Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zuid-Afrika

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Zuid-Afrika

Hey iedereen

in Februari vertrek ik voor 14 dagen naar Zuid-Afrika ...
    Zelf logeren we in een huisje in Kaapstad , maar we gaan ook echt de stad intrekken.
    Nu denk ik dat er wel heel wat fotografen kaapstad weest bezoeken zijn ... Wat is jullie reactie omtrend de veiligheid in kaapstad en sloppewijken , zeer belangrijk omdat we deze ook zullen gaan bezoeken ... Mijn vriendin haar vader heeft namelijk een hele poen geld ingezameld voor het goede doel.
    Mijn vriendin kwam al af dat we geen horlogen,ringen enzo mochten dragen... mijn vriendin mocht haar benen niet laten zien , ik mocht blijkbaar ook niet rondlopen met mijn reflexcamera .

Ik vind het nogalwat raar ...

Wat is jullie mening/ervaring ?
    Iemand nog tips welke zaken daar te gaan bezoeken ?

Groetjes,

Simon

Re: Zuid-Afrika

ik vindt zuid afrika en zeker de grote steden niet onvijliger dan hier in Europa.
    Je moet wel beseffen dat je [I]n een andere kultuur terecht komt met andere gewoonten en regels.
    In Parijs of Londen ga ik ook mijn camera niet zomaar naast mij leggen zeker niet als het een duur toestel is.
    De slopenwijken ga je best niet alleen bezoeken, het is een beetje normaal dat je daar scheef bezien wordt de mensen leven daar al in de miserie.
    Ik ga er dit jaar voor de tweedemaal naar toe en het zal zeker de laatste maal niet zijn, het z[I]jn ongelovel[I]jk vriendelijke mensen en de natuur is niet te beschrijven.
    Geniet van ZA

Comment

Er zijn heel wat typische en mooie plekken in ZA om te fotograferen. Ik vind dat je niet in sloppenwijken rondloopt met je camera schietensklaar. .
      Foto's maken van miserie en armoede, ik zou daar erg voorzichtig mee zijn. Ik was herhaaldelijk in sloppenwijken in India en Nepal, en woonde in een "quartier pauvre" in Kameroen en ik kon het niet over mijn hart krijgen foto's te maken. Tenzij je joernalist bent, natuurlijk, maar dan moet de lokale bevolking dat weten.
      Natuurlijk kan je wel foto's maken wanneer je schoonvader het bijeengezochte bedrag aan het goede doel overhandigd. Dat zal hen veel plezier doen.

Comment

Zuid Afrika heeft een enorm criminaliteitsprobleem, maar toeristen zijn daar allesbehalve het eerste slachtoffer van. Natuurlijk neem je alle logische dingen in acht, waar je in een andere grootstad ook zou op letten, maar paniek is echt nergens goed voor.

Naar een township ga je wellicht niet alleen (niet echt aangeraden). Vraag dus aan iemand die de situatie kent, wat kan en wat niet kan i.v.m. fotograferen. Er bestaan ook georganiseerde township-tours. Je kan je vragen stellen bij het voyeurisme en het ramptoerisme-gehalte van heel wat deelnemers aan zo'n tour. Aan de andere kant ga de complexe realiteit in Zuid Afrika nooit vatten als je geen zicht hebt op hoe de grote meerderheid in het land zijn plan moet trekken. Camps bay en Constantia zijn niet de norm of het gemiddelde, maar waanzinnige extremen.

Maar op 14 dagen kan je toch al heel wat zien in en rond Kaapstad. Rondleiding op Robbeneiland is zeker de moeite. Tafelberg beklimmen (veeleer dan met de kabelbaan) is schitterend. Cape point national park is adembenemend mooi.
        En met jouw naam moet je misschien ook eens in Simonstown langsgaan.

