Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips voor fotografie in felle zon

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Tips voor fotografie in felle zon

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
    Ik ga voor de theorie dat je met filters niks oplost. Als je zonder filters geen goed belichte foto's gemaakt krijgt, lukt het met filters ook niet. filters kunnen wel bepaalde dingen benadrukken, zoals je met een polarisatiefilter blauwe luchten met witte wolken nog blauwer en de wolken nog meer uitgesproken kan krijgen, maar als je zo belicht dat je lucht wit is, dan wordt ie met zo'n filter niet blauw.

Idd .. mijn enige filter is een pola filter (en een UV op m'n H5, eigenlijk om het "lenshuis" af te sluiten) en dat gebruik ik enkel om "weerspiegelingen" te blokkeren, dat de kleur er soms door verbetert/verdiept is mooi meegenomen maar geen hoofddoel, trouwens pola filters zijn niet ontworpen om "blauwe luchten" te krijgen maar om ongewenste "glare" te blokkeren (=>eeuwenoude polaroid zonnenbrillen )
    FWIW

Comment

Een door mij regelmatig gebruikte 'truc' om witte luchten acceptabel te krijgen is het omzetten van de foto naar zwart/wit. Op een of andere manier stoort het mij dan minder.

Het is misschien niet zo geschikt voor veelkleurige carnavalsopnamen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
        Een door mij regelmatig gebruikte 'truc' om witte luchten acceptabel te krijgen is het omzetten van de foto naar zwart/wit. Op een of andere manier stoort het mij dan minder.

Het is misschien niet zo geschikt voor veelkleurige carnavalsopnamen.
        Dat komt omdat je in een kleurenfoto kleuren verwacht, geen grote witte vlakken. Die trekken alle aandacht naar zich toe. Bij zwart-witfoto's heb je dat veel minder, en bovendien kan het wit dan dienen om zelfs je onderwerp een stuk te isoleren, zoals duidelijk te zien is bij jouw opname.
        ______
        www.vue.photo

Comment

Misschien het volgende: je lichtmeter reduceert alles naar 18% grijs. Dus ook felle (witte) partijen.
          Voor diegenen die nog steeds beginnen te kwijlen bij de naam Ansell Adams: je verwacht die partijen vanaf zone 7. Mààr, je lichtmeter gaat die terugbrengen naar zone 5. Dat is dus 2 stops onderbelichting.

Oplossing: wanneer je fel verlichte (witte) partijen meet, overbelicht dan tov je lichtmeter met 2 stops (zodoende blijven je hoge lichten zeker in zone 7 of iets hoger). Bovendien, en ik verwijs graag naar SimplePhotography, indien nodig nog wat bijsturen om je bits te vangen (zoals hij het leuk omschrijft): stuur je lading maximaal uit. Heb over dit thema in een andere thread (over camera raw) nog een boom opgezet in een poging SimplePhotography wat te steunen

Over het gebruik van filters ben ik niet zo overtuigd met wat ik lees: elke sensor heeft immers een dynamisch bereik dat véél minder groot is dan de belichtingsomvang van analoge emulsies (die vaak tot 11 f-stops gingen) of de contrastomvang van het onderwerp. Wat ik zou durven voorstellen is om bij felle zon te zorgen dat je hoge lichten zo goed mogelijk geregistreerd worden (met een max van 1 stop overbelichting in cam raw). Wil je een groter onderwerpscontrast overbruggen, dan vrees ik dat een statief en HDR véél meer resultaat gaan opleveren dan filters. Filters gaan immers niets veranderen aan je dynamisch bereik.
          Last edited by Ppx; 24 september 2008, 21:21.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ppx Bekijk bericht
            Misschien het volgende: je lichtmeter reduceert alles naar 18% grijs. Dus ook felle (witte) partijen.
            snip
            Even de ganse draad doorlezen ?

