Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iemand al in Rethymnon (Kreta) en/of Hersonissos of Marmaris (Turkije) geweest ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Iemand al in Rethymnon (Kreta) en/of Hersonissos of Marmaris (Turkije) geweest ?

Hoi,

Dit jaar twijfelen we tussen een reis naar Rhetymnon & Marmaris.
    In Marmaris Turkije zijn we al geweest, in Kreta ook al eens te Hersonissos en Chania (1dag).

Hersonissos was het bruisende deel van Kreta (veel winkels, resto's, bars..veel te doen).
    Chania hadden we voor 1 dag bezocht en dit was echt een zeer rustig haventje, zag er te rustig uit om een week te verblijven.

We zijn NIET van plan een jeep te huren om het eiland rond te trekken, vandaar zoeken we een stad waar redelijk veel te doen is.

Is iemand al in Rethymnon geweest (of evt ook in Hersonissos om deze te vergelijken) ?
    Want we vrezen een beetje dat er in Rethymnon (net als Chania) weinig te doen zal zijn in het centrum, rustig visserdorpje...

Het is wel de 3e grootste stad van Kreta.
    Anders gaan we liever nog een keer naar Marmaris met bruisende stad indien Rethymnon te rustig...

Thanks!
    CanonYouCan

Re: Iemand al in Rethymnon (Kreta) en/of Hersonissos of Marmaris (Turkije) geweest ?

Wij plannen deze zomer ook in Rethymnon te verblijven. Tips ivm "fotografische interessante" en niet te missen bezienswaardigheden zijn welkom, ook voor de rest van Kreta, we plannen met de wagen rond te "trekken"

Alvast bedankt,
    Hendrik
    Nikon D60 + Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6G VRII + Nikkor 35mm f/1.8G & Panasonic DMC-TZ5

Comment

Re: Iemand al in Rethymnon (Kreta) en/of Hersonissos of Marmaris (Turkije) geweest ?

Ik ben er geweest, een jaar of tien geleden. Was wel nog jong toen ^^

Wij zaten vlakbij Rhetymnon, maar een bruisende stad zou ik het niet echt noemen. In die regio zou ik eigenlijk geen enkele stad aanraden om twee weken (?) ter plaatse te blijven, behalve misschien Istanbul. En als je vooral winkels, bars en resto's zoekt, zou ik ook niet voor Rhetymnon gaan eigenlijk. Eerder Bodrum, Kusadasi of Marmaris zoals je zegt. Maar zoek eens het internet af, er is vast veel over te vinden. Misschien zijn mijn herinneringen niet zo correct

Wat mij het meeste is bijgebleven van Kreta is de Samariakloof. Dat is de smalste kloof ter wereld, soms maar een paar meter breed en honderden meters hoog, maar vaak wel veel weidser. Het is een intense wandeling van 16km.

Wij zijn met een groep gegaan, via de touroperator of via een plaatselijke organisatie, weet ik niet meer. Een bus komt je ophalen aan het hotel 'smorgens vroeg, en dan rijd je naar boven, 1600m hoogte. En daar begin je aan de afdaling, naar de zee toe. Mss kan het ook omgekeerd, dat weet ik niet.

De paden zijn goed aangelegd en nergens echt gevaarlijk. Sommige stukken zijn tussen bomen, maar veel stukken zijn in de felle zon. Zeker een pet ofzo dragen dus. 't Is echt lastig, 16km is niet niks, en per km daal je ook nog eens 100m. En de zon kan branden als de hel Er is wel een riviertje in de kloof dat je regelmatig kruist, handig voor wat verfrissing. En er zijn enkele bronnen en rustplaatsen (dorpjes die nu onbewoond zijn).

Maar een geweldige wandeling dus, met soms hallucinante beelden
      Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

Comment

Hoi,
        Canonyoucan had 'm reeds gelezen, voor HendrikD zal ik het linkje plaatsen.
        Deze : http://forum.belgiumdigital.com/f57/kreta-149790.html
        Een topic van afgelopen jaar.
        Ik ben afgelopen zomer op Kreta geweest, gewoon ...
        Wij (ik en m'n vrouw) zaten tussen Rhetymnon en Chania in en hebben de westelijke helft nu gezien.
        Voor de oostelijke helft moeten we "helaas" nog een keer terug... wat erg...

Groet
        Adrie

Comment

@ adrie:
          Bedankt adrie, ik was idd vergeten te zoeken en heb meteen op deze thread ingepikt.
          Als ik dat allemaal lees begin ik zo te denken dat 10 dagen te kort zal zijn.

@ CanonYouCan:
          Bodrum is idd de moeite, evenzo is Side (nabij Manavgat) waar we ook ooit verbleven. Zee, zon en boten... meer heb je toch niet nodig. Er zijn op beide bestemmingen allerlei uitstappen te doen (te boeken via je reisorganisatie). Deze kunnen nogal prijzig zijn en soms ben je lang onderweg maar ze zijn zeker de moeite waard!! Leukste en mooiste dingen voor mij persoonlijk: de kalkrotsen van Pamukale (waar je door kan wandelen, beschouwd als één van de wereldwonderen), Efese (complete oude Griekse stad, prachtige, volledig opgegraven), uitstap naar het mooie Kos met een oude Russiche jetfoil (heel leuk, wij hadden geluk ook want de olympische vlag kwam net voorbij op Kos in 2004, nogal een spektakel hoor!! )

Wel zorgen voor bescherming tegen de zon (T-shirt mét mouwen en pet) voor jezelf én je fototoestel. Dat van mij werkte nog maar dat van velen viel uit door de warmte, in Egypte had ik er ook van (echt maf ). En uiteraard veel fris water (te koop op de bussen) want het kan er hééééét zijn in die open vlaktes.

Have fun, I now I will in Kreta!!
          Nikon D60 + Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6G VRII + Nikkor 35mm f/1.8G & Panasonic DMC-TZ5

Comment

Sinds 1992 verblijf ik ieder jaar in de omgeving van Rethymno, of je het daar leuk vindt hangt van je interesses af. Om in de stad zelf te verblijven..tja op een dag of twee heb je wel alles gezien. De fortezza, het museum etc...Rethymno is door zijn centrale ligging echter een ideale basis om van daar uit Kreta te verkennen. Je kan het helemaal niet vergelijken met een nest als Xersonissos, dat ik persoonlijk zou mijden als de pest.
            Wie meer specifieke info wil over Kriti mag me altijd een PM sturen.
            Last edited by Loukas; 20 januari 2009, 17:23.
            Beauty is in the eye of the beholder
            a77 en veel andere dingen, vooral goesting..

Comment

ben vorig jaar in Rethymnon geweest, had voor twee nachten geboekt maar ben
              achter een dag weg gegaan
              het is volgens mij alleen nuttig als basis voor uitapjes te maken

maar ja ieder zijn smaak hee

Comment

Een leuke tip: probeer het hoogste punt van Creta te beklimmen, het heet "Psiloriti"
                Je vertrekt vanuit een naburig dorpje, geloof dat het Platanos was, via een zandweg naar de voet van Mount Ida, en van daaruit is wandel je naar de top.

Eenmaal boven heb je een fenomenaal zicht waarbij je en de noordelijke kant (heraklion) en de zuidelijke kant kunt zien (timpaki). Bij zeer goed weer kun je zelfs Afrika zien.
                Het maanlandschap onderweg is echt adembenemend, wel een goede conditie vereist.

Steven

Comment

Working...
                X