Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reisfotografie in Laos en Cambodia

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Reisfotografie in Laos en Cambodia

    Hallo,

    In Juni ga ik voor een drietal weken op reis naar Cambodia en Laos. Is iemand daar al geweest en kan die mij enige suggesties geven in verband met fotografische onderwerpen. Zelf heb ik al redelijk wat ervaring over fotografie op reis (vochtigheid, licht, materiaalkeuze etc ...). Ik ben dus niet op zoek naar tips over wat ik moet meenemen, of mijn camera de hitte vochtigheid aankan en zovoort, maar vooral naar locaties die ik zekere niet mag missen of mischien kleine dorpjes waar het de moeite is om af te wijken van de klassieke routes van Lonely Planet en andere reisgidsen.

    Dank bij voorbaat.

    Marc Mertens

  • #2
    Re: Reisfotografie in Laos en Cambodia

    'k Heb enkel het zuiden van Laos gedaan.
    Het loont de moeite om een brommertje te huren in Pakse en zo een rondje te maken om het Bolaven plateau op eigen houtje te verkennen (gewoon met een daypack). Behalve een massa watervallen (die vermeldt staan in de LP), zijn er ook heel veel typische dorpjes waar je kan stoppen. Het viel mij op dat de mensen zeer vriendelijk waren en vooral vroegen om medische verzorging (dmv gebaren naar hun kwalen, want ze spreken geen engels). Na 2 dagen was ons EHBO doosje dan ook leeg. Onnodig om te zeggen dat de mensen erg dankbaar waren ... en daarom graag even voor een foto poseerden. (dorpjes zijn van het type zoals bij die trektochten bij Chiang Mai als je dat kent, maar dan zonder de toeristische opzet).
    Onderweg bij een waterval ook een tochtje gemaakt met een olifant (speciaal voor de kids ... die dus achter op onze brommers zaten). Naam van de waterval weet ik ff niet.
    Wat Phu Chamasak is leuk vanwege het uitzicht. Je kan dit bereiken met een boottocht over de Mekong vanuit Pakse. De site is natuurlijk niets in vergelijking met Angkor en een uurtje of 2 is meer dan voldoende.
    Meer naar 't zuiden vond ik het leuk om foto's te maken van de mensen in de reistveldjes op Don Det (een eilandje in de Mekong). Je huurt er een fiets en stopt zo op de leukste plekjes. Ook hier zijn er weer watervallen. Heel relaxt eilandje, maar erg basic. Don Khon vond ik maar niks.
    Richting grens met Cambodja heb je de grootste watervallen van Azië. Toeristische highlight dus, maar het ligt op de weg van/naar de grens, dus ...

    In Cambodja dacht ik leuke foto's te maken van de Irrawaddy dolfijnen in Kratie. Maar die zijn niet erg geslaagd omdat ze maar eventjes boven komen, en je weet nooit waar.
    Phnom Penh heeft een mooi koninklijk paleis. Niets in vergelijking met dat van Bangkok. De Killing Fields en S-21 (oftewel het Tual Sleng Museum) zijn hier vaste kost, waarbij ik S-21 het schokkendste vond wegens de grote collectie foto's die je er vindt van de wantoestanden onder het Kmer regime.
    Angkor Wat ben ik ondertussen 2x geweest, en en het blijft boeien. De monniken zijn heel gewillig om zich te laten fotograferen ... voor 1000 Riel ofzo. Voor een beetje meer maak je een fotosessie met een mooie achtergrond. Klinkt niet zo écht ... maar wat is nog echt in de wereld van de fotografie tegenwoordig?
    Iets wat ik iedereen aanraad, is de boottocht van Siem Reap naar Battambang. Dit is mooier dan de Mekong (of enige andere rivier die ik reeds heb gedaan) vanwege het vissersleven op en naast de rivier en de vele paalwoningen die je ziet. Aangezien je in het regenseizoen gaat, is de rivier buiten zijn oevers getreden en vaar je soms 'over land' tussen de bomen (in het droge seizoen is alles meer geconcentreerd en zijn de paalwoningen ... hoger). Eender welk seizoen, het blijft de moeite en een beetje tele is al voldoende.
    Battambang zelf heeft geen echte highlights. Maar als je je een dag laat rondrijden achter op een brommer, kom je altijd interessante plekjes tegen. Een ritje op een 'norry' is niet spectaculair en ook niet fotogeniek, maar staat standaard op het 'programma'. De lokale markt heeft heel wat 'lekkers' te bieden ...
    De provincie Ratanakiri zou ook de moeite zijn, maar was waarschijnlijk te moeilijk met de kids. En in Sihanoukville ben ik ook niet geweest (enkel gepasseerd) omdat ik mijn zinnen had gezet op een eilandje in Thailand.

    In ieder geval: laat je verrassen door wat de lokale bevolking je te bieden heeft.
    Hopelijk heb je hier al wat aan. En een goeie reis!

    ps: vergeet je poncho niet
    Last edited by kohraya; 24 mei 2009, 15:47.

    Comment


    • #3
      Re: Reisfotografie in Laos en Cambodia

      Hallo
      Een paar beelden van Cambodia (SiemReap) kan je hier vinden:

      Groeten
      Filip
      Filip

      Comment


      • #4
        Re: Reisfotografie in Laos en Cambodia

        Bedankt voor de reacties,

        nog een paar extra vraagjes, kan iemand wat meer vertellen over het huren van een brommer in Laos, waar moet ik extra op letten? Ik weet dat je in Vang Vieng ook grotten kunt bezoeken vanuit het water, hoe zorg je ervoor dat je camera beschermt is tegen het water, hebben ze afsluitbare container voorzien zoals bij de afvaart van de lesse? en wat is een 'Norry' is dat een soort TukTuk? De fotos van Filip zijn overigens heel mooi.



        Marc

        Comment


        • #5
          Re: Reisfotografie in Laos en Cambodia

          Om een brommer te huren in Laos (100cc of zoiets) heb je geen rijbewijs nodig.
          Kost iets van een 6 à 8€ per dag, eventueel een waarborg die je gewoon weer terug krijgt (soms vragen ze je paspoort als waarborg).
          Aangezien je in het regenseizoen gaat, heel erg opletten op de zandwegen. Dat is zoiets als aangereden leem, en dus spekglad. Ook tanken als je een tankstation ziet, want je weet niet wanneer je de volgende tegen komt. Een 'tankstation' is vaak gewoon een olieton naast de weg met een handpompje.
          Een 'norry' is een door de locals zelfgemaakt motor-treintje (platform, 4 treinwielen en een aandrijving). Aangezien de grootste/zwaarste voorrang heeft, tillen ze het ding snel weer van het spoor als ze een tegenligger krijgen.
          Geen ervaring met Vang Vieng, maar ik zou niet te veel hopen op zo'n waterdichte container.

          Grtz.

          Comment


          • #6
            Re: Reisfotografie in Laos en Cambodia

            hmmm, Laos en Cambodja. Ik denk dat het voornaamste probleem daar zal bestaan uit tekort aan geheugenkaartjes. Enorm veel dankbare onderwerpen zoals landschappen, religie, etnische volkeren... Zeker een trekking proberen doen vanuit Luang Prabang voor 2 a 3 dagen naar kleine afgelegen dorpjes in de omgeving. Een onvergetelijke ervaring. Veeel succes! Enkele beelden van Laos :
            http://www.tangatanga.com/kenk/photo.asp?country=lao en Cambodja : http://www.tangatanga.com/kenk/photo...untry=cambodia

            Comment

            Working...
            X