Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rajastan

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Rajastan

    Volgend jaar wil ik naar noord India, Rajastan en naar het noorden, ik heb een 18-200 VR en D300, ben ik daar veilig mee en is dat voldoende ? wat is de beste maand, niet te warm en liefst zonder regen
    ik fotografeer graag mensen in hun omgeving, waar moet ik speciaal op letten
    dank bij voorbaad

  • #2
    Re: Rajastan

    Rajastan is zeer kleurrijk en uiterst fotogeniek.
    Waarschijnlijk zal je het klassieke programma afwerken: Agra, Jaipur, Pushkar, Udaipur, Jodhpur, Jaisalmer en Bikaner. Weet dat deze plaatsen vrij toeristisch zijn. Het komt er op aan de massa wat te ontwijken en je beelden te maken in de rustige delen van deze plaatsen of zelfs tijdens de verplaatsingen tussen deze steden. Daar maak je doorgaans de beste taferelen mee.
    Je lenskeuze is niet slecht en all-round. Weet dat de 18-200 VR een compromis blijft tussen gebruiksgemak en kwaliteit. Persoonlijk vind ik de optie van 2 zoom lenzen (bvb 16-85 en 70-300Vr of 2 f2.8 lenzen) een stuk beter inzake kwaliteit, maar dit hangt uiteraard van je beurs af.
    India is doorgaans zeer veilig. Ik zeg nu niet dat je op drukke markten wat beter op je gerief moet letten (maar dat moet je trouwens overal, maar je hoeft zeker geen schrik te hebben.
    Je zal meer last ondervinden van het onophoudelijk geschooi en gezaag van allerlei faux-guides en handelaars.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • #3
      Re: Rajastan

      Ik sluit mij volledig aan bij vantje. Probeer zeker in Rajasthan eens te stoppen/overnachten in één van de minder toeristische stadjes. Het is in die regio zowat de enige manier om het echtere India wat te ontdekken. Hier kan je ook dikwijls (doch niet overal!!) mensen probleemloos fotograferen. Even beleefd vragen volstaat meestal en je kan zelf wel aanvoelen waar dit lukt (als er een gezonde nieuwsgierigheid naar jou toe is).

      Nu vraag je ook wat de beste maand is. Voor Rajasthan heb je de keuze tussen oktober, november & maart. Tijdens de maanden tussenin heb je veel kans op een koudegolf (en geloof me, dat is in die regio niet leuk), de rest van het jaar is het te warm en/of te nat. Maar je wilt blijkbaar ook naar het noorden. Waar wil je juist naartoe en wat wil je daar gaan doen? Bedoel je Himachal Pradesh of eerder Ladakh? Wil je daar gaan trekken of enkel wat bezoeken? Weet dat geen van beide regio's echt ideaal combineerbaar is met Rajasthan qua klimaat (en meestal wordt dan geopteerd voor de hitte/regen in Rajasthan ipv de koude in de bergen).

      Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

      Comment


      • #4
        Re: Rajastan

        Een echte aanrader is ook Bundi. Erg mooi en nog niet zo heel touristisch. Verder zou ik een bezoek aan Agra combineren met een tripje naar Fatehpur Sikri. Het hangt er een beetje van af hoe je dit wilt doen, maar als je bijvoorbeeld vanuit Delhi vertrekt kun je het beste donderdagochtend richting Agra vertrekken. Je hebt dan de tijd om de Taj Mahal te bezoeken. In de middag neem je dan de trein naar Fatehpur Sikri waar je overnacht. Fatehpur kun je dan de volgende ochtend bezichtigen waarna je weer naar Agra gaat. Groot voordeel is nu dat het vrijdag is waardoor Agra erg rustig is (!). De Taj is namelijk dicht op vrijdag. de perfecte dag dus om bijvoorbeeld Agra fort te bezoeken
        http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

        http://rouwkema.smugmug.com/

        Comment


        • #5
          Re: Rajastan

          Een goudmijn van informatie, wordt gebruikt door Indiërs en buitenlandse toeristen. Alles wat je al dan niet wil weten.



