Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraag over reizen naar zuidelijk afrika

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• vraag over reizen naar zuidelijk afrika

Hallo,

Ik zou graag een reis maken naar zuidelijk Afrika. Zuid Afrika zelf of Namibië of Tanzania. De bedoeling is natuurlijk om er te fotgraferen, met nadruk op - wat had u gedacht - de dieren. Geen probleem natuurlijk, maar ik ben een alleenstaand iemand en krijg er geen vrienden mee naartoe. Ik moet het dus hebben van groepsreizen. De reizen die joker momenteel aanbiedt vind ik te lang (22 dagen), ik zou het op 15 dagen willen houden en bezoek liever minder plekken. Ik zit liever 2 a 3 dagen in een wildpark dan op weinig dagen teveel plekken aan te doen.
    Joker is dus niet echt een oplossing.
    Mijn vraag: heeft iemand ervaring met reizen naar Afrika in groep? Kent iemand de goede formules en agentschappen. Bestaan er korte trips alleen op wildparken gericht? Of heeft er iemand zelf plannen in die richting?

Alvast bedankt

Groetjes

Gilles

Re: vraag over reizen naar zuidelijk afrika

Ik ga in februari naar Zuidelijk Afrika met Baobab. Ook wel 23 dagen, maar we zitten ook in Botswana, Namibië en Zuid-Afrika.

Tijdje geleden heb ik ook zo een vraag gesteld, en ik vrees dat de meeste je hier gaan aanraden om zelf de reis te plannen
    "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
    500px

Comment

Ik zou eens kijken naar de groepsreizen van onze noorderburen oa shoestrineg en koning aap.

Of anders alles zelf regelen zoals wij gedaan hebben zie onze website www.zondagen.be

mir
      De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Om te beginnen zou ik het al héél anders aanpakken. Jokes, Shoestring, Koning aap... pfff... blijf weg van die reisorganisaties-van-bij-ons! Die betekenen alleen maar een verhoging van de prijs en/of leveren een minderwaardig produkt.

Hierbij een aantal van de "pitfalls", die voortvloeien uit dat massatoerisme-gedoe van voorgenoemde operatoren:

1) minderwaardige logementen.

Ik heb ooit één keer een tented camp moeten kiezen waarvan ik wist dat het benedenmaats was, maar deed dat enkel omdat er geen andere keuze (meer) was. Het lag op minimum twee uur rijden van een gebied waar de dieren in grote getale aanwezig waren, maar daar was reeds alles volzet.
        De "lodge" was vergeven van de muizen, het eten was barslecht, en we zaten meerdere dagen zonder warm water. Zelfs essentiële tools ontbraken; ik heb de kok nog mijn hoofdlamp gegeven want hij kon niet zien wat er voor hem op zijn BBQ lag. Wij hadden de enige nieuwe tenten, en de oude (waarvan ik de eeste dag dacht dat ze enkel nog moest worden afgebroken): voor wie waren die denk je? Ik zal het je zeggen; voor een "Joker" gezelschap. By the way; tot mijn verbazing was het voedsel (dat wij het slechtste vonden dat we al hadden gehad) voor hen het beste dat ze al hadden gehad. Enough said...
        Ik weet dat het nog erger kan hoor; sommigen nodigen je uit om te gaan kamperen op public camp sites, waar bavianen je het leven zuur maken, waar teveel volk opeen zit, en waar hygiëne ver te zoeken is. Een kameraad van me liet me ooit eens een tekstje zien waar sprake was van een "teiltje water". Ik heb me toen een kriek gelachen; hoe ze een gebrek aan essentieel comfort vertalen in "avontuurlijk reizen". Mijn grootmoe zou gezegd hebben; "papier is gewillig"! Hold on... Google is my friend... here you go, het was bij Sawadee:

Een quote: "Op sommige plaatsen is er alleen koud water of zelfs helemaal geen stromend water en is het dus niet mogelijk om te douchen. Je kunt je wel altijd wassen met een teiltje water. Ook zijn de toiletten vaak hurk wc’s en zijn ze niet altijd perfect schoongemaakt. Een flexibele instelling is daarom erg belangrijk!"

Loooool!

2) Minderwaardige voertuigen.

