijne reis!

Raf
                          Last edited by rafke74; 5 augustus 2010, 21:59. Reden: grammaticale fout

Comment

Sluit mij aan bij Rafke en breng maar gerust die Bigma mee, want 70mm lijkt mij wat aan de korte kant.
                            Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Net terug van mijn Marokko-trip.

Ik heb de rondreis kunnen uitvoeren zoals gepland, maar heb wat aanpassingen gedaan, op basis van jullie tips.

Heb de definitieve trip even op de kaart aangepast : KLIK HIER

Heb uiteindelijk de ferry genomen Algeciras - Tanger MED. Dit is een nieuwe haven gelegen tussen Tanger en Ceuta.

Hieronder kort mijn indrukken...

- Een prachtig land, met heel mooie berglandschappen (wel dor en droog), en prachtige palmoases in het zuiden
                              - Heel vriendelijke gastvrije mensen, die steeds bereid zijn te helpen, bij problemen of om de weg aan te wijzen.
                              - Sommigen zijn iets te vriendelijk, en zijn er op uit de toeristen naar winkeltjes te lokken, of je vriendelijksgewijs beginnen uitleg te geven, en je dan verder vergezellen, en je ze nog moeilijk van je kan afschudden (de zgn faux-guides). Deze individuen zijn heel goed te herkennen, want zij spreken je steeds met een brede glimlach aan "Comment ça va ?", "Vous venez de France" enz... Als je aan hen de weg vraagt kom je gegarandeerd in een of andere zaak terecht (leder, tapijt, pharmacie berber...).
                              Steeds zeggen ze dat het vollledig vrijblijvend is, en dat het "pour le plaisir des yeux" is.
                              Tip is dus om de weg te vragen aan mensen die in hun winkeltje staan (vooral in de medina's dan).
                              - Je kan bijna overal met Frans terecht
                              - Het eten is heerlijk
                              - Inderdaad heel veel zwerfvuil in de stad en langs de wegen, in de droge rivierbeddingen...
                              - Het straatleven in de medina's / soeks is enorm kleurrijk en fotogeniek. Ik heb vrij veel mensen kunnen fotograferen, maar je hoeft het steeds te vragen, of je moet er voor zorgen dat zij en anderen het niet zien.
                              - Heel veel snelheidscontroles. Politie staan met hun speedgun goed verscholen tussen struiken, in schaduw onder bruggen, éénmaal achter een rondpunt (ze mikten over het rondpunt heen), aan de péages... Ze hebben mij 6x tegen gehouden (ik reed meestal 80-85 waar een limiet van 60 was). Boete 400DH, de eerste keer heb ik de helft betaald, de andere keren heb ik er mij met vriendelijkheid en excuses kunnen van afmaken. Ze zijn dus heel gemakkelijk om te praten.
                              - De koningssteden zijn prachtig, vooral Rabat heeft mij aangenaam verrast.
                              - Ramadam begon 10 dagen terug : geen probleem voor de toeristen, soms hebben ze minder keus in gerechten.
                              - De toppers waren voor mij : Chefchaouen, medina Meknes, leerlooierijen Fes en Meknes, de palmoases in het zuiden, Erg Chebbi, ezelmarkt Rissani, de rit Agdz-Tiznit (bedankt Rafke74 !! ), de rotsbogen van Legzira beach, kamelenmarkt Guelmim, vissershaven Essaouira, medina Rabat. Marrakech is mooi, maar te toeristisch naar mijn smaak. Het alom geprezen plein Djemaa el Fnaa is één groot circus waar ze alleen maar geld willen aftroggelen, en irritant opdringerig zijn (vooral als ze zien dat je een camera bij hebt).
                              - Geen enkel maar dan ook geen enkel moment een gevoel van onveiligheid gehad, ook niet op de drukste plaatsen en markten.
                              - De meeste wegen zijn goed berijdbaar met gewone wagen.
                              - Bedelende kinderen : valt heel goed mee. Het het echt erger verwacht na verhalen gelezen te hebben van stenen gooien, zich aan de auto vastklampen etc... Er zijn er, maar niet de ze bij iedere stop uit het niets te voorschijn komen. Niks geven is de boodschap. Ze dringen dan ook niet verder aan.

Conclusie : AANRADER, en ik zal er zeker nog een volgende keer naar toe gaan.

Heb heel veel foto's gemaakt, die ik de komende dagen en weken zal posten...
                              www.damafoto.be
                              Facebook Damafoto

Comment

Leuk dat je reis zo is meegevallen! Erg benieuwd naar de foto's!

Comment

Working...
                                X