          Groetjes
          Ex Oriente Lux
          www.soefisinjoor.be

          Comment


          • #6
            Re: Rajastan

            Nog beter en van Vlaamse makelij; www.wegwijzer.be
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

            Comment


            • #7
              Re: Rajastan

              Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
              Nog beter en van Vlaamse makelij; www.wegwijzer.be
              I beg to differ. Je moet betalen voor deze info en die is niet altijd up to date. Als je je beperkt tot het nederlands krijg je enkel maar info van deze taalgebruikers. De wereldfora zijn engelstalig !

              Indiamike is niet alleen gratis, het wordt gebruikt door de indiërs zelf + expats die in India wonen + "old India hands" Heel de wereld deelt hier zijn ervaringen en krijg je antwoorden op je vragen van een wereldpubliek. Dat is wat groter dan Vlaanderen

              Ook vermeldenswaard is de engelstalige lonelyplanet infosite



              Verder koop je ook best geen trotter, die is namelijk een slechte vertaling van de franse "guide du routard". Veel beter koop je Footprint of lonely planet. Deze laatste verkoopt zijn boeken nu digitaal (3 euro voor de Rajasthan pagina's)
              Ex Oriente Lux
              www.soefisinjoor.be

              Comment


              • #8
                Re: Rajastan

                Oorspronkelijk geplaatst door Carino Bekijk bericht
                I beg to differ. Je moet betalen voor deze info en die is niet altijd up to date. Als je je beperkt tot het nederlands krijg je enkel maar info van deze taalgebruikers. De wereldfora zijn engelstalig !

                Veel beter koop je Footprint of lonely planet. Deze laatste verkoopt zijn boeken nu digitaal (3 euro voor de Rajasthan pagina's)
                Als je denkt dat Footprint en Lonely Planet nu zo up to date zijn, dan heb je het wel goed mis.
                Veelal worden teksten klakkeloos overgenomen van vorige edities en neemt de publicatie en research gemakkelijk een jaar in beslag. Een nagelnieuwe Lonely Planet levert info aan dat makkelijk 1 tot 1,5 jaar oud is.
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                Comment


                • #9
                  Re: Rajastan

                  Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                  Als je denkt dat Footprint en Lonely Planet nu zo up to date zijn, dan heb je het wel goed mis.
                  Daarom dat deze een gratis forum hebben opgezet voor laatste nieuwtjes. Dit integenstelling tot de door een reisorganisatie gesponsorde reiswijzer.

                  Tips voor hotels en restaurants haal je best van het forum af. In trotter raden ze je een hotel aan omdat de eigenaar 4 woorden frans kent

                  Blijft enkel nog algemene info over die in de reisgids moet staan en dat mag wel een jaartje oud zijn. Veel nieuwe ruines komen er elk jaar niet bij
                  Verder heeft Indiamike een mooie foto en filmselectie die de moeite is voor de voorbereiding.
                  Ex Oriente Lux
                  www.soefisinjoor.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Rajastan

                    Oorspronkelijk geplaatst door Mr.D Bekijk bericht
                    Ik sluit mij volledig aan bij vantje. Probeer zeker in Rajasthan eens te stoppen/overnachten in één van de minder toeristische stadjes. Het is in die regio zowat de enige manier om het echtere India wat te ontdekken. Hier kan je ook dikwijls (doch niet overal!!) mensen probleemloos fotograferen. Even beleefd vragen volstaat meestal en je kan zelf wel aanvoelen waar dit lukt (als er een gezonde nieuwsgierigheid naar jou toe is).

                    Nu vraag je ook wat de beste maand is. Voor Rajasthan heb je de keuze tussen oktober, november & maart. Tijdens de maanden tussenin heb je veel kans op een koudegolf (en geloof me, dat is in die regio niet leuk), de rest van het jaar is het te warm en/of te nat. Maar je wilt blijkbaar ook naar het noorden. Waar wil je juist naartoe en wat wil je daar gaan doen? Bedoel je Himachal Pradesh of eerder Ladakh? Wil je daar gaan trekken of enkel wat bezoeken? Weet dat geen van beide regio's echt ideaal combineerbaar is met Rajasthan qua klimaat (en meestal wordt dan geopteerd voor de hitte/regen in Rajasthan ipv de koude in de bergen).
                    +1
                    mocht je naar ladakh willen kan je beste juli augustus gaan. Buiten die maanden geraak je er nauwelijks trouwens. Momenteel zware overstromingen in Spiti, een groep belgen heeft er een week vast gezeten. Maar een onvoorstelbaar mooi gebied.
                    http://www.effieweg.tk

