Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ijsland eind februari...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• ijsland eind februari...

heeft er iemand ervaring met ijsland rond eind februari?

een belangrijke vraag die me nog bezig houdt is: huur ik beter een 4X4?

ik heb maar een beperkte tijd... 5 dagen, wat raden jullie aan?

thanks
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Re: ijsland eind februari...

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
    heeft er iemand ervaring met ijsland rond eind februari?

een belangrijke vraag die me nog bezig houdt is: huur ik beter een 4X4?

ik heb maar een beperkte tijd... 5 dagen, wat raden jullie aan?

thanks
    4x4 ? De F-tracks naar het binnenland zijn toch gesloten, enkel met superjeeps en in konvooi te doen. 44" banden zijn onmisbaar.

5 dagen ? Enkel de zuidkust : Reykjavik, reykjanesviti, Geysir, Gullfoss, kerid, hveragerdi en de heuvels, Skogafoss, Seljalandsfoss, kust bij Dyrrholae, Vatnajökull en de Sandurs, Jökulsarlon. Geen 4x4 nodig daar.

PS : het decembernr van Reiskrant gaat over IJsland, goeie kans dat de naam van een van de auteurs je bekend voorkomt....
    PPS : IJsland in deze periode is donker, koud en dor en in deze periode mankeren vooral de kleuren die IJsland zo speciaal maken. Doe een schietgebedje voor een wolkenloze hemel met Aurora's en een zonnige dag bij Jökulsarlon en de geothermische velden van Reykjanesviti (voor de kleuren).
    PPPS : voor weerbericht : www.mbl.is (ook in het engels)

PaulM

Comment

thanks!

da's nuttige info!
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
        PPS : IJsland in deze periode is donker, koud en dor en in deze periode mankeren vooral de kleuren die IJsland zo speciaal maken. Doe een schietgebedje voor een wolkenloze hemel met Aurora's en een zonnige dag bij Jökulsarlon en de geothermische velden van Reykjanesviti (voor de kleuren).
        Dan heb ik vorig jaar (1-12 maart) wel erg veel geluk gehad! Slechts 1(één) donkere dag!
        Voor foto's mag je altijd eens op mijn website kijken.
        http://www.myricreaties.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rikkie Bekijk bericht
          Dan heb ik vorig jaar (1-12 maart) wel erg veel geluk gehad! Slechts 1(één) donkere dag!
          Voor foto's mag je altijd eens op mijn website kijken.
          Hangt ervan af wat je donkere dagen noemt, voor 21 maart heb je meer nacht dan dag.
          Heeft niks met geluk te maken.
          De periode die je noemt ken ik ook, met en zonder sneeuw. Niet te vergelijken met de zomerperiode kwa kleuren.

Ik ga straks eens naar de foto's kijken.

PaulM

Comment

Ondertussen eens gekeken.
            Mooie winterse foto's Rik, maar de echte kleuren van IJsland zijn er idd niet bij.

Onbegrijpelijk waarom het geothermische veld van Gunnuhver op Reykjanesviti (de hel van Reykjanes) en Krisuvik niet op het programma stond, of vergis ik me ?

Ik zie dat je aan de lijve gemerkt hebt dat een 44" jeep wel bruikbaar is in dit soort landschappen
            Hebben ze gezegd/getoond hoe ze in noodgevallen die banden opblazen ?

PaulM

Comment

Heeft niks met geluk te maken.
              PaulM
              Het is niet mijn bedoeling om hier een oeverloze duscussie over te starten, maar ik denk toch dat je het wat simpel bekijkt. Je kent IJsland blijkbaar erg goed, en dan weet je ook dat het weer daar van het ene moment op het andere kan omslaan. Dat is ons niet overkomen, meestal scheen de zon en dat is volgens mij toch niet zo gebruikelijk. Als jij daar anders over denkt: geen probleem hoor

Niet te vergelijken met de zomerperiode kwa kleuren.
              PaulM
              Ja, dat weet ik maar dan heb ik een goede gelegenheid om nog eens terug te gaan in de zomer, hé
              Al heb je die gelegenheid sowieso wel, er is zo veel moois te zien!