http://forum.belgiumdigital.com/f57/...ml#post1996795

Gelukkig reduceert je lichtmeter niet ALLES naar 18% grijs, dat zou pas een katastrofe zijn ! hoe groter echter het "egale" kleurvlak in de frame, hoe meer er gereduceerd? wordt naar de calibratiereferentie ttz hoe groter de "onderbelichting" is .. vergeet niet dat 50% L (in Lab) aka 18% grijs in RGB een histogram piek geeft bij 118/118/118 wat net een stukje links is van het midden van het histogram. Vandaar het belang van ETTR

.. en waar het DR betreft zie ik steeds weer die beperking van F stops opduiken .. nochtans schrijft dprevies voor de 40D bvb "...The EOS 40D produced a fairly consistent nine stops (around 9 EV) of dynamic range from ISO 100 to 1600 dropping to 7.4 EV at ISO 3200 (due to shadow noise) .." dromen die dan ? .. en voor zover ik nog weet .. film met 11 stops DR, daar was ook flink aan gefoeffeld

In elk geval blijft fotografie in volle "tropische?" zon meer dan een uitdaging
            FWIW
            Last edited by Guest41; 24 september 2008, 21:53.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
              Even de ganse draad doorlezen ?

http://forum.belgiumdigital.com/f57/...ml#post1996795

Gelukkig reduceert je lichtmeter niet ALLES naar 18% grijs, dat zou pas een katastrofe zijn ! hoe groter echter het "egale" kleurvlak in de frame, hoe meer er gereduceerd? wordt naar de calibratiereferentie ttz hoe groter de "onderbelichting" is .. vergeet niet dat 50% L (in Lab) aka 18% grijs in RGB een histogram piek geeft bij 118/118/118 wat net een stukje links is van het midden van het histogram. Vandaar het belang van ETTR

.. en waar het DR betreft zie ik steeds weer die beperking van F stops opduiken .. nochtans schrijft dprevies voor de 40D bvb "...The EOS 40D produced a fairly consistent nine stops (around 9 EV) of dynamic range from ISO 100 to 1600 dropping to 7.4 EV at ISO 3200 (due to shadow noise) .." dromen die dan ? .. en voor zover ik nog weet .. film met 11 stops DR, daar was ook flink aan gefoeffeld
              FWIW
              Hmm, je lichtmeter gaat toch zeker wel alles naar 18% grijs brengen hé. Niet links 10% en rechts 18%. Je lichtmeter beschouwt wit toch als 18% grijs en meet daarop? En dat heeft dan toch invloed op je hele foto?
              Verder heeft ETTR niet direct te maken met die piek die je bedoelt. ETTR heb je nodig om alles naar rechts te schuiven tot tegen de rechterkant, piek of geen piek. Bovendien geldt die piek ook niet voor alle foto's. Het lijkt me afhankelijk te zijn van de lichbalans in de foto.
              Zeg het mij als 't niet klopt, want mijn gevoel zegt me dit, ik weet niet of het wel waar is.
              ______
              www.vue.photo

Comment

@ Regulus: ik zal me misschien wat concreter uitdrukken: je lichtmeter reduceert alles wat er zich binnen je cadrage bevindt (en natuurlijk rekening houdende met het type lichtmeting) tot 18% grijs.

Wat er gebeurt tijdens het demozaeikeren weet ik niet (ik bedoel, ik weet het wel, maar niet wat de eventuele invloed zou kunnen zijn op je lichtmeter, wél dat het een invloed heeft op je histogram). Je sensor is niet gevoelig voor kleuren, enkel voor helderheden. Het histogram dat daar het resultaat van is (dus voordat de kleurinterpolatie wordt berekend) zou volgens mij toch een piek moeten geven bij waarde 128 voor gemiddeld grijs?

