Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips voor fotografie in felle zon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Tips voor fotografie in felle zon

    Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
    Hangt ervan af welke filter je bedoelt. De TS had het ook over weerkaatsingen, om daarvan gespaard te blijven ga je toch een filter nodig hebben.
    I stand corrected. Daar heb je volkomen gelijk in.
    ______
    www.vue.photo

    Comment


    • #17
      Re: Tips voor fotografie in felle zon

      Oorspronkelijk geplaatst door dollias Bekijk bericht
      Ik vind het knap van je dat je dit soort "harde" uitspraken even uit de mouw schud. Je ziet hier regelmatig foto's waarvan het gedeelte onder de horizon goed belicht is en de hemel uitgebrand of juist andersom. Dit is puur een beperking van digitale camera's .

      Dit zegt eigenlijk alles over bovengenoemde probleem:
      The whole reason for using a neutral density graduated filter is to control the exposure difference between the sky and the ground
      Lees zelf maar de rest hier:
      http://www.great-landscape-photograp...d-filters.html

      Ik snap zelf ook wel dat je niet overal filters hoeft te gebruiken. Maar bij landschap, zonsondergangen, etc ontkom je er niet aan. Tenminste, als je GOED belichte foto's wil maken.

      Laat mij toe dat zonder woorden tegen te spreken:



      Zon uitgebrand? Mja... maar in realiteit kijk je er ook beter niet recht in, dus da's alvast redelijk realistisch. Silhouetten in plaats van details in de mensen? Yep, maar dat maakt deze foto net mooi. Goed belicht dus. geen filters, geen HDR of wat dan ook.
      Dit om duidelijk te maken dat perfect belichte pixels niet per definitie een goeie belichting betekent. Je moet geen verzameling pixels samenstellen, maar wel een mooie foto maken.

      En dan onderstaande nog. Daar is niks uitgebrand en die zijn ook niet ge-HDR-ed, maar het licht was op dat moment geweldig en heel geschikt om allerlei verschillende foto's te maken. Die kans krijg je twee keer per dag: als de zon opkomt en als ze onder gaat. tussen die twee tijdstippen kampeert de magie aan de andere kant van de aardbol.
      Daarmee verwijs ik even naar de uitspraak van krisd een beetje hoger. Als fotograaf weet je dat niet alles kan. als je een mooie compositie ziet, maar het licht zit niet goed, dan kan je niet die perfecte foto maken en moet je terug komen als het licht wél goed zit. Ook met filters blijft dat dan een foto die veel beter had gekund, en dan heb ik het nog altijd niet over perfecte belichting, maar wel over het mooiste licht voor die bepaalde situatie.






      Enfin, voor de meesten is dit toch parels voor de zwijnen. Geïnteresseerden weten me ongetwijfeld te vinden.

      Ik heb hem hier al twee keer gepost, maar hier nog eens mijn favoriete fotograaf als we het hebben over "het juiste licht op de juiste plaats op het juiste moment". Da's pas kunst! Om de onvermijdelijke tegenwerping voor te zijn, namelijk dat hij het met een Hasselblad doet: dat is totaal niet van belang. De foto's worden er wel heel veel meer gedetailleerd door, én ze zijn gewoon mooier dan die van gelijk welk ander toestel, maar tegelijk is het een pak moeilijker belichten met zo'n overdaad aan..... aan alles eigenlijk. En daar hebben we het nu even over. Die belichting kan je met elk toestel doen.
      Deze meneer neemt voor elke foto zijn tijd, denkt na, wacht op het licht dat hij wil hebben, en dan... magie. Dit is een échte fotograaf. Een hele grote meneer, wat mij betreft, al is hij totaal niet bekend.




      Het HOEFT dus helemaal niet, filters. Zeker niet als je gewoon een landschap wil fotograferen. Meer nog: met de mogelijkheden op je PC kan elke foto goed belicht zijn, als je tenminste niet het onmogelijke verwacht.

      Wat niet wil zeggen dat ik geen filters gebruik. Ik gebruik wel degelijk een polarisatiiefilterom bijvoorbeeld wolken en blauwe lucht extra punch te geven. Maar nooit om contrasten tussen licht en donker te neutraliseren.
      Ik gebruik hem ook om:
      bij gebouwen door de ramen te kunnen kijken en niet die lelijke reflectie van de overkant te zien
      bij auto's ook door de ruiten te kunnen kijken
      en soms ook om de indruk te wekken dat het licht van een bepaalde kant komt. Hoe dat precies zit met die filter weet ik niet eens, maar het werkt wel.

