Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

bestemming Gambia voor vogels en andere beestjes

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• bestemming Gambia voor vogels en andere beestjes

Aangezien Afrika blijkbaar populair is als reisbestemming, mijn vraagje over Gambia.
    Dit land is bekend voor zijn talrijke vogelsoorten.

Wie heeft ervaring of tips voor een foto-safari naar Gambia. Cultuur mag ook maar is voor deze trip minder belangrijk.
    Voorziene reisperiode, voorjaar 2010
    BD0497BE : Nikon body + glas
    www.RudyVerrijt.info

Re: bestemming Gambia voor vogels en andere beestjes

Het staat ook op mijn lijstje, als een tussendoortje.

Ik bedoel daarmee niet dat dat het geen volwaardige reis is hee, ik bedoel; het is niet echt te vergelijken met een echte safari.

Dit is wat ik al weet;

The bad:
    - wegblijven van het natte seizoen (os najaar dacht ik), want dan regent het zeer veel. En dan kan je vaak nergens heen.
    - aan het strand, eens buiten het hoteldomein word je enorm veel lastig gevallen door opdringerige verkopers (van eender wat; eten, drinken, gids-services, prularia, en zelfs hun eigen lijf).
    - Je kan naar Niokolo-Koba, een natuurpark in het binnenland, maar het is sowieso niet evident om er te geraken, en er wordt serieus gestroopt. Ik herinner me zelfs een oproep (op het web) van de directeur van het park, om toch maar langs te komen en om hem te steunen met anti-poaching taken. Zo slecht gaat het er, dat je je kan afvragen: waarom ga ik? Is er wel nog iets te zien. Maar mezelf kennende; ik zou toch gaan. Ik zou het mezelf niet vergeven er ooit in de buurt te zijn geweest en het niet gezien te hebben.

The good:
    - De delta van de rivier zélf, maar ook enkele plaatsen meer in het binnenland (nog steeds langs de rivier), en zelfs op een eiland effe van de kust af ook (als ik me goed herinner) zijn echte birding hotspots met serieus veel summer/winter migrants. Een echte "birder" trekt er zeker een week voor uit. Natuurlijk; veel zoogdieren zal je er niet zien.
    - Veel goedkoper dan een andere natuur-gerelateerde bestemming in Afrika.

Mvg,

J.
    http://www.theafricabug.com

Comment

Lijkt me een interessante bestemming. Maar dan wel een moeilijk bereikbare bestemming, og heb ik het mis ? Welke maatschappijen vliegen naar daar ?

Comment

Zowat alle grote touroperators. De hotels aan de kust zijn eerder een strandbestemming dan een eco-reis-bestemming, vandaar.

Maar dat betekent in dit geval niks; alle lokale eco-trips vertrekken vanuit die hotels, dus... Het enige is Niokolo-Koba. Dat vergt wat planning en communicatie vooraf. Persoonlijk zou ik er naartoe willen vliegen (met een Cesna of zo gaat dat, dacht ik). Maar da's natuurlijk enkel betaalbaar als je vlegtuigje vol zit. Plus; terwijl je in N-K park zit, staat je kamer aan het strand leeg, terwijl je ervoor betaalt. Niks aan te doen. Maar ja... het kost ginds niet zoveel, een nachtje pitten.

Ciao,

J.
        http://www.theafricabug.com

Comment

Ik ben net terug van een rit (!) naar Gambia. Op het einde heb ik ook een week verbleven in een luxe-hotel aan de kust.

Je wordt inderdaad altijd en overal aangesproken (en er wordt niet weinig gebedeld), maar langs de andere kant blijft alles heel vriendelijk, je moet je zeker niet onveilig voelen. Iedereen in Gambia beseft dat ontevreden toeristen geen goede reclame zijn voor het land.

Wij zijn eind oktober daar toegekomen, en toen was het regenseizoen net gedaan. Slechts 1 keer nog regen gehad, en voor de rest vochtig-warm: 30 graden 's nachts, maar overdag niet zo heel veel warmer.

Van de fauna en flora heb ik uiteindelijk niet zoveel meegepikt, en ik had niet de indruk dat ons hotel ("Senegambia") erg veel trips organiseerde. Voor 10-15 euro heb je wel heel de dag je persoonlijke gids ingehuurd. Aangezien wij dat nooit gedaan hebben, weet ik niet of ze erg veel kunnen helpen bij zo'n specifieke vragen als de jouwe. Qua toeristische infrastructuur is Gambia alvast héél weinig uitgewerkt. Belangrijke en historierijke spots liggen er maar slecht onderhouden bij, en de talrijke lokale gidsen kunnen meestal maar enkele algemeenheden uitkramen in ruil voor een aalmoes.

Daar staat tegenover dat heel Gambia een vrolijke en kleurrijke bedoening is waar je voor elke meter verplaatsing ogen (en foto's) te kort komt. Behalve op de maandelijkse "cleaning day" bekommert de gemiddelde Gambiaan zich ook niet echt om zwerfvuil

SN Brussels vliegt, via Dakar, tot in Banjul, de hoofstad van Gambia dat tevens vlakbij de kust ligt.
          Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens
          Flickr album Homepage

Comment

Working...
          X