Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Namibië - camper of auto?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Namibië - camper of auto?

Voor een rondreis in Namibië en Zuid-Afrika vraag ik me af wat de beste optie is:

1. Auto huren en slapen in tenten/lodges
    2. Mobilhome huren en uiteraard daarin slapen op campings

Als je een kleine mobilhome huurt, kun je dan overal goed geraken in de nationale parken? En waar slaap je dan? Ook met uitzicht op dieren?

Over lodges heb ik al gelezen dat er vaak een waterpoel is waar je 's avonds kan dieren spotten maar is dit ook zo voor campings?

Thx voor het advies!

Re: Namibië - camper of auto?

Campers zijn prijzig in NamibIë.
    Normaal gezien kan je op de grindwegen goed rijden met een camper, mits aangepaste snelheid en wat voorzichtigheid.
    In het reservaat Etosha zijn er 3 kampen (Namutoni, Halali en Okaukejo).
    Binnen dit reservaat moet je in één van deze kampen overnachten.
    Of het nu in een tentje, camper of hutje is, maakt niets uit; 's avonds bij valavond moet je terug binnen zijn in één van deze kampen.
    Ieder kamp is aangelegd nabij een mooie waterplas. De kampeerders kunnen normaal niet vlakbij de waterplas kamperen, maar er zijn voor de gasten bankjes voorzien.
    's Morgens mag je bij het krieken van de dag het kamp verlaten met je voertuig (camper of auto). Je mag dan vrij rondrijden in het reservaat (op de grindwegen uiteraard).
    Best zoek je één van de talrijke waterpoelen op en wacht je gewoon tot het wild komt drinken. Veel plassen hoef je dus eigenlijk niet te bezoeken.
    Je mag dus buiten het kamp het voertuig niet verlaten.
    In een camper zal het allicht comfortabeler wachten zijn dan in een gewone wagen, vandaar de geringe meerwaarde van een camper.
    Ik bezocht Etosha met een gewone wagen en heb niet het gevoel gehad iets te moeten missen.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Met beide optie's kan je alle highlights bezoeken in desbetreffende landen.
      De ene is lowbudget, de andere is de duurdere manier.
      Het hangt er vooral vanaf wat je eisen zijn.

Comment

Ik zou een wagen huren en in lodges / luxe tenten overnachten. Met een camper in de parken rijden is nu ook niet ideaal vind ik.

mir
        De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

ok, thx!

De parken zijn voornamelijk grindwegen vermoed ik? Of toch asfalt? Bv in Etosha?

Comment

Asfalt ligt bij mijn weten enkel in Kruger (Zuid-Afrika).
            http://www.theafricabug.com

Comment

In Addo Elephant (Zuid-Afrika) ook als ik het mij goed herinner...

Maar Namibie dus blijkbaar niet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kleine Bekijk bericht
                ok, thx!

De parken zijn voornamelijk grindwegen vermoed ik? Of toch asfalt? Bv in Etosha?
                Mbt Etosha:
                Indien je mijn posting (°2) zorgvuldig had gelezen: Je mag dan vrij rondrijden in het reservaat (op de grindwegen uiteraard)..

In Namibië zijn enkel de grote hoofdwegen tussen de voornaamste 'steden' in asfalt.
                In de natuurparken bevinden zich enkel grindwegen. Dit draagt bij tot de authenciteit van de ervaring en zorgt ervoor dat de chauffeurs hun snelheid moeten aanpassen.
                Op grind rijden is absoluut niet moeilijk, het vraagt enkel wat gewenning en wat inschattingsvermogen. Wij hebben zelfs geen enkele lekke band gehad ondanks een rijafstand van 4000 km op grindwegen.
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Ik had je eerste posting wel degelijk zorgvuldig gelezen maar mijn excuses dat ik iets van een aantal dagen geleden niet volledig onthouden heb.

Iedereen bedankt voor de info en het zal een wagen worden met slapen in lodges/tenten

Comment

grote verschil tussen camper en auto is het spotten van dieren vind ik.
                    Vanuit een camper zit je hoog en kan je gemakkelijk dieren spotten, vanuit een wagen is dat al wat moeilijker.

Comment

We hadden een 4*4 met daktenten :
                      - is geen echte camper maar je hebt bijna dezelfde faciliteiten
                      - je kan er bijna overal meekomen
                      - prima voor Ethosha (en andere parken)
                      - is duurder in huur en verbruik
                      BD0497BE : Nikon body + glas
                      www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                        We hadden een 4*4 met daktenten :
                        - is geen echte camper maar je hebt bijna dezelfde faciliteiten
                        - je kan er bijna overal meekomen
                        - prima voor Ethosha (en andere parken)
                        - is duurder in huur en verbruik
                        ja precies... broer van me is net terug, van 4 weken Namibië... met dezelfde formule...
                        Hij was erg enthousiast over deze formule.
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Wagen kun je huren bij Carhire Namibia,

Nissan 4x4 kost rond de €50.00 per dag, service ok.

(Voordelen van een grotere auto, dat je hoger zit om het wildlife te spotten en te fotograferen.)

Een 4x4 rijdt comfortabeler, je hebt veel meer voeling met de weg en met daktenten is het ultieme vrijheidsgevoel in Namibië compleet.

Mits je van kamperen houd, natuurlijk, anders kun je net zo goed in een lodge gaan snurken, voor rond de €100.00 per dag.
                          Ver van tevoren de wildparken reserveren is een must, veel is op voorhand volgeboekt.
                          De gok op op de bonnefooi te gaan, kan ook, niet alle parken zitten bomvol, vaak houden ze rekening met onverwachte gasten, je mag namelijk niet voor- en na zonsondergang in de wildparken rondrijden.
                          Via plaatselijke bureau's en/ of via onderstaande linken, kun je eens kijken of boeken.
                          Namibian goverment is heel traag met reageren, dus hebben wij via *Elenatravel geboekt, ging prima!)
                          *http://www.namibweb.com/about.htm

Ok, succes en alvast veel voorpret, Namibië is supermooi!

Astrid
                          Last edited by @sblond; 15 februari 2010, 19:41. Reden: aanvulling
                          2 know me = 2 love me

Comment

Working...
                          X