Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bodrum (Turgutreis, Turkije)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Bodrum (Turgutreis, Turkije)

Vrijdag vertrek ik samen met mijn vriendin naar Bodrum.

Ik pak mijn Canon A650 mee. Zou ook veel landschapsfoto's en zons- op en ondergangen willen fotograferen.

Met welke instellingen moet ik rekening houden als ik een zons- of onderdag wil fotograferen?

En foto's aan het strand (als de zon het hoogst staat), vroege & late avond, ...?

Best altijd een lage ISO-waarde gebruiken? ISO 1600 vermijden?

Ik hoop dat mijn vragen hier thuishoren, zou niet willen dat onze vakantiefoto's op niets zouden trekken.

Ik zou zoveel mogelijk de auto-stand willen vermijden

Alvast bedankt!

Re: Bodrum (Turgutreis, Turkije)

Bodrum was m'n slechtste fotoreis ooit
    Digitale camera's bestonden nog niet en kocht een wegwerpcamera met breedbeeldlens. Teveel fotos genomen tijdens de boottocht met BBQ.

S'avonds kun je mooie fotos trekken van het verlichte kasteel (mislukt natuurlijk wegens enkel automatische stand met wegwerp)
    Met een DSLR zal dit geen probleem zijn, hoge iso, lange sluitertijd, en statief of op tafeltje muurtje, zeker geen flits, en opgelost.

Maar je hebt een compactcam = ruisgevoelig, inderdaad iso niet te hoog zetten of je fotos zijn naar de knoppen.
    Probeer lange sluitertijden op muurtje (statische objecten zonder persoon erop). Experimenteer met 2sec 5sec,... tot je goed belicht beeld hebt, of test de nachtstand als die er is.
    Evt thuis s'avonds al wat oefenen met/zonder persoon en verschillende sluitertijden/iso's.

Bodrum centrum is wel leuk, het is wel het 'St Tropez' van Turkije waar de rijke Turken wonen, allemaal jachten. Ze doen ook veel minder moeite om te verkopen als in Kusadasi, dus relatief gezien nog op je gemak Wij zaten in Samara beach (zag er een geisoleerd complex uit op foto) maar in realiteit massas hotels er rond (en veel Russen).

Favoriete locatie's Turkije in volgorde zijn : Kusadasi / Marmaris / Bodrum / Antalya

Enjoy Bodrum!
    Innovator
    Last edited by Innovator; 28 juni 2008, 23:26.

Comment

Ik veronderstel dat je in Turgutreis verblijft ? Zeker aldaar de wekelijkse markt niet missen om fotokes te nemen
      Bodrum zelf is met een uitgebreid nachtleven wél relatief duur met oa Cuba Bar, Temple en niet te missen de immense Halicarnassos openluchtdisco
      Ook vele goede restaurantjes
      In september gaan we er opnieuw heen (zevende keer aldaar, in het centrum)
      Last edited by mexicano; 28 juni 2008, 23:50.
      Canikon 40D - D200, D300

Comment

bedankt voor de tips!

En nu bijvoorbeeld bij een zonsonderdag?
        Iso ook wat lager houden? sluitingstijd iets langer?

Comment

Bij een compact camera moet je de iso altijd laag mogelijk houden.
          Met de sluitertijden kun je wat experimenteren, maak gewoon wat meer foto's en delete de gene die niet mooi zijn.
          Janus.
          Canon S5 + Olympus TCON-17 TC
          Enkele van mijn foto's

Comment

Ik neem 2 SD-kaartjes van 4gb mee. Zou dit voldoende zijn voor een 10-daagse vakantie?

De camera op 8MP (of lager) zetten? Of toch op 12MP laten staan?

En welke stand in welke situatie gebruiken? Neem nu bijvoorbeeld op een plaatselijk marktje (tijdens te middag), op het strand (in volle zon), in Bodrum zelf (zon & schaduw), binnen in het hotel, 's avonds op het strand en rondom het hotel, ...
            Bij twijfel verkies ik sowieso de auto-stand

Ik ben van plan om redelijk wat foto's te trekken van zonsondergangen, ik las hier dat met een statief het mogelijk is verschillende foto's te nemen, en deze in photoshop samen te voegen tot 1 foto, hoe gaat dit juist in zijn werk? Heb al wat gezocht gehad maar niet direct iets gevonden. Ik ga deze week hier bij de plaatselijke fotograaf kijken voor een statiefje.

alvast bedankt voor jullie reacties
            Last edited by Quant; 30 juni 2008, 11:23.

Comment

Niet teveel megapixels hé of veel meer kans op ruis (zou jammer zijn bij die zonsondergangen en nachtfotos bij kasteel van Bodrum - corrigeren achteraf is nooit meer hetzelfde)
              6 megapix is meer dan genoeg voor 10x15 tot max A4 foto (zowel voor compact als reflex) zie http://www.6mpixel.org/en/

Op de markt gebruikte ik automatisch zonder probleem (niet veel tijd en enerverend als je daar iedereen staat te fotograferen), strand in volle zon iso 100 (evt TV of AV stand) of met CPL filter werken, Bodrum zelf (zon & schaduw) auto ok.

Voor zonsondergangen statief en sluitertijd testen (TV stand) naargelang hoe donker het is. Beweging (lichten autos) worden dan wel als lijnen weergegeven. Iso verhogen (als je compactcam hebt zeker niet te hoog (+-200-400) en beter extra lange foto van 30 seconden laten belichten om ruis te beperken).

Best is in RAW te fotograferen (denk niet dat uw camera dit kan) dan moet je je nooit geen zorgen meer maken van verkeerde belichting, altijd te corrigeren.
              Die verschillende fotos na elkaar heet "bracketing" als je deze functie aanzet neemt hij vb automatisch 4 fotos na elkaar vb -2 -1 0 +1 +2 zodat er wel één goeie zal bijzitten als je niet zeker bent van de belichting. Zou kunnen dat uw camera dit ook niet kan (check handleiding).

Enjoy the St Tropez of Turkey
              Innovator

Oorspronkelijk geplaatst door Quant Bekijk bericht
              Ik neem 2 SD-kaartjes van 4gb mee. Zou dit voldoende zijn voor een 10-daagse vakantie?

De camera op 8MP (of lager) zetten? Of toch op 12MP laten staan?

En welke stand in welke situatie gebruiken? Neem nu bijvoorbeeld op een plaatselijk marktje (tijdens te middag), op het strand (in volle zon), in Bodrum zelf (zon & schaduw), binnen in het hotel, 's avonds op het strand en rondom het hotel, ...
              Bij twijfel verkies ik sowieso de auto-stand

Ik ben van plan om redelijk wat foto's te trekken van zonsondergangen, ik las hier dat met een statief het mogelijk is verschillende foto's te nemen, en deze in photoshop samen te voegen tot 1 foto, hoe gaat dit juist in zijn werk? Heb al wat gezocht gehad maar niet direct iets gevonden. Ik ga deze week hier bij de plaatselijke fotograaf kijken voor een statiefje.

alvast bedankt voor jullie reacties
              Last edited by Innovator; 5 juli 2008, 19:22.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Innovator Bekijk bericht

Favoriete locatie's Turkije in volgorde zijn : Kusadasi / Marmaris / Bodrum / Antalya

Enjoy Bodrum!
                Innovator
                Bedoel je dat je Kusadasi het MEEST of het MINST interessant vindt ?

Comment

Working...
                X