Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zuid-Thailand (wat neem ik mee ?)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Zuid-Thailand (wat neem ik mee ?)

Beste,

Op 8 juli vertrekken we met het ganse gezin voor een 23-daagse rondreis naar Zuid-Thailand. Wat neem ik het best (niet) mee ? De geheugenkaartjes zullen er zijn, maar de rest heb ik nog niet besloten.

1) Om de kilo's te drukken zal ik moeten kiezen.
    Body : Canon 20D of nog aan te schaffen 5D.
    monumenten en vergezichten : Tamron 17-50 2.8 of Canon 24-70 2.8 ?
    dierenparken : Canon 70-200 of Bigma ?

2) Ik wil ook overgaan naar FF. Is het interessant of riskant de 5D MKII in Bangkok te kopen ? Behalve de Tamron, passen alle lenzen ook op FF. Interessante adressen ?

3) het is nog niet echt het regenseizoen, maar een plotse intense bui zou mogelijk zijn, hoe bescherm ik me daar het best tegen ?

Alvast bedankt,
    Sven

Re: Zuid-Thailand (wat neem ik mee ?)

Denk ook even na over een breedhoek: er zijn nogal wat tempels te fotograferen en dan komt die breedhoek goed van pas...
    Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
    Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
    GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

Comment

Enkele jaren geleden heb ik ook een paar weken in Bangkok/Chang Mai/Chang Rai/Pitsanulok rondgelopen. Ik had toen een rugzak met body + 2 lenzen (24/85mm + 70/200mm) bij. Toestel de gehele dag rond de nek en op geen enkel moment de indruk gehad dat het gevaarlijk was (uiteraard wel een beetje uitkijken: toestel steeds vasthouden en er niet opzichtig mee lopen te pronken helpt alvast).

Tijdens de plotse (en inderdaad soms zeer hevige regenbuien) leek het mij het beste om dan - indien mogelijk - gedurende een half/heel uurtje iets te gaan drinken. Je wilt daar echt niet doorlopen als het regenwater uit de hemel gutst.
      Indien dat niet kan, zou ik het fotomateriaal toch voorzien van een zeer degelijke beschermhoes.

Alvast veel reisgenot en fotogenoegens in Thailand.

Guy
      www.guydewestelinckfotografie.be

Comment

@morethanwords
        @guydw

Alvast bedankt voor de snelle reacties.
        Kom ik met 17mm niet toe voor architectuur (tempels, citypics) ?
        Kan ik me beperken tot max. 200mm of toch de Bigma (50-500) meenemen ?

Thx, Sven,

Comment

een 17 is op een Canon zo'n 27 mm kleinbeeld formaat, dacht ik?

Ik kan enkel zeggen dat ik toen op mijn D200 heel blij was dat ik m'n Sigma 10 - 20 (= 15 - 30 kleinbeeld) meehad.

Natuurlijk kom je met 27 mm al een flink eind, maar zo'n echte breedhoek zorgt voor net dat tikje specialere foto's. Al zal je er waarschijnlijk maximum 10% van je foto's mee schieten.

Comment

Als ik zou moeten kiezen uit je lenzen, zou ik voor de Tamron gaan, vanwege de breedhoek. Liever zou ik, zoals reeds aangegeven, een echte breedhoek meenemen.
            Die 70-200mm is die lichtsterk? Dan zou ik die liever meenemen dan de Bigma (die je volgens mij toch best gebruikt mét statief). Minder gesleur dus. En zoveel wild ga je toch niet zien. Apen en vogels zitten vaak zeer dichtbij. Daar heb je geen Bigma voor nodig. En die 70-200 kan dan tevens dienst doen om portretten te schieten. Van de Bigma gaat iedereen lopen.
            Een nieuwe camera kopen in Thailand heeft als nadeel dat je die toch niet optimaal zal kunnen gebruiken omdat je hem nog niet kent. Maar als de prijs heel erg gunstig is ...

Veel plezier met de voorbereidingen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timmersv Bekijk bericht
              2) Ik wil ook overgaan naar FF. Is het interessant of riskant de 5D MKII in Bangkok te kopen ?
              Hi, ik heb m'n EOS450d in het Siam Paragon shopping centre in Bangkok gekocht (metrostop Siam). Toen kostte de kit met 18-55mm lens hier in België 700 € of meer, ginder heb ik het gekocht voor minder dan 500 € (na teruggave van de BTW op de luchthaven). Dat vond ik toch al de moeite (er kwam een gratis fototas, onderhoudssetje en geheugenkaart bij, om nog maar te spreken over de behandeling die je kreeg, alsof je net een luxewagen kocht ). Vraag expliciet naar een VAT form en laat dit goed invullen, zorg dat je wat tijd (1 uur should be plenty) over hebt voor je terugvlucht om de nodige stempeltjes en centen te krijgen en houdt de originele verpakking (in principe moet je het toestel daarin aanbieden met je formulier).

Koop niet in het nabijgelegen (en lokaal vaak aangeraden) MBK center op zo'n 500 meter van Siam Paragon. Is een gigantisch shopping paradijs met niets anders dan namaak. Je vindt er bvb. een Canon Ixy ipv Ixus qua compactcamera... Dit klinkt wat grotesk maar er zijn ook subtieler nagemaakte zaken te vinden en je zou wss niet de eerste zijn die met een kat in een zak naar huis gaat.

