Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tunesië - Djerba

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tunesië - Djerba

Beste BD-leden. Binnen een 4-tal dagen vertrek ik op reis naar Djerba voor 12 dagen met mijn vriendin. Ik ben van plan om toch een groot aantal foto's te nemen. nu vroeg ik me af of er toevallig geen mensen zijn op dit forum die al in Djerba zijn geweest en enkele leuke locaties zouden weten ?

In alle geval, alvast bedankt, en nog een prettige vakantie gewenst aan iedereen

mvg

Sam

Re: Tunesië - Djerba

Het is al een heel aantel jaren terug dat ik geweest ben, op het eiland zelf natuurlijk e souks en de pottenbakkerij is interessant. Ook de lokale ambachtelijke weverijen. Probeer niet te veel opvallend mensen te fotograferen vooral ouderen apprecieren dat niet zo erg. Ga zeker ook de woestijn in weg van het eiland, Ik dacht me te herinneren dat matmata een interessante plek was (ooit nog gediend als decors voor starwars films...)
    Last edited by Pieter_73; 23 augustus 2008, 12:08.
    Dare to be different than the pack...
    https://500px.com/pieter_73/galleries/random-landscapes

Comment

Beste Sam,
      Nooit of te nimmer zien ze mij nog in Djerba, er is dus NIKS te zien.
      Absoluut niks.
      Slechtse verlof van mijn leven.
      Goed voor mensen die willen bakken aan't strand.

Ik moet er wel bij vertellen dat we ni echt ver weg van't hotel zijn geraakt door de ongelofelijke hitte toen. Mei 2006.

Hopelijk is jullie vakantie beter dan de onze toen

Groeten,
      Pat
      Last edited by HNO3; 23 augustus 2008, 12:28.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HNO3 Bekijk bericht
        Beste Sam,
        Nooit of te nimmer zien ze mij nog in Djerba, er is dus NIKS te zien.
        Absoluut niks.
        Slechtse verlof van mijn leven.
        Goed voor mensen die willen bakken aan't strand.

Ik moet er wel bij vertellen dat we ni echt ver weg van't hotel zijn geraakt door de ongelofelijke hitte toen. Mei 2006.

Hopelijk is jullie vakantie beter dan de onze toen

Groeten,
        Pat
        kan dat alleen maar beamen , mooie zonsondergang dat heb je daar wel...
        zelfs de stranden trekken op niet veel en milieuvervuiling alom, o ja en als je n vrouw met blonde haren heb, hou ze maar goed vast want voor jet weet heb je kamelen in de plaats mee naar huis...
        Last edited by Mightycat; 23 augustus 2008, 12:54.
        smile ! ...it confuses people ...

Comment

Idd wel waar, maar als je de woestijn in trekt en het eiland verlaat kun je mooie (simpele) dingen zien. Verlaten cafeetjes, berberdorpjes in de bergen, zand... dorpen gebouwd in grote putten in de grond. zoutmeren.... Huur een jeep en je komt wel wat tegen.
          Dare to be different than the pack...
          https://500px.com/pieter_73/galleries/random-landscapes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mightycat Bekijk bericht
            kan dat alleen maar beamen , mooie zonsondergang dat heb je daar wel...
            zelfs de stranden trekken op niet veel en milieuvervuiling alom, o ja en als je n vrouw met blonde haren heb, hou ze maar goed vast want voor jet weet heb je kamelen in de plaats mee naar huis...
            Ja sorry hoor, maar idem hier. Slechtste korte vakantie ooit ! 3 x met de telefoon in mijn handen gestaan om eerder te kunnen vertrekken. Bovendien hadden we er nog slecht weer ook, de palmbomen lagen plat van de wind en de ligstoelen vlogen het zwembad in. En voor zover ik me kan herinneren was het strand niet echt proper, maar dat kan ook door de wind zijn gekomen dat er meer afval aanspoelde en rondwaaide. Was wel maar eind april en al verschillende jaren geleden. Inderdaad : kleine straatjes zijn wel fotogeniek, vissersdorpje (waar ik de naam niet meer van weet), weverijen waar je wat leuke close ups van de weeftechnieken kunt fotograferen, maar zoals eerder gezegd : zeker vragen want men is er niet altijd mee gediend als je mensen op de plaat wenst te zetten. Matmata is niet zo erg ver, maar wel een daguitstap minstens, je kunt er ook met een brug naar het vasteland en dat schijnt ook iets te zijn. Maar voor ons is het ook een "place of no return".
            Hopelijk heb je er meer geluk ! Ik zou ook opteren om de woestijn in te trekken.
            Marleen
            It's not what you look at that matters, it's what you see.(Henry David Thoreau)
            http://www.fotoblur.com/portfolio/marl1een

Comment

Hier ook 1x gedaan en nooit meer van mijn leven, dit was de enigste vakantie in mijn leven dat ik naar huis wou gaan.
              Mensen zijn absoluut niet vriendelijk en zetten u constant in het zak. En zelfs laat je ze met rust komen ze toch op jou af.
              En zoals eerder gezegd vraag eerst of je fotos mag maken of anders willen ze dat je betaald.
              Neem ook nooit iets aan want eerst zeggen ze For free,For free maar nadien begint de fun echt!!!!
              Ik hoop dat het leuk zal worden voor jou.
              Flickr

Comment

Dat klinkt natuurlijk niet allemaal zo veelbelovend meer, maar we zullen er toch maar het beste moeten van maken. De woestijn in trekken lijkt me een prima idee. Dorpjes in grotten, verlaten cafeetjes, zonsondergangen, allemaal bezienswaardigheden waar iets mee aan te vangen valt. Matmata zal ik zeker in gedachten houden, en die weverijen lijken mij ook wel te doen.

