ik ga kerst en nieuw doorbrengen in tanzania en zanzibar, iemand must-sees, hints of tips, ervaringen?
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
tanzania & zanzibar
Collapse
X
-
-
Re: tanzania & zanzibar
Nog iets algemenere tips, en we kunnen een cloon van de LonelyPlanet gids maken.
Toranaga; wat zijn je interesses? Waar wil je heen in TZ, want het is een groot land?
Ik heb maar twee algemene tips voor je;
- qua safari ervaring ben je beter af in de zuiderparken. De noorderparken zijn té populair.
- Stone town op Zanzibar teert op een (oud) imago van romantisch toevluchtsoord. De waarheid is net even anders. Ik raad je aan er een hotel met privéstrand te zoeken, en het bezoek aan Stone Town te beperken tot één dag (en zeker geen hotel te zoeken in dat vuil hol).
Mijn reisverslag TZ-noord + Zanzibar, hier: http://www.pixelpower.be/TRAVEL/L022.php
(deel één, maar de link naar volgende drie delen staat erbij)
TZ-zuid staat op het menu.
Mvg,
J.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
Toranaga; wat zijn je interesses? Waar wil je heen in TZ, want het is een groot land?
Ik heb maar twee algemene tips voor je;
- qua safari ervaring ben je beter af in de zuiderparken. De noorderparken zijn té populair.
- Stone town op Zanzibar teert op een (oud) imago van romantisch toevluchtsoord. De waarheid is net even anders. Ik raad je aan er een hotel met privéstrand te zoeken, en het bezoek aan Stone Town te beperken tot één dag (en zeker geen hotel te zoeken in dat vuil hol).
Je tips zijn volledig afhankelijk van het antwoord op de eerste vraag en die tips zou ik zeker niet herhalen. Ngorongoro en Serengeti zijn populair en druk (ook afhankelijk van wanneer je gaat), maar daar is een hele goeie reden voor. De landschappen zijn fenomenaal en de fauna idem dito. Qua landschap komen Ruaha, Mikumi of Selous niet aan de enkels van het kraterlandschap rond Ngorongoro. Serengeti is waanzinnig duur geworden. Daar zit een logica achter, maar het is handig om dit op voorhand te weten. Is rust en natuurbeleving primordiaal, dan zijn er plaatsen buiten Nationale parken die zeker zo interessant zijn.
Zanzibar heeft nooit een grote aantrekkingskracht op me uitgeoefend. Als er zoveel te zien en te doen is in Tz, vond ik het wat saai om onder een palmboom op een strand te liggen. Maar da's natuurlijk persoonlijk.
Comment
-
Toen wij er waren (juni 2008) was de Serengeti helemaal niet druk. Het is wel de moeite om er 2 of 3 dagen voor te nemen, dan kan je er dieper in = minder toeristen.
De Ngorongoro was wel druk, maar desondanks ongelooflijk knap en, ik vind, een must. Een dag is genoeg en je rijdt er waarschijnlijk toch langs als je naar de Serengeti gaat.
Tarangire is iets minder bezocht dan de andere parken in het noorden, maar wel mooi, veel olifanten en vogels.
Verder vond ik de beklimming van de Mount Meru (vlak bij Arusha) zééér de moeite. Veel knapper dan de Kilimanjaro zegt iedereen (en ik denk dat het waar is). Je kan die op drie dagen doen en als je wat handig bent hoeft het niet zo heel veel te kosten. Je moet een gewapende ranger nemen (maar die kan ineens gids spelen) en zelf dragers regelen aan de ingang. Of alles zelf dragen (slapzak, eten, kleren, veel fotogerief!), voor het enige lastige stuk dat erin zit (naar de top) kan je wat gerief in de hut laten liggen.
We hebben ook enkele dagen "cultural tourism" gedaan, geboekt in Arusha, dat was ook plezant en interessant, wat rondwandelen bij de locals. De kinderen roepen van heinde en verre "Good morning teacher!" (ook 's avonds tegen twee Belgische toersisten).
Veel succes en (foto)plezier alleszins, Tanzania is wreed knap. Kris.
Comment
-
-
wat we ginder gaan zien weet ik nog niet echt, de reis is voor mij geboekt
wat ik eigenlijk wou vragen (mijn frank valt dat ik dat idd beter in het begin had gezegd) : hoe gaat de lokale bevolking om met het fotografen? zijn er gewoontes waar ik zeker op moet letten? dat soort dingen
toch bedankt al voor de vele reacties, nu weet ik al waarover ik voet bij stuk moet houden als we ginder zijn of als er een verdere planning gebeurdcanon 7D // Sigma 10-20mm 4-5.6 DC HSM // Sigma 70-300mm 4-5.6 DG OS // Canon ef 50mm f/1.4 USM // Canon EF 35-70 mm 3.5-4.5 // Canon ef 24-105mm 4.0 L
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Toranaga Bekijk berichthoe gaat de lokale bevolking om met het fotografen? zijn er gewoontes waar ik zeker op moet letten? dat soort dingen
Ongevraagd foto's van mensen is zoals in vele landen niet altijd evident. Op plaatsen waar veel toeristen komen is het niet abnormaal dat (vooral kinderen) geld vragen voor een foto. Dan hoeft het voor mij niet meer.
Dieren doen daar doorgaans niet moeilijk over.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Toranaga Bekijk berichthoe gaat de lokale bevolking om met het fotografen? zijn er gewoontes waar ik zeker op moet letten?
Mijn ervaring is dat het rondlopen op straat en op marktjes, en dan links of rechts wat mooie mensenfoto's maken, veel moeilijker ligt dan bv. in Azië. Waar het wel lukt is op een "cultural tourism", waarbij je enkele dagen in een klein dorp logeert. Mooie portretten verzekerd, en de mensen weten dat je hun gemeenschap (meestal het schooltje) financieel steunt, dus iedereen blij .
Kris
Comment
Comment