Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rondreis Vietnam

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Rondreis Vietnam

In maart hebben wij een rondreis in Vietnam gepland. Uiteraard gaat het fototoestel en de nodige lenzen ook mee. Echter ik weet niet goed of het raadzaam is om een statief ook mee te nemen. We verblijven niet op één locatie en dit brengt nogal wat "verhuis" met zich mee.
    Heeft iemand ervaring met soortgelijke reizen en wat zijn de ervaringen?

Re: Rondreis Vietnam

Voor welke foto's heb je een statief nodig ?

Comment

Meestal neem ik op mijn reizen toch een statief mee. Weliswaar eentje dat in onze (tamelijk grote) koffer past. Tijdens ons verblijf ginder verplaatsten we ons met de auto, trein, boot en vliegtuig. Dus, statief terug in de koffer, je hebt er dan toch geen hinder van, je kan dan alleen iets minder kleding in je valies stoppen :-)
      Alles hangt er natuurlijk ook vanaf wat je wenst te fotograferen, en op welk tijdstip van de dag.
      In maart is het overdag waarschijnlijk licht genoeg, dus dan zal je het statief niet zo vaak nodig hebben. Wij waren er in juni en heb toen vrijwel alles uit de hand (met o.a. een 28-70 en een 70-200mm) gefotografeerd. Binnenin de tempels en voor 'het leven op straat tijdens de avond' daarentegen is het statief wel nuttig, want het is er uiteraard vrij vroeg donker. Maar misschien kan je dat opvangen met een hogere isowaarde (op mijn D200 is meer dan 400 iso niet echt een optie).
      Ik maakte toen wel de fout om alles in jpg (ipv. raw) te fotograferen, dat zou ik nu niet meer doen.

Ik wens jullie een fijne, aangename rondreis in Vietnam. Een boeiend land met vriendelijke mensen ... en lekker eten.

Guy
      Last edited by guydw; 18 januari 2010, 19:36. Reden: taalfoutje weggewerkt
      www.guydewestelinckfotografie.be

Comment

Wij gaan deze zomer ook op rondreis door Vietnam! Zelf ga ik proberen om zoveel mogelijk overbodige zaken thuis te laten (we reizen met 3 kids). Een statief staat alvast niet op mijn checklist. Ik had gedacht aan een degelijke tas (met regenkap aangezien we in het 'natte' seizoen daar zijn), extra batterij, genoeg geheugenkaarten, reinigingsmateriaal en mijn 18-200 als reislens. Wij reizen van het noorden naar het zuiden.
        Joe
        Nikon D90

Comment

Ik ga in de zomer ook een driewekenrondreis maken in Vietnam. Ik ben benieuwd naar de toekomstige foto's!
          Emilie (Nikon D60 + AF-S Nikkor 18-105mm 1:3.5-5.6) http://emiliephoto.jalbum.net/

Comment

ik heb net een reactie geschreven in vorige post over viet nam...

groeten,

Comment

--> reactie in andere thread
              equipment: camera's, lenses & some imagination

Comment

misschien een monopod (of hoe dat ook heet) meenemen, zijn niet zwaar en meestal redelijk compact, deze geven toch de nodige steun denk ik.
                Canon eos 7D

Comment

ik had een klein mini tafelstatiefje (ingeklapt 20 cm) bij me van manfrotto.
                  ideaal voor tempels, gewoon een pilaar vinden waar tegen je je statief met camera redelijk goed stil/stabiel tegen aan kunt houden.

Comment

Een driepoot zou ik echt niet meenemen naar Vietnam.
                    Je gaat je er meer aan ergeren dan dat je er geniet van zal hebben.
                    Niet alleen het gesleur, maar ook de tijd die je telkens nodig hebt om dit open en dicht te plooien werkt al snel op het systeem.
                    Bij avondopnames vind je al snel wat alternatieve middelen om je camera op te laten rusten (muur, bagage, auto).
                    Zoals een van de geciteerde posts: geheugen, extra betterij, een goede fototas (bij voorkeur rugzaktype) en reinigingsgerief. Een externe flitser is handig.
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Ik ben 50% van mijn tijd in Azië en ik vind...neem statief mee maar geen zwaar. Je kan die toch gewoon aan de zijkant van een rugzak vastdoen.

Ikzelf koop in Azië altijd een goedkoop 3-poot statief (10-20€), ok is niet superstabiel maar weegt bijna niks, is 50cm opgeklapt en 185cm op zijn hoogst en klapt vlug open. Voor tempels, en landschappen heb je toch meestal tijd om hem stabiel te krijgen en afstandsbediening te gebruiken.

Ik had me ok zo'n klein statiefje aangeschaft (gorillapod) maar na 1dag direct 3-poot gekocht. Die kleine statiefjes kan je toch nergens neerzetten? Je moet al veel geluk hebben dat er iets op jouw gewenste hoogte en plaats is om hem op te zetten. Ook het vastdoen en takken of een paal gaat voor geen kanten...je kan dat er onmogelijk stabiel aandoen.

Natuurlijk een duurder en zwaarder statief is stabieler en beter maar dan moet je die kg's meesleuren. Maar voor de mooie landschappen, tempels & stranden(zons op-ondergangen) zou ik toch zeker een statief meedoen.

Alsje daar niet gaat om een betaalde fotoreportage te doen zou ik zeggen..niet vergeten te genieten van de reis en niet altijd alles met fotograafogen bekijken.
                      'AMATEURS worry about equipment. PROFESSIONALS worry about money. MASTERS worry about light'

Comment

Working...
                      X