      So much for zonder woorden...
      Last edited by Vue.photo; 19 september 2008, 14:16.
      ______
      www.vue.photo

      Comment


      • #18
        Re: Tips voor fotografie in felle zon

        Als fotograaf weet je dat niet alles kan. als je een mooie compositie ziet, maar het licht zit niet goed, dan kan je niet die perfecte foto maken en moet je terug komen als het licht wél goed zit.

        Dat is nou precies het probleem. Er zijn zat situaties waarbij terugkomen om de foto opnieuw te maken GEEN optie is. Je moet dus op dat moment iets verzinnen om de foto wel te kunnen maken.
        Voorop gesteld, ik waardeer het dat je de moeite neemt om uitgebreid e.e.a. hier uit te leggen en dat meen ik. Hopelijk steek er ik wat van op.
        Laten we het over een andere boeg gooien. Kijk naar mijn foto's die ik van het carnaval in Rotterdam heb gemaakt. http://www.flickr.com/photos/dollias/
        Op alle foto's is het lucht gedeelte uitgebrand. Wat had ik hier kunnen doen om dat te voorkomen? Kan jij hier een helder antwoord op geven? In mijn histogram zag ik meteen dat het niet goed zat. Ik heb daarna geprobeerd om zoveel mogelijk lucht opnames te vermijden en tegen de gebouwen te fotograferen. Ik heb later nog foto's bekeken van andere fotografen die wel filters hadden gebruikt. Deze zagen er stukken beter uit dan de mijne. Ik had mijn filters helaas niet bij me. Ik had graag willen zien hoe ze eruit zagen als ik een GND8 had gebruikt.
        Canon 450D | Canon 50D | Canon 10-22 mm f/3.5-4.5 USM | Canon 17-55 2.8 IS USM | Canon EF-S 18-200mm F/3.5-5.6 IS | Speedlight 430EX | Cokin Z-PRO (100mm) Filter System
        http://www.flickr.com/photos/dollias/

        Comment


        • #19
          Re: Tips voor fotografie in felle zon

          Oorspronkelijk geplaatst door dollias Bekijk bericht
          Dat is nou precies het probleem. Er zijn zat situaties waarbij terugkomen om de foto opnieuw te maken GEEN optie is. Je moet dus op dat moment iets verzinnen om de foto wel te kunnen maken.
          Voorop gesteld, ik waardeer het dat je de moeite neemt om uitgebreid e.e.a. hier uit te leggen en dat meen ik. Hopelijk steek er ik wat van op.
          Laten we het over een andere boeg gooien. Kijk naar mijn foto's die ik van het carnaval in Rotterdam heb gemaakt. http://www.flickr.com/photos/dollias/
          Op alle foto's is het lucht gedeelte uitgebrand. Wat had ik hier kunnen doen om dat te voorkomen? Kan jij hier een helder antwoord op geven? In mijn histogram zag ik meteen dat het niet goed zat. Ik heb daarna geprobeerd om zoveel mogelijk lucht opnames te vermijden en tegen de gebouwen te fotograferen. Ik heb later nog foto's bekeken van andere fotografen die wel filters hadden gebruikt. Deze zagen er stukken beter uit dan de mijne. Ik had mijn filters helaas niet bij me. Ik had graag willen zien hoe ze eruit zagen als ik een GND8 had gebruikt.

          Nou, we hadden het anders over landschappen en dergelijke. Voor zover ik weet, lopen die niet weg, en kan je dus perfect terug komen.
          Verder is de algemene perfecte belichting van letterlijk elke situatie wat mij betreft helemaal geen must. Sommige situaties vragen dat ook helemaal niet, of dacht je soms dat reportagefotografen de moeite nemen om ervoor te zorgen dat er zeker nergens een overbelichte plek te vinden is? Nee dus, want de inhoud primeert in dit geval op technische perfectie. En dat geldt voor elke tak in de fotografie waar inhoud primeert op technische kwaliteit. Ik ga zelfs nog verder: eigenlijk primeert de inhoud ALTIJD op technische perfectie, behalve waar die omnipresent aanwezig is en opvalt. Zoals daar zijn: productfotografie en modellenwerk bijvoorbeeld. Er zijn er vast nog, maar dit zijn alvast de twee meest prominente takken.
          De meest geslaagde straatfoto's bulken vaak van het contrast, en het pure wit en zwart zorgen voor een gedeeltelijke abstractie van de compositie, waardoor die uiterst krachtig kan worden.

          Even kijken of ik zo direct iets van mezelf vind (zonder te beweren dat die goed is. Dat laat ik aan jullie over.