Comment

Probeer misschien eens contact op te nemen met één van de vele Vlamingen of Nederlanders die in Kaapstad een B&B runnen. Verschillende uitbaters werken samen bij bepaalde projecten en kunnen u nuttige info geven. Een vb is "the golden girls". Een opvangtehuis voor kinderen.

southern tip tours -- grasroutes tours -- our pride tours -- new world inc. -- zijn allemaal adressen waar je terecht kan voor inlichtingen en reservaties.

Comment

héhé ... Bedankt voor alle toffe antwoorden
            Het zit zo dat we voornamelijk in de 'betere buurt' van kaapstad zullen blijven , dicht bij het strand en de 'betere' bevolking. Ik was ook niet echt van plan om helemaal alleen naar de armoede wijken te trekken hoor , én ik denk ook wel dat het niet veel respect overtuigt om foto's te trekken van mensen op straat ... een vlugge klik kan wel eens maar ik ga dat zeker niet doen met men lens op 1 meter afstand van de persoon. Ik hoor van vele mensen dat kaapstad veilig is , maar ik ga toch wat op mijn hoede zijn ... eerlijk gezegd toen ik vorige maand naar new york ging , dacht ik dat er veel meer criminaliteit ging zijn ... maar eerlijk gezegd , daar heb ik niets van gemerkt ... zeker niet in manhattan ... hoe het in brooklyn / the bronx zit , kan ik niet zeggen.
            Personen die de armoede wijken rond kaapstad al eens bezocht hebben ... is het dan echt nodig voorbeeld voor mijn vriendin om haar buik te bedekken , geen uurwerken dragen , geen merk tshirts enzoverder ?

Thx alvast voor de antwoorden ...
            dit is het fijne aan dit forum

Groeten

Simon

Comment

Het komt altijd en overal ter wereld op hetzelfde neer. Je moet de problemen niet opzoeken hé.
              Als je s'avonds uit gaat eten dan staan er in elke straat op verschillende punten jongeren die voor een beetje kleingeld zorgen dat ze niet inbreken in je wagen. laat voor het zekerste niets zichtbaar achter (zelf geen pak sigaretten) en ze hebben geen reden om in te breken.
              Toen wij in Kaapstad verbleven waren er net s'nachts 2 blanke homos afgeschoten, midden op straat, en schijnaar zonder reden. Tja....kan dat niet in zeeeer veel steden gebeuren ? Moet je daarom alles laten ? Neem eens contact op met de Vlamingen Ann en haar man Kris (the golden girls project) in B&B "De Tafelberg". Die mensen zullen je heel goed op weg kunnen helpen met info.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door simonkey Bekijk bericht
                héhé ... Bedankt voor alle toffe antwoorden
                Het zit zo dat we voornamelijk in de 'betere buurt' van kaapstad zullen blijven , dicht bij het strand en de 'betere' bevolking.
                Ik hoop dat je in bovenstaande zin niet bedoelde wat we allemaal lezen (ook al staan er aanhalingstekens rond.)

