Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iemand recent naar Nieuw-Zeeland geweest of plant te gaan?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Iemand recent naar Nieuw-Zeeland geweest of plant te gaan?

Oorspronkelijk geplaatst door Annemieki Bekijk bericht
    Hoi Sven,

Denk je erover om nog eens terug te gaan, ga dan nu naar het Noordereiland en later nog eens naar het Zuidereiland. Beiden zijn erg mooi en het fotograferen meer dan waard. Op het Noordereiland zie je meer van de aboriginals en hun cultuur.
    Ik denk dat je de Maori's bedoeld ipv aboriginals

Ik ben vorig jaar november 2007 voor 20 dagen naar NZ geweest en heb enkel het Noordereiland gedaan wegens te weinig tijd om alles te zien op de beide eilanden. Het Zuidereiland zal voor een volgende keer zijn.

onze route, voorbereidingen, reisverslag, excursies, hotels kan je hier bekijken:

http://www.freewebs.com/newzeeland

onze foto's zijn under construction

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Svenmichiels Bekijk bericht
      Hallo,

Is er iemand recent naar Nieuw-Zeeland geweest of plant te gaan?

Groetjes
      Sven
      Sven,

Ik kan je na 8 december vertellen hoe het is geweest Nu nog aan het plannen.
      Wijzelf gaan ongeveer 5 weken, waarvan ongeveer 2 weken noordereiland en 2 weken zuidereiland. Waarbij we op het noordereiland boven rotorua blijven en op het zuidereiland beneden Christchurch (met bezoek aan Stewart Island en de Sounds).
      Wij boeken via www.askja.nl (geen georganiseerde reis vanwege vriendin die daar reisleider is).

Heb nog niet het hele topic gelezen maar heb je specifieke vragen?

Groetjes,

Edward
      Olympus four thirds en Panasonic micro four thirds

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aevh Bekijk bericht
        Ik kan je na 8 december vertellen hoe het is geweest Nu nog aan het plannen.
        Wijzelf gaan ongeveer 5 weken, waarvan ongeveer 2 weken noordereiland en 2 weken zuidereiland. Waarbij we op het noordereiland boven rotorua blijven en op het zuidereiland beneden Christchurch (met bezoek aan Stewart Island en de Sounds).
        Wij boeken via www.askja.nl (geen georganiseerde reis vanwege vriendin die daar reisleider is).

Heb nog niet het hele topic gelezen maar heb je specifieke vragen?
        Tegen midden december hoor ik dan graag je ondervindingen.
        Ga je specifiek voor fotografie?

Comment

Sven,

Ik ga niet specifiek voor fotografie, ben er wel verzot op dus zal terugkomen met veel foto's. Ik ga voor de cultuur en natuur.

Half december hoor je meer.

Groet,

Edward

Comment

Hallo Sven,

Ben zowat hetzelfde van plan als jij nl. volgend najaar naar NZ.
            Dit draadje heeft mij ook al wat info opgeleverd vooral ivm de Magic Busses en Backpacker Lodges welke ik interessant vind. Ik ga alleen, dus een camper huren komt te duur uit.
            Mijn bedoeling is om er een fotoreis van te maken, specifiek fauna en landschappen, dus er zal nogal wat apparatuur meegaan. Er zijn plaatselijk georganiseerde fototrips voor 5 à 6 personen met gids mogelijk, dat komt er bij. Ook trips naar eilanden waar de oorspronkelijke fauna het best bewaard is. Verder een paar uitstapjes met een zeekajak (moet eens de Lowepro DryZone gaan bekijken). De duur ter plaatse moet ik nog bekijken maar zal waarschijnlijk 8 tot 10 weken worden.

Vriendelijke groet, Dany

Comment

Hallo,

Ik ben in april rondgetrokken in mijn eentje met een omgebouwd camionetje waar ik kon in slapen, een spaceship genaamd. Dit is een zeer populaire manier van rondtrekken omdat je met dit type 'van' ook de moeilijke weggetjes kan nemen.

