Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke verrekijker meenemen op safari?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke verrekijker meenemen op safari?

Fotos nemen van dieren is leuk maar je moet ze natuurlijk eerst zien. Ik ga in september op safari in Kenia en Tanzania en vraag me af welk soort verrekijker ik zou meenemen.

Een paar belangrijke eigenschappen: stofdicht, niet te zwaar, betaalbaar, genoeg vergroting, genoeg lichtgevoeligheid voor safari tijdens schemering

8x25? 10x40? Iemand enige suggesties van merken/types? Steiner safari 8x22 en 10x26 worden regelmatig genoemd, maar ik ken dat merk zelfs niet...
    mvg
    Bert

Re: Welke verrekijker meenemen op safari?

Je hebt teveel goede merken om op te sommen.

Laat ons beginnen met de essentials.

1) Zorg eerst en vooral voor voldoende grote lenzen. Dat is het tweede getal in die "X x Y" formulering die je overal genoteerd ziet. De getallen 22 en 26 die jij opgeeft betekenen respectievelijk 22 en 26 mm lensdoorsnede. Dat zijn dus in mijn ogen geen verrekijkers voor safari maar eerder toneelkijkers. Je hebt echt wel méér nodig dan dat. Hoe kleiner de lens, hoe minder licht er tot bij je ogen geraakt. En hoe minder licht, hoe sneller je ogen vermoeid zullen geraken.

2) Het tweede getal is de vergroting. In jouw gevallen respectievelijk 8x en 10x zoom. Om eerlijk te zijn; dat maakt niet zoveel uit; beide zijn goed. Ga natuurlijk niet voor minder dan 8 (tenslotte blijft het hoofddoel: objecten vergroten). En méér dan 10 is evenmin nodig; hoe groter de zoomkracht, hoe moeilijker de kijker stil te houden, én hoe moeilijker de dieren te spotten (typisch; je ziet het dier met het blote oog, je richt je kijker erop, maar dan zit je er ineens naast te kijken, en dan moet je gaan zoeken met je kijker).

3) Getallen zeggen niet alles. Je kan met goeie waarden zitten, maar toch nog door een colaglas aan het turen zijn. De betere verrekijkers herken je aan hun grote vermogen om details weer te geven. Hoe beter dat is, hoe makkelijker je het jezelf maakt. Maar hoe test je dat nu? Wel, doe niet zoals de meesten; de verrekijker vastpakken in de winkel en dan door het raam naar buiten turen, naar objecten in de straat. Neen, je moet focussen op het donkerste plekje van de winkel! Je zal snel verschillen merken.

Eindconclusie; de meeste die ik zie op safari zijn 8x42 of 10x42. Soms zakt dat tot boven in de 30. Ikzelf heb een 10x50 maar ik geef toe dat dat een grote en zware kijker is.

Mvg,

J.
    http://www.theafricabug.com

Comment

Ik gebruik al jaren een Steiner Wildlife 8 x 42 en ben zeer tevreden. Blijkbaar is dit model niet meer in de handel. Prijs was toen ongeveer 800 euro. Ik zou ook een vergroting nemen van 8 of 10. Hoger zeker niet, want dan heb je problemen met het stilhouden van het beeld. De opening moet je inderdaad minimum rond de 40 nemen dan heb je een mooi beeld.

Comment

Wat Jochen hier schrijft klopt volledig.
        Ik heb een Bausch&Lomb 10x50 en heb die al jaren tot grote tevredenheid.
        Ik heb de kijker in het buitenland gekocht
        Uiteraard is dit een vrij grote kijker en misschien iets minder handig op een safari.
        De allerbeste kijkers zijn van Leica en Zeiss, maar die zijn quasi onbetaalbaar (+1500 euro).
        Steiner beidt een goede prijs-kwaliteit, maar reken toch op minimum 400 euro voor een deftig exemplaar.

