Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Op reis naar Tanzania

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Op reis naar Tanzania

Hey!

Ik ga deze zomer voor 3,5 weken met een groep op reis naar Tanzania maar weet niet goed welk fotomateriaal ik het beste meeneem/aanschaf voor deze reis.
    De reis omvat oa. een driedaagse trektocht door de Usumbara Mountains, game-drives, reizen per bus, overnachtingen bij bewoners thuis en kamperen in tenten. Op het einde van de reis ga ik nog wat luieren, snorkelen op Zanzibar.

Ik ben al in bezit van een Nikon D90 spiegelreflex met 16-85mm lens en een compact waterdicht fototoestel, een Panasonic FT1.

Vorig jaar ben ik naar Indonesië geweest met enkel die compacte panasonic. Was heel gemakkelijk, ik kon op gelijk welke moment foto's nemen en zat altijd handig in mijn broekzak. Ik had veel toffe foto's maar van veel kon de kwaliteit toch een pak beter waardoor ik nu graag mijn spiegelreflex zou meedoen.

Ik zit met volgende vragen:
    - Hoe kan ik die Nikon D90 nu het makkelijkste meedoen? Aangezien ik soms al mijn bezittingen in een grote rugzak, lijkt een grote fototas mij geen optie.
    - Om de wilde dieren goed te kunnen fotograferen heb ik een lens nodig met groter zoom bereik. Neem ik best een all round lens (bvb. 18-200) of schaf ik mij beter naast mijn 16-85 nog een extra lens aan (bvb. 70-300)? Maar hoe neem ik dat allemaal dan het makkelijkste mee.
    - Zijn er andere zaken die jullie mij kunnen aanraden?

Alvast bedankt!

Re: Op reis naar Tanzania

Je hebt vooral een tele nodig en liefst ééntje van minimum 300mm.
    Alles hangt af van je budget, want hier beginnen de duurdere lenzen.
    1e optie: Nikon 70-300 VR: kwalitatief uitstekend tot en met 200 mm, op 300 mm goed zonder meer. Goedkope lens (ongeveer 360 euro) en breed inzetbaar. Ideaal voor de kleinere beurs.
    2e optie: Nikon 80-400 Vr (1350 euro): meer zoombereik, optische resultaten zijn vrij goed. Nadeel: vooral trage AF.
    3e optie: Sigma 50-500 (1000 euro): enorm zoombereik, optische resultaten goed tot middelmatig, kleine diafragmaopening zorgt voor lagere snelheden en eventueel tekortkomingen.
    4e optie: Nikon 300/4 AFS (1100 euro): kwalitatief absoluut de beste oplossing, in combinatie met de Nikon 1.4 teleconverter (350 euro) nog steeds uitstekend. Nadeel: vast brandpunt, dus weinig flexibel. Voordeel: lichtsterk tegenover de zoomlenzen en betere optische kwaliteit.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Bedankt voor de tip! Als ik met 2 lenzen op reis vertrekt zal het inderdaad die Nikon 70-300 VR zijn + mijn 16-85. Maar dit neemt natuurlijk meer plaats in dan enkel zo een all round lens. Is er dan zoveel verschil in kwaliteit tussen zo een all round lens en die 70-300? Maar hoe neem je dat dan het beste mee. In wat voor een tas?

Comment

Wat de tas betreft zijn er verschillende opties. Je hebt een slingbag, rugzak of schoudertas. Elk heeft zijn eigen voor en nadelen.
        - rugzak: voor mij een ideale oplossing om nog 1 en ander mee te nemen op safari en op het vliegtuig. Nadeel is dat het iets lastiger is om iets snel in en uit te halen.

- schoudertas: zoals de rugzak ook verkrijgbaar in verschillende formaten en dus aan te passen aan je fotomateriaal. Het is ook gemakkelijker om bij je materiaal te komen.

- slingbag: zelf geen ervaring mee maar ook hier zou je snel aan je materiaal kunnen komen maar zou de plaats iets beperkt zijn en is een tweede tas die men wil meenemen iets moeilijker (zo is me toch verteld).

Ga even langs bij de lokale fotowinkel en hoor ook even naar hun argumenten.
        Alvast 1 goede raad: rekening houden met het stof die er continue is!!!

Wat de lenzen betreft volg ik Vantje. Je hebt toch minimaal 300mm nodig maar geen nood, er is regelmatig een 70-300VR die 2de hands te koop wordt aangeboden hier op dit forum. En of het een verschil maakt? Zeer zeker en persoonlijk zou ik er toch over nadenken de 300mm f4 aan te schaffen.
        Last edited by Sultana; 27 april 2010, 20:54.

Comment

Ik ben het eens met de posts hierboven. Opletten voor het stof en zorgen voor een goede tas (maar dat wist je al)...'t is alleen de vraag welke tas, je wil er immers meer insteken dan fotomateriaal! Vergeet ook niet genoeg geheugenkaartjes en je extra batterij mee te nemen...want 3 weken en een half, dat worden veel foto's...en je zal er genoeg te zien krijgen dat het waard is om gefotografeerd te worden.

