Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

barcelona...hou je spullen maar goed vast.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: barcelona...hou je spullen maar goed vast.

Toch allemaal zo relatief. Ik heb de helft van de wereld al afgereisd met mijn SLR en gelukkig nog nooit bestolen geweest. Nochtans in steden geweest waar zakkenrollerij een nationale hobby was (in Ecuador, Bolivia, Columbia, Roemenië,...).
    Eens een vrij gevaarlijke ervaring gehad in een parkje in Singapore - net die stad die als één van de veiligste ter wereld staat omschreven.
    Eén ding heb ik hieruit geleerd: wees altijd even attent en zorgzaam, waar je ook bent. Haal ook geen camera boven op plaatsen waar het risico groot is (stations in grote steden, drukke markten...) of waar je kwetsbaar bent.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

hoi, ben in mei nr barcelona geweest. mijn 350D niet meegenomen uit veiligheidsoverwegingen. we hebben er wel het een en ander gezien. vermijd van die drukke bedoelingen rond mensen die op straat optreden. leuk om te zien maar zet je op de rand van het gebeuren. in het gebeuren zit het vol van pickpockets. Ik heb er eentje bezig gezien enhij wist dat ik hem in de gaten hield. als hij maar iets zou doen had ik het er op een schreeuwen gezet van jeweltste!

hou gewoon alles in de gaten, loop met een buidelzakje rond en maak dat vast in de riem van je broek. je voelt gewoon direct of ze eraan zitten. op metro en drukke plaatsen rugzak voor je houden en dan kan er je niets gebeuren. op terrasjes zak tussen je benen onder tafel, of op je schoot!

toch genieten watn het is een zeer leuke en boeiende stad!
      foto's genoeg om te nemen!
      volgende keer gaat fototoestel wel mee!!

Comment

was vorig jaar ook 5 dagen in barcelona... D200 gewoon over mijn schouder bungelend, portefeuille gewoon in achterzak... de metro in en uit, de Ramblas op en neer ... de drukke overdekt markt in... nieks gehoord, nieks gezien, nieks gevoeld... nieks verloren, integendeel... veel foto's bij! Paar weken terug ook zo in Parijs rondgelopen... la nuit blanche... mega druk... drummen in de metro, drummen rond de evenementen... weerom... leuke foto's kunnen trekken... Misschien heb ik gewoon geluk gehad... maar aan de reacties hierboven te zien, zijn er weinigen die echt iets kwijt gespeeld hebben... dus gewone basis zorgzaamheid voor je materiaal is vermoedelijk ruim genoeg. Ik loop veel meer risico dat m'n camera van m'n schouder af valt op een onbewaakt moment... dan dat hij gestolen wordt!
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

ik reis regelmatig en ik kijk echt niet om hoe ik m'n camera al dan niet zichtbaar om heb.
          Nog nooit heb ik een negatieve ervaring gehad, van Bangkok tot Antwerpen.
          Wat je op de Ramblas kan tegenkomen, kan je evengoed hier in Antwerpen of Brussel voor hebben.
          Misschien is het geluk, maar ik ben ervan overtuigd dat het ook een beetje je eigen gezond verstand is. Als ik soms zie met welke nonchalance toeristen omgaan met hun spullen, tja, het moet er van komen hé.
          De Ramblas is niet anders dan het San Marco in Venetië of the strip in Vegas. Gauwdieven heb je overal. Ik persoonlijk zal nooit m'n papieren in de achterzak steken, maar steeds in de binnenzak, mijn fotozak ziet eruit als een normale rugzak en is tevens bevestigd rond m'n middel.
          Ik zie anderen die tassen dragen met merklabels die je van heinde en ver kan zien.
          Niet dat dit niet mag,maar je moet de kat ook niet bij de melk zetten hé

Laat je ook nooit schrik aanjagen van andere verhalen, heb ik nooit gedaan, doe waar je zin in hebt en gebruik je GBV ! gezond boeren verstand)
          My flickr space

Comment

Hoi allemaal,

Wij hebben vorige week 5 dagen in Barcelona mogen vertoeven.
            Wat een prachtige stad! En wat denk je... al lekker buiten in je shirt, in het zonnetje op het terras zitten keuvelen!!
            En Gaudi... Wat een meester. Wat een pracht. Wat een perfectionist en kunstenaar.
            Maar ook andere trekpleisters, zoals Picassomuseum, het Fundació Joan Miró, het Monistir de Pedralbes en park Montjuďc, om er maar enkele te noemen...
            TOTAAL GENOTEN in grote hoofdletters.