PS: Als jij of vrouwlief vaak in kostuum of dergelijks rondlopen, maak dan tijd om wat kledij op maat te laten maken in Bangkok (eerste pasbeurt als je in Bangkok aankomt, wat bijpassen op je laatste dag in Bangkok, ertussenin: veel plezier in het zuiden ). Fantastisch maatwerk, kwaliteit van stoffen en dito prijzen!!! Mocht het je interesseren, geef ik je graag een goed adres mee (op aanraden van kameraad die sinds een paar jaar als expat in Bangkok werkt).
              Canon EOS 7D + EF-S 17-55 f2.8 IS USM + EF-S 55-250 f4-5.6 IS

Comment

Check even dit artikel:

Our Thailand travel guides and tips will help you decide where to go, what to do, where to stay and how much your Thailand travels will cost.

Comment

@morethanwords
                  @guydw

Alvast bedankt voor de snelle reacties.
                  Kom ik met 17mm niet toe voor architectuur (tempels, citypics) ?
                  Kan ik me beperken tot max. 200mm of toch de Bigma (50-500) meenemen ?

Thx, Sven,

Effe snel reageren,net op dit postje gestoten.Ik kom net terug van Thailand en heb GEVLOEKT dat ik m'n 10-20mm niet bijhad ( voor gebruik op een cropcamera ).Voor tempels en de eromliggende tuinen,en vooral voor de panorama's als je meer naar her noorden gaat.

Walter
                  D850

Comment

Yep, zo'n 10-20 weegt niet veel en is relatief compact.

Comment

@all, Bedankt voor de feedback.

Gezien we in het 'regenseizoen' reizen, verwacht ik me vooral aan eerder bewolkt weer. Ook staat er een 3daagse cruise tussen de eilandjes op het programma. Welke filter(s) voorzie ik het best ?
                      Door de comments ben ik geneigd de Tamron 17-50 te vervangen door een UWA of fisheye (?). Nu had ik graag gehad dat die ook op een FF bruikbaar was, want ik spaar voor de switch eind 2009. Dus geen canon 10-22, tokina 12-24, sigma 10-20 voor mij, wat dan wel ?

Alvast bedankt voor de info, echt super!
                      Sven

Comment

@all, Bedankt voor de feedback.

Nu had ik graag gehad dat die ook op een FF bruikbaar was, want ik spaar voor de switch eind 2009. Dus geen canon 10-22, tokina 12-24, sigma 10-20 voor mij, wat dan wel ?

Alvast bedankt voor de info, echt super!
                        Sven
                        Je zal altijd met die verlengingsfactor van x 1,6 zitten... Dus ik zie niet zo goed in hoe je nu een groothoeklens voor je cropcamera kan kopen en die ook nog op een FF gebruiken.

Je zou dan moeten nu al een lens kopen die zich als groothoek gedraagt op een FF camera, maar als je die op je cropcamera gedraagt moet je weer x 1,6 en dan heb je weer geen groothoek meer...

Comment

Ik ben al een paar maal naar Thailand geweest en daar kan het ook behoorlijk vochtig zijn
                          Ik doe niets speciaal en ik heb nog nooit problemen gehad. Gewoon uw gezond boerenverstand gebruiken.

- echt in de gietende regen gebruik ik mijn toestel bijna nooit en als het echt niet anders kan gebruik een een plastik zakje met een gat er in.

- mijn extra lenzen worden opgeborgen in een rugzakje eventueel ook nog eens in een plastikzak gewikkeld.

- uiteraard geen lenzen wisselen in de regen.

-enkele spatten regen zijn meestal geen probleem voor uw toestel.

Mijn 40D heeft het allemaal al meegemaakt , van extreem koud tot tropisch warm en vochtig en heeft nog nooit gewijgerd.

Wat neem ik mee aan apparatuur:

2 body's
                          1 50mm lens f1.8
                          1 24-105 f4
                          1 300mm f4
                          1 extender 1.4

uiteraard voldoende geheugenkaarten en reserve baterijen

groeten,

Rudy

hier een impressie van Thailand-rondreis

www.vogelsvanbelgie.be/Thailand_rondreis.html
                          Mvg,
                          Rudy
                          www.vogelsvanbelgie.be

Comment

Deze zomer hebben we vnl. in Midden- en Noord-Thailand gereist. Voor mij volstond een sigma 17-70 en de Canon 70-200 IS. Breedhoek is absoluut een vereiste, net als enig zoomvermogen tot 200mm voor leuke portretjes. En vooral steek uw tas vol met silicagel. Vocht is de grootste vijand in dergelijke landen. Op de hotelkamer haalde ik steevast alle materiaal uit de tas om voldoende te verluchten. Ook batterij eruit halen en grip demonteren.
                            Vergeet vooral niet te genieten, want je kan daar foto's trekken tot de eeuwigheid...
                            EOS 6D - 24-105 - 70-200 L F4 IS - prime 50mm - 100mm - speedlite 430EX

Comment

@Allen: bedankt voor de info.

Sven

Comment

Working...
                              X