De typisch grootste operatoren (Jetair en van die spullen), bieden meestal enkel Keniaanse "safaris" in minibusjes. Komaan; met tien opeengepakt in zo'n busje, zitten kijken naar de dieren vanachter de kleine raampjes, je beurt moeten afwachten voor een foto... da's toch de naam "safari" niet waard?
        Maar ook andere operatoren bezondigen zich hieraan hoor; ooit een groep van Koning Aap tegengekomen op de Serengeti; ze zaten met een kleine twintig in de laadbak van een truck, op houten banken.

3) Minderaardige reisschema's.

Ik liep er eerlijk gezegd vroeger ook in hoor: wij boekten ooit een reis doorheen Venezuela met Best Tours. In de brochure lag de focus duidelijk op natuur en niet op kultuur. Bvb zo kon het zijn dat je een dag doorbracht in een natuurpark, waarbij je enkel 's middags in de beschaving terechtkwam (ic in een klein dorpje iets gaan eten). En in de praktijk was het dan net omgekeerd; in een bus vol oudjes reed je door dat park, en je mocht er enkel uit op een parking "om de benen te strekken en het vergezicht te fotograferen". Wandelen in de jungle? Vergeet het maar. Te gevaarlijk (lol), "en daarbij de oudjes zijn niet goed ter been". Dus in de praktijk bleven we eerder 4 uur lang plakken in van die 12-in-een-dozijn dorjpes, waar de oudjes er steeds op stonden het kerkje uitvoerig te bezoeken.

4) Te grote reisgezelschappen.

Sommigen houden het "beperkt". Zeggen ze. Ze bedoelen dan 20 mensen of zo. Bij anderen moet de bus van 40 man volzitten. Al eens gerekend hoelang het duurt eer dat 20 man van de bus is, zijn piske heeft gedaan, en er terug op zit? Laat staan 40 man; dan is't nog erger. In de praktijk moet de eerste al terug pissen!

5) Minderwaardige gidsen.

Meestal enkel iemand van bij ons. Die kerel of dat madammeke mag nog zo zijn/haar best doen; qua wildlife spotten zijn die even blind als jij en ik. Om "game" te spotten moet je van daar afkomstig zijn, en moet je weten waar je naar moet kijken.

Ik zeg niet dat alle operatoren van bij ons zich bezondigen aan AL de bovenstaande tekortkomingen, maar toch minstens twee, soms drie. En soms méér.

OK... ik hoor je al komen; "de operatoren van bij ons met de grond gelijk maken kan je, maar kan je dan ook tips geven hoe JIJ het dan zou doen?"

Kan ik zeker! Hold your horses! (volgende post, mijne pols doet zeer van te tikken...)
        http://www.theafricabug.com

Comment

OK... dan nu een paar tips wat betreft het zélf organiseren van een safari.

Veel hangt af van het land.

Tanzania bvb, is héél goed voor een eerste safari ervaring. Kenia ook, maar in mijn geval wel ietske minder (reeds te toeristisch, en het gaat er niet zo goed met de parken).
          Je kan op het net veel operatoren vinden die gelegen zijn in Mombasa-Kenia of Arusha-Tanzania. Maar hoe weet je nu welke lokale operator te vertrouwen is, en welke niet? Het beste is op zoek te gaan naar onpartijdige info. Tripadvisor bvb. Maar er zijn ook goeie safari boards zoals Fodors.com en safaritalk.net.
          Het eerste is eerder top-market georiënteerd (veel rijke Amerikaanders). Het tweede meer mid-market, maar er hoort wel een waarschuwing bij: op dat 2e forum zwaait ene "Nyama" de plak. Da's een autoritair figuur, een Duitser die niet wil weten dat hij de oorlog heeft verloren. In werkelijkheid is het "Bwana Mitch", de kerel achter het grootste safari-portaal op het web (google effe de naam, je ziet wel). Vandaar dat hij denkt dat zijn wil wet is. Je negeert hem beter. En hem vooral niet vragen waarom er zoveel hunting concessions op zijn portaal staan! (hint hint ;-) )
          Voor Tanzaniaanse operatoren; ga ook steeds na of ze geregistreerd zijn bij TATO.
          By the way, ik dacht dit jaar eerst naar zuid-Tanzania te gaan, maar koos uiteindelijk voor Zuid-Afrika. Ik vind het echter jammer dat de trip die ik had samengesteld in Tanzania nu niet zal doorgaan (met of zonder mij hee). Ik heb daarom aan de operator gevraagd of ik zijn voorstel hier online mag zetten; misschien is er iemand op BD in geïnteresseerd?

