Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kenia & Tanzania

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Kenia & Tanzania

Na een rondreis door Zuid Afrika was ik vooral aangesproken door het Safari luik. In een volgende trip wil ik echt de focus leggen op safari. Terug in Kruger of een andere bestemming. Ik hoor veel erg positieve berichten over Tanzania.
    Ik reis alleen dus ik deed Zuid Afrika als groepsreis. Dat is goed meegevallen maar een echte safari trip was het niet.
    Heeft iemand ervaring met Tanzania? Hoe is het wild spotten tov Kruger? Hoe valt het reizen daar mee? Zou dat als solo reiziger haalbaar zijn?
    Mensen die een trips met verschillende deelnemers willen plannen mogen ook contact nemen.

Wie tips heeft en die wil delen , altijd welkom
    Last edited by GillesH; 17 november 2010, 13:25.

Comment

Wij zijn net terug van 3 weken Namibië, het was een SelfDrive rit, dus met 2 personen, eigen 4x4 (grote bak) en overal lodges (om te relaxen, alles op te laden, foto's te backuppen enz)

Een Selfdrive door Namibië kan ik niet anders dan aanraden, echt wel vrij easy.
      (wij hebben via ExploreNamibië onze lodges, auto etc etc laten boeken, en zo is het helemaal makkelijk, je moet die mensen wel betalen uiteraard voor dat voor jou allemaal te checken, te reserveren , als er iets is hebben zij hun lokale contacten enz enz
      => Echt super!

Qua materiaal is het aan ieder uit te maken wat hij wil doen, maar ik zou zeker aanraden:

- neem iets mee voor wideangle (ik heb veel panoshots met NEX5 pano function genomen)
      - neem iets mee voor heel ver te kunnen gaan (minimaal 500m zou ik adviseren)
      - neem een beanbag mee om op uw ruit of auto uw lens rustig te kunnen stabiliseren
      - neem een grote zak geduld mee ,... het is enkel door in stilte te staan wachten dat je de dieren de mooiste dingen ziet doene
      (gewoon 1 uur aan een waterhole staan zien bij zonsopgang of ondergang en je ziet een volledige Antwerpse zoo heen & teruglopen op een uur tijd, echt mooi)
      - zorg dat je overal die mannen een fooi geeft, en je vakantie is nog zo mooi ! (dan helpen ze jou echt met vanalles te dragen, helpen zaken op te zoeken voor jou, zijn veel meer met jou bezig dan de andere gasten in de lodges enz enz)
      Imagination is more important than knowledge...
      http://www.kiekje.be

Comment

Hey Gilles,

Een tijdje geleden organiseerde ik een reis voor enkele leden van mijn toenmalige fotoclub (zijn mensen die hier ook zitten/zaten zoals Tinne, Kodoal en Sonyke). We deden Tarangire, Manyara, Ngorongoro en Serengeti. En dan Zanzibar. Het verslag staat hier:

(da's het eerste deel, Tarangire,andere delen volgen steeds via een link onderaan het verslag)

De belangrijkste dingen die ik toen heb geleerd:

- Zorg voor een privé-safari (ic stap in de jeep met mensen die je kent). Doe het niet met wildvreemden. Het is "leven op elkaars lip" in zo'n jeep, dus doe dat met mensen die je graag hebt !

- Zorg voor een gepast voertuig. Dus geen Japans busje met kleine raampjes, maar een Toyota of Landrover zonder ramen, of met grote ramen. Het dak; is leuker als het kan worden opengelegd. En steek je jeep niet vol met mensen. Hou wat plaats voor fotozakken etc.

- Een Europese reisorganisator is nergens voor nodig. Die huren op hun beurt toch een lokale organisator in. En die lokale TO gaat dan weer op zijn beurt shoppen bij lodges die bedden hebben, bij firma's die jeeps aanleveren, en hij belt ook enkele freelance gidsen op waar hij graag mee werkt. Eénmaal ter plaatse is het enige wat je nog merkt van je Europese TO: het plaatje met zijn logo, dat in de voordeur van de jeep wordt geschoven. Dus; exit Europese TO! Dat scheelt al een slok op een borrel.
        Indien je wil geef ik je wel het email adres door van een lokale gids (met lokale firma). Da's een beetje zoals roomijs kopen rechtstreeks bij de boerderij hee.

- De lokatie van je slaapplaats maakt een groot verschil voor het maximaliseren van je game-drive tijd. Je zal, doorheen dat reisverslag, vaak lezen dat ik lodges koos omwille van hun ligging. Liefst in de parken natuurlijk, maar ik hield ook rekening met het volledige reistraject. Bvb; wat ben je met een lodge die mooi diep i het park ligt als de afstand tot de gate enorm is? Ander vb; de Sopa lodge op de kraterrand is de enige die dicht bij de andere gate van Ngorongoro krater ligt. Neem deze lodge aan de noordkant en je vermijdt de files aan de gate (typisch aan de zuidkant). Een added value van Sopa is dat ook de andere kraters (waar geen kat komt) bereikbaar worden.
        We sloegen echter ook de bal mis, vooral wat de laatste lodge betreft (Ikoma); het westen van de Serengeti was zo goed als verlaten (qua dieren) en het duurde een vol uur na het verlaten van de lodge vooraleer we onze eerste dieren zagen.