                    Comment


                    • #11
                      Re: Rajastan

                      Oorspronkelijk geplaatst door Carino Bekijk bericht
                      Daarom dat deze een gratis forum hebben opgezet voor laatste nieuwtjes. Dit integenstelling tot de door een reisorganisatie gesponsorde reiswijzer.
                      Oorspronkelijk geplaatst door Carino Bekijk bericht
                      I beg to differ. Je moet betalen voor deze info en die is niet altijd up to date.
                      Bizar, je bent tegen Wegwijzer (en het is niet reiswijzer zoals je verkeerdelijk meldde) omdat je moet betalen en toch beweer je dat de informatie niet up to date is. Ik vraag mij af hoe je dat dan kan weten ? Nu is reisinformatie per definitie altijd achterhaald,
                      maar de reisverslagen die door de Wegwijzerleden worden opgesteld zijn een zeer goede bron van recente reisinformatie. Het kan natuurlijk altijd zijn dat je iets zoekt waar niet zo veel mensen naartoe trekken en dan is het logisch dat de informatie al eens wat minder up-to-date is. En het feit dat je betalend lid moet zijn om volledige toegang te hebben is ook logisch als je weet dat Wegwijzer een vzw is met 7 werknemers in vast dienstverband. Die moet dus inkomsten genereren. Bovendien krijg je fikse kortingen bij allerlei partners (welke zichzelf respecterende reiziger heeft er bvb geen wereldwijde jaarreisverzekering?) en valt er elke 2 maanden een nieuwe Reiskrant in je bus. En dat allemaal voor slechts 25€/jaar. En net zoals bij BD is het forum op de website wel volledig vrij toegankelijk. Je beweert ook dat Wegwijzer gesponsord zou zijn door een reisorganisatie. Bedoel je die reclamebanners op de website? Ik versta onder sponsoring in ieder geval iets anders dan een habbekrats aan reclame-inkomsten. Voilà, ik wilde gewoon een paar halve waarheden en onwaarheden over Wegwijzer rechtzetten.

                      Je hebt natuurlijk gelijk met je stelling dat je op Engelstalige fora veel meer informatie zal vinden, maar uit ervaring weet ik dat goede tips van mensen uit je eigen regio vaker ook door jezelf als goed ervaren worden. Noem het culturele achtergrand of wat je wilt, het speelt mee. Nu die IndiaMike-site lijkt me wel redelijk interessant, ik zal daar de komende weken af en toe eens op rondsnuisteren en zien of ik daar iets bruikbaars vind.

                      Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Rajastan

                        Oorspronkelijk geplaatst door Mr.D Bekijk bericht
                        Bizar, je bent tegen Wegwijzer (en het is niet reiswijzer zoals je verkeerdelijk meldde) omdat je moet betalen en toch beweer je dat de informatie niet up to date is. Ik vraag mij af hoe je dat dan kan weten ? .
                        Om je vraag te beantwoorden...enkele jaren geleden kreeg ik een paswoord gratis bij een vliegticket van Joker. k denk dat ik geen drie keer hier gebruik heb van gemaakt.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Mr.D Bekijk bericht
                        maar de reisverslagen die door de Wegwijzerleden worden opgesteld zijn een zeer goede bron van recente reisinformatie.
                        Om te lezen hoeveel bokes met choko je als ontbijt kreeg... daar betaal ik niet voor. Spijtig voor de 7 medewerkers

                        Effe over het gratis gedeelte...Net even gekeken in wegwijzer...voor heel Azië 55 onderwerpen en 276 berichten effe met indiamike vergeleken 48.840 onderwerpen en 547.840 berichten ...Quod erat demonstrandum...
                        Ex Oriente Lux
                        www.soefisinjoor.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Rajastan