Comment

Ondertussen eens gekeken.
                Mooie winterse foto's Rik, maar de echte kleuren van IJsland zijn er idd niet bij.

Onbegrijpelijk waarom het geothermische veld van Gunnuhver op Reykjanesviti (de hel van Reykjanes) en Krisuvik niet op het programma stond, of vergis ik me ?

Ik zie dat je aan de lijve gemerkt hebt dat een 44" jeep wel bruikbaar is in dit soort landschappen
                Hebben ze gezegd/getoond hoe ze in noodgevallen die banden opblazen ?

PaulM
                Eerlijk gezegd weet ik niet meer precies of we daar geweest zijn, ik ben niet zo goed met die IJslandse namen. 'k Zou het eens moeten nakijken! Wat ik wel weet is dat we geen betere gids hadden kunnen hebben.

Die Jeeps, dat is inderdaad een belevenis op zich. Als ik een vals gebit had gehad was ik het toen kwijt geweest of was het gebroken.
                Volgens mij hebben ze na de tocht, toen we uit de diepe sneeuw waren, de banden opgepompt met een klein compressortje in de jeep. Maar ik denk niet dat dat is wat je bedoelt?
                We ploegden overigens door de diepe sneeuw met slechts 800gr druk op de banden!

Comment

Terug van weggeweest...

Ijsland in de winter is avontuur! en ook heel erg mooi en boeiend...
                  we zijn op 5 dagen het eiland rond gereden.
                  wat noodzakelijk was is een goede 4X4 met sneeuwbanden (met spijkers)
                  We hebben alle soorten weer gehad, zon met blauwe hemel, wind, sneeuw en regen
                  prachtige landschappen, maar ook op zeehonden en rendieren gebotst...
                  Af en toe moesten we een omweg maken omdat een weg afgesloten was wegens de sneeuw, en op een morgen was onze wagen zowat ingesneeuwd, terwijl er de avond ervoor nieks lag... De temperatuur verschilde soms tussen -4 en +4 op een afstand van 20km...

op zoek naar het verlaten dorpje djupavik in het noord westen, zijn we op 15km gestrand en rechtsomkeer gemaakt... door de sneeuw konden we slechts stapvoets vooruit geraken, 4X4 mode aan... en 't zou donker geworden zijn om terug te keren...
                  licht viel trouwens best mee... 't werd later klaar (rond 8.30) maar 't beleef langer klaar... 't werd pas echt donker na 8.30...

slaapplaatsen zijn schaars, hotels gesloten in dit seizoen, maar je vindt wel een hostel of B&B, en dat kan nog zo gezellig zijn!

Absolute aanrader! ook in de winter...

Comment

meer info in mijn blog: http://unboringplaces.blogspot.com/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rikkie Bekijk bericht

Ja, dat weet ik maar dan heb ik een goede gelegenheid om nog eens terug te gaan in de zomer
                      neem dan meteen ons geld mee terug().
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

hela, ik heb vol bewondering naar je foto's zitten kijken, hemels ruw!
                        ik ben samen met een vriend naar IJsland gegaan van 1 tem 11 maart dit jaar, we verwachtten ook niet veel qua weer, maar de goden waren ons goed gezind en hebben ons de hele reis een diepblauwe hemel bezorgd (los van het noorden, akureyri, waar een grijze sneeuwlucht domineerde)

zo zie je maar, IJsland in de winter kan ook een paradijs zijn.

foto's van de reis vind je op http://www.longhaulpj.com/2009/03/phototest/

( wij hadden een kleine huurwagen zonder spikes en dat zorgde voor leuke situaties we hebben zelfs eens de auto manueel met onze handen 180graden op het ijs moeten draaien omdat we de helling niet op konden) dolle pret.

groetjes
                        http://www.pjverschaeve.com - Wildlife Photography

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pjverschaeve Bekijk bericht
                          hela, ik heb vol bewondering naar je foto's zitten kijken,
                          ditto... super foto's!! jij bent daar gewoon een paar dagen later als ik geweest... en wat een weer!

Comment

Working...
                          X