Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke keuze van lens voor Vietnam

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke keuze van lens voor Vietnam

Eind maart vertrek ik voor een kleine 2 weken naar Vietnam.
    Alles zelf georganiseerd met stops van enkele dagen in Hanoi, Halong, Hoi An en Saigon.
    Met daarna nog een 3tal dage Bangkok.

Nu zit ik met een (luxe)probleem wat betreft lenzen.
    Ik neem mijn 5D MkII mee en heb dan de keuze tussen
    de EF 28-300 3.5 L IS USM
    de EF 24-105 4.0 L IS USM samen met de EF 100-400 4.5 L IS USM
    Gewicht, lichtsterkte, lenswisseling en bereik zijn me duidelijk.
    Vandaar een lichte voorkeur de 28-300. Het gemis aan extra zoom maakt de 5D wel goed (crop).

Maar als je weet dat ik vooral straatfotografie en portretten nastreef is die witte joekel toch wat te opvallend?
    Hoe zit het trouwens in Vietnam: vraag je eerst toestemming om te trekken (en verlies je spontaniteit) of trek je eerst en doe je dan iets/niets?

Let wel ik vraag hier enkel naar ervaringen in Vietnam (de aangesneden topics zijn reeds ruim aan bod gekomen in diverse omstandigheden)
    Canon Gear&Glass - Studio28 - BBR

Re: Welke keuze van lens voor Vietnam

Dag Gilbert,

Op deze site vind je alvast wat (reis)info over en foto's van me uit Vietnam (de site is al een beetje in on-bruik geraakt door de migratie van 'googlepages' naar 'sites' tgv de impact van deze switch op de layout en gebruiksvriendelijkheid).

Die punten uit je traject, heb ik toen ook bezocht (maar in omgekeerde richting). Let wel: 2 weken is niet bepaald veel, maar het is een land dat bijna gemaakt is voor straatfotografie en portretten, dus je zal je kunnen uitleven. Je 28-300mm lijkt me een perfecte keuze hiervoor. Alleszins in Hanoi zal je er niet té veel mee opvallen - het is een vrij 'mondaine' stad in vergelijking met het meer rurale Vietnam. Hanoi heeft een wijk die heel toeristisch is (met allemaal types shops en resto's - elke straat een andere 'specialiteit' van shops... staat in elke gids) - het is daar zó druk dat je niet opvalt (er passeren regelmatig toeristen) en men zal vaak nog niet eens door hebben dat je foto's neemt. Nu, Hué en vooral Hoi An zijn ook zéér toeristisch. In Saigon zijn er meer niet-toeristische wijken. Voor échte "couleur locale" moet je echter buiten de steden zijn en daar heb ik m'n mooiste portretten dan ook gemaakt. Als je een tip wil: neem dan zéker ook in Hanoi de tijd om een bezoek te maken aan de berg-gebieden (Mai Chau of zelfs Sapa, maar dat al vrij ver) in de omtrek. Ik weet niet of je de trein neemt van Hanoi naar Hué maar daar zitten dus ook massa's 'locals' op. In de drukke steden (Saigon/Hanoi) wel oppassen want in de drukke straten vlamt men op brommertjes overal rond je heen. Hou je gerief dus goed dicht bij je - niet zozeer vanwege het gevaar op diefstal (ik heb me er nooit onveilig gevoeld met het materiaal dat ik ook gewoon in m'n foto-tas rond m'n heup droeg) maar kijk vooral uit dat je niet ergens omvergereden wordt met dito impact op je materiaal.

Mensen zullen niet speciaal gaan poseren als je toestemming foto's vraagt. Nu, om toestemming vragen moet je de mensen ook niet effectief gaan aanspreken ofzo; gewoon heel even wachten en duidelijk maken dat je een foto wil nemen - als ze niet akkoord zijn zal je het wel merken. Kinderen achteraf de foto eens laten zien op je schermpje wordt wel geapprecieerd. Ik vind: een foto nemen van iemand op een 'onbewaakt moment' mag ook maar als men je spot, gewoon effe een vriendelijk knikje. Het belangrijkste is uiteindelijk wat respect voor die mensen tonen hé. Let op met militairen (bv in de buurt van Ho Chi Minh mausoleum) en religieuzen. Vooral die eerste categorie niet fotograferen.

Je materiaal lijkt me wel weather-sealed maar toch; regen in Vietnam kan in het regenseizoen écht wel drashen en ik weet niet of je dat materiaal per sé daarop wil 'testen'.
    Bedenk ook een manier om te fotograferen in de regen. Poncho of paraplu?

Alle steden zijn erg toeristisch en vol met winkeltjes zoals hierboven vermeld, maar Hanoi en Hoi An zijn vooral 'gezellige' steden. In Hoi An is - buiten de winkeltjes - niet zo heel veel te zien, dus als je het toerisme wil mijden, laat je deze stop misschien best. Saigon doet meer grootstad-achtig aan.

Laat maar weten als je nog vragen hebt.
    Last edited by SeaSquid; 31 januari 2010, 18:18.
    equipment: camera's, lenses & some imagination

Comment

ik ben net terug van een rondreis (noord naar zuid) door Viet Nam, was een zalige reis, in het noorden bewolkt en af en toe een druppel tot veel regen, in het zuiden super mooi en warm weer!