Een reisverslag vind je hier.

Als je vragen hebt PM me gerust...

Ik heb voornamelijk het Zuidereiland bezocht.
              Website http://www.kristofpattyn.be

a lotta canonstuff

Comment

Hallo,

Ik ben in januari 2006 naar NZ geweest voor 4 weken. Wij hebben Noord-en Zuidereiland gedaan, maar als je voor natuur en wildlife gaat ben je toch beter in Zuidereiland. Op het Noordeiland is er natuurlijk ook prachtige natuur zoals Tongariro NP en Coromandel, maar ja, je moet keuzes maken hé. Wij hebben naar mijn gevoel te snel moeten gaan achteraf bekeken. Het is moeilijk op prachtige plaatsen te komen en dan te snel te moeten vertrekken.

Op Zuidereiland aanraders die ik bezocht heb:

- Abel Tasman NP

- WestCoast met gletsjers, Lake Matheson, Pancake Rocks. Zonsondergangen aan WestCoast zijn spectaculair, hadden deze graag meegemaakt aan Punakaiki, maar slecht weer is er spijtig genoeg teveel aanwezig.

- weg van Westkust(Haast) naar Wanaka/Queenstown
                - Queenstown is schitterend!!! Neem ook de tijd om even door te gaan tot Glenorchy(gekend van LOTR) vooral 's morgens vroeg kan je er prachtige foto's nemen van lake Wakatipu.
                - Milford Sound
                - Dunedin(Otago Peninsula met Yellow-eyed pinguins, zeeleeuwen en albatrossen.

- Mt Cook NP met Lake Pukaki en Tekapo

- Kaikoura(ik ben gaan zwemmen met dolfijnen, achteraf kan je dan nog foto's maken van deze prachtige dieren)

Voor wildlife denk ik dat je ook best de Caitlins route aandoet in het uiterste zuiden en indien fan van vogels het Stewart Island. Wij hebben dit wegens tijdsgebrek niet kunnen doen. Meerdaagse wandelingen zijn ook schitterend, maar geen tijd gehad

Rondrijden was via huurauto van Budget.
                Logeren deden wij in de backpackers(www.bbh.co.nz), rating systeem klopt goed. Je kan er zelf koken indien gewenst en is goed voor sociaal contact. Om de 4-5 dagen logeerden we dan ook eens in een iets luxueuzere B&B.

Voor vlucht kan je via connections gaan of via Aussi travel.
                Toeristische attracties worden elk jaar wel duurder en duurder, ze leven er immers voornamelijk van toerisme.

Voor meer info en/of foto's, graag pm.

Have fun en deel je foto's wanneer je terug bent!!!
                CANON EOS 450D | EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 IS | Canon EF 50mm F:1.8 MkII | EF-S 55-250 mm IS

Comment

Indien je beschikt over GPS stuur ik je m'n route door (4 weken met camper.... in feite nog te kort). Stuur PM

Je kunt ook naar NZ met google earth... vele foto's.

Hoewel het Noordereiland ook de moeite =, geef ik de voorkeur aan het Zuider.
                  Wel is het daar kouder en natter.
                  NZ-landers zeggen dat februari in feite de ideale maand is.

Als je nr het Zuidereiland gaat:
                  - wij hebben overnacht op Gillespes Beach (wild camperen) mooi bizar stukse strand om 's avonds foto's te nemen (zonsondergang, stRand lag toen vol boomstronken). 's Morgens vroeg rij je dan langs Lake Matheson om er (bij goed weer) de weerspiegeling van de Fox-Glacier te fotograferen.

- vergeet dan zeker Milford niet (ga maar 's kijken op Google Earth). Wel veel kans op regen +330dgn/jaar!!!! Ook de weg ernaartoe is echt fantastisch en moet je niet als een omweg beschouwen!!

KAIKOURA hebben wij gehouden voor de laatste dag. Dat was trouwens een voorwaarde die ik mijn madam heb gesteld: walvissen. De trip was niet goedkoop maar wel een echte belevenis met een supersnelle boot. Gegarandeerd walvissen (anders geld terug),waarschijnlijk ook dolfijnen en misschien een orka?
                  Best op voorhand reserveren!

