Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

douane en fotomateriaal luchthaven

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• douane en fotomateriaal luchthaven

Ik vertrek binnenkort richting Afrika(Oeganda)met nogal wat fotomateriaal.
    Normaal gezien heb ik aan de douane nog nooit mijn handbagage moeten openen.
    Zijn er onder jullie die dat wel al hebben moeten doen?
    En mijn vraag is dan'moet je van elke lens en body een factuur kunnen voorleggen?'
    Heb wel overal factuur van maar sommige zijn van buiten de EU
    Nice Canon Stuff

Re: douane en fotomateriaal luchthaven

Ik denk dat je best een kopie van al je facturen mee neemt
    www.highdesignstudio.be
    I have a story behind every picture taken

Comment

Ik ben al 2x tegengehouden door de douane, komende van verre bestemmingen.
      En ja, ze moesten per sé de facturen zien of een kopie ervan.
      Bij heel oude lenzen doen ze minder moeilijk, maar probeer toch maar iets van bewijs bij je hebben. Ik heb geleerd alleen nog zaken in de EU aan te schaffen.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
        Ik heb geleerd alleen nog zaken in de EU aan te schaffen.

Wat bedoel je daarmee? Facturen meenemen is natuurlijk nuttig, maar ik heb ook spul van buiten de EU, geldig ingevoerd waarvan ik factuur en de invoerdocumenten meeneem.
        Zonder factuur gaf bij die ene keer dat ik gecontroleerd ben geen probleem - zou ook niet moeten. Je vind op dit forum al uitgebreid uitwisseling over dit onderwerp
        Web: http://www.hanscouwenbergh.be
        Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

Comment

Waarom zou men in godsnaam facturen meenemen.
          Tijdens al mijn reizen buiten de EU heb ik bij terugkomst nog nooit een factuur van iets moeten laten zien, van niets. (En ik heb er toch al een paar gedaan)
          Het zou mijns inziens een beetje absurd zijn om van alles facturen mee op verlof te nemen.
          U dient dan ook in het bezit te zijn van facturen van uw (dure) horloge en/of andere juwelen, (merk)kledij, zonnebril en verder alles wat u mee op verlof neemt. Dat doet toch niemand.
          - - -
          PS; als particulier dient u zelfs geen facturen in uw bezit te hebben en te houden. Het bijhouden van facturen is enkel voor bedrijven en zelfstandigen.
          Voor particulieren zou heb enkel nuttig kunnen zijn voor de garantie, niettegenstaande er zeker voor foto apparatuur apparte garantiebewijzen ingevuld worden.

Comment

Ik heb alleen maar melding gemaakt van 2 persoonlijke ervaringen.
            Ik verplicht overigens niemand tot niets.
            Maar ik probeer tenminste nog geen halve waarheden en fabeltjes te verkondigen.
            Doe maar rustig navraag bij de douane. Als je er tenminste in slaagt ze telefonisch te bereiken...
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Ik heb daar in Afrika nog niet veel problemen mee gehad. Zowel in Nigeria als in Zuid-Afrika hebben ze helemaal niet moeilijk gedaan. Soms wel bagage openen en even kijken, maar dat was het dan ook.

In Durban deden ze wel moeilijk over mijn handbagage die met 25kg iets te veel was. Na wat uitleg en wat gezever (vriendelijk!!) over professioneel fotograaf zijnde mocht ik met mijn 25kg zware fotorugzakken toch het vliegtuig in.

In Mozambique durfden ze wat moeilijker doen. Belangrijk is je nooit kwaad te maken, altijd rustig blijven, hoe belachelijk die mannen soms ook doen. Na een 15 tal minuten kregen ze door dat ze van mij absoluut geen smeergeld gingen krijgen en hebben ze me gewoon doorgelaten...
              Het woord factuur is nog nooit gevallen bij de douane
              Last edited by Matthias; 26 januari 2010, 10:58.
              5DmkIII en wat glas

Comment

Heb idd ook al veel rondgereisd en nog nooit controle gehad.Ook al hier in Belgie met de douane proberen contact te nemen om mijn materiaal te registreren maar die lachten dat weg.Wordt niet meer gedaan was hun antwoord.Maar door hier wat topics te lezen op Bd stelde ik mij dus vragen.Bij deze kan ik met een gerust geweten vertrekken en neem toch een lijstje mee met type en serienummers van mijn lenzen en bodys.Bedankt allen voor jullie reactie!!!
                Nice Canon Stuff

Comment

Ik heb de laatste 25 jaar ook nooit enig bewijs moeten laten zien bij de douane. Als je je materiaal online geregisteerd hebt is het misschien bij problemen eenvoudig om even in te loggen op de site van Nikon/Canon..... en op je account te laten zien dat de serienummers al geruime tijd geregistreerd staan. Mochten ze al iets vragen....
                  In Zaventem staan ze meestal rond te lummelen dus daar zouden geen problemen mogen zijn
                  bye, Maurice
                  https://on4bam.com/
                  Nikon D7500

Comment

Tja ieder doet natuurlijk wat hij/zij wil. Ik blijf erbij dat kunnen aantonen dat je materiaal hier gekocht of geldig ingevoerd is nuttig kan zijn. Vlug een factuurtje laten zien is als je bij de douane staat handiger dan voor te stellen even op de site van de fabrikant in te loggen om je registratie te laten zien... Maar wie ben ik... En het gaat dan voornamelijk om het terugkomen natuurlijk.
                    Web: http://www.hanscouwenbergh.be
                    Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

Comment

Vier jaar geleden heb ik eens een grondige controle gehad in de luchthaven van Frankfurt toen we van Kaapstad kwamen, ik moest er al mijn materiaal uithalen, en de serienummers tonen, zelf raken ze het materiaal met geen vinger aan.

Zelf doe ik nooit een factuur of inklaringskaart mee, maar wat ik wel altijd bijheb, is een afdruk van de registratie op de Nikon site, mooi gelamineerd als eén kaart, hier staan alle datums van registratie en serienummers op vermeld, indien nodig kunnen ze dat ook nakijken op de site, maar dat zullen ze normaal gezien niet doen.

Nikon objectieven kan je steeds registreren eender van waar ze komen, boddys daarentegen niet, deze moeten wel degelijk in de Benelux zijn aangekocht.

Bijzonderste is dat je kan aantonen dat je niet aan het smokkelen bent op de moment van controle.

Comment

In vele Afrikaanse landen doet de douane (en andere uniformdragers) nogal eens moeilijk met als voornaamste reden om wat geld los te peuteren.
                        Altijd rustig en vastberaden blijven. Zelfs als je geen tijd hebt (blanke toeristen hebben nooit tijd ;-)) bedaard de nodige uitleg geven...
                        Ik ben al in heel wat van dat toestanden terecht gekomen en er steeds goed van tussenuit gekomen, lees: geen smeergeld of boetes betaald en op tijd vertrokken ...
                        Canon Gear&Glass - Studio28 - BBR

Comment

Ik heb mn facturen gekopieerd, kleine moeite voor minder miserie

Dat ze graag geld uit dingen slaan heb ik al gehoord, ben speciaal achter een stempel voor Cholera-inenting mogen gaan. Want in Zambia durven ze er moeilijk over doen, om er geld uit te krijgen
                          "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                          500px

Comment

nog nooit problemen mee gehad en toch ook wel een en ander in de handbagage meegenomen, ben pas 2 keer buiten de eu geweest, ook toen geen problemen gehad.
                            Canon eos 7D

Comment

Working...
                            X