Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

4 dagen ardennen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 4 dagen ardennen

Ik vertrek vrijdag avond terug naar de ardennen voor een dag of 4 ... voornamelijk om te wandelen , maar ook om vroeg in de ochtend op stap te gaan met de D90...
    Ik heb de laatste keer als we in de ardennen geweest zijn een plaats gevonden waar er everzwijnen actief zijn , deze heb ik nog nooit kunnen fotograferen , maar deze keer ga ik eens een poging ondernemen ...

Er staat namelijk een soort kijkhut , met 2 luikjes . en daar dichtbij een voederbak ...( dat zal daar waarschijnlijk ook niet voor niets staan )

Ik zou graag eens willen weten wat de beste instellingen zijn hiervoor , want er zal nog niet veel licht zijn buiten (zeg maar shemer)

Als ik mijn flits laat afgaan , dan bestaat de kans erin dat ze zullen afgeschrikt worden en weglopen...

Hoe kan ik de beste foto's verkrijgen ?
    met mijn nikon D90 en 18-200 lens
    Nikon D90 met 18-135mm &
    18-200mm Sigma 10-20
    SB 900

Re: 4 dagen ardennen

Dag Glenn,
    Ik ben er vaak, en heb al veel foto's (geprobeerd) genomen. Ik heb een canon 400d en een vivitar 100-400. Ik kende niets van foto's nemen en instellingen en zo en het lukte bijna nooit. Maar na genoeg te proberen ben ik erop uitgekomen dat de lensopening zo groot mogelijk moet zijn. Het is zoals gezegd meestal duister, en bij een lage iso zal de camera dan weer lange sluitertijden hanteren, wat veelal resulteert in onscherpe foto's door beweging.
    Dus hogere iso (wat dan weer korrelige foto's geeft) en lens ergens opleggen of op een statief). Die vivitar vond ik niet scherp en lichtsterk genoeg, en ik heb me intussen en canon 100-400 aangeschaft.
    Wat die hut betreft zou ik eerst trachten uit te vinden of je er wel op mag. Die behoren aan de jachtrechthouder. Ik mag het bvb wel, maar niet iedereen heeft dat graag.
    Everzwijnen zijn echte nachtdieren. De kans dat je ze in november tegen komt , zelfs 's morgens is eerder klein. Reeën en herten daarentegen lopen 's morgens en 's avonds meer rond. De everzwijnen die ik gezien heb is in de periode met de kortste nachten : mei juni juli.
    En dan nog zijn ze een zeldzaamheid om op foto vast te leggen wegens extreem schuw, snel overlopend of zeer beweeglijk.

Comment

Re: 4 dagen ardennen

Everzwijnen heb ik nog maar zelden overdag zien rondlopen... enkele malen en dat was telkens als er sneeuw lag (Vallen dan ook meer op met de witte ondergrond) en rond stromende beekjes. Herten, reeen, edelherten zijn iets makkelijker te vinden maar vastleggen blijft een hele klus . laatste x dat ik ging zat ik zoals gewoonlijk tegen de struiken, met camouflagenet en statief klaar om te fotograferen (flitsen doe ik nooit want anders heb je zeker geen herkansing als ze na de eerste foto blijven staan). Zowiezo zou ik zeggen hou zeker rekening met de wind. zelfs al zit je in een kijkhut ze ruiken alles die beestjes (dus niet wassen is de boodschap )

k had wel graag eens geweten waar ergens dat het is dat je gaat in de ardennen. (kijkhut vind je niet zoveel in die kanten heb ik de indruk)

als laatste is nu gaan fotograferen niet zo ideaal... (toch waar ik ga niet) Jacht is vollop bezig en waar iets meer dan een maand geleden nog veel wild zat zijn ze nu ofwel geschoten of verjaagd en zowiezo veel schuwer. (bossen zijn meestal smorgens en savonds niet toegankelijk tijdens de jacht ook of toch niet al je leven je lief is )

ik ben benieuwd naar de resultaten van de fotoshoot.

mvg
      Diederik
      to buy or not to buy
      that's the question

Comment

Working...
      X