Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

opslag/bewerk issue lange duur (Zuid-Afrika)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• opslag/bewerk issue lange duur (Zuid-Afrika)

In juli vertrek ik dan eindelijk naar Zuid-Afrika voor lange tijd, waarschijnlijk enkele jaren, om er te gaan werken als safarigids.
    Mede door de locatie, sector, periode en mijn groeiende passie voor fotografie en avontuur, had ik graag de juiste keuze gemaakt ivm wat mee te nemen.

Ik heb een grote voorkeur voor raw formaat en zou dus ook graag in dat formaat trekken. Daarnaast baren de lange duur en stof me enige zorgen.
    Het verblijf is hoofdzakelijk in kampen en lodges (zelden een eigen kamer, meestal shared room met de andere aspiranten of staff)

In het dagelijkse leven neem ik meestal wel mijn fotogear mee (alleen al om niets te missen) maar ik heb dan nog een 'opslag' issue: laptop? imagetank? netbook? enkel CFs?
    ik zit met volgende zaken:
    - ik wil de fotos kunnen reviewen zodat ik ongewenste kan verwijderen
    - ik wil een hoge opslagcapacteit (raw) dus CF's alleen worden een dure zaak.
    - indien mogelijk wat PS en schrijven
    - niet te opzichtig, ook niet te duur (geen privé kamer)
    - niet te zwak qua systeem

Al na 1 jaar zal ik wel enige foto's getrokken hebben en ik zou die dus zeker niet kwijt willen. Tgaat me niet enkel over de dieren, ook gewoon het leven achter de schermen en vrienden. Het zou jammer zijn indien die bij het vallen van een HD vernietigd zijn.

Het uiteindelijke raw-bewerken voor verdere doeleinden gebeurt dan wel op mijn huidige laptop die ik na verloop van tijd misschien meedoe als ik me er wat permanenter kan vestigen. of misschien terug in belgenland.

Graag es jullie bedenkingen, want ik zit in een tweestrijd.

Alvast bedankt!
    http://www.pjverschaeve.com - Wildlife Photography

Re: opslag/bewerk issue lange duur (Zuid-Afrika)

Ik zou toch in de eerste plaats gaan voor een pak CFkes. Zo duur is da ni meer.

- Neemt geen plaats in
    - Makkelijk bij je te houden (geen diefstal)
    - beschermd tegen schokken
    - beschermd tegen water en stof
    - een eerste (grote) selectie om beeldekes weg te gooien kan op de camera zélf.

Met portable storage (ImageTank, Jobo, etc...) zou ik niet beginnen. Dat is onderhevig aan stof, en schokken zijn nefast voor zo'n dingen. Plus die fretten energie (ook niet handig als je in tented camps zit, of pas thuis komt als de zonnecellen al zijn leeggetrokken ). En editeren kan je er al evenmin op. OK, pics beoordelen kan je al iets makkelijker dan op je cam zélf, maar het blijft toch een klein schermpje hee. Maw; een eerste selectie op cam, en dan direct op een echt scherm bekijken voor de echte beoordeling is meer "bulletproof" qua methode.

Ik heb ooit met Steve Bloom besproken, en die heeft een laptop mee en twee externe disks van Lacie. Die was zéér te spreken over de degelijkheid van Lacie. Die hadden hem nog nooit in de steek gelaten zei hij. Natuurklijk, die dingen werden waterproof en shockproof opgeborgen en enkel uitgepakt en gebruikt "in camp". Elke goede foto werd gedupliceerd over twee disks. Als die vol waren werd er eentje naar huis verscheept. Kwam die niet aan, dan word een tweede image hermaakt en nogmaals opgestuurd. Pas als een verzending succesvol was werd de tweede disk achterna gestuurd.

Natuurlijk, da's ne pro (gesponsord)! Dus bij jou zal het iets rudimentairder moeten. Maar bvb een klein laptopke met twee harddisks in mirror, dat zou toch ni slecht zijn. Dit is één van die uitzonderingen waarbij een tweede HDD in de laptop echt nuttig is. Bakske enkel aanzetten in kamp natuurlijk. En steeds goed opbergen.

Ik heb ook enkele vragen voor jou, als ik mag. Ik zit ook (freelance) in de safari business, maar ik overweeg om uit te bollen als IT'er en er mijn hoofdberoep van te maken. Echter, grootste probleem blijkt te zijn dat wildlife guide jobs bij voorkeur worden ingevuld met mensen van de lokale bevolking, en niet met de meest gequalificeerde.
    Ik begrijp de redenering wel (alhoewel, als wij hier zeggen "eigen volk eerst" dan zijn we racisten, lol), maar in de praktijk zie ik dat bvb kampen in Botswana met onervaren gidsen zitten die hun kliënten zelfs in gevaar brengen. Ik zie ook een groot verloop van personeel. Plus; voor gedreven mensen als ik zijn zo'n maatregelen een serieuze domper.
    Ik heb het dus niet over de "opleiding tot" hee. Die is vrij voor iedereen (met geld). Ik heb het over het verkrijgen van een job als buitenlander.
    Mijn vragen; wat ga jij doen ginder? De opleiding? Meteen aan de slag? Waar? Sorry da'k zo curieus ben hee ...maar da komt euh... omdat ik zéér curieus ben!

Thx,

J.

(antwoorden via PM mag ook hee. Ge moet natuurlijk Uw levensverhaal hier niet openbaar maken )
    http://www.theafricabug.com

Comment

Wat niet belet dat ik ook wel nieuwsgierig ben. Dus ingeval van PM, please include me !!

Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mr.D Bekijk bericht
        Wat niet belet dat ik ook wel nieuwsgierig ben. Dus ingeval van PM, please include me !!
        Me dunkt dat Mr. Verschaeve al weg is.

Tenzij hij niet wil delen in zijn info, kwestie van zijn opportuniteit niet te laten inpakken. In dat geval moet hij van mij weten; ik zou niet werkenwaar hij aan de slag gaat (Zudelijk Afrika), maar eerder Oost-Afrika.
        http://www.theafricabug.com

Comment

Working...
        X