          Yup, een extreem voorbeeld, van een jaar of drie geleden. Ik vind hem nog steeds wel iets hebben:



          Ha, en nog eentje, die ik al vergeten was. Niet schitterend, maar door de abstractie toch wel interessant:



          Van bovenstaande zullen er hier veel spontaan ziek worden. Buiten een hoog contrast, enkel maar benen en uitgebrand als de pest, is hij ook nog eens niet scherp!
          Dat noem ik dan niet kijken naar een foto. Dan is het braafjes regeltjes volgen. De kunst is net om die regels naar je hand te zetten. Het zijn ook geen regels, maar richtlijnen. Je kan zowel links van die lijn gaan als rechts ervan. En dat veel of weinig. Er perfect op blijven lopen vind ik nogal inspiratieloos.
          Ik zeg niet dat bovenstaande foto goed is hé. Ik zou hem niet bepaald aan de muur hangen, en eigenlijk moet ie gewoon van de site. Maar het gaat om het idee.

          Ah, nog eentje gevonden met een imperfecte belichting. Laat dat nu net de kracht van de foto zijn. Met een normale belichting was dit een doordeweeks snapshot. Deze vind ik zelf wel heel goed.



          En zo komen we er weer op terug: de taak van de fotograaf is creatief te zijn met aanwezig of zelf gecreëerd licht. En soms vraagt een foto om een egale belichting, en soms om een hard contrast, om iets duidelijk te maken, iets te abstraheren...

          Ik zuig dat niet uit mijn duim trouwens. Ik heb een hele tijd onder de vleugels van een Amerikaanse professor "expressive photography" op rust doorgebracht. Online weliswaar, maar ik heb van hem ontzettend veel geleerd. Hij is veeleisend en vraagt hard werk, maar het loont meer dan de moeite.
          Zijn ingrediënten voor een goeie expressieve foto:

          1. tegenstelling: dat kan zowel letterlijk als figuurlijk zijn (zwart-wit, hoog-laag, arm-rijk, ...)
          2. ongerijmdheid. Iets waardoor je zegt: hé wat raar, of hé dat kan niet.
          3. menselijke waarden. Een foto met een menselijke waarde erin spreekt tot de verbeelding.
          4. abstractie. Er moeten abstracte elementen in zitten. Ook weer op allerlei manieren mogelijk.

          En als sidenote: hoe meer abstractie er in de foto zit, hoe minder ongerijmdheid je nodig hebt.

          Die laatste foto voldoet daar op alle vlakken aan. Maar je moet wél naar foto's kijken, en niet naar pixels. Een open geest is ook mooi meegenomen.

          Enfin, heel dit gedoe om dus te zeggen dat filters niet bepaald zaligmakend zijn. Ik gebruik de mijne enkel bij extreme contrasten in landschappen en om mooi door ruiten te kunnen kijken of andere reflecties weg te werken. Anders nooit.

          Ik mis de passie bij veel mensen. Wel bezig om zo perfect mogelijk te schieten, maar verder niet.

          Mijn ambitie is om ooit een foto te maken waarbij iedereen spontaan tranen in de ogen krijgt/luid WOW roept/spontaan flauwvalt. Kies maar.
          Technisch perfecte foto's vind je overal, en ze zijn totaal niet meer uniek. Hoeveel blijven er van hangen? Maar hoeveel kennen 'De Kus' van Doisneau? Iedereen kent die. Blaakt die van de technische perfectie? No f*cking way. Maar wel sprekend! Ik heb die overal al zoveel gezien, dat ik hem ondertussen beu ben, en da's ook wat.

          By the way: de ene lens is de andere niet. Mijn Tamron 17-35 is een kei in het behouden van blauwe luchten. Mijn 17-40 is daar nog beter in, maar mijn Sigma 28-105 indertijd leek precies geen blauw te kennen. Maar hoe breder de lens, hoe diverser en wijder je kader, en hoe makkelijker de lens op matrixmeting juist meet. Vermoed ik. Ik kan dat niet staven.