Dat je niet zomaar overal foto's van kan nemen is natuurlijk niet leuk, maar op zen minst begrijpelijk. bedankt voor de tip. Nu ben ik vooraf gewaarschuwd; als er opeens een horde wilde Tunesiërs op men hielen zitten omdat ik een foto nam ervan, zal ik ook weten waarom.

En dat er nix te zien is volgens sommige mensen, ik kan begrijpen dat je niet echt hebt gekregen wat je verwachte of dat er teveel vervuiling was of niet genoeg te zien...Ik denk dat je als fotograaf ook zelf moet proberen het mooiste naar buiten laten komen. Je bent sowieso omringd met allerlei gebouwen, plantensoorten, diersoorten, en nog veel meer, die verschillen met de onze, back in belgium dan. Dus kan je wel met andere variabelen aan de slag en wordt het ook weer een uitdaging voor de fotograaf.

Nuja, alvast bedankt voor de vele vlugge reacties. Als er nog mensen zijn die iets willen delen of nog wat namen of bezienswaardigheden kennen ? Al uw hulp wordt ten zeerste geapprecieerd.

groeten

Sam

Comment

Sam, nog een belangrijke tip.
                  Als je een jeep huurt om de woestijn in te trekken, neem er dan 1 met een dak.
                  Wij zijn in venezuela (isla margaritha) eens met een cabrio jeep de woestijn in getrokken. Die hete brandende zon op onze bollekes, da was ni te doen. We waren rap terug.

En een rondrit op kamelen kan ik je ook niet aanraden, zelfde reden, dieren ruiken ni echt super en zitten alles behalve comfortabel.

En als je kleren koopt, uiteraard allemaal namaak, maar ne large ginder is ne small hier.

Voor de rest hoop ik dat je een goei verlof hebt.
                  Groeten
                  Pat

Comment

Hehe, ook ik vertrek over een twee weken met mijn vriendin naar Djerba . Waarschijnlijk ben jij dan net terug als ik vertrek , laat dus zeker iets weten.

Zo een jeep huren, is daar een minimumleeftijd voor/is het betaalbaar?
                    Had ook ergens gelezen dat je ook makkelijk daar fietsen kunt huren... is dat aan te raden?

Comment

beter taxi pakken, spotgoedkoop daar en ze staan op ieder hoekje van de straat, wie weet vind je wel n vriendelijke chauffeur(meestal zijn ze dat hoor) die voor een vooraf afgesproken prijsje een dagje djerba spoting geeft
                      Quads kun je er allezinds ook huren, verschiet niet van de kloof tussen oud en nieuw materiaal ginds, oude mbk's van 15 jaar oud die hier al lang niet meer op straat te zien zijn, zijn daar zeer in trek
                      smile ! ...it confuses people ...

Comment

Ik wil niet negatief over Tunesie zijn,of de taxichaufeurs maar ik ben notabene in een taxi het slachtoffer geworden van een zakkenroller / goochelaar.
                        Terwijl ik naar mijn portefeuille zat te kijken haalde de chaffeur er een briefje van 50€ uit
                        Ik vond het een zeer knappe truuk, maar was dus wel 50€ armer
                        Janus.
                        Canon S5 + Olympus TCON-17 TC
                        Enkele van mijn foto's

Comment

Beste advies: ga van het eiland af als het kan maak trips op het vaste land! Eiland is kaal, saai en vervuild, overal rotzooi te zien.
                          Op vaste land is veel meer te zien, laat Matmata maar voor wat et is, is een echte "tourist trap", het Star Wars verleden is ver te zoeken, slechts een paar rekwisieten die aangetast door weer en zon nergens meer op lijken.
                          Trek Atlas gebergte en/of Sahara in en bezoek een woestijn oase.....
                          Zoutvlakte is mooi als'ie nat is, nu kurkdroog en dus gewoon een saaie vlakte (bruin zand) dus laat die ook maar even links liggen.
                          Op het randje Sahara mogelijkheden voor vlucht met ultra Light, drommedaris rondje van een uurtje (3 km) en quad ritjes.... je komt amper de Sahara in hoor maar krijgt wel een aardig beeld.
                          Al met al wordt het gewoon kilometers maken om wat te zien, is groot landje hoor!
                          In het kort: Djerba is voor de zonaanbidders / strandgangers, voor anderen is er niks te zoeken. De lokale markt is overigens wel aardig hoor, zeker als je niet eerder een dergelijke markt bezocht hebt.

PS sla de paarden ritjes die op het strand worden aangeboden ook maar af! Als je het toch doet: lange broek aan!

Enjoy

Ed
                          ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

Working...
                          X