Natuurlijk had ik voorheen dit topic meermaals duidelijk doorgelezen en was behoorlijk op mijn hoede.
            Bijna had ik een gast die plots met zijn fietsje het trottoir op kwam van zijn fietsje gemept,
            ik had mijn beide handen snel vrij en hij had geen 20 cm méér moeten komen.
            Maar hij week snel genoeg uit, ik weet dus niet of híj iets van plan was.
            Voor de rest alleen maar leuke, vriendelijke mensen die graag voor je klaar staan.
            Het was er redelijk druk, maar dat zal in de zomer best wel veel meer zijn.
            Ook was de politie op veel plaatsen duidelijk aanwezig, iets wat zakkenrollers ook wel afschrikt.
            Zelf probeerde wij niet al te veel op te vallen. Ik had geen portefeuille of zoiets bij me.
            Ik had alleen het hoognodige bij me gestoken, geld en ID kaart.
            Ook had ik alleen mijn camera (40D+Tamron 17-50) aan mijn nek hangen, die ik meestal onder mijn open jas droeg.
            Daarnaast had ik het draagbandje andersom, zodat niemand van 100 meter afstand kon zien dat er een "Canon Digital" aan deze "achteloze" toerist hangt.
            Een extra batterij en geheugenkaartje in mijn binnenzak en ik kon er gemakkelijk een volle dag tegen.

Zoals al meer geschreven, gewoon je gezond verstand gebruiken, op elkaar letten en VOORAL GENIETEN.
            En dat laatste hebben wij zeker gedaan!! Ik hoop dat toekomstige Barcelona gangers dat ook doen.

Groet
            Adrie

Comment

Zoals eerder gezegd, je moet overal op je spullen letten. En als je een beetje aandachtig bent en de "trukken van de foor" kent, dan zal je niet snel beroofd worden. Maar het kan iedereen overkomen zenne.

Ik voel me nooit ergens echt onveilig, je kan bestolen worden, maar daar blijft het ook wel bij, als je iemand betrapt gaan ze zo snel mogelijk lopen.
              In barcelona nooit iets voorgehad.
              In parijs heb ik verscheidene gauwdieven gezien. Op de metro een 5tal 13- tot 16jarigen met 1 oudere vrouw... Van het moment dat de metro stopt stapt de oudere vrouw uit en "valt" in de deuropening. De kleine gauwdieven beginnen dan te duwen, roepen en verwarring te stichten. Iedereen die de gevallen vrouw wilde helpen, was zen geld kwijt. Voor de deuren gesloten terug sluiten zaten ze al op een andere wagon om daar hetzelfde te doen..
              Istanbul, in de menigte zat er ene met zen handen in de rugzak van men reisgenoot. Hij had dus al wel de ritssluiting opengekregen, toen hadden we het door. Hij keek zo van mijn naam is haas en is toen gaan lopen gelijk ene. Er was niks weg.

Persoonlijk heb ik zo een geldbuidel met men bankkaart en wat geld in. Die hangt vast aan men riem en daarover hangt mijn t-shirt of jas. Nooit neem ik een portefeuille mee en ik stop zeker niks in mijn achterzak.
              Voor mijn fotomateriaal, dat hangt altijd op men rug, als ik wandel dan doe ik ook de regenkap erover, dan moeten ze dit al eerst kapotsnijden en dan pas de ritssluiting vinden. Ook zijn ze niet zeker wat er inzit. (Misschien wel raar zicht met regenhoes over rugzak rondlopen in Istanbul maar ik voelde mij geruster dan).
              Als ik op de metro of iets dergelijks zit dan hou ik de rugzak in men armen of zet ik hem voor mijn voeten. Op terras zet ik deze ook steeds tussen men benen en niet op een stoel ernaast of ergens zo maar tegen de grond. Als ik ergens men camera moet afgeven of onbewaakt (zoals vestiaire) achterlaten, dan blijf ik buiten wel wachten.
              Das een keuze die je maakt, als je mooie foto's wilt moet je ook het gesleur en de ongemakken erbij nemen.

David.

Comment

zeker goed opletten. Ik ben er 2 jaar geleden geweest. Kwas nog geen halfuur in de stad, kstapte uit de metro en mijn portefeuille was al weg. echt van de ******, want visa, identiteitskaart en geld, kwas het allemaal kwijt. Echt van de ******.

Sindsdien, zodra ik reis, heb ik nu in al mijn broeks, een klein zakje ingenaaid, langs de binnenkant van mijn broek. Ik steek daar nu altijd mijn protefeuille en geld.

Toen ik in mexico was, stak ik achteraan altijd een beetje samengeplooid krantenpapier. Bijna iedere dag was ik het kwijt. Kwilde juist testen, hoe lang het duurde en hoe vaak het gebeurde. Dagelijks dus, als we niet opletten.
                www.graphic-tools.be | Nikon F100 | Nikon D300 | Nikon AF-S VR DX 18-200mm f:3.5-5.6 G IF ED | Nikon AF-S 24-70mm f:2.8 G IF ED | Nikon AF 50mm f:1.8 D | Nikon 60mm f:2.8G ED AF-S Micro | Tokina AT-X 11-16mm f:2.8 Pro DX | Nikon SB-900

Comment

Working...
                X