          En nu ga ik naar buiten. Excellent weer om te gaan fotograferen.
          Last edited by Vue.photo; 19 september 2008, 16:46.
          ______
          www.vue.photo

          Comment


          • #20
            Re: Tips voor fotografie in felle zon

            De essentie van je verhaal beaam ik en ben het mee eens. Maar een foto met een uitgefikte hemel pruim ik niet. Ik vind het maar niets. En dan heb ik het niet over jou foto's. In jou geval heeft het juist toegevoegde waarde.
            Canon 450D | Canon 50D | Canon 10-22 mm f/3.5-4.5 USM | Canon 17-55 2.8 IS USM | Canon EF-S 18-200mm F/3.5-5.6 IS | Speedlight 430EX | Cokin Z-PRO (100mm) Filter System
            http://www.flickr.com/photos/dollias/

            Comment


            • #21
              Re: Tips voor fotografie in felle zon

              Oorspronkelijk geplaatst door dollias Bekijk bericht
              De essentie van je verhaal beaam ik en ben het mee eens. Maar een foto met een uitgefikte hemel pruim ik niet. Ik vind het maar niets. En dan heb ik het niet over jou foto's. In jou geval heeft het juist toegevoegde waarde.
              Tja, dat is persoonlijk natuurlijk. bij landschappen en cityscapes die als cityscapes bedoeld zijn, zal ik er ook voor zorgen dat dat niet gebeurt. Dan telt het totaalplaatje. Maar bij pakweg straatfotografie waar de nadruk op een situatie ligt, kan het me hoegenaamd niet schelen. Ik beoordeel dat voor elke foto apart. Ik kan niet echt zeggen in welke situatie het me wel stoort en in welke niet. Maar voor landschappen en andere -schappen zal het me wel altijd storen.
              ______
              www.vue.photo

              Comment


              • #22
                Re: Tips voor fotografie in felle zon

                Oorspronkelijk geplaatst door dollias Bekijk bericht
                De essentie van je verhaal beaam ik en ben het mee eens. Maar een foto met een uitgefikte hemel pruim ik niet. Ik vind het maar niets. En dan heb ik het niet over jou foto's. In jou geval heeft het juist toegevoegde waarde.
                In situaties waar je je onderwerp goed moet belicht krijgen en je slechts de kans hebt tot één enkele foto(omdat het hoofdonderwerp bijvoorbeeld beweegt) zal je er mee moeten leven dat de lucht indien ze spierwit is vd bewolking uitgebrand is. Ofwel belicht je sterk onder en is de lucht niet langer uitgebrand ......maar zit je onderwerp in diepe schaduw. Deze schaduw kan je proberen op te lichten maar de resultaten zullen erbarmelijk lelijk zijn door veel noise. Indien er geen camera's uitgevonden worden met een extreem hoog dynamisch bereik is die situatie voor alle fotografen gelijk. Wat soms kan helpen is dat je de lucht perfect belicht en dat je je hoofdonderwerp probeert op te lichten d.m.v invulflits. Deze methode is enkel bruikbaar waar je hoofdonderwerp niet te ver van de camera zit.......bij landschapsfotografie lukt dit natuurlijk niet.

                Indien meerdere belichtingen mogelijk zijn ( situaties waar onderwerp niet verplaatst) kan je één foto maken waar de belichting perfect zit voor de bleke lucht....en eentje waar de belichting perfect is voor de donkerdere voorgrond. Dus één foto waar de highlights net niet clippen (histogram uiterst rechts) en één foto waar de schaduwpartijen net niet clippen.(histogram uiterst links). Achteraf kan je deze twee foto's blenden tot één enkele foto waarin de belichting perfect gebalanceerd is. Probeer niet om extreme belichtingssituaties uit te balanceren....je foto's zullen er onecht uitzien. Voor sommigen is het gebruik van een statief hinderlijk.......in de laatst beschreven manier is dit statief toch een must om een goed resultaat te halen.
                Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                Comment


                • #23
                  Re: Tips voor fotografie in felle zon

                  Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                  Nou, we hadden het anders over landschappen en dergelijke. Voor zover ik weet, lopen die niet weg, en kan je dus perfect terug komen.
                  Verder is de algemene perfecte belichting van letterlijk elke situatie wat mij betreft helemaal geen must. Sommige situaties vragen dat ook helemaal niet, of dacht je soms dat reportagefotografen de moeite nemen om ervoor te zorgen dat er zeker nergens een overbelichte plek te vinden is? Nee dus, want de inhoud primeert in dit geval op technische perfectie. En dat geldt voor elke tak in de fotografie waar inhoud primeert op technische kwaliteit. Ik ga zelfs nog verder: eigenlijk primeert de inhoud ALTIJD op technische perfectie, behalve waar die omnipresent aanwezig is en opvalt. Zoals daar zijn: productfotografie en modellenwerk bijvoorbeeld. Er zijn er vast nog, maar dit zijn alvast de twee meest prominente takken.
                  De meest geslaagde straatfoto's bulken vaak van het contrast, en het pure wit en zwart zorgen voor een gedeeltelijke abstractie van de compositie, waardoor die uiterst krachtig kan worden.

                  Even kijken of ik zo direct iets van mezelf vind (zonder te beweren dat die goed is. Dat laat ik aan jullie over.

