Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mont Blanc & de perfecte foto op de top

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mont Blanc & de perfecte foto op de top

    Dag heren/dames,

    In september beklim ik de mont blanc. Hoewel mijn compagnons me gek verklaren zal mijn D300 me tot boven vergezellen.
    Om mijn gelijk te bewijzen (en gewoon uiteraard ook) wil ik dan wel met wat knap fotomateriaal terugkeren.
    Gezien de hoogte, vermoeidheid en beperkte tijd op het moment zelf, denk ik er liever nu in mijn zetel al even over na

    Vandaar mijn vraag(en)
    Hebben jullie tips/ervaringen/voorbeelden voor het fotograferen op bergen?
    - best een groothoeklens?
    - zo klein mogelijke opening? om landschap ook scherp te hebben (normaal komen we op de top juist voor zonsopgang)
    - iemand ervaring bij -20°C? gevaar voor materiaal?

    Alvast bedankt!
    Nikon D300, Nikkor 70-200 VRII, 18-200 3.5-5.6, 50mm 1.8, Sigma 24-70 2.8 HSM,...

  • #2
    Re: Mont Blanc & de perfecte foto op de top

    wegwerpcamera voor op de top (als je er al geraakt...). Geen geprul met lege batterijen.

    G
    fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
    Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

    Comment


    • #3
      Re: Mont Blanc & de perfecte foto op de top

      Heb mijn 400d al een paar keer op 2500-3000 meter (die extra paar 1000 zal volgens mij niet al te veel uitmaken?) gebruikt en nooit echt iets speciaal gedaan of last gehad.
      Een groothoeklens is inderdaad handig voor de mooie uitzichten. En voor de rest je camera gewoon goed droog houden en laten "wennen" aan de temperatuur.

      Veel succes! (en daarna mooie plaatjes posten op het forum he)

      Comment


      • #4
        Re: Mont Blanc & de perfecte foto op de top

        Vorige zomer met D70 zonder problemen naar 5600m getrokken (en gekampeerd op 4800m). Het was overdag wel geen -20°C maar toch goed koud. Neem zeker extra batterijen mee (in je binnenzak) want de capaciteit vermindert zeer snel. En niet twijfelen: breedhoek!!

        Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

        Comment


        • #5
          Re: Mont Blanc & de perfecte foto op de top

          Oorspronkelijk geplaatst door rackatear Bekijk bericht
          en laten "wennen" aan de temperatuur.
          dus....langzaam klimmen!
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Mont Blanc & de perfecte foto op de top

            Misschien ook es denken aan een polarisatiefilter

            greetz
            Cheeta
            Light travels faster than sound. This is why some people appear bright, until you hear them speak.
            flickr

            Comment


            • #7
              Re: Mont Blanc & de perfecte foto op de top

              Oorspronkelijk geplaatst door rackatear Bekijk bericht
              ...al een paar keer op 2500-3000 meter (die extra paar 1000 zal volgens mij niet al te veel uitmaken?) gebruikt en nooit echt iets speciaal gedaan of last gehad.
              Die 2000m doen het echt wel, het is boven de 3500 dat het eigenlijk pas begint.
              Niet voor je materiaal hoor, dat zal met enkele voorzieningen zoals extra batterij en wat extra voorzorgen tegen de invloeden perfect werken.

              Maar weet dat bij beklimmingen op grote hoogte de lucht dunner is, alles wordt moeilijker en vraagt meer inspanning. Dus ook het naar boven sleuren van een zware camera.
              Daarom zou ik kiezen voor een goede compact die in je vest past. Het voordeel is dan dat je ook tijdens de klim snel een foto kan maken zonder al te veel de groep op te houden.
              In mijn rugzak zat tijdens beklimmingen enkel het hoogst nodige, zo licht mogelijk op alles voorzien zonder luxe. Het enige dat telt is een veilige beklimming.
              Vriendelijke groeten,Raf

              www.rafvandenbogaert.be

              Comment


              • #8
                Re: Mont Blanc & de perfecte foto op de top

                Ik meen het nog altijd van die wegwerpcamera zonder batterijen!

                Als je dan toch gemotoriseerd wil fotograferen, denk dan aan het volgende: foto's maken doe je tijdens een korte rustpauze, niet tijdens het klimmen/wandelen, je neemt er toch even tijd voor, daarom:
                - (reserve-) batterij altijd op je lichaam dragen, zodat ze een beetje op temperatuur blijft.
                - camera op omgevingstemperatuur houden: tijdens het klimmen in een aparte tas aan of in je rugzak, zeker niet warm inpakken. Als je de Réfuge du Gouter binnenloopt, gaat er zeker condensvorming optreden
                - Qua lens raad ik je dan aan om een breedhoekzoom mee te nemen, bv 17-55 voor een cropcamera.

                Verder:
                - september is al vrij laat op het seizoen, pas op met onvoldoende gevormde sneeuwbruggen
                - ga eens langs op www.belclimb.net en lees daar wat er al over geschreven is. Ikzelf heb daar ook een artikeltje staan:


                Foto's in dat artikel zijn allemaal (!) gemaakt door mijn medeklimmer, met een wegwerpcamera met ingebouwde flits.
                Let niet teveel op de slechte scans uit een pre-digitaal tijdperk

                G
                fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

                Comment


                • #9
                  Re: Mont Blanc & de perfecte foto op de top

                  Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
                  Die 2000m doen het echt wel, het is boven de 3500 dat het eigenlijk pas begint.
                  Niet voor je materiaal hoor, dat zal met enkele voorzieningen zoals extra batterij en wat extra voorzorgen tegen de invloeden perfect werken.