Maar ok, zolang we het maar allemaal goed interpreteren. En idd, als je dan ook nog met gezond verstand ETTR toepast

ps. vraagje: Ondanks dat dpreview zéér hoog in mijn bovenste lade ligt lijkt een DR van 9EV me echt wel veel. Maar, Canon zou Canon niet zijn indien dit met de 40D niet zou kunnen gehaald worden. Is je eigen ervaring ook dat je 40D die volle 9 stops haalt bij 100 ISO?

Wat die analoge 11 f-stops betreft... Zonder truuken van de foor zoals onderbelichting icm overontwikkeling... Ooit zelf meegemaakt met een Technical Pan. Op mijn kommuniezieltje.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                  Hmm, je lichtmeter gaat toch zeker wel alles naar 18% grijs brengen hé. Niet links 10% en rechts 18%. Je lichtmeter beschouwt wit toch als 18% grijs en meet daarop? En dat heeft dan toch invloed op je hele foto?
                  Verder heeft ETTR niet direct te maken met die piek die je bedoelt. ETTR heb je nodig om alles naar rechts te schuiven tot tegen de rechterkant, piek of geen piek. Bovendien geldt die piek ook niet voor alle foto's. Het lijkt me afhankelijk te zijn van de lichbalans in de foto.
                  Zeg het mij als 't niet klopt, want mijn gevoel zegt me dit, ik weet niet of het wel waar is.
                  Wel we zijn nu een beetje aan het spelen op de definities he .. je lichtmeting is gecalibreerd op halfweg vol licht en halfweg vol donker .. de 18% grijsreferentie is dan voor mij de centrale referentie waarond de lichtmeting evolueert ttz je camera probeert een "referentie" te vinden voor 18% grijs in het beeld omdat ze daarvoor gecalibreerd is en berekent andere lichtsterkten vandaar uit. Hoe minder "divers" je te schieten beeld is (in licht nivos) hoe meer je naar dat centrale grijs gaat .... vandaar heeft juist die ETTR wel degelijk zin omdat de camera normaal alles berekent rond die centrale 18% ... die ETTR heeft dus ook maar zin in het histogram zoals wij het zien op de camera, maar dat toont juist niet half-wit/half-zwart in 't midden van de curve maar een stuk links ervan dus zeggen wij dat onze EV compensatie het histogram naar rechts dient te verschuiven aka ETTR om maximaal te profiteren van de geboden DR, maar IMHO is dat geen voorwaarde ttz ik heb fotos die goed ETTR zijn maar toch sterk overbelicht lijken .. ik vind de uitdrukking dat de lichtmeting "alles naar 18% grijs trekt" een beetje moeilijk bekken .. de "lichtsterkten in het beeld berekend rond een centrale waarde van 18% grijs" ligt mij beter
                  (moesten cameras gecalibreerd zijn voor 128 als centraal punt op het histogram, dan zou onze terminolgie er mogelijk heel anders uitzien 't zou echter een aantal andere problemen geven, halweg licht en donker lijkt mij toch een goede oplossing)

voor wie zich niet kan inhouden ...

Converting sRGB level (V) to percent gray:

The conversion formula is (((V/255+0.055)/1.055)^2.4)*100 where ^ is exponentiation. This formula does not apply at very dark levels (10 or below)

en FWIW .. (uit mijn eindeloze kruistocht om Canon te overtuigen dat mijn 400D slecht gecalibreerd was, nl op ongeveer -2/3 stop, soms niet altijd soms tot -1 stop)

referentie histogramwaarden voor een 18% grijskaart (op een correct gecalibreerde camera )
                  -1 stop: 9%: 85
                  -2/3 stop: 11.3%: 95
                  -1/3 stop: 14.3%: 106
                  exact: 18%: 118
                  +1/3 stop: 22.7%: 131
                  +2/3 stop: 28.6%: 146
                  +1 stop: 36%: 162

Note: those numbers assume that the desired exposure target is 18%. There is no guarantee that this is Canon's intent. Contrary to "what everyone knows", Canon's exposure metering is believed to conform to the US light meter standard which is around 12% rather than 18%. Doug Kerr has suggested that Canon's underrating of their ISO sensitivities is to compensate for that.

ondertussen is gebleken dat Canon in zijn nieuwe reeks cameras de iso norm voor calibratie (18%) exacttoepast
                  FWIW
                  Last edited by Guest41; 24 september 2008, 23:33.

