Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Shooting RAW in Thailand

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Shooting RAW in Thailand

    In september ga ik een maandje rondtrekken in Thailand (en nog een land: Cambodja of Laos).

    Ik ga daar uiteraard ook foto's maken. En wil deze graag van tijd tot tijd online zetten op een nog aan te maken (blog)website. Maar... Ik schiet in RAW. Hoe ga ik deze kunnen converteren op de plaatselijke pc's? Is dat mogelijk of zal ik (ook) in jpeg moeten fotograferen?

    En hoe maak ik het best m'n backups of leeg ik mijn kaartjes? ImageTank aanschaffen? Of kan het ook op de plaatselijke pc's en dan omzetten op een USB-stick ofzo?

    Zijn deze apparaten dan ook ginder te koop en van degelijke kwaliteit? Want zo'n ImageTank heb ik nog niet en m'n USB is maar 4 Gb.

    Alvast bedankt voor je antwoord!
    . fashion & artist photography
    . www.kurtvandeweerdt.be
    . twitter . facebook . flickr

  • #2
    Re: Shooting RAW in Thailand

    Al een paar keer daar geweest. Reken maar niet op converteren van bestanden op de pc's van lokale computers. Je zal misschien al eens een exemplaar vinden waar een - illegale - versie van Photoshop op staat, maar dan nog...

    Ik heb op reis altijd een mini-laptop mee (Vaio TZ 11 inch, met ingebouwde DVD-schrijver). Het ding weegt iets meer dan 1 kg, maar is wel niet goedkoop. Ik gebruik die om mijn geheugenkaartjes op leeg te maken.

    Zo'n portable geheugenbank is een idee, maar zal uiteraard niet toelaten je raw files te converteren. Met het oog op het uploaden van je foto's zou je kunnen in Raw + JPG werken, maar zelfs dan zal je die JPG's moeten verkleinen om ze online te zetten.

    Als alternatief voor zo'n portable geheugenbank zou je kunnen een netPC meenemen (dat zijn die hele kleine pc'tjes die 3 à 500 euro kosten en waar met een beetje goeie wil je Lightroom of Bridge kan op draaien. Zo kan je al je foto's selecteren op reis, wat meteen tijdswinst is als je terugkeert. Het zou je ook toelaten je Raw of (grote) JPG's te verkleinen naar internet-ready JPG's. In het geval van Lightroom kan je ze zelfs vanuit Lightroom online zetten, zonder al te veel moeite. Gewoon één van de vele cafés zoeken die free wireless internet hebben, en uploaden maar. Dat is nog een voordeel van zo'n net pc, dat je niet afhankelijk bent van een cybercafé en de vaak trage (en louche) computers die daar staan.

    Op het forum lopen een paar threads over die net PC's...
    Succes
    Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
    Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
    GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

    Comment


    • #3
      Re: Shooting RAW in Thailand

      Twee jaar terug zijn wij ook in Thailand geweest. Ik had mijn ipod photo mee.Wat mij wel is opgevallen is dat in de nabijheid van elk hotel wel een photo/pc winkel is waar ze direkt je foto's van je kaart op een cd/dvd branden. De prijs die daar voor vraagden was zo'n 80 a 100 bath. Geen geld dus. Wij hadden zelf iemand waarvan zijn kaartje gecrashd was en ja hoor op een 60 foto's na allemaal terug.

      Comment

      Working...
      X