Wat die lens betreft: tenzij je meteen bereid bent om 1158 euro (huidige prijs Nikkor 300mm f/4 bij Konijnenberg in Turnhout) op tafel te leggen, zou ik eerder die 70-300 nemen. De voordelen die de prime heeft zijn scherpte wijd-open, ten opzichte van de zoom die wat dichtgestopt moet worden eenmaal voorbij de 200mm, en de lichtsterkte. Je D90 is nu wel, relatief gezien, een goede camera op hogere ISO's, dus daar moet je je niet zo veel zorgen over maken, denk ik...tenzij je 's avonds op pad gaat.
          Last edited by JorisVdB; 13 mei 2010, 21:51.
          Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Kunnen jullie tips geven naar filters zoals polaroids toe voor in Afrika? Is dit zoieso een must in de tropen om het extreem felle licht en het stof dat in de lucht hangt en voor scattered licht zorgt te compenseren?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bules Bekijk bericht
              Bedankt voor de tip! Als ik met 2 lenzen op reis vertrekt zal het inderdaad die Nikon 70-300 VR zijn + mijn 16-85. Maar dit neemt natuurlijk meer plaats in dan enkel zo een all round lens. Is er dan zoveel verschil in kwaliteit tussen zo een all round lens en die 70-300? Maar hoe neem je dat dan het beste mee. In wat voor een tas?
              een allround objectief is soms een noodzaak omdat je in bepaalde situaties geen tijd hebt om vlug te wisselen ; bvb als je een Masai dorp bezoekt , in een stoffige omgeving zit , een kudde dieren voor je hebt waarbij je het landschap op foto wil maar ook close-ups van dieren ...
              anderzijds zijn lichtgevoelige , snelle objectieven spijtig genoeg de enige mogelijkheid om foto's te nemen van moeilijk te spotten dieren op ochtend- of avonddrives .
              Probeer vooral te genieten en je foto's je vakantie niet te laten bepalen...
              Nikon D70 en D300 + Nikon-Tamron-Tokina tussen 11-400 mm.

Comment

hey Bules,

mijn bloed gaat alweer sneller stromen als ik lees wat je gaat doen - op een positieve manier dan wel uiteraard.
                offtopic: klinkt verdacht veel als de reis van Joker?

Anyway, ik heb vorig jaar het volgende meegenomen:
                - alles in een Lowepro Rover AW2: deze is een comfortabele rugzak met voldoende ruimte voor je spullen en ook nog een relatief groot compartiment om andere dingen in te steken, alsook twee houders voor drinkbussen (zeker nodig ginder).
                - ook de D90, dan met 17-70 voor landschappen & allround gebruik; jouw 16-85 zal hiervoor perfect zijn
                - de Sigma 100-300 f4 al dan niet icm 1,4x convertor. We hebben toen wel overdag gamedrives gedaan, dan was er voldoende licht (eigenlijk teveel). Als het inderdaad de Jokerreis is weet ik dat je dit jaar ochtend & avonddrives zal doen dus dan kan je wel alle licht gebruiken. De 100-300 vind ik een goeie lens die je kan vinden rond 1100€, maar anderzijds zijn er nog heel wat andere alternatieven zoals aangegeven. Maar een tele(zoom) is zéker een must.
                - 3 batterijen en 40gig geheugen, zeker een must opladen kan wel af en toe maar ik speel liever op safe
                - gorillapod als tafelstatief, af en toe wel handig om 's avonds foto's te maken al heb ik het toen niet veel gebruikt

Ik had toen enerzijds mijn trekkingrugzak mee om al mijn spullen in te steken en daarnaast mijn fotorugzak als dagrugzak. Voor de korte stukken dat je beide zelf moet dragen kan je gemakkelijk je dagrugzak op je buik hangen.
                Tijdens de trekking in de Udzungwa had ik beiden ook mee. Een deel van ons gerief konden we toen beneden in het hotel achterlaten, ik raad je aan om dan de inhoud van je dagrugzak in de grote te steken en deze er achteraan op te hangen (op je buik met die hoogteverschillen is geen aanrader). Eén van die drie dagen lieten we immers de rest van ons gerief in het kamp liggen en gingen we met dagrugzak naar de top. Je kan er ook voor kiezen de dagrugzak beneden achter te laten en op de trekking naar de top, je grote rugzak leegmaken en daarin enkel meedragen wat je nodig hebt, dat lukt ook wel.

Als je wil kan je mijn reisverslag eens bekijken:
                http://cee-world.com/tanzania-zanzibar-2009-reisverslag

Geniet ervan, het is écht de moeite waard!!!
                [FONT="Tahoma"]www.carlopeeters.be

Comment

Working...
                X