                  Yup, een extreem voorbeeld, van een jaar of drie geleden. Ik vind hem nog steeds wel iets hebben:



                  Ha, en nog eentje, die ik al vergeten was. Niet schitterend, maar door de abstractie toch wel interessant:



                  Van bovenstaande zullen er hier veel spontaan ziek worden. Buiten een hoog contrast, enkel maar benen en uitgebrand als de pest, is hij ook nog eens niet scherp!
                  Dat noem ik dan niet kijken naar een foto. Dan is het braafjes regeltjes volgen. De kunst is net om die regels naar je hand te zetten. Het zijn ook geen regels, maar richtlijnen. Je kan zowel links van die lijn gaan als rechts ervan. En dat veel of weinig. Er perfect op blijven lopen vind ik nogal inspiratieloos.
                  Ik zeg niet dat bovenstaande foto goed is hé. Ik zou hem niet bepaald aan de muur hangen, en eigenlijk moet ie gewoon van de site. Maar het gaat om het idee.

                  Ah, nog eentje gevonden met een imperfecte belichting. Laat dat nu net de kracht van de foto zijn. Met een normale belichting was dit een doordeweeks snapshot. Deze vind ik zelf wel heel goed.



                  En zo komen we er weer op terug: de taak van de fotograaf is creatief te zijn met aanwezig of zelf gecreëerd licht. En soms vraagt een foto om een egale belichting, en soms om een hard contrast, om iets duidelijk te maken, iets te abstraheren...

                  Ik zuig dat niet uit mijn duim trouwens. Ik heb een hele tijd onder de vleugels van een Amerikaanse professor "expressive photography" op rust doorgebracht. Online weliswaar, maar ik heb van hem ontzettend veel geleerd. Hij is veeleisend en vraagt hard werk, maar het loont meer dan de moeite.
                  Zijn ingrediënten voor een goeie expressieve foto:

                  1. tegenstelling: dat kan zowel letterlijk als figuurlijk zijn (zwart-wit, hoog-laag, arm-rijk, ...)
                  2. ongerijmdheid. Iets waardoor je zegt: hé wat raar, of hé dat kan niet.
                  3. menselijke waarden. Een foto met een menselijke waarde erin spreekt tot de verbeelding.
                  4. abstractie. Er moeten abstracte elementen in zitten. Ook weer op allerlei manieren mogelijk.

                  En als sidenote: hoe meer abstractie er in de foto zit, hoe minder ongerijmdheid je nodig hebt.

                  Die laatste foto voldoet daar op alle vlakken aan. Maar je moet wél naar foto's kijken, en niet naar pixels. Een open geest is ook mooi meegenomen.

                  Enfin, heel dit gedoe om dus te zeggen dat filters niet bepaald zaligmakend zijn. Ik gebruik de mijne enkel bij extreme contrasten in landschappen en om mooi door ruiten te kunnen kijken of andere reflecties weg te werken. Anders nooit.

                  Ik mis de passie bij veel mensen. Wel bezig om zo perfect mogelijk te schieten, maar verder niet.

                  Mijn ambitie is om ooit een foto te maken waarbij iedereen spontaan tranen in de ogen krijgt/luid WOW roept/spontaan flauwvalt. Kies maar.
                  Technisch perfecte foto's vind je overal, en ze zijn totaal niet meer uniek. Hoeveel blijven er van hangen? Maar hoeveel kennen 'De Kus' van Doisneau? Iedereen kent die. Blaakt die van de technische perfectie? No f*cking way. Maar wel sprekend! Ik heb die overal al zoveel gezien, dat ik hem ondertussen beu ben, en da's ook wat.

                  By the way: de ene lens is de andere niet. Mijn Tamron 17-35 is een kei in het behouden van blauwe luchten. Mijn 17-40 is daar nog beter in, maar mijn Sigma 28-105 indertijd leek precies geen blauw te kennen. Maar hoe breder de lens, hoe diverser en wijder je kader, en hoe makkelijker de lens op matrixmeting juist meet. Vermoed ik. Ik kan dat niet staven.

                  En nu ga ik naar buiten. Excellent weer om te gaan fotograferen.



