Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Borneo

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Borneo

In januari gaan wij een rondreis door Borneo maken en gaat voor het eerst de spiegelreflex mee.
    Nu heb ik inmiddels begrepen dat een spiegelreflex gevoeliger is voor de hoge luchtvochtigheid in de regenwouden. Hiervoor zou een middel in de handel zijn om het glaswerk mee te behandelen zodat deze niet gauw beslaan.

Vanwege beperkte bagageruimte, denk ik erover om alleen de spiegelreflex mee te nemen of is het toch aan te raden om ook de compactcamera mee te nemen?

Kan iemand ervaringen delen met fotografie in Borneo en eventueel over het voorbehandelen van de lenzen?

Edit:
    Ik ben aan het overwegen om een GPS aan te schaffen om mee te nemen naar Borneo.
    Heeft iemand ervaring met het ontvangst van een GPS in dusdanig afgelegen gebieden?
    Last edited by Chantay; 15 oktober 2009, 14:53.
    http://www.reptilicious.nl
    Canon EOS450D & Canon Powershot S3IS

Re: Borneo

Niet in Borneo. Wel in de Amazone. Klimaat is hetzelfde hee.

Voorbehandeling; vergeet het. Ik leg uit waarom.

De échte killer (lees; waarvan je glas beslaat) is het verschl in temperatuur en vochtigheid tussen enerzijds de buitenlucht (in de brousse) en anderzijds de binnenlucht (in de kamer met airco, of een voertuig met airco).

Wat je eigen kamer berteft; mijn tip zou zijn; laat die airco uit, en hoe moeilijk het ook lijkt: wen aan de lokale temperatuur en vochtigheid. Het is minder zwaar voor je lichaam om zich éénmaal te moeten aanpassen ipv elke keer je de kamer in of uit gaat. En het bijkomend voordeel; je camera-problemen (mbt damp) zijn meteen van de baan. Natuurlijk; helemaal heb je de situatie niet onder controle; neem je je cam mee in het airconditioned restaurant of -voertuig, tja dan...

Stel nu dat je dus toch in zo'n situatie komt met een groot verschil in temperatuur/vochtigheidsgraad: wat ben je dan met zo'n voorbehandeling? Want: je lens mag dan wel dampvrij zijn, maar is de rest van je cam "geacclimatiseerd"? Niet dus.
    Met andere woorden; het enige wat je daar redt is: geduld. Laat je camera "op temperatuur komen", en zet hem pas dan aan.
    Je bent dan zelfs beter af zonder zo'n voorbehandeling; want je lens is dan een beetje een indicator: is je toestel al "aangepast" of niet? Alhoewel; ik zou nog wachten met schieten tot vijf-tien minuten nadat de damp op je lens weg is. I've been there; toestel dat error codes teruggeeft en niet wil schieten omdat ik geen geduld had. Gelukkig kwam het er later wel door.

Nog iets anders; doe geen onozelheden zoals je cam wegstoppen in een plastic zak "tegen het vocht". Dat is geen slecht idee in het geval van een regenbui, maar niet permanent; ook je huid geeft vocht af, en die plastic zak rond je cam/hand zorgt ervoor dat dat vocht nog minder verdampt dan anders.

Mvg,

J.
    http://www.theafricabug.com

Comment

Bedankt voor je duidelijke uitleg
      Ondanks de beperkte ruimte ga ik er toch maar eens over nadenken om de compactcamera toch maar mee te nem.en

Comment

Ik heb deze zomer 3 weken rondgereisd in Borneo en Maleisië. Als je het zou interesseren: ik heb een blog bijgehouden voor het thuisfront met onze avonturen: je kunt ze hier nalezen.

Dit met mijn D200 en een klein arsenaal aan lenzen (12-24, 70-210, 180mm macro en 400mm tele). Ik had ook een lichte monopod bij en dat is echt een aanrader in de moeilijke lichtomstandigheden van het regenwoud. Een statief is echt te zwaar voor jungletrekking.

Mijn enige aandachtspunt was inderdaad de overgang tussen ruimtes met airco en de bloedhete, vochtige omgeving buiten. Mijn lowepro rugzak zat ook vol zakjes silicagel.

Voor de rest heb ik heel veel foto's gemaakt en heel veel gevloekt op de loodzware rugzak die in dat tropische klimaat 4 keer meer weegt dan hier.
        Meer foto's op mijn website

Comment

Mooi verslag! Helaas kan ik het nu niet helemaal doorlezen, maar ik ga straks zeker verder lezen. Staan veel plaatsen in waar wij ook heen gaan

Monopod heb ik niet...ik zal mij daar eens in verdiepen.
          Goede tip van de zakjes gel!

Comment

ik ben juist terug van een rondreis in Borneo. Het was voor mij niet de eerste keer dat ik naar tropisch en heel vochtig klimaat ga. Ik neem persoonlijk geen speciale voorzorgsmaatregels, gewoon uw gezond boeren verstand gebruiken en dan ben je al een eind . Ik heb nu 2 toestellen gebruikt de Canon 40D en de Canon 50D. Daarbij gebruik ik enkel L lenzen ( 24-104 F4 -300mm F4- extender 1.4 enz..)en heb nog nooit problemen gehad. Als je uit een omgeving met airco komt zie je aan de lens wanneer het toestel is aangepast. De lens slaat dadelijk aan, en wanneer de damp verdwenen is kan je zonder problemen fotograferen.
            Ik heb 3 dagen in de jungle doorgebracht met een vochtgehalte van 100% en steeds zonder problemen. Ik heb steeds een plasticzak bij de hand om bij plotse regenval mijn toestel in te stoppen en dat is het. Het enige dat ik ondervind is dat de batterijen iets sneller leeg zijn, maar dat is uiteraard op te vangen met een reserve batterij.

