Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waarheen vandaag: Treinstation Guillemins - Luik

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Waarheen vandaag: Treinstation Guillemins - Luik

Het nieuwe HST-station van Luik-Guillemins is een waar kunstwerk, opgetrokken uit staal, glas en wit beton. Het lijnenspel maakt dit station een perfekte locatie voor architectuurliefhebbers. Er werd 11 jaar gewerkt aan dit ontwerp van Santiago Calatrava. Deze bekende architect ontwierp nog een aantal andere stations, ondermeer in Zürich, Lyon, Lissabon en New York.

Waar moet je zijn?
    Gare Liège-Guillemins - Place des Guillemins 2, 4000 Luik
    Het station is vrij centraal gelegen gelegen en dus gemakkelijk bereikbaar. Parkeertips zijn altijd welkom.
    Andere interessante locaties in Luik:
    - Vanaf de 'Citadelle' heb je een mooi uitzicht over de stad. Dit fort is te bereiken via de Montagne de Bueren, een trap met 373 treden. Die trappen zijn indertijd aangelegd omdat de soldaten die op de citadel gelegerd waren dan niet door de rosse buurten naar de stad 'moesten' gaan.
    - Galeries St-Lambert zal denkelijk uw shoppende reisgenoten aanspreken. De gerenoveerde Place St-Lambert kan ook fotografen bekoren.
    - Het oudere stadsgedeelte is de moeite waard.
    - Er zijn 3 kathedraals, die mooie beelden kunnen opleveren.
    - Het openluchtmuseum van Sart Tilman combineert kunst, architectuur en natuur.

Voorbeeldfoto's
    - Het station is nogal populair op BD, kijk hier, hier, hier, hier en hier maar eens. Zoeken op 'Guillemins' levert ongetwijfeld nog andere knappe foto's op.
    - Blogs: florif.be & Liegeliving bevatten mooie foto's.

Fototips
    - Abstractie vraagt perfectie. Rechte lijnen moet ook echt recht zijn. Omdat de meeste breedhoeklenzen een lichte tonvorming in beelden vertonen is nabewerking in een pakket als Photoshop soms aangewezen om een perfect resultaat te verkrijgen.
    - De brug aan het station is ook de moeite waard.

Meer informatie vind je ook hier
    - Wikipedia
    - Architectenweb.nl

Waarheen vandaag
    Dit artikel maakt deel uit van een reeks rond interessante fotolocaties in België. Aanvullingen en correcties zijn welkom. Voorstellen van en informatie rond locaties stuur je best via een PB naar Laurens.
    Last edited by Laurens; 31 januari 2010, 11:55.
    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Re: Waarheen vandaag: Treinstation Guillemins - Luik

In welke kathedraal juist is deze foto genomen ?

Er zijn 3 kathedraals, die mooie beelden kunnen opleveren.

Comment

Is onze moderator verdwenen of vertelt hij liever niet de juiste plaats waar deze foto is genomen .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door noliko Bekijk bericht
        Is onze moderator verdwenen of vertelt hij liever niet de juiste plaats waar deze foto is genomen .
        Van iemand wiens nickname verwijst naar ingeblikte groenten die je jaren in de kelder kan bewaren had ik wat meer geduld verwacht

Ik ben niet verdwenen. Ik heb die foto trouwens niet zelf gemaakt. In het originele draadje wordt die vraag ook al gesteld maar geeft de fotograaf geen antwoord. Ik heb Josdel een PB gestuurd maar alles hangt af van zijn goodwill.... en geheugen.
        Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Working...
        X