                  Ja,dat geldt voor de artistieke urban photography of hoe dat ook moet genoemd worden.Maar neem nu de gemiddelde toerist,die is uit op een ander soort platen.En je bent met een kliek vrienden op stap,die steeds maar doorslenteren.Vandaag die stad,morgen die.En overmorgen om hafvier 's nachts het vliegtuig want dan gaan we naar de andere kant van het land.Dus:statief+verschillende lenzen+lang prutsen en nadenken+nog eens terugkomen is totaal geen optie.Ik los dat dan toch op door mijn spotmeter op +1 te zetten,de lucht te spotmeten,expure lock,laagste ISO en in post de gebouwen/mensen op te lichten.Als de contrastverschillen niet te groot zijn lukt dat zonder al te veel ruis.Of anders moet je de uitgebrande luchten gaan vervangen door andere eerder gefotografeerde luchten ( http://forum.belgiumdigital.com/f7/u...en-222943.html ) Een berg werk als je dat voor al je foto's moet doen.Andere methodes dan de twee voornoemde ken ik niet,maar zou ik wat graag leren kennen als die er zijn.




                  Walter
                  D850

                  Comment


                  • #24
                    Re: Tips voor fotografie in felle zon

                    In situaties waar je je onderwerp goed moet belicht krijgen en je slechts de kans hebt tot één enkele foto(omdat het hoofdonderwerp bijvoorbeeld beweegt) zal je er mee moeten leven dat de lucht indien ze spierwit is vd bewolking uitgebrand is.

                    RUPSELKOPKE , je hebt het probleem hierboven goed beschreven met een aantal oplossingen hoe hiermee om te gaan.
                    De enige degelijke oplossing die ik nog steeds kan bedenken is, dat je toch met externe middelen (filters) moet ingrijpen om het "teveel" aan licht uit de hemel in bedwang te houden.
                    Dat het gebruik van (goedkope) filters impact heeft op de kwaliteit van de foto geloof ik wel, daar hoef je niet voor geleerd te hebben. Dat het in sommige situaties erg onhandig kan zijn met zo'n filter voor je lens, kan ik ook in komen. Ik ga binnekort een aantal plaatjes schieten met en zonder filters. Het resultaat zal ik in deze thread laten zien. Daarna mag een ieder zijn eigen conclusies trekken. Allen bedankt tot zover, ik ben in ieder geval iets wijzer geworden.
                    Canon 450D | Canon 50D | Canon 10-22 mm f/3.5-4.5 USM | Canon 17-55 2.8 IS USM | Canon EF-S 18-200mm F/3.5-5.6 IS | Speedlight 430EX | Cokin Z-PRO (100mm) Filter System
                    http://www.flickr.com/photos/dollias/

                    Comment


                    • #25
                      Re: Tips voor fotografie in felle zon

                      Oorspronkelijk geplaatst door dollias Bekijk bericht
                      RUPSELKOPKE , je hebt het probleem hierboven goed beschreven met een aantal oplossingen hoe hiermee om te gaan.
                      De enige degelijke oplossing die ik nog steeds kan bedenken is, dat je toch met externe middelen (filters) moet ingrijpen om het "teveel" aan licht uit de hemel in bedwang te houden.
                      Dat het gebruik van (goedkope) filters impact heeft op de kwaliteit van de foto geloof ik wel, daar hoef je niet voor geleerd te hebben. Dat het in sommige situaties erg onhandig kan zijn met zo'n filter voor je lens, kan ik ook in komen. Ik ga binnekort een aantal plaatjes schieten met en zonder filters. Het resultaat zal ik in deze thread laten zien. Daarna mag een ieder zijn eigen conclusies trekken. Allen bedankt tot zover, ik ben in ieder geval iets wijzer geworden.

                      Er bestaan geen filters die het silhouet van je onderwerp tegen een blekere achtergrond perfect volgen.....elke situatie is anders.
                      Bij één van uw eerdere reacties kon ik lezen dat je overweegd om eens een ND8(3stops) gradueel filter te proberen om de te bleke lucht tegen te houden. Zulke gradueel filters zijn erg goed te gebruiken indien je over een rechte overgang tussen bleek en donker zit. ( bv een horizon boven zee....of een bijna vlak landschap.) . Stel je een landschap voor waar de bleke lucht tussen twee bergflanken zit of waar er b.v een boomtop hoger zit dan de overgang tussen bleek en donker. Door met een gradueel filter de lucht tegen te houden ga je ook de bergflanken of de boomtop donkerder maken.......dat ga je goed kunnen zien en is niet echt wenselijk dacht ik. In uw foto's op Flickr met de mensen in de stoet ga je buiten de lucht op de achtergrond ook de gebouwen en de hoofden van deze personen mee verdonkeren.