Comment

Uw vriendin mag natuurlijk in blote buik rondlopen, dure juwelen dragen, exclusieve Tshirts, maar ik denk dat dit in een sloppenwijk niks anders dan agressie opwekt en dat men achter jullie rug heel erg gaan spotten met jullie arrogantie en pronkzucht van "zie eens hoe rijk wij wel zijn en jullie niet aha".
                  Afrikanen zijn nogal preuts in het openbaar. Ze lachen met ons, europeanen, als we perse wat bloot moeten dragen omdat we in een zonovergoten land zijn. En niemand kan je verplichten niet zo rond te lopen. Maar je zal echt niet veel authentiek kontakt krijgen met de lokale bevolking. Integendeel, ze gaan je mijden. Want ze voelen dan dat je geen respect hebt.
                  Ik heb samen met mijn vrouw een heel stuk van de wereld rondgereisd, low budget trekken met de rugzak, en altijd met openbaar vervoer, en verblijven bij lokale mensen die een bed of matras ter beschikking stelden. Nergens hebben we problemen gehad omdat we zo onopvallend mogelijk rondreisden. We hadden nooit een polshorloge en als camera een zo onopvallend mogelijk compactje. We aten in lokale restaurantjes of bij mensen thuis (we werden overal uitgenodigd en velen gaven ons zelfs meer dan ze bezaten). Onze kledij was meestal niet al te kleurig of te dure casual. En bij vertrek lieten we hier en daar de halve inhoud van onze rugzakken achter, als dank voor vriendelijkheid en gastvrije ontvangst. Ik ben zelfs eens van Kameroen (waar ik verschillende keren bij een familie in een armenwijk te gast was en die me zelfs geadopteerd hadden ) op blote voeten geland in Zaventem.
                  In armoe leven betekent niet dat je niet gerespecteerd moet worden. Je mag blij zijn dat je het zelf goed hebt. Alleen al het feit dat je met de vlieger naar ZA kunt vliegen wil voor die arme mensen zeggen dat je heel rijk bent (en ze hebben gelijk, als je vergelijkt met hun situatie).
                  In Nepal, waar we alles bijeen een 8-tal keren geweest zijn, en waar we een jaar meewerkten als vrijwilliger aan een project (oprichten van een vakschooltje voor straatkinderen en piepjonge ex-prostitueetjes), waren we thuis, omdat we ook maar bijna elke dag dal bhat aten, en niet op restaurant gingen elke dag (en als we het deden was het bij een nepalees), maar vooral omdat we ons niet boven iedereen stelde, gewone mensen waren met gewone kleren en gerief.
                  Sommigen hier in het Antwerpse en erbuiten verwachtend at de zogenaamde allochtonen zich aanpassen aan onze manier van leven. Zo is er al veel heibel geweest omdat moslimvrouwen een sjaaltje op hun hoofd dragen. Men ergert er zich aan...en dan gaat men op reis naar een ver land, en hops! "wij doen hier wat we willen! wij lopen hier rond zoals we willen!... "
                  Dit getuigt van heel weinig respect voor de evenmens, welke kleur hij ook heeft, welke godsdienst, of hij nu rijk is of arm.
                  Last edited by pagigoli; 16 december 2008, 10:39.

Comment

Los van alle etische discussies omtrent armoede en rijkdom wil ik hier enkel ingaan op de vraag van TS.
                    Kaapstad is een onveilige stad, zonder meer. Het steekt zelfs Johannesburg naar de kroon wat het aantal moorden per inwoner betreft. Jaarlijks worden zo'n 2000 moorden gepleegd in Kaapstad en omgeving. Cijfers waarbij New York in het niets vervalt.
                    's Avonds blijf je best in de veilige omgeving van je hotel of in een 'betere' buurt.
                    Ik was in 2006 op bezoek in Kaapstad er verbleef er bijna 1 week. Zolang je de Waterfront en in de betere wijken bliift moet je niets vrezen, maar Downtown Kaapstad gaf ons een uiterst onbehaaglijk gevoel. Zonder opzichtige kledij waren we precies loslopend wild. Een camera heb ik dan ook niet bovengehaald.
                    Het dient gezegd dat de omgeving van Kaapstad (Kaap de Goed Hoop, Robbeneiland, Simonstown) meer dan genoeg attracties biedt om een zorgeloze vakantie te hebben.
                    De sloppenwijken (Cape Flats) kunnen bezocht worden met een aantal touroperators. Zij zullen je wel genoeg informeren wat wel en niet kan. Op eigen houtje zou ik Cape Flats zeker niet bezoeken, dit is gewoon om problemen vragen.
                    In bepaald wijken stopt men bij valavond zelfs niet meer voor het rode licht omwille van het gevaar om overvallen te worden. Kaapstad is geen stad zoals een andere.

Ter info: http://www.foreignpolicy.com/story/c...?story_id=4480
                    Last edited by Leopard; 16 december 2008, 11:42.
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Ik moet zeggen, ik heb me er nooit onveilig gevoeld, we zijn er 's avonds uitgeweest (in groep) tot in de late uurtjes. Maar dat hangt van persoon tot persoon af, ik voel me ook nooit onveilig in Brussel, terwijl vrienden van me er zelf hun auto niet durven parkeren in een zijstraatje.