Voor Botswana is het ietske moeilijker; dat land kiest voor high-quality / low-volume tourisme. De beste gebieden zijn vaak verdeeld in concessies, waarop dure operatoren één of hooguit twee lodges uitbaten. Je moet maar eens de websites van Kwando of Wilderness Safaris bekijken; prijzen van 1000$ per persoon per nacht zijn geen uitzondering.
          Toch zijn er ook andere mogelijkheden. Mobile tented camps bvb; een operator (liefst met ervaren gids natuurlijk) huurt voor jou privé camping spots, en zorgt voor alle comfort, terwijl jij je concentreert op plaatjes schieten. Wij deden er 2 jaar geleden zo eentje met Ewan masson. Reisverhaal hier: http://www.pixelpower.be/TRAVEL/L035.php
          De prijzen in Botswana zijn ietske duurder, maar zoals je zélf al zei: beter een kortere reis van hoogstaande kwalteit! (mag ik daaraan toevoegen "dan drie weken afgang"?)

Voor Zuid-Afrika ligt het dan weer anders. Ik beperk me tot wat volgens mij de beste optie is wat betreft prijs/kwaliteit: een safari in de privé concessies rond Kruger. Ik weet het, dat klinkt duur. En inderdaad; het IS niet goedkoop. Maar je hoeft niet persé naar Sabi Sands te gaan om een bangelijke safari mee te maken (SS is het game reserve met de duurste lodges, vaak over-luxueus, en gerich op Amerikaanse toeristen). Er zijn andere game reserves in de buurt, waar je nog steeds exclusiviteit krijgt (maw waar je mag off-roaden en met max 5 tot 10 tentjes per lodge/concessie, dus geen verkeersopstoppingen bij een sighting), en waar de focus ligt op kwaliteit van game-viewing (lees; zeer goede en enthoesiaste gidsen, maar geen overdreven luxe; gewoon wat nodig is).
          Zoals reeds gezegd; ik heb mijn volgende safari samengesteld uit het grote aanbod rond Kruger. En toeval wil; ik heb al mijn opzoekwerk net online gesmeten op aardvarktravel en op Fodors. Zie; http://www.fodors.com/community/afri...und-kruger.cfm . Veel leesplezier ;-) Je zal zien dat je lodges kan vinden die zo rond de 100-150€ per nacht per man liggen. Maw een safari van zo'n 9 nachten kost je (incl. vluchten) zo'n 2500€. OK, da's ni goedkoop, maar hier is een laatste tip; er zijn veel van die lodges die samenwerken met lodges BUITEN de parken. Bvb typisch lodges rond de Blyde rivier Canyon en zo. En daar zakken de prijzen meer dan de helft. Heb je de streek nog niet gezien? Combineer dan game-lodges met non-game-lodges, en je hebt een onvergetelijke reis; super kwaliteit, en het blijft betaalbaar. En geen massa-toerisme toestanden. Bvb zoek effe naar de Mohlabetsi lodge; die werken samen met Iketla lodge. Ik zeg maar iets. Er zijn er velen die zoiets doen.

By the way, ook het forum van Sanparks kan een goede bron zijn voor safaris in en rond Kruger. Zie: http://www.sanparks.org/forums/

Succes!

J.

Comment

Wow bedankt voor de uitgebreide tips Jochen en ook Mir. Ik heb uw site gezien Mir, erg mooi. Liefst zou ik het zelf in mekaar steken. Ik hoef geen grote luxe maar inderdaad Jochen, de verhalen waar jij mee aankomt hoeven voor mij ook niet. Het blijft vakantie. Het moet gewoon wat deftig zijn met eten waar je geen parasieten van oploopt :-)
            Maar goed, de zaak zelf organiseren en alleen reizen lijkt mij niet aangewezen. Ik ga die forums allemaal eens bekijken, en zien of ik eventueel reisgenoten kan vinden.
            Mijn gedroomde reis vraagt precies nog veel voorbereiding en is nog ver af vrees ik

Ik ga dit allemaal eens rustig bekijken. Alvast bedankt.