                          Ik ben al zo'n 18 jaar lid van Wegwijzer en als fervent reiziger (+ 50 landen) kan ik toch wel stellen dat ik steeds zeer veel waardevolle informatie uit dit informatiecentrum heb gehaald.
                          Het concept is zelfs uniek in Europa.
                          Akkoord, je betaald 25 euro bijdrage per jaar, dit is net kostendekkend om hun eigen 2-maandelijks tijdschrift te kunnen betalen. De rest van hun werking moeten zij zoeken bij de Vlaamse Overheid.
                          Behoudens de reisverslagen - de ene al beter dan de andere - heb je toegang tot hun reisbib in Brugge en kan je steeds terecht met zeer praktische vragen. Ze organiseren voor hun leden debatavonden en diavoorstellingen allerhande.
                          Nu ja, internet is een snel medium dat geïnterpreteerd moet worden met een zekere reservatie. Wegwijzer houdt nog van menselijke contacten waar een aantal zaken doorgegeven worden die nooit in de boekskes zullen staan. Vraag het maar eens aan die honderden vrijwilligers van de reismarkt en zij zullen je proberen uit te leggen waarom ze dit doen.
                          Misschien is dit wel dit boke met choko. Elk moet hier maar uitmaken wat belangrijk is voor zichzelf.
                          Minder glas dan vroeger, maar beter.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Rajastan

                            Oorspronkelijk geplaatst door Carino Bekijk bericht
                            Om je vraag te beantwoorden...enkele jaren geleden kreeg ik een paswoord gratis bij een vliegticket van Joker. k denk dat ik geen drie keer hier gebruik heb van gemaakt.

                            Om te lezen hoeveel bokes met choko je als ontbijt kreeg... daar betaal ik niet voor. Spijtig voor de 7 medewerkers
                            Zoals ik al dacht heb je dus geen idee wat Wegwijzer is. vantje heeft nog een poging ondernomen om het wat meer toe te lichten en stel gerust nog wat vragen als je meer info wilt. En ja, niet alle reisverslagen zijn even interessant. Maar het volstaat dat er eentje tussenzit dat wel de moeite is om je reis een extra dimensie te geven. En zoals vantje al aanhaalde speelt het persoonlijke contact, ook tussen de leden naar aanleiding van een reisverslag, ook een belangrijke rol. Zo zullen mijn foto's die ik vorig jaar in een uithoek van Birma trok door andere wegwijzerleden weer naar die bergvolkeren gebracht worden. En dan vergeet ik nog te vermelden dat de tip voor die trekking kwam van weer andere wegwijzerleden die we in Bangkok op het lijf liepen. Eén dezer spreken wij nog eens met hen af want we moeten hen nog hun reisgids teruggeven. Voor die band tussen reizigers mag je nog honderden websites maken, het zal je niet lukken tenzij je dingen organiseert (zoals de BD shooting days bvb).

                            Oorspronkelijk geplaatst door Carino Bekijk bericht
                            Effe over het gratis gedeelte...Net even gekeken in wegwijzer...voor heel Azië 55 onderwerpen en 276 berichten effe met indiamike vergeleken 48.840 onderwerpen en 547.840 berichten ...Quod erat demonstrandum...
                            Geen appelen met peren vergelijken aub. Dit tijdelijke forum is pas een aantal maanden actief en zoals je zelf zegt krijg je veel meer respons op Engelstalige fora. Het zou maar erg zijn gezien het veelvoud aan mensen die in het Engels kunnen communiceren tegenover de zeer beperkte Nederlandse taalgroep. Dit was trouwens niet de essentie van mijn opmerkingen (straf dat je net een punt waar ik je gelijk geef gaat gebruiken als argument eigenlijk) maar als je een Nederlandstalig reisforum kent waar meer leven in zit, dan wil ik dat graag vernemen.

                            Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Rajastan

                              Al bij al heb ik noch bij wegwijzer noch op thorn tree ooit bruikbare info gevonden. Teveel kaf tussen het koren. Als begeleider bij joker gebruik ik regelmatig de interne databank, ter inspiratie, maar daar hebben jullie natuurlijk niks aan in deze discussie.
                              Dat het internet als infobron moet gerelativeerd worden, geldt ook voor de reisverslagen bij wegwijzer.
                              Ik ken indiamike niet, maar tot nu toe vind ik de beste sites toch degene die echt specifiek zijn.
                              met absolute toppers
                              www.horizonsunlimited.com en

                              beide eigenlijk sites over reizen met de moto maar voldoende ruim op zich om geen andere bron nodig te hebben naast je guidebook. En dat die een jaartje achterlopen vind ik niet zo erg. Liever dát en objectief dan recent en gekleurd.

                              Uiteindelijk kan je maar beter je eigen mening vormen, en dat lukt mij persoonlijk best ter plekke door te praten. Niet door te lezen.
                              http://www.effieweg.tk

                              Comment

                              Working...
                              X