NZ is echt de max. Ga ik echter trerrug, zal het voor minstens 2 maand zijn (vond 1 te kort)

Geboekt via Aussietour. Goeie service telt ook!!!
                  DVC

Comment

'k Ga toch ook even van dit topic gebruik maken, want ik zit ook met wat vraagjes.
                    In maart 2009 ga ik ook naar Nieuw Zeeland voor zo'n 4 weken. Het is mijn bedoeling om zoveel mogelijk fauna en flora (zo goed mogelijk) op foto vast te leggen. Momenteel beschik ik daarvoor over een nikkor 17-55/2.8 en de 70-200/2.8 VR. Doch ik vrees dat ik daarmee voor het telebereik niet genoeg ga hebben (vooral voor dolfijnen en walvissen, maar ook voor vogels of andere dieren). Nu heb ik al eens naar de 200-400 gelonkt, maar dan heb je natuurlijk het gewicht dat je (naast het andere materiaal) moet meenemen, en dan is er ook nog de hoge kostprijs. Van de andere kant lijkt mij de VR en de lichtsterkte toch ook van belang. Dan heb je bijvoorbeeld ook nog de sigma 120-300 die beterkoop is, maar die heeft geen beeldstabiliteit en toch ook minder (tele)bereik dan de 200-400. Veel twijfels, dus. Wie heeft goede raad voor mij?
                    http://www.myricreaties.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rikkie Bekijk bericht
                      Het is mijn bedoeling om zoveel mogelijk fauna en flora (zo goed mogelijk) op foto vast te leggen. Momenteel beschik ik daarvoor over een nikkor 17-55/2.8 en de 70-200/2.8 VR. Doch ik vrees dat ik daarmee voor het telebereik niet genoeg ga hebben (vooral voor dolfijnen en walvissen, maar ook voor vogels of andere dieren).
                      Voor de dolfijnen moet je alleszins geen extra lengte hebben. De mensen in Kaikoura varen er dicht genoeg bij, zie onderstaand vb.

Ook nog een foto van de weg naar Glenorchy:

Mitre Peak:

Voor vogels is het natuurlijk een ander verhaal. En er zitten er mooie hoor. Maar mijn zoombereik was niet toereikend (had toen nog geen spiegelreflex)

Greetings,
                      Roel
                      CANON EOS 450D | EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 IS | Canon EF 50mm F:1.8 MkII | EF-S 55-250 mm IS

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door roelve01 Bekijk bericht
                        Voor vogels is het natuurlijk een ander verhaal. En er zitten er mooie hoor. Maar mijn zoombereik was niet toereikend (had toen nog geen spiegelreflex)
                        Hartelijk dank voor je antwoord. Toch nog even een vraagje: denk je dat 400 mm (+ 1,5 x cropfactor) toereikend is?
                        http://www.myricreaties.be

Comment

een vraagje voor degene die al naar N-Zeelqnd geweest zijn: wat zouden jullie persoonlijk meest aanraden: autohuren en tent gebruiken, of camper huren?
                          wij gaan voornamelijk voor natuur(fotografie), in november 2008
                          pbase

Comment

Een minivan is prijsgunstig, het loopt er vol van (spaceships, wicked campers, juicy campers). Voor 1000 euro kan je er al één kopen en nadien verkopen, (je verliest dan wel wat tijd). Huren kan in Auckland of Christchurch (voor ongeveer dezelfde prijs). Neem je een extra tent mee dan kan je eventueel op een trektocht ook eens buiten de overigens overal aanwezige hutten slapen. Maar doordat ik alleen rondtrok en al mijn kilo's reeds benut waren heb ik de mijne niet meegenomen en ook geen moment gemist.
                            De minicamper is zeer handig en ideaal voor max. twee avontuurlijk ingestelde mensen (slaapruimte is beperkt), maar wel veel beter mobiel dan met een grotere camper.
                            Soms is het veel handiger als je bvb. ergens overvallen wordt door vermoeidheid om ergens op een reststop te gaan slapen.
                            Ook heb ik op plekken gestaan om te slapen waar ik met een camper nooit zou zijn gekomen, of waar het tentje misschien wel zou zijn weggespoeld :-).
                            Als ik terugga, terug in een spaceship !
                            Website http://www.kristofpattyn.be