Comment

@ Regulus: ik zal me misschien wat concreter uitdrukken: je lichtmeter reduceert alles wat er zich binnen je cadrage bevindt (en natuurlijk rekening houdende met het type lichtmeting) tot 18% grijs.
                    Wel ik vind dat een bijzonder ongelukkige uitdrukking berekening rond een centrale referentie van 18% grijs (wat dus halfweg zwart en wit is !) vind ik iets duidelijker

Wat er gebeurt tijdens het demozaeikeren weet ik niet (ik bedoel, ik weet het wel, maar niet wat de eventuele invloed zou kunnen zijn op je lichtmeter, wél dat het een invloed heeft op je histogram). Je sensor is niet gevoelig voor kleuren, enkel voor helderheden. Het histogram dat daar het resultaat van is (dus voordat de kleurinterpolatie wordt berekend) zou volgens mij toch een piek moeten geven bij waarde 128 voor gemiddeld grijs?
                    Nope dat is dus de ganse vergissing van fotografen .. de calibratiereferentie van 18% grijs zit bij 118 op het histogram en NIET bij 128 ! (de berekeningsformule zit in m'n andere posting )

Maar ok, zolang we het maar allemaal goed interpreteren. En idd, als je dan ook nog met gezond verstand ETTR toepast

ps. vraagje: Ondanks dat dpreview zéér hoog in mijn bovenste lade ligt lijkt een DR van 9EV me echt wel veel. Maar, Canon zou Canon niet zijn indien dit met de 40D niet zou kunnen gehaald worden. Is je eigen ervaring ook dat je 40D die volle 9 stops haalt bij 100 ISO?

Wat die analoge 11 f-stops betreft... Zonder truuken van de foor zoals onderbelichting icm overontwikkeling... Ooit zelf meegemaakt met een Technical Pan. Op mijn kommuniezieltje.
                    Wel eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe ik die cijfers van dpreview mag interpreteren en hoe "absoluut" ze zijn .. maar uit de discussieforums op dpreview heb ik opgepikt dat men de contrastregeling sterk mag terugdraaien om initieel meer DR op te vangen .. ik fotografeer nu dus standaard met een user picture style met contrast op -2 en soms op -4, en nu ik raw ontdekt heb scheelt dat een stuk .. of ik die 9 stops haal heb ik nooit bij stil gestaan, iknam voetstoots aan dat het zo was
                    (.. ik weet wel dat sommige hi-tech films dat bereik haalden maar ik dacht dat het aantal "geinformeerde" gebruikers daarvan maar dunnetjes gezaaid was)

Comment

Zeg Regulus, nu wil ik niet moeilijk doen (deze discussie wordt blijkbaar toch niet meer door zoveel leden gevolgd), maar de Dynamic Range van je sensor is toch een vast gegeven? Hoe je je contrast ook instelt**, dat verandert geen sikkepit aan de uiterste signaalwaarden die je sensor aankan (een direct gevolg van de grootte van elke individuele photosite).

Hoe groter deze individuele photosites, des te groter het dynamisch bereik van een sensor is (of zou moeten zijn: de sensor is daardoor gevoeliger voor licht, waardoor de schaduwpartijen sneller signaal opbouwen dan sensoren met kleinere photosites).

En daar komt camera raw weer naar voren: dit formaat geeft je de beschikking over het volledige dynamische bereik om verder mee te werken na de opname. Bij andere formaten (jpg...) wordt er direct in de DSLR een hoger contrast geregeld en op je flashgeheugen weggeschreven.

Ik ga eens zoeken op dpreview of ik dat artikel over de 40D terugvindt, want het lijkt me een bizar verhaal (behalve indien het ging over HDR natuurlijk).