Kamera-express biedt een vrij groot gamma aan: http://www.kamera-express.nl/index.p...btypes&type=85
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

voor safari weet ik het niet zo meteen, maar wat ik veel zie bij vogelaars is kite. Verder nog Zeis, nikon, leica en af en toe eens een swarovski ($) dan zijn er ook nog een aantal mij onbekende merken.
          Wil je enkel dieren ver kunnen spotten of ook dat insect 2m verderop op die tak en de giftige slang net onder de struik naast de jeep? In dat laatste geval is het misschien handig dat je kijker ook kort bij (-2m) kan scherpstellen. dat is iets dat gewoon wordt opgegeven door de producent normaal. Zeker als de kijker daar beter scoort dan de anderen.
          hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Ik gebruik daarvoor een Nikon Monarch 10x36, niet te duur (240 euro?), handig en echt goed van kwaliteit. Meer dan lichtsterk genoeg voor op safari; echt lichtsterke kijkers hebben een grotere uittreepupil maar daar heb je met je toegeknepen pupilletjes op safari toch niks aan ;-). Leica enz. is beter natuurlijk maar voor het prijsverschil heb je een 300/4 lens en teleconverter :-).

Kris

Comment

welk soort verrekijker
              Meestal gebruik ik de locale versie; m.a.w. een locale prima gids. Kost minder, is steeds scherp ingesteld, weet waarop hij moet scherpstellen, kent de schuil- en observatieplekken, heeft enorme ondervinding, enz...
              De laatste maal in Kenia had ik een man met gele ogen (echt waar: gele ogen). Had vroeger nog nooit zo'n kerel gezien. Die man zag zaken die zelfs met een verrekijker amper te vinden waren.Gelukkig kon ik ze met een 500 mm fokaal ook in beeld krijgen en was ik niet extra verbonden aan de last en hinder van een verrekijker bij opnames.

Henri
              lidnummer: BD0435BE

Comment

Als in de buurt van brugge moest passeren, in de toonzaal van deze winkel zijn een massa kijkers te testen. Huisleverancier van natuurpunt en de man kent zijn materie.

Welcome to Kite Optics: Premier Belgian Maker of Binoculars, Fieldscopes & Riflescopes for Exceptional Viewing. Explore and shop now!

Jo
                A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
                Nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
                  Meestal gebruik ik de locale versie; m.a.w. een locale prima gids. Kost minder, is steeds scherp ingesteld, weet waarop hij moet scherpstellen, kent de schuil- en observatieplekken, heeft enorme ondervinding, enz...
                  De laatste maal in Kenia had ik een man met gele ogen (echt waar: gele ogen). Had vroeger nog nooit zo'n kerel gezien. Die man zag zaken die zelfs met een verrekijker amper te vinden waren.Gelukkig kon ik ze met een 500 mm fokaal ook in beeld krijgen en was ik niet extra verbonden aan de last en hinder van een verrekijker bij opnames.

Henri
                  Of gele ogen helpen weet ik niet, maar een geel-getinte zonnebril helpt zeker. Dat komt omdat dat dezelfde tinten zijn dan de omgeving (het gras edm).

Allee, tenzij als je in een regenseizoen terechtkomt. Dan ben je misschen beter af met een groene bril, lol! Neen; dan helpt een bril niet veel; dichte vegetatie = veel moeilijker spotten.

Anyway, een gids en een verrekijker zijn niet elkaars allele hee. Je hebt de gids nodig om beter te spotten (een verrekijker helpt daarvoor amper), en daarna heb je de verrekijker nodig om de dieren te bestuderen (en dan helpen de gids zijn ogen niet meer).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
                    Je hebt de gids nodig om beter te spotten (een verrekijker helpt daarvoor amper), en daarna heb je de verrekijker nodig om de dieren te bestuderen (en dan helpen de gids zijn ogen niet meer).
                    Klopt deels, maar als fotograaf heb je meer aan je telelens en een improvisatiestatief (met zand of kersepitten gevuld washandje , o.d.).
                    Je extra verrekijker is eerder een last die je tijd en precisie laat verliezen.
                    Spreek wel met je gids bepaalde aanwijzingen af i.v.m. plaatsbeschrijving en onderwerp( referentiepunt, richting, afstand, hoogte boven grond, e.d.)
                    vb: leeuw, 11 uur, 50 meter, ....

