Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips voor fotografie in felle zon

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tips voor fotografie in felle zon

Dag mensen,

Ik vertrek binnenkort voor een tijdje naar Israël met m'n D300. Ik ga uiteraard veel foto's nemen. Zijn er mensen die tips hebben over instellingen en welke lichtmeting ik het beste gebruik? Het licht is zeer fel en vele gebouwen zijn wit en weerkaatsen ook veel licht... niet echt ideaal. Wat met onder/overbelichtingsinstellingen?

Ook had ik graag geweten hoe je het beste zonsondergangen kan fotograferen zonder dat de zon je foto uitbrandt.

Bedankt.

Re: Tips voor fotografie in felle zon

Filters gebruiken
    Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
    http://www.stevevandegaer.be

Comment

we hebben een onderdeel Tips&Trucs.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

1. Je histogram goed in de gaten houden
        2. Filers gebruiken (vooral bij zonsondergang)
        3. Eventueel overbelichten
        Last edited by dollias; 22 september 2008, 12:24.
        Canon 450D | Canon 50D | Canon 10-22 mm f/3.5-4.5 USM | Canon 17-55 2.8 IS USM | Canon EF-S 18-200mm F/3.5-5.6 IS | Speedlight 430EX | Cokin Z-PRO (100mm) Filter System
        http://www.flickr.com/photos/dollias/

Comment

Veel wit en felle zon brengt ook de automatische witbalans al eens in de war, dus daar moet je ook wat op letten. En ook nog niet vermeld maar toch een open deur intrappen: in RAW fotograferen.

Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

Comment

Nooit onderbelichten (tenzij je achteraf een hoop ruis in je foto's wil), wel juist belichten. En dat is nu net de kern van de fotografie. Het verschilt voor elke foto, dus het is iets wat je moet leren door veel te fotograferen en je foto's dan kritisch te bekijken achteraf.
            Onderbelichten bij default (EV-compensatie dus) is een amateuristisch middel om ervoor te zorgen dat je zonder veel op te letten geen overbelichte foto's hebt. Een teken van luiheid wat mij betreft. Het heeft enkel zin om in zeer donkere omstandigheden (concerten bijvoorbeeld) met je ISO helemaal omhoog en je diafragma helemaal open toch aanvaardbare sluitertijden te halen.
            In geval van fel licht kan je zelfs beter je EV-compensatie wat op overbelichting zetten.

Om je te redden voor je reis: neem je foto, kijk naar je histogram en zorg ervoor dat die niet tegen de rechterkant of linkerkant aan plakt. Dan zit je goed. Hoe meer naar rechts, hoe beter. Té rechts is overbelicht. En dat ligt aan jou, niet aan je toestel of lens.

Filters zijn nergens voor nodig, tenzij je met je diafragma potdicht nog steeds overbelicht. Dat kan ik me eerlijk gezegd in geen enkele situatie voorstellen, tenzij je de zon zelf fotografeert.
            Weer een kwestie van zelf goed te belichten dus. Neem vooral je tijd voor elke foto.
            ______
            www.vue.photo

Comment

[QUOTE=Simplephotography;1991651]..... Een teken van luiheid wat mij betreft. ...
              wil je dit nader verklaren want soms is net iets sneller kunnen fotograferen aan de orde .je hebt soms niet de tijd om je tijd te nemen voor een shot.

Comment

[QUOTE=micka;1991677]
                Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                ..... Een teken van luiheid wat mij betreft. ...
                wil je dit nader verklaren want soms is net iets sneller kunnen fotograferen aan de orde .je hebt soms niet de tijd om je tijd te nemen voor een shot.
                Dan nog moet je goed belichten. Of hoe dacht je dat ze dat vroeger deden?
                als je gewoon wil mikken en schieten kan je dat beter op een automatische stand doen. Die geeft betere resultaten dan default onderbelichting én het is 'net iets sneller'.
                Default onderbelichten = bits in de vuilnisbak. Goed belichten = veel bits in the basket.

Ik ben daar rigoreus in, ik weet het, maar ik weet ook waarom ik het zeg.
                ______
                www.vue.photo

Comment

Filters zijn nergens voor nodig, tenzij je met je diafragma potdicht nog steeds overbelicht. Dat kan ik me eerlijk gezegd in geen enkele situatie voorstellen, tenzij je de zon zelf fotografeert.

Ik vind het knap van je dat je dit soort "harde" uitspraken even uit de mouw schud. Je ziet hier regelmatig foto's waarvan het gedeelte onder de horizon goed belicht is en de hemel uitgebrand of juist andersom. Dit is puur een beperking van digitale camera's .

Dit zegt eigenlijk alles over bovengenoemde probleem:
                  The whole reason for using a neutral density graduated filter is to control the exposure difference between the sky and the ground
                  Lees zelf maar de rest hier:
                  http://www.great-landscape-photograp...d-filters.html

Ik snap zelf ook wel dat je niet overal filters hoeft te gebruiken. Maar bij landschap, zonsondergangen, etc ontkom je er niet aan. Tenminste, als je GOED belichte foto's wil maken.
                  Canon 450D | Canon 50D | Canon 10-22 mm f/3.5-4.5 USM | Canon 17-55 2.8 IS USM | Canon EF-S 18-200mm F/3.5-5.6 IS | Speedlight 430EX | Cokin Z-PRO (100mm) Filter System
                  http://www.flickr.com/photos/dollias/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht

Weer een kwestie van zelf goed te belichten dus. Neem vooral je tijd voor elke foto.
                    Hangt ervan af welke filter je bedoelt. De TS had het ook over weerkaatsingen, om daarvan gespaard te blijven ga je toch een filter nodig hebben.
                    Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                    http://www.stevevandegaer.be

Comment

Een tip uit ervaring: fotografeer (mensen aan) de schaduwkant van de straat, het (indirecte) weerkaatste licht van de fel belichte overkant is prachtig. In andere gevallen, ga eerder voor grafische foto's, daar stoort het felle licht soms nog het minst.
                      Sorry dat het niet over RAW, 16 bit, histogrammen of filters gaat maar hopelijk heb je hier ook iets aan .
                      Kris.

Comment

Wanneer je een fel verlichte scene hebt dan moet je gewoon belichten zoals je bent gewend! Bestaat die scene echter uit hoofdzakelijk witte gebouwen dan zal je belichtingsmeter zich daarop instellen en de gebouwen zullen dan niet wit maar grijs op de foto staan. Je moet dus overbelichten en wel met 1 à 2 stops... dit is ook gebruikelijk bij sneeuw- en sommige strandscene's.

Comment

Bedankt voor alle informatie... ga ik in die felle lichtomstandigheden beter voor matrixmeting of spotmeting?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Towelie Bekijk bericht
                            Bedankt voor alle informatie... ga ik in die felle lichtomstandigheden beter voor matrixmeting of spotmeting?
                            er bestaat volgens mij geen standaard meting in deze omstandigheden. Waarom test je dit ter plaatse niet eens uit. Een foto maken met verschillende lichtmetingen, en op je histogram dit nazien. Zo weet je het ook.

Comment

Sorry dat ik nog eens binnenval, maar volgens mij zien jullie het veel te technisch. Een technisch perfect belichte foto (goed histogram) gemaakt in lelijk licht is een lelijke foto, punt uit.
                              De kunst is eerder om het goede licht op te zoeken, dus mijn tips zijn: in de schaduw trekken, 's morgens en 's avonds trekken, en voor abstract/grafisch gaan en details fotograferen (in de plaats van overzichten) als je niet aan het felle licht kan ontkomen.
                              Kris

Comment

Working...
                              X