Wij hebben alles zelf georganiseerd (met de lonely Planet) en hebben enkele dagen Ha Noi gedaan, Sapa (2 dagen), Halong Bay (2dagen op boot), dan nachttrein naar Da Nang om direct een taxi te nemen naar Hoi An, vanuit Hoi An een uitstap naar Champ tempels van My Son, nachtbus naar Nha Trang (enkele dagen op het strand om door te reizen (nachttrein) naar HCMC met daguitstappen naar Mekong Delta en de Cu Chi tunnels. Gewoon super, maar drie weken vond ik net een beetje te kort, het is een groot land!

Ik heb de indruk dat de mensen daar niet op de foto willen staan, ze houden alles in de gaten (zien zelfs een tele 70-300VR had ik mee) en draaien hun hoofd of kijken naar beneden. Heb zelfs meegemaakt dat ze geld vragen of dat je dan dingen moet kopen bij hen (bv in Sapa).. In de lonely planet staat wel beschreven dat je best toestemming vraag om een foto te trekken...

Ik was niet voorzien om foto's in de regen te maken, jammer waardoor ik in My Son slecht enkele fotos heb kunnen maken, een paraplu had al veel kunnen helpen.

Alleszins je zal een prachtige reis hebben!!

Comment

Fijne en bruikbare reacties.

Ik heb ook alles zelf geregeld. Verplaatsingen Hanoi-Hoi An en Hoi An-saigon doen we met het vliegtuig. Dat spaart toch al in verplaatsing. En ja, ook een gemis aan "tussen het volk" te zitten.

Ik heb me toch nog maar snel een Canon extender 2x aangeschaft. Omdat ik dacht dat de 300mm toch wat tekort zou kunnen komen hier en daar. En een ministatief Gorillapod Focus om toch wat nachtfotografie te kunnen doen.
        En nu twijfel ik om een flits mee te nemen.... pfffff

Enne Tomverh heb je al tijd gevonden om je foto's online te zetten. Ik ben wel benieuwd. Die van Seasquid zijn in ieder geval de moeite.
        Canon Gear&Glass - Studio28 - BBR

Comment

ik heb iets van een kleine 1000 foto's.... heb nog wat werk en nog geen tijd gevonden, heb ze juist op mijn laptop gezet. Wat wel opvalt is dat er, vooral in het noorden zoals in Ha Noi, er een soort witte schijn over de foto hangt, soort mist of is het smog?

Comment

Begin Mei vertrek ik ook voor 16 dagen maar wij gaan in omgekeerde richting. We beginnen in Ho Chi Minh en eindigen in Hanoi ! tussendoor een binnenlandse vlucht van Ho Chi Minh naar Danang en nachttreinen van Hue naar Hanoi en Hanoi naar Sapa !

Als je terug bent geef wat tips, kan handig zijn
            Eos 7D + Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM

Comment

Hoe zit het trouwens in Vietnam: vraag je eerst toestemming om te trekken (en verlies je spontaniteit) of trek je eerst en doe je dan iets/niets?
              Vorig jaar oktober in Hanoi en Sapa geweest. Op zich is het niet moeilijk om mensen te fotograferen. Zoals overal, met een glimlach en wat interesse tonen kan je veelal een foto maken. Zelf hou ik niet van superzooms, oogcantact met het model is toch prettiger. Actie of sluikfotos kan je best op een markt maken, dan is iedereen te druk met zijn bezigheden en val je niet zo op. Zelden, maar soms toch geef ik wat geld. Max. 50 cent want dat geef ik ook aan een postkaart. Nooit aan kinderen, wel aan oudere mensen die dat goed kunnen gebruiken. Zijn er die meer vragen is mijn antwoord meestal dat ze zo mooi nu ook weer niet zijn.

Meer nog, soms wordt je gevraagd om familiefotograaf te spelen en dus nu mijn vraag aan toekomstige Sapa reizigers:
              In Sapa kan het best druk worden met het aanprijzen van hun waar. Wat je moet doen is een zwart Hmong vrouw als gids nemen (5 to 8 euro voor een dag). Dan laten de anderen je met rust en zij gaat dan met jou rond om de dorpjes te bezoeken.
              Wij hebben gekozen voor "Joe" en zij nam ons mee naar haar dorp en woning. Daar hielden zij en haar familie een "photoshoot" zonder dat ik iets vroeg.
              Nu het probleem: zij wil graag de fotos hebben natuurlijk, maar heeft geen adres en ik ga de eerste paar jaar niet meer terug.
              Wie gaat er naar Sapa om daar enkele dagen rond te wandelen? Ik kan Joe erg aanbevelen, ook naar het spreken van engels en bovenal wie wil mijn fotos naar ginds meenemen?

Dit zijn de fotos die ik toen heb gemaakt. Het kan veel beter, maar door de mist was het moeilijk fotos maken
              http://www.soefisinjoor.be/Reismicro...apa/index.html

Je kan er in ieder geval enkele mensen heel gelukkig mee maken.
              Ex Oriente Lux
              www.soefisinjoor.be

Comment

Working...
              X