Gilles

Comment

Hey Gilles,

Ik kan je één mogelijkheid bieden om niet zélf alles te moeten organiseren.

Ik had - voor ik koos om Zuid-Afrika te gaan doen - ook al een andere safari samengesteld (Zuid Tanzania), waarvoor we twee extra personen zochten (om de prijs aanvaardbaar te krijgen). Van deze plannen hebben we van afgezien. We vonden geen twee vrienden/kenissen/collegas/familieleden die mee wilden.

Waarom moesten dat bekenden zijn? Dat moest niet. Maar wel "gelijkgezinden". Mensen met ongeveer dezelfde ervaring/verwachtingen/wensen als ons. Uit ervaring weet ik dat zo'n reis voor iedereen een zeer individuele beleving is. En ieders wensen en verwachtingen liggen elders, en ze zijn vaak moeilijk te verzoenen.

Zo herinnerden wij onszelf eraan dat bij onze vorige reis naar Tanzania, we ook "first-timers" meenamen. En deze mensen, ook al zijn het (nog steeds) beste vrienden, riepen met regelmaat "STOOOP!" bij sightings waar wijzelf bij zouden doorgereden zijn (dieren in tegenlicht, of te ver af, enz...). Hun reactie is te begrijpen; ze wisten niet wat ze nog konden verwachten op die trip. Elke sighting kon mss wel meteen de laatste zijn, zo dachten ze. Wij hebben dat allemaal weggelachen toen, maar toch achteraf beseft dat we daardoor ingeboet hebben aan reiservaring.

Vandaar dus; voor ons geen Tanzania deze maal. Ik heb echter van enkele mensen PM's gekregen; deze mensen wilden met ons mee. Bovendien loopt hier een thread over "het zoeken naar mede-fotoreis-gezellen". Wqt bedoel ik; er zijn hier op BD nog mensen zoals jij die aan zo'n reis denken.

Kijk, als jij hier gelijkgezinden vindt, mij niet gelaten: ik heb dit net ook aan "Rikkie" laten weten via PM: het is niet omdat IK de reis naar Tanzania niet maak, dat niemand anders hem niet kan maken. Als jijzelf met Rikkie wil gaan, of zelfs nog méér personen kan vinden (acht is het goedkoopst) die aansluiten bij jullie ervaringen en wensen, be my guest! Dan stuur ik jullie met veel plezier de offerte docs door die ik kreeg, en de contact gegevens van de operator.

...in ruil wil ik wel een goei pint op jullie foto expo.

Ik moet wel twee dingen duidelijk stellen;
              - ik ben niet verantwoordelijk voor wat deze operator voor jullie zou gaan opleveren (al weet ik dat hij zeer goed is ...want ik heb er lang naar gezocht). Ik heb geen band met deze operator, en voor alle duidelijkheid; ik verdien er ook niks mee (*).
              - dit is verre van de goedkoopste safari mogelijkheid. dat komt door de expertise van de gids, en de exclusiviteit van de formule. Het is ook niet voor doetjes, want er is veel kamperen in de bush bij (weliswaar met het nodige comfort).

Laat het maar weten, guys!

Mvg,

Jochen

( * alhoewel, als ik dan volgend jaar ga mag hij me wel een korting geven, dedju! )

Comment

Er wordt blijkbaar over mij gepraat
                Effe serieus: de mensen die interesse hebben mogen mij contacteren. Dan kunnen we eventueel eens een bijeenkomst organiseren.
                http://www.myricreaties.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rikkie Bekijk bericht
                  Er wordt blijkbaar over mij gepraat
                  Effe serieus: de mensen die interesse hebben mogen mij contacteren. Dan kunnen we eventueel eens een bijeenkomst organiseren.
                  Ik heb gisteren voor de zekerheid eerst aan Authentic Tanzania gevraagd of ik die offerte wel online mocht zetten (tenslotte; het kan zijn dat ze er intussen een hogere prijs voor willen). En dit was het antwoord;

Hi Jochen,

Thanks for letting me know about your change of plans. Kruger will be great - but of course not as great as Tanzania!! ;-)

I'd really appreciate it if you could post the offer on that website. Very kind of you to think of it. And of course if we get any enquiries off the back of it, we'll sort you out with a bottle of champagne when you do make it Tanzania.

All the best,
                  David.