a lotta canonstuff

Comment

jAlbum is the most flexible way to share photo galleries on the Internet. Create stunning online photo albums. Share with friends.

wildlife in nz, zuideiland

vooral als je vogels wil fotograferen, zeker naar stewart island gaan alsook Ulva island...(onbewoond eiland ten zuiden van het zuideiland, zeer veel vogels)
                              je kan ook boottrips maken voor koningsalbatrossen te spotten etc..

Comment

Beste,

Ik zou nog reageren, ben pas terug uit Nieuw Zeeland.

Inderdaad sluit ik mij aan bij de laatste schrijver, Stewart Island is the place to be voor een heel mooie natuur en fantastische wandelingen in de natuur. Wil je georganiseerd gaan is zeker aan te bevelen met www.ruggedyrange.com te gaan (Furhana, eigenaar en gids). Zij weet alles van de natuur en Stewart Island, wij hebben overdag een minuut of 25 oog in oog gestaan met een Kiwi die rustig aan het fourageren was (kwam zelfs nog even aan de schoenen prikken van een van de mede wandelaars). Daarnaast is Ulva Island inderdaad een schoonheid voor het oog en gehoor (de vele vogels). Wij zijn daar eigenlijk veel te kort geweest, dus als je de tijd hebt zou ik zeker 1 dag gaan (een ochtend is te kort, de middag vaart is 1 uur langer). Mocht je willen verblijven op Stewart Island kan ik je zeker www.kakacottages.co.nz aanbevelen.

Ook de moeite waard vonden wij een overnachting op de Doubtful Sound, dat hebben we gedaan met de Waverly die helaas een week na ons verblijf is gezonken door een aanvaring, ze gaan bij mijn weten een nieuwe boot varen www.doubtfulsound.com (De Waverly was een mooie kleine boot met daarop maximaal 8 passagiers voor de overnachting, erg knus en gezellig, met een grote inspraak op welke route er gevaren kon worden).

Mocht je echt van wandelen houden is de Tongariro Crossing aan te bevelen, met mooi helder weer heb je echt mooie vergezichten (wij konden zo'n 80 km ver kijken), let wel in het hoogseizoen loop je hier in de file, dan ongeveer 1000 wandelaars per dag, daarbuiten aangenamer). Let wel, de vermelde 17 km bij het begin klopt niet, deze is 19,5 km met een stijging van 900 m en een daling van 1100 m (de daling is ongeveer 11 km lang, de laatste 3 km zijn met grote afstapjes die niet fijn zijn), wel absoluut de moeite waard en ik heb er geen spijt van.

Een museum dat absoluut de moeite waard is is het Kauri tree museum in Matakohe (www.kaurimuseum.com).
                                Op lake Taupo is zeker aan te bevelen een tocht met de Barbary zeilboot) www.barbary.co.nz
                                In Rotorua de Kiwi Encounter bij Rainbow Springs, www.kiwiencounter.co.nz.
                                Bij Cape Kidnappers de Gannet Safari op een tractor met aanhangwagen.

En niet te vergeten een bezoek aan een werkende vulkaan in de zee (50 km uit de kust) White Island http://www.whiteisland.co.nz/

Het begint een beetje op een advertentie te lijken, dat is niet de bedoeling.

Mocht je OT vragen hebben mag je PMen.

De foto's ben ik nog mee bezig (zo'n 4500 in 5 weken is wat uitzoekwerk), zodra ze er zijn hang ik nog een berichtje aan dit draadje.

Succes,

Edward

Comment

Working...
                                X