                  Maar weet dat bij beklimmingen op grote hoogte de lucht dunner is, alles wordt moeilijker en vraagt meer inspanning. Dus ook het naar boven sleuren van een zware camera.
                  Daarom zou ik kiezen voor een goede compact die in je vest past. Het voordeel is dan dat je ook tijdens de klim snel een foto kan maken zonder al te veel de groep op te houden.
                  In mijn rugzak zat tijdens beklimmingen enkel het hoogst nodige, zo licht mogelijk op alles voorzien zonder luxe. Het enige dat telt is een veilige beklimming.
                  Daar sluit ik mij volledig mee aan.
                  Tot aan 2000 meter lijkt alles vrij makkelijk, boven de 3000 meter en vooral boven de 4000 meter is alles dubbel zo lastig en zwaar.
                  Ijle lucht en hoogteziekte zijn niet te onderschatten en mogen nooit geminimaliseerd worden.
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mont Blanc & de perfecte foto op de top

                    Ik ga al jaren de bergen in tijdens de vakantie. Normaal beperk ik me tot de drie- en vierduizenders in de Zwitserse of Franse Alpen (Alphubel, Allalinhorn, Ulrichshorn, Ecrins...), maar vorig jaar heb ik in Peru een trekking gedaan van een dikke week, waarbij we constant tussen de 4000 en 5000 meter waren. Laatste dag nog een top van 6075m. Ik heb de hele tijd mijn 450D met Tamron 17-50 meegedragen en had hier allerminst spijt van. Tijdens de ijzige nachten slaapt het toestel binnen in de tent en zelfs aan het voeteneinde bij in m'n slaapzak. Overdag in een handige draagtas die een zware rugzak, klimgordel en piolet niet hindert. De reservebatterij stak in de binnenkant van mijn jas, wat vrij gelijkmatige temperaturen oplevert. Nergens problemen mee gehad.
                    Let inderdaad wel op dat je foto's de groep of jezelf niet ophouden of in gevaar brengen. Ik verwittig steeds de mensen waarmee ik in cordee loop als ik een foto ga nemen.
                    Handige extra's zijn zeker een zonnekap en polarisatiefilter. Qua diafragma-instellingen moet je op 't moment zelf een beetje zoeken, afhankelijk van het licht en de gewenste scherptediepte. Dat verschilt niet zo erg met fotografie op een (letterlijk) lager niveau.
                    Veel plezier daar! Als het weer wat mee zit en er niet te veel volk dezelfde beklimming doet die dag zal het zeker een prachtige ervaring zijn!

                    Grtz,
                    Palladio
                    You're not supposed to look at the photograph, you’re supposed to look through it. It's a window. (J. Szarkowski)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mont Blanc & de perfecte foto op de top

                      Bedankt voor de vele reacties!

                      Fysiek is het wel in orde. Maar de top halen, tja, met de natuur weet je nooit, die blijft baas.
                      Ik heb al geklommen en praktisch moet het wel lukken met een camera erbij. Skieën doe ik ook met m'n D300 aan de heup, en in een 3 seconden "trek" ik mijn camera
                      Maar uiteraard gaat veiligheid altijd voor alles. We zijn als team goed op elkaar ingespeeld en foto's zijn er voor de korte rustpauzes.
                      Mss wat koppig, maar hij gaat mee. samen met 2 reservebatterijen.
                      Er gaan zoiezo ook verschillende wegwerps mee.

                      Wordt vervolgd in september.... (tegen dan weet ik hoe ik hier foto's kan posten)
                      Thx guys!
                      Nikon D300, Nikkor 70-200 VRII, 18-200 3.5-5.6, 50mm 1.8, Sigma 24-70 2.8 HSM,...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mont Blanc & de perfecte foto op de top

                        Toen ik elke vakantie nog boven de 4000m zat, was mijn digitaal tijdperk nog lang niet begonnen en had ik een F301 (nog geen AF). Fototoestel rond de nek in jas en fleece om het warm te houden. Batterijen verliezen kracht als ze het koud hebben, dus je beperkt de tijd dat ze het koud kunnen krijgen.
                        Je kan ook energieconsumerende dingen uitzetten, zoals het schermke achteraan.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Mont Blanc & de perfecte foto op de top

                          Hangt er van af op welk moment van de dag je verwacht aan te komen op de top. Als je weinig licht verwacht, neem dan zeker een statief mee ... In 2006 heb ik de Kilimanjaro beklommen en aangekomen op de top bij zonsopgang ... zonder statief en daardoor geen enkele goede foto!

                          P.S. Geen enkel probleem gehad met de batterijen! Gewoon in je jas, dicht tegen je lichaam houden.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Mont Blanc & de perfecte foto op de top

                            Nog iets dat niet gezegd is: Bij veel (witte) sneeuw zal de lichtmeter van je camera een beetje in de war raken. Je moet een beetje overexposen, adners krijg je grijze sneeuw. Verder lijkt het me eigenlijk niet zo aangenaam om een dslr mee te sleuren, en zeker niet van veel nut als je geen grotehoekslens hebt, dan zou ik voor een compactje gaan.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Mont Blanc & de perfecte foto op de top

                              Succes Basds en ik hoop dat het weer mee zit voor jullie, zodat jullie de top kunnen halen

                              Comment

                              Working...
                              X