Dus bij deze, hun offerte staat hier: http://www.pixelpower.be/temp/BD/AT_proposal.doc

Hun contact gegevens;

Authentic Tanzania
                  P.O.Box 23253
                  Dar es Salaam
                  Tel: +255 786 019 965
                  Email: info@authentictanzania.com

Veel geluk ermee, wie dan ook moge gaan!

Die fles Champieter die delen we dan nog wel, lol. Maar nog eens voor alle duidelijkheid; als zoon van een importeur van Franse wijnen (die trouwens nu in Frankrijk woont) is het me niet om die fles (of eender welke andere incentive) te doen hee. Laat dat duidelijk zijn.

Comment

Dat zal in orde zijn, maar die prijzen die ik er momenteel niet wil aan geven. Ik wil een gewone reis maken. OK, foto opportunities moeten er zijn maar het is niet absoluut een reis die alleen op fotografie gericht is. Ik ben maar een beginner. Ik zou liefst een paar plekken in Zuid Afrika aandoen, een aantal dagen in wildparken maar toch een bezoekje aan een paar andere zaken ook. Ik merk dat er nog veel opzoekingswerk aan te pas zal komen, laat staan reisgenoten vinden :-)

Comment

Da's meteen ook de reden waarom ikzelf niet in kon gaan op het aanbod; mijn wensen/verwachtingen komen niet overeen met eventuele medereizigers. We hadden op zijn minst twee gelijkgestemde zielen nodig om met ons mee te gaan want met 4 is de reis veel betaalbaader dan met twee (noteer dat de prijzen in $ staan hee, dus je moet delen door 1,5).

Deze reis is gefocussed op kwaliteit van de sightings (topgids), op fotografie (voertuig), en op het zo één mogelijk worden met de natuur (maximale tijdsduur in de parken en overnachten in de bush). En de laatste nachten is het relaxen op het strand, met de mogelijkheid - voor de die-hards - om toch nog op safari te gaan in het Saadani NP dat aan het strand is gelegen.

Wie hierop ingaat moet zeker zijn dat alle reizigers net dit soort reis verwachten. Anders zou ik het zeker niet doen!

Comment

Jochen,

Dergelijke reizen zijn voor de meeste mensen boven het budget. En als fotografie enkel een hobby is dan ga je met de exclusieve foto's die je daar dan genomen hebt ook geen extra boterham kunnen eten.

Komt er nog bij dat wij daar wel allemaal voor te vinden zijn mochten we er de centen voor hebben maar onze partner er toch anders zal over denken vrees ik

mir

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                          En als fotografie enkel een hobby is dan ga je met de exclusieve foto's die je daar dan genomen hebt ook geen extra boterham kunnen eten.
                          Is ook niet de bedoeling van een hobby, dacht ik.
                          Er zijn toch altijd nog mensen die wél willen gaan (allé, alvast toch ééntje)
                          http://www.myricreaties.be

Comment

Hey Mir,

Het feit is; een goeie safari is per definitie niet weggelegd voor de meeste mensen. Budget is inderdaad één van de redenen. Vergelijk dit met de prijzen van (ik zeg maar wat) een strandvakantie in Cuba, en inderdaad; het lijkt ineens héél duur.

Wat ik wel eens wil duidelijk maken; mensen die een "safari" willen doen aan de prijs van een Cubaanse strandvakanties, die komen terecht...
                            - ofwel in Kenya in een overvol Isuzu buske
                            - ofwel in logementen buiten de parken of op publieke kampeerplaatsen zonder stromend water
                            - ofwel in grote gezelschappen zonder geschikte gids
                            Of een combinatie van meer dan één van bovenstaande. Die kans is groot.

In mijn ogen is dat een minderwaardig produkt.

Pas op; veel mensen zijn tevreden over zo'n reis: ze komen terug met ongeveer hetzelfde gevoel van voldoening als dat ze terugkomen van het strand op Cuba.

Maar het punt dat ik wil maken is; een échte safari overstijgt dit gevoel van voldoening met een veelvoud. En niet maal twee hee. Maal tien of méér.