Van alle dingen die ik gedurende mijn 3 maanden verblijf in ZA heb bezocht, vond ik Kaapstad het minste. Er zijn mooiere dingen in ZA. Als je dan toch in de buurt bent, breng een bezoekje aan de Tafelberg, Lion's head en Capepoint. Het is ook gezellig vertoeven aan het Waterfront in de haven.
                      www.andram.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                        Los van alle etische discussies omtrent armoede en rijkdom wil ik hier enkel ingaan op de vraag van TS.
                        Kaapstad is een onveilige stad, zonder meer. Het steekt zelfs Johannesburg naar de kroon wat het aantal moorden per inwoner betreft. Jaarlijks worden zo'n 2000 moorden gepleegd in Kaapstad en omgeving. Cijfers waarbij New York in het niets vervalt.
                        's Avonds blijf je best in de veilige omgeving van je hotel of in een 'betere' buurt.
                        Ik was in 2006 op bezoek in Kaapstad er verbleef er bijna 1 week. Zolang je de Waterfront en in de betere wijken bliift moet je niets vrezen, maar Downtown Kaapstad gaf ons een uiterst onbehaaglijk gevoel. Zonder opzichtige kledij waren we precies loslopend wild. Een camera heb ik dan ook niet bovengehaald.
                        Het dient gezegd dat de omgeving van Kaapstad (Kaap de Goed Hoop, Robbeneiland, Simonstown) meer dan genoeg attracties biedt om een zorgeloze vakantie te hebben.
                        De sloppenwijken (Cape Flats) kunnen bezocht worden met een aantal touroperators. Zij zullen je wel genoeg informeren wat wel en niet kan. Op eigen houtje zou ik Cape Flats zeker niet bezoeken, dit is gewoon om problemen vragen.
                        In bepaald wijken stopt men bij valavond zelfs niet meer voor het rode licht omwille van het gevaar om overvallen te worden. Kaapstad is geen stad zoals een andere.

Ter info: http://www.foreignpolicy.com/story/c...?story_id=4480
                        Kaapstad is geen compleet onveilige stad. Het is een stad waar het op bepaalde plaatsen en momenten onveilig is. In het artikel dat je linktte stond o.a. dat de meeste gewelddaden voorkomen tussen mensen die elkaar kennen. Toeristen vallen hier dus buiten.
                        Of CT onveiliger is dan Joburg, daar kan je over discussiëren. Sommige bronnen beweren het tegendeel van wat jij beweert.
                        Ivm het al dan niet stoppen voor rode lichten. Ik ken niet veel niet-europese steden van >3 miljoen inwoners, waar je 's nachts overal veilig kunt rondrijden, -lopen. Ik betwijfel of dit in Europese steden overal kan.

Comment

Het is niet mijn bedoeling om TS schrik aan te jagen, noch om hier in een welles-nietes discussie te verzanden.
                          Ik spreek alleen uit hetgeen ik ervaren heb en tevens gehoord heb van een aantal Zuid-Afrikaners die omwille van het geweld verhuisd zijn. Bijvoorbeeld het Engels-Hollandse koppel dat het Blommenberg Gueshouse uitbaat in Clanwilliam. (http://www.blommenberg.co.za/). De vrouw des huizes vertelde ons dat ze 14 jaar in Kaapstad gewoond had en letterlijk weggevlucht was omwille van het toenemende geweld.
                          Indien je je huis moet laten omwallen met een muur van 2 meter met daarboven prikkeldraad en alarmbeveiliging en voor iedere buitendeur een deur met tralies moet zetten is het aangename er toch wel een beetje af, denk ik.
                          Kaapstad is geen stad zoals een andere. Maar dat had ik reeds gezegd denk ik.

PS ik heb al heel wat afgereisd op deze wereld (landen zoals Colombia, Ecuador, Bolivië, Kashmir, Pakistan, Bangladesh...) en heb mij nog nooit echt onveilig gevoeld, behalve dan in Kaapstad...
                          Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Working...
                          X