Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke verrekijker meenemen op safari?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Welke verrekijker meenemen op safari?

Toeval wil dat ik deze week ook een verrekijker ga kopen.
    Omdat ik deze voornamelijk ga gebruiken voor vogels en het occasionele wild is mijn oog gevallen op een verrekijker met 10*42.

Ik was in contact met Deputter in Brugge die zijn eigen Petrel voorstelt maar dichter bij huis is er ook eentje die het juiste materiaal heeft zijnde deze in Oudenaarde.
    Een echte keuze is nog niet gemaakt maar zal vermoedelijk een Nikon Monarch of een Steiner worden.

Bij beide zaken krijg je ook de 10% korting als je (net als ik) lid bent van Natuurpunt.

Comment

En kijk hoe snel het allemaal kan gaan. Ik was deze namiddag toch even bij de bovengenoemde zaak omdat hun nu ook de Steiner 10*42 binnen hadden en me een vergelijk wilden tonen tussen hun modellen.
      Na een heel goede uitleg van Gunther had ik de keuze tussen de merken Steiner, Minox en Bynolyt. De toestellen dan even vastgenomen, getest op straat door verschillende onderwerpen te bekijken (donker steegje, zonverlichte daken etc) en dan de afweging maken.
      Ik heb gekozen voor de Steiner Ranger Pro 10*42
      De Minox vond ik te duur naar het voor mij minimale voordeel en de Bynolyt lag me niet zo goed in de hand. De Steiner vond ik ook veel meer contrastrijk dan laatsgenoemde.

Zoals gezegd geniet je ook nog eens 10% korting indien je lid bent van Natuurpunt. Een zaak die ik gerust durf aan te bevelen. Mocht je overwegen langs te gaan dan doe je best even een telefoontje om te weten of alle modelletjes op voorraad zijn.
      Last edited by Sultana; 6 mei 2010, 20:50.

Comment

Ikzelf heb me ook net een verrekijker aangeschaf, vooral voor wildlife. Zien wat er zoals rondom plassen zit en dergelijke voor ik men foto's ga nemen.

Ik wou wel iets degelijk maar ook geen fortuin kwijt zijn.

Oog was gevallen op Nikon Action 10x50 en Nikon Sporter 10x50

Uiteindelijk gekozen voor Nikon Sporter 10x50 omdat hij iets compacter (Dakkant i.p.v. Porro) was en vooral belangrijk waterproof is...
        Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

Comment

Ben op safari in Kenya geweest in 1994 voor 23 dagen; grote tour tot helemaal beneden aan de meren.

Had mijn Pentax 10x50 mee en zeer tevreden. Is redelijk groot maar meezeulen is niet echt een probleem want je zit toch meestal (best) in de jeep.

Had ook een leeg katoenen zakje mee; de gids heeft op de plaatselijke markt rijst gekocht en heb daarmee het zakje gevuld. Handig om de camera op te leggen wanneer je vanuit de jeep foto's neemt.

PS: als je in de Masai Mara bent laat dan zeker de kans niet liggen om een ballonvaart mee te pikken. 'twas 's morgens zeer vroeg maar absoluut de moeite.
          Last edited by tcf; 15 mei 2010, 12:51.

Comment

Goed idee zou je denken... Ik kocht me indertijd ook een verrekijker voor gebruik in natuurparken als ik niet aan het fotograferen was. Goed spul toen, maar ik gebruikte hem... niet of nauwelijks.

Telkens ik iets interessants zag door de verrekijker en naar de camera wou grijpen was ik te laat voor de foto. 't Duurde dus niet lang eer ik eerst de foto nam en nadien door de verrekijker de dieren nog wat bekeek. Maar opnieuw werkte dat niet. De eerste foto is meestal enkel dat, een snelle plaat die het dier dat je ziet registreert. Als je het wat blijft volgen komt er vaak een mooiere pose of een interessanter gedrag, en dat wil je op de foto. Gevolg: verrekijker bleef in de tas en ik bekijk alles door m'n teleobjectief op de camera.

M'n vrouwtje is nu gelukkige gebruiker van de verrekijker. Blij dat hij een tweede leven kreeg...

Bon, een kleine kanttekening zeg maar...

Wim
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Wim,
              Ik heb eigenlijk ondertussen een gelijkaardige ervaring. Ik heb me een redelijk goedkope verrekijker gekocht die ik nu constant meeneem als ik ga wandelen in de natuur en eigenlijk komt die ook bijna niet uit mijn tas...
              mvg
              Bert

Comment

Working...
              X