** ik vraag me af: kan jij met je 40D het contrast instellen wanneer je in camera raw schiet?

Grtzz

Ppx

Comment

** ik vraag me af: kan jij met je 40D het contrast instellen wanneer je in camera raw schiet?
                        Ppx
                        Ik kan dat zelfs met mijn 350D, maar in werkelijkheid heeft dat er geen invloed op. Een RAW-bestand is een emmertje met bits en een zakje met de instellingen die je hebt gebruikt om die bits te verzamelen. Die instellingen kan je dus veranderen. bij mij staat alles af.
                        ______
                        www.vue.photo

Comment

En daar komt camera raw weer naar voren: dit formaat geeft je de beschikking over het volledige dynamische bereik om verder mee te werken na de opname. Bij andere formaten (jpg...) wordt er direct in de DSLR een hoger contrast geregeld en op je flashgeheugen weggeschreven.

Ik ga eens zoeken op dpreview of ik dat artikel over de 40D terugvindt, want het lijkt me een bizar verhaal (behalve indien het ging over HDR natuurlijk).
                          Dit is hier al eens eerder besproken. Wat ik me ervan kan herinneren is dat het gaat om een theoretisch maximale DR. M.a.w. met trucs wordt de DR vergroot maar dat levert geen foto's op die bruikbaar of toonbaar zijn. Doel was puur vergroting van het dynamisch bereik.

Comment

Zeg Regulus, nu wil ik niet moeilijk doen (deze discussie wordt blijkbaar toch niet meer door zoveel leden gevolgd), maar de Dynamic Range van je sensor is toch een vast gegeven? Hoe je je contrast ook instelt**, dat verandert geen sikkepit aan de uiterste signaalwaarden die je sensor aankan (een direct gevolg van de grootte van elke individuele photosite).
                            neen natuurlijk niet .. ik drukte mij ongelukkig uit ... je voorkomt enkel dat de donkere delen minder snel dichtlopen op de foto. De DR van een sensor ligt vast bij fabrikage. (net zomin als HDR daar wat aan verandert of 12/14 bits A/D conversie) men tracht enkel een breder gebruik te maken van de beschikbare DR.

Hoe groter deze individuele photosites, des te groter het dynamisch bereik van een sensor is (of zou moeten zijn: de sensor is daardoor gevoeliger voor licht, waardoor de schaduwpartijen sneller signaal opbouwen dan sensoren met kleinere photosites).
                            Abstractie gemaakt van de ruiscomponenten en hier en daar nog een paar "physico-chemische" solid state eigenschappen

Grtzz

Ppx
                            ge hebt idd een punt ... mijn "misleiding" komt voor uit twee factoren enerzijds ben ik gewoon om jpg te schieten waar de contrast truk wel degelijk werkt ... en anderzijds gebruik ik standaard DPP om raw te bewerken en na de "conversie" wordt de gebruikte Pictyre Style automatisch toegepast ttz je ziet direct het effect van de PS keuze, maar dat verandert niets aan de raw inhoud natuurlijk.

en wat vind je een bizar verhaal ? dat cameras volgens de ISO norm geijkt zijn voor 18% grijs ? en dat de RGB histogrampiek voor die 18% (grijskaart) bij 118 ligt ? of dat dpreview zegt dat de 40D een DR heeft van ong 9EV voor het ganse iSO bereik ?
                            Last edited by Guest41; 26 september 2008, 21:06.

Comment

Hallo iedereen,

Regulus: het woord "bizar" sloeg dus op het feit dat het leek alsof het bijstellen van je contrast gevolgen zou hebben voor de DR van je sensor. Vergeet dat woord dus maar.

Maar ik ben nu wel mee wat je in feite bedoelde. Zolang we maar allemaal een heel klein beetje koeterwaals spreken, komen we d"r wel uit.

CU

Ppx

Comment

Working...
                              X