Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Maar een 5 tal jaren geleden zijn we op reis geweest naar Oezbekistan.
Het was een fantastische ervaring.
Wat zou je allemaal willen weten?
Canon 40DCanon EF 17-40mm F:4.0 L USM - Canon EF 50mm F:1.4 USM - Canon EF 100mm F2.8 L IS USM Macro - Canon EF 70-200mm F:4.0 L USM - Speedlite 430EX II
we hebben er vorig jaar een kleine maand rondgefietst.
Onvoorstelbaar gastvrije mensen. Je stopt aan een kraampje om de weg te vragen en voor je t weet hebben ze je al een kilo abrokozen in de handen gestopt en een overnachting bij hen thuis aangeboden.
Of met andere woorden: veilig is het absoluut! Je moet natuurlijk een beetje opletten bij busstations etc, maar eenmaal tussen de mensen zal je je nooit ofte nimmer bedreigd voelen. Er is maar 1 risico: Alcohol. Als je 's avonds in een dorpje rondloopt zijn de meeste mannen wel al totaal begaaid, dan moet je gewoon eventjes uitkijken dat je hun aandacht niet teveel trekt, maar dat is eerder een beetje overlast dan gevaar. Vertrouw ook niet snel een Kyrgyz achter het stuur. Don't Drink Drive hebben ze nog niet goed begrepen. Fietsend keken we dus wel goed uit voor achterliggend verkeer.
check de blog in mn signature, voor verhalen en fotootjes, hoewel ik toen nog niet met fotografie bezig was, en we met een ouwe bridge op stap waren, is het fotografisch snoepen geblazen! Mega landschappen (steppe, halfwoestijnen, hooggebergte, stranden (aan issyk köl), erg fotogenieke mensen) Mensen weigeren bijna nooit dat je ze portretteert. Integendeel, ze zijn erg trots dat je hun foto wil, en zullen nooit aanstalten maken voor geld of om m op te sturen. Ze wandelen gewoon glunderend weg. Qua fotomateriaal zou ik zorgen dat je zeker je spul bijhebt voor portretten en landschappen, verder speelt je transport natuurlijk de grootste rol om te bepalen hoeveel gewicht aan fotospul je mee kan nemen. Hoe gaan jullie reizen? Prive busje, openbaar vervoer, taxi? Ik hoop dat je voldoende gelegenheid krijgt om de 'gewone kyrgyz in de straat' te ontmoeten. Ondanks de enorme taalbarriere is het altijd weer een geweldig contact. Als je met een georganizeerde tour rondgaat, vraag dan regelmatig om eens te stoppen in een klein dorpje, zogezegd omdat je een beetje fruit wil kopen, maar stiekem om wat van de mensen te zien.
Nu puur qua zijderoute zou Oezbekistan veel meer te bieden hebben. Behalve de Caravanserai in Tash Rabat (tegen de Torugart grenspas met china) hebben we er vrij weinig van gemerkt. Ook in Bishkek is er niet veel van te rapen. Misschien hebben we op de verkeerde plekken geweest, maar stel je dus erop in om je er te laten verrassen door wat t wél is, dan om er een verleden te zoeken dat er bijna niet meer is.
Mail of pm gerust mocht je concretere of andere vragen hebben. Over Oezbekistan weet ik helaas Zero.
Oprechte dank voor je waardevolle info en tips beste Mingh.
Ter plaatse heb ik al locale gids gereserveerd i.v.m. taalproblemen, veiligheid en intro tot bepaalde plekken.
Locaal transport meestal in 4 x 4 of zelfs 6 x 6 indien nodig.
Ik voorzie de nodige fotografische apparatuur en zal beslist rekening houden met je hints, o.a. voor portretten.
Waar ik weinig info over heb is de laatste politieke strekking in die landen. Heb je er trends ondervonden die zouden wijzen op een retour (of heimwee) naar de communistische staat?
Wij zijn vorig jaar in 7 weken van Oezbekistan naar India gegaan. Kirgizië was het allermooist. Oezbekistan is mooi, maar goor eten...en idd alcohol is een probleem, maar qua veiligheid geen enkel probleem. Enkel de Ferghana vallei in Oezbekistan zou gevaarlijk zijn (Al qaida ventjes). Niks van gemerkt.
Overal vriendelijk volk. Tip, leer wat russich - dat is nog steeds de lingua Franca. Voor fotos zie opmijn web.
Groetjes,
Rudi
goh politiek....
Er is Bishkek en er is de rest van Kyrgyzstan.
In bishkek zijn nogal wat russen, die er de scene domineren, sommigen zijn blijvers van toen, anderen zijn teruggekeerd, maar allemaal zijn het 'nieuwe' russen , die het consumisme vieren. Er zal dan wel nog een politieke elite zijn maar daar hebben we niet veel van gemerkt.
In het land zelf zijn de mensen vooral nostalgisch naar de sovjet tijd. Veel dingen waren toen beter voor hen dan nu: wegen, scholen, (onderhoud aan) openbare instellingen....Er zou minder echte armoede geweest zijn. Maar die tijd is voorbij en nu klampen ze zich vast aan de traditionele levensstijl, toerisme, of het beetje handel dat er mogelijk is.
Ivm je gids en chauffeurs: Spreek af met je gids dat je absoluut niet wil dat de chauffeur drinkt voor of tijdens het sturen. Er zijn genoeg kandidaten voor het jobje dat je dit mag eisen.
Comment