Ik geef grif toe; zo'n gevoel, dat is een regelrechte drug. En jawel, ik geef eveneens toe; ik ben er aan verslaafd. Net als vele anderen op Fodors en soortgelijke fora leef ik meer en meer in functie van zo'n safari ervaringen. En allen zijn we steeds op zoek naar méér, naar beter, naar "authentieker". Hoe dichter bij de natuur hoe liever. Terugkomen en geconfronteerd worden met onze gekke Westerse wereld is een hel.

Ik ben gebeten door het gevaarlijkste dier van al; de Afrika-bug. Eens gebeten geraak je er nooit vanaf. Neen ik heb geen compassie nodig; ik berust met plezier in mijn lot

Persoonlijk vind ik dat de reis die ik heb samengesteld best betaalbaar is. Of beter gezegd; scherper qua prijs-kwaliteitsverhouding ga je ze niet vinden:
                            - Zoek je een zelfde soort ervaring in Zuid-Afrika, dan moet je naar de privé concessies rond Kruger (eventueel met Mashatu erbij in de Tuli block), maar dan weg blijven van Sabi Sands. Ik kan je zeggen; je bent evenveel centen kwijt. Ik kan het weten, want da's waar ik dit jaar uiteindelijk voor koos, en de reis is al geboekt.
                            - Zoek je een zelfde soort ervaring in Botswana, dan moet je een "mobile private tented camp safari" doen. Eentje zoals wij 2 jaar geleden deden met skimmer (hier ook aanwezig op BD). Zie het reisverslag op mijn web page.
                            Enz...

Goedkoper kan niet zonder serieus in te boeten aan kwaliteit (geen privé voertuig meer, slechte lokaties, slecht logement, etc). Duurder kan dan weer wél! Als je dacht dat dit duur was, dan zijn hier tegenvoorbeelden op voorgenoemde reizen:
                            - Een tegenvoorbeeld voor Zuid-Afrika: trek naar een dure lodge in Sabi Sands zoals Londolozi of Singita. Net dezelfde ervaring, maar het enige verschil is; zéér hoog niveau van luxe voor de zeer rijke (typisch Amerikaanse) toeristen. Voor ons is die luxe totaal overbodig, we vinden ze zelfs misplaatst (terecht).
                            - Een tegenvoorbeeld voor Botswana; verblijf eens in de privé concessies van Wilderness Safaris in hartje Okavango Delta. Zoek eens naar de prijzen van Mombo camp bvb. Zorg dat je eerst neerzit.
                            - Een tegenvoorbeeld van de reis in Tanzania die ik heb samengesteld; doe het noordercircuit en verblijf in de Seronera lodges, of kies ook hier weeral voor een arrangement van Wilderness Safaris of zo.

Nog voor de duidelijkheid; als ik spreek over de "kwaliteit" van een safari heb ik het niet echt over de kwaliteit van de geschoten plaatjes (en of die nu verkoopbaar zijn of niet). Neen, ik heb het over de ervaring. Om eerlijk te zijn; ik trek graag een foto, maar meer om meer leg ik het fototoestel opzij en geniet ik gewoon van het moment. Food for the soul, zo simpel is het.

Dus; dit mag jou duur lijken, maar ik kan enkel zeggen: voor mij leek dit 10 jaar geleden ook duur. Nooit gedacht dat ik zoveel aan een reis zou geven. Maar nu? Als ik morgen mijn broek moet verkopen om dit soort reis te kunnen betalen, tja dan stap ik de vlieger op in mijn onderbroek.

Ik geef toe; het zou geen zicht zijn.

Mvg,

J.

Comment

Jochen tussen jouw reis en de reizen die je aangeeft als een "safari" doen aan de prijs van een Cubaanse strandvakanties zit nog zoiets als een Self-drive.

Wij hebben voor Zuid-Afrika en vorig jaar Namibie & Botswana alles zelf geregeld. We deden waar we zin in hadden. Hebben in kruger park in 'berg en dal' verbleven en was best betaalbaar.

En je kan het zo duur maken als je zelf wilt he

Ik zou degelijke locaties nooit in een groepsreis willen maken, tegen dat ik mij met mijn camera heb opgesteld is de bus al weer vertrokken Ook veel te veel beperkingen op alle gebied.

Ook is er nog een verschil waar je in Afrika gaat. Zuid-Afrika is het goedkoopst ; Namibie & Botswana waren bij ons een stuk duurder. Kenia & Tanzania zijn dan ook terug veel duurder.

Comment

Working...
                              X