                      Wat misschien nog een mogelijkheid bij één enkele opname. Zoals eerder reeds aangehaald meet je de lucht en belicht iets over. Indien je werkt met raw bestanden dan kan je de belichting acheraf nog minstens één stop(soms zelfs twee) in beide richtingen aanpassen achteraf zonder al teveel problemen.Probeer dan wel op hele lage isowaardes te werken bij de opname of je krijgt echt problemen met een teveel aan noise. Maak één kopie van deze foto waarin je de belichting laat zakken totdat de lucht goed zit met raw software.....maak een ander kopie waar je de mensen goed belicht weergeeft. Leg de donkere foto(belicht voor de lucht) op de blekere(belichting aangepast voor de mensen) en met een zachte gom ga je over het gedeelte waar de mensen en de gebouwen staan. De onderliggende laag ( foto waar de mensen goed belicht zijn) komt nu langzaam terug te voorschijn. De kunst zit hem in hoeveel en hoever je moet weggummen om de foto realistisch te houden.

                      Ps: Je ziet soms op allerhande sites foto's waarvan men zegt dat ze met die en die filters gemaakt zijn. Vele firma's welke allerhande filters maken zagen de laatste jaren hun verkoop enorm teruglopen door de komst van digitale camera's en photoshop. Om toch hun materialen aan de man te brengen laten ze bekende fotografen opdraven met de beweringen dat ze enkel filters gebruiken van dit of dat merk en bovendien beweren ze ook nog dat de filters zo goed zijn dat aan de nabewerking van hun opnamen geen software aan te pas komt. Je kan met het gebruik van een paar filters nog wel verbeteringen aanbrengen.....maar ze hebben niet de eigenschap dat ze van een mindere opname een sublieme foto maken. Blijkbaar moet iedereen dat leerproces doorlopen om achteraf tot het besef te komen dat filters in heel wat situaties niet de verwachte resultaten geven. Experimenteren mag natuurlijk altijd.....het maakt fotografie weer een stukje interessanter.
                      Last edited by RUPSELKOPKE; 21 september 2008, 01:57.
                      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                      Comment


                      • #26
                        Re: Tips voor fotografie in felle zon

                        In felle zon zet ik de belichtingscompensatie gewoonlijk op -1/3 tot -2/3, en dan komen de foto's al heel goed uit de camera (20D en 40D). Gisteren heb ik nog foto's gemaakt samen met iemand die met een Nikon werkt, en die doet altijd net hetzelfde, dat zal dus voor je D300 ook prima werken.

                        Met een filter voor de lens zal je camera altijd zelf een correctie uitvoeren, en dan is de foto hetzelfde belicht als zonder filter, als het filter licht tegenhoudt, dan wordt de sluitertijd langer.

                        Als je bijvoorbeeld een portretje wil maken van iemand die in de zon staat, en de achtergrond is heel donker, dan zal je meer belichtingscompensatie moeten toepassen of een andere lichtmeetmethode moeten gebruiken. Op dat ogenblik is het portret belangrijker dan de achtergrond, als die heel donker wordt, dan is dat geen probleem, je kan in sommige situaties nooit alles tegelijk perfect belicht krijgen zonder een heleboel hulpmiddelen (reflectieschermen, of zelfs een complete flitsset, maar die set ga je niet meenemen als je op reis gaat).
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #27
                          Re: Tips voor fotografie in felle zon

                          Mijn technische kennis reikt niet ver, maar enkele weken geleden was ik op Sicilië (felle zon
                          natuurlijk) en bij de weinige foto's die ik nam tijdens de uren toen de zon op het hoogst stond heb ik consequent overbelicht. Blijkbaar raakt de lichtmeter van de 400D in de war bij felle zon, want die foto's die ik zonder belichtingscompensatie nam waren zonder uitzondering te donker.
                          Dus heb ik overbelicht maar er uiteraard op gelet dat ik geen uitgebrande delen had.
                          De mooiste resultaten bekom je echter wanneer de zon minder hoog staat.
                          Het waarneembare is slechts een schijn van de realiteit

                          Comment


                          • #28
                            Re: Tips voor fotografie in felle zon

                            Er bestaan geen filters die het silhouet van je onderwerp tegen een blekere achtergrond perfect volgen.....elke situatie is anders.
                            Bij één van uw eerdere reacties kon ik lezen dat je overweegd om eens een ND8(3stops) gradueel filter te proberen om de te bleke lucht tegen te houden. Zulke gradueel filters zijn erg goed te gebruiken indien je over een rechte overgang tussen bleek en donker zit. ( bv een horizon boven zee....of een bijna vlak landschap.) . Stel je een landschap voor waar de bleke lucht tussen twee bergflanken zit of waar er b.v een boomtop hoger zit dan de overgang tussen bleek en donker. Door met een gradueel filter de lucht tegen te houden ga je ook de bergflanken of de boomtop donkerder maken.......dat ga je goed kunnen zien en is niet echt wenselijk dacht ik.
                            RUPSELKOPKE, je hebt helemaal gelijk met wat je hierboven aangeeft. Even een misverstand uit de weg ruimen, ik gebruik de filters ALLEEEN voor landschap fotografie en niet voor regulier huis-tuin-keuken fotografie.