- de maasai dorpjes aan de zuidkant van de krater (typisch op de weg naar Serengeti) leveren mooie plaatjes op maar zijn zo fake als wat.

Dingen die ik na deze reis heb geleerd;

- je kan ook opteren om een tented safari te doen, dat kan wat duiten besparen. Maar dan zou ik toch opteren voor private kampeerplaatsen ipv publieke kampeerplaatsen. Een private kampeerplaats wordt afgehuurd voor jou alleen door de lokale TO. Hij zorgt dan ook voor sanitaire voorzieningen en eten. En da's een stuk beter dan degemeenschappelijke voorzienngen op publieke kampeerplaatsen. Trouwens, uit goede bron weet ik dat er op publieke kampeerplaatsen ook regelmatig wordt gestolen. Nog een klein bijkomend voordeel van privé kampeerplaatsen; geen apen die er hun thuis hebben gemaakt om er voedsel te stelen (een beet van die kerels = einde vakanie).
        Ik weet niet of private kampeerplaatsen mogelijk zijn in Tanzania. Wij deden het wel in Botswana.

- de ervaring van de gids kan enorm veel verschil maken. OK, we zagen veel in Tanzania, maar bvb onze reis met Ewan Masson doorheen Botswana was veel spectaculairder. Da's natuurlijk een oude rot in het vak.

- onze reis doorheen Botswana was nog steeds: rijden door nationale parken. Dat betekent; geen mogelijkheid to off-roaden, en je bent op je eentje dus sighting-tips via de radio krijgen kan ook niet (al kan sightings sharen ook een nadeel zijn als het met teveel jeeps wordt gedaan). Je kan er ook geen safaris te voet doen, noch nachtelijke game drives. In een privé concessie kan/mag dat wél. Ergo; ik vind privé concessies beter maar geef grifweg toe dat dat een duurdere formule is. Alhoewel... als je goed genoeg zoekt vind je ook adresjes die zéér bij prijs zijn. Als je tips hierover wil (vooral Zuid Afrika dan; laat maar horen).

Als je al het vorige hebt gelezen dan ga je nu begrijpen wat ik schrijf;

Een safari met wildvreemden doorheen nationale parken komt nog niet aan de hielen van een safari met een ervaren gids in een privé concessie.

Mvg,

J.

NB. reisverslagen van bvb die trip in Botswana, maar ook van onze laatste trip naar Zuid Afrka staan eveneens op mijn site (het laatste safari-deel van Zuid-Afrika gaat dit weekeinde online)
        http://www.theafricabug.com

Comment

Dag Jochen

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik had al wat gesnuisterd in uw site, en daar staan erg interessante zaken op.
          Ik ga dat zeker in detail bekijken.

Tanzania interesseert mij momenteel. Ik heb recent een rondreis met internationale groep (kende niemand van haar noch pluim vooraf) door ZA gemaakt. En ik besef dat ik vooral veel geluk gehad heb. Ik trof gezellige mensen, we namen met zijn zessen een jeep tijdens safari's en dat viel erg mee. Maar ik denk dus dat dat een kwestie van geluk is.

Daarom zou ik nu ook zelf iets willen in mekaar steken, daar zal wat tijd en aandacht in kruipen maar ik denk idd dat het meer dan de moeite is.
          Ik zou wel een aantal mensen moeten bij mekaar rapen met dezelfde ingesteldheid, de meeste vrienden zitten in de luiers of in de kleuters, geen safaripubliek. Dat zal de belangrijkste schakel voor mij zijn.
          Het organiseren zelf lukt mij wel, zeker met handige tips uit verschillende sites zoals de uwe

Gilles

Comment

Als hier iemand de fotografe kent uit Dadizele : Gio Versyck ? Ze gaat met mij mee naar Kenya, samen met een reisvriendin van haar. (dierenarts op pensioen)
            Mocht hier nog iemand zijn die mee wil ?

Uiteraard kan je onafhankelijk van haar langskomen.
            In ieder geval gaat zij voor 337 €uro 4 dagen op Safari naar Tsavo Oost en West.
            (lodge, maaltijden ,transport/gids safari drives inbegrepen, met privé bus en open dak)
            Eigen drank niet inbegrepen.
            Mail gerust voor meer info

Monique
            Last edited by Rinique; 4 februari 2018, 15:45.
            Panasonic FZ72
            Have a nice day.
            RiNique

Comment

Working...
            X