Henri
                    lidnummer: BD0435BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
                      Klopt deels, maar als fotograaf heb je meer aan je telelens en een improvisatiestatief (met zand of kersepitten gevuld washandje , o.d.).
                      Je extra verrekijker is eerder een last die je tijd en precisie laat verliezen.
                      Spreek wel met je gids bepaalde aanwijzingen af i.v.m. plaatsbeschrijving en onderwerp( referentiepunt, richting, afstand, hoogte boven grond, e.d.)
                      vb: leeuw, 11 uur, 50 meter, ....

Henri
                      Hey Henri,

Een verrekijker heeft niets of zeer weinig met fotografie te maken. Maar dat maakt hem niet minder noodzakelijk. Tenminste als je optimaal wil genieten van een safari.

- de verrekijker is om van de dieren te genieten, ze te kunnen bestuderen in hun eigen habitat alsof je er net naast staat.
                      - het fototoestel is om ze te fotograferen.

Een tip die ik iedereen geef die op safari gaat; ga niet alleen"als fotograaf"! Ga om te genieten van de natuur. Dat wil zeggen; ga niet om zoveel mogelijk dieren te fotograferen, maar leg je fototoestel regelmatig neer, en gebruik je ogen en/of je verrekijker.

Mvg,

J.

Comment

Ik kan de Swift Audubon 8,5x44 HCF aanraden, klasse (vogel en/of wild-)kijker en altijd met veel plezier gebruikt. Nieuwwaarde zal zo rond de 450 Euro liggen. Op internet zijn er genoeg (zeer positieve) recensies over te vinden. In 2009 zelf naar Afrika geweest (Zambia, Botswana, Namibie en Z.-Afrika) en mede door deze kijker heb ik daar heel wat moois kunnen zien, ook in de schemering!

Vanwege de overstap op Swarovski (ik denk voor u iets te duur...) wil ik u de mijne wel verkopen indien u interesse heeft

Stuur me maar een PM'ke.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door muylaerb Bekijk bericht
                          Fotos nemen van dieren is leuk maar je moet ze natuurlijk eerst zien. Ik ga in september op safari in Kenia en Tanzania en vraag me af welk soort verrekijker ik zou meenemen.

Een paar belangrijke eigenschappen: stofdicht, niet te zwaar, betaalbaar, genoeg vergroting, genoeg lichtgevoeligheid voor safari tijdens schemering

8x25? 10x40? Iemand enige suggesties van merken/types? Steiner safari 8x22 en 10x26 worden regelmatig genoemd, maar ik ken dat merk zelfs niet...
                          Ikzelf ben in het bezit van 2 Steiner kijkers, de 8 maal 40 en 10 maal 26. Beiden fantastische toestellen. Reken met de 8 maal 40 toch op een gewicht van ongeveer een kilogram. Relatief zwaar om een ganse dag rond uw nek te dragen, vermoedelijk samen met nog een fototoestel met telelens. Vandaar dat ik enkel mijn 10 maal 26 ga meenemen, ik ga ik juli naar Kenia. Dit terzake.
                          Steiners zijn stof en waterdicht, gevuld met gasvulling tegen aanslag van waterdamp, en dergelijke. Voordeel van de 8 maal40 is dat er geen scherpstelwiel opzit, voorbij de 20 meter stelt hij automatisch scherp, waar u ook naar kijkt. Maar zoals gezegd relatief "zwaar". De 10 maal 26 is een klein compact toestel dat men kan samenplooien en gewoon in de zak van uw broek of hemd kan steken, vandaar mijn voorkeur.

Comment

O ja, vergeten te vermelden.
                            Prijs van de 10 maal 2§ is ongeveer 285 euro.
                            Duur maar zeer goedkoop in vergelijking met bijvoorbeeld een Swarovski vzan dezelfde kwaliteit.
                            30 jaar garantie en zoals gezegd waterdicht. Rubber behuizing zeer goed afwasbaar, desnoods steekt ge hem een week in de sop, hij is zoals gezegd waterdicht.
                            Het is niet dat ik reclame wil maken voor een bepaald merk maar ik ben er zeer tevreden over, vandaar.
                            Prijs van de 8 maal 40 weet ik niet meer, hij wordt ook niet meer gemaakt denk ik, maar in ieder geval al een stuk duurder vanwege het grotere glas.

Comment

Ik vind de mijne (Nikon 8x40 CF Action VII)een perfect compromis tussen prijs en kwaliteit.

Comment

Working...
                              X