                            In felle zon zet ik de belichtingscompensatie gewoonlijk op -1/3 tot -2/3, en dan komen de foto's al heel goed uit de camera.
                            Black B@ndit, In noodgevallen pas ik dit ook toe. Op mijn 450D werkt dit ook prima.
                            Over een paar weken heb ik een 50D. Ben benieuwd naar de prestaties van deze camera.
                            Canon 450D | Canon 50D | Canon 10-22 mm f/3.5-4.5 USM | Canon 17-55 2.8 IS USM | Canon EF-S 18-200mm F/3.5-5.6 IS | Speedlight 430EX | Cokin Z-PRO (100mm) Filter System
                            http://www.flickr.com/photos/dollias/

                            Comment


                            • #29
                              Re: Tips voor fotografie in felle zon

                              Hallo, zie ook pagina 97 van uw handleiding,
                              LO 0,3–LO 1
                              De instellingen [LO 0,3] tot en met [LO 1] komen overeen met ISOgevoeligheden
                              van 0,3–1 LW onder ISO 200 (ISO 160–100 equivalent).
                              Gebruik deze instellingen bij grotere diafragma's en veel licht. Het
                              contrast is iets lager dan normaal. In de meeste gevallen wordt een ISOgevoeligheid
                              van ISO 200 of hoger aanbevolen.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Tips voor fotografie in felle zon

                                Oorspronkelijk geplaatst door PLATO Bekijk bericht
                                Mijn technische kennis reikt niet ver, maar enkele weken geleden was ik op Sicilië (felle zon
                                natuurlijk) en bij de weinige foto's die ik nam tijdens de uren toen de zon op het hoogst stond heb ik consequent overbelicht. Blijkbaar raakt de lichtmeter van de 400D in de war bij felle zon, want die foto's die ik zonder belichtingscompensatie nam waren zonder uitzondering te donker.
                                Dus heb ik overbelicht maar er uiteraard op gelet dat ik geen uitgebrande delen had.
                                De mooiste resultaten bekom je echter wanneer de zon minder hoog staat.
                                Lichtmeters raken niet in de war. Die doen gewoon hun werk. Aan de fotograaf om in te schatten wat er moet gebeuren om wat er in de foto te zien is ook zo te krijgen zoals het moet. Een lichtmeter ziet jouw compositie niet. Die weet niet wat er wel en niet lichter of donkerder moet, en die doet dus gewoon wat jij zegt dat ie moet doen: de hele scene, het midden, één punt...
                                Ook het feit of je nu standaard over -of onderbelicht is maar een manier om het te doen. Persoonlijk kijk ik naar het licht in mijn compositie. Als daar bruuske overgangen in zijn, en er is niets waarop ik mijn licht kan meten zodat naar mijn gevoel de belichting goed zit (en da's vér naar rechts, dus eerder te licht dan te donker), dan meet ik mijn licht op iets buiten mijn compositie dat wel aan de verwachtingen voldoet, en maak ik dan mijn foto. Ik kan voor een landschap ook 3 stops overbelichten en dan mijn licht op de zon meten. Het resultaat is dan wellicht nog steeds een onderbelichte foto. Hoe je het ook doet: overbelichten, onderbelichten, het maak niet uit: alles hangt af van waarop je je licht meet. Persoonlijk, omdat ik dat makkelijk vind werken, gaat mijn EV-compensatie 2/3 tot één stop omhoog en meet ik op neutraal licht in mijn compositie. Dat geeft een foto die er op mijn schermpje veel te licht uitziet, maar gelukkig is dat niet wat telt. Op de PC kan ik het licht naar beneden trekken tot het goed zit. Nooit ruis. Wel ervoor zorgen dat je de dunne lijn tussen rechts belichten en overbelichten niet overschrijdt, want dan krijg je afzichtelijke resultaten. Dus gaan er veel op veilig spelen en een foto maken waarvan veel detail weggegooid werd. Jammer, want als je eraan werkt om 'on the edge' te belichten, je niks van de preview op je schermpje aan te trekken en het histogram te lezen, krijg je veel mooiere foto's. Da's denken op de digitale manier. Op veilig spelen is denken op de analoge manier. Da's mijn standpunt daarin. Bits vangen, daar gaat het om.
                                ______
                                www.vue.photo

                                Comment

                                Working...
                                X