Als je van natuur houd ga je de tijd van uw leven beleven... wat een overvloed aan prachtige natuur. het is gewoon indrukwekkend.

Binnenkort ga ik een impressie van Borneo om mijn site zetten, je zal zien dat Borneo echt wel de moeite waard is.

ik wens u nog veel plezier op uw reis

rudy

www.vogelsvanbelgie.be
            Mvg,
            Rudy
            www.vogelsvanbelgie.be

Comment

Ik heb ondertussen en kleine impressie van Borneo om mijn site gezet.
              Voor diegene die geinteresseerd zijn zie bijgevoegde link.

groeten

Rudy

http://www.vogelsvanbelgie.be/Borneo.html
              Last edited by vvb; 1 oktober 2009, 12:30.
              Mvg,
              Rudy
              www.vogelsvanbelgie.be

Comment

Bedankt voor het delen van de ervaring!

Voor vakanties staan flora en fauna hoog in vaandel bij ons. Na bijna twee jaar geleden in Costa Rica te zijn geweest, stond Borneo bovenaan de lijst om te bezoeken.

Mooie fotoimpressie! Hopelijk komen wij deze dieren ook allemaal tegen

Wij zullen minimaal 15 dagen in de jungle verblijven, dus ik heb wel besloten om gelzakjes mee te nemen, maar verder denk ik dat ik het allemaal maar moet nemen zoals het gaat komen.

Ooit midden op Cape Tribulation (Australië) gestaan met een kapotte fotocamera, gelukkig nog een filmcamera mee en lang zal ze leven voor het tijdperk van mobiele telefoons met camera, want daarmee heb ik toch nog 200 foto's gemaakt...uiteindelijk gaat het om het genieten en de mooie herinnering die niemand meer van je afneemt.

Comment

Ik ben aan het overwegen om een GPS aan te schaffen om mee te nemen naar Borneo.
                  Heeft iemand ervaring met het ontvangst van een GPS in dusdanig afgelegen gebieden?

Comment

GPS gaat niet mee, schijnt niet erg goed te werken in de wouden van Borneo.

Ik twijfel heel erg of ik voldoende heb aan mijn 55-250 mm (in de dichte jungle waarschijnlijk wel, maar daar buiten?) of moet ik mijn lief nog snel eens diep in de ogen kijken in de hoop dat hij smelt voor een Sigma 120-400 mm?

Degene die in Borneo zijn geweest, welke lens heb je het meest gebruikt?

Comment

De lens die ik het meeste gebruikt heb in Borneo is zonder twijfel mijn 300 F4 lens aangevuld met de 1.4 extender wat dus neer komt op 420 mm.
                      Alle foto's van alle vogels en apen van borneo die op onze site staan zijn genomen met deze combo. Je heb de milimeters zeker nodig.

Geniet van uw reis want het is ongelooflijk mooi en je zal dit nooit nog vergeten.

Hier nog een voorproefje van wat je kan tegen komen. Ook deze is genomen met 420mm en zoals je ziet heb je dan nog niet echt veel overschot.

http://www.vogelsvanbelgie.be/intern...lijsvogel.html

Veel succes

Rudy
                      Mvg,
                      Rudy
                      www.vogelsvanbelgie.be

Comment

De Sigma is misschien wat te zwaar voor op reis en mogelijk te weinig licht in de jungle?? Ik ben ook aan het kijken naar een Canon 70-300 IS met extender.

Welke 300mm lens heb jij gebruikt?
                        Heb lang naar deze reis uitgekeken, dus ik ga zeker genieten!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Chantay Bekijk bericht
                          Ik ben ook aan het kijken naar een Canon 70-300 IS met extender
                          Zelf ben ik voor het Nikon-alternatief gegaan (zonder extender) - lekker licht
                          Wat de resultaten betreft is het afwachten...Costa Rica foto's vanaf 20 januari
                          Canikon 40D - D200, D300

Comment

Ivm die GPS

Ik ben een maandje terug uit thailand en heb daar oa ook in de jungle verbleven.

GPS zoals we ze hier kennen om de weg te wijzen kan je beter daar kopen ivm kaarten, maar ik twijfel of er goede kaarten van de jungle in Borneo zijn.

Er bestaan wel GPS trackers die je kunnen tonen op een kaart (bvb google earth)op de computer waar je overal bent geweest. Die kan je synchroniseren met de tijd van je fototoestel en dan kan je zien waar je welke fotos hebt getrokken. Dat is best leuk.
                            Ik heb zo'n IgotU tracker en connectie is er overal (buiten). In Thailand hadden we geen GSM ontvangst in de jungle maar de tracker vond zonder probleem connectie.

Enige nadeel is dat je het om de 2 dagen moet opladen alsje hem +-8uur laat aanstaan per dag.Opladen kan via USB of electriciteitsnet.

Voordeel:
                            -goedkoop 50€ heb je al eentje.
                            -geen kaarten nodig
                            'AMATEURS worry about equipment. PROFESSIONALS worry about money. MASTERS worry about light'

Comment

Als je een extender wil gebruiken mag uw lens max een F4 lichtsterkte hebben .
                              Op de 70-300 kan je geen ext zetten.

ik heb de Canon 300mm F4 gebruikt in Borneo

groeten,

Rudy

www.vogelsvanbelgie.be
                              Mvg,
                              Rudy
                              www.vogelsvanbelgie.be

Comment

Working...
                              X