Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke filter voor Rockie Mountains ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke filter voor Rockie Mountains ?

Ik ben van plan een trip te maken naar Vancouver Islands en wellicht ook de Rocky Mountains. Nu is mijn vraag de volgende: wat voor soort filter kan ik het beste gebruiken om zo schoon mogelijke beelden te schieten daar.

Ik heb een Nikon D80 en 18-135mm lens (met UV-filter) en ga me wellicht ook een statief aanschaffen.Ik ben zoiezo van plan een externe flitser te kopen maar voor natuurfoto's doe ik daar wellicht weinig voordeel mee?

Andere tips omtrent dit soort foto's zijn ook meer dan welkom!

Thx!

Re: Welke filter voor Rockie Mountains ?

Bij landschaps foto's in die gebieden, zeker bij mooi weer - dus sterk licht, kun je een blauwe zweem krijgen op je foto's. Met de nodige software pakketen kun je tegenwoordig de meeste zaken rechttrekken. Ook een digitale camera kan al veel zelf.
    Als filter zou ik toch een polarizing filter aanraden. Ikzelf vertrouw nog veel op 'echte' filter en voor landschappen gebruik ik dan een 'warm tone polarizing' filter die de eigenschappen van een 'standard' polarizing filter combineert met de eigenschappen van een color conversie filter 81A (of KR1.5 Skylight). Voor de extremere landschappen en/of dieren gebruik ik soms een 'redhancer' (419) filter om het rode/bruine kleuren in de foto meer tot z'n recht te doen komen. (vb rotsformaties tegen een sterk blauwe lucht)
    Indien je water(vallen) gaat fotograferen is een ND-filter ook wel nuttig, zodat het water meer 'vloeibaar' wordt. (vb B+W-ND102)
    Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
    "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

Bedankt voor de tips!

Comment

Liever geen filters gebruiken die de tonen van je foto's aanpassen - een UV filter is altijd praktisch, ook als stofkap voor je lens.
        Alles in raw schieten, warmte-filters kun je achteraf nog simuleren met bv lightroom en PS.
        Flickr
        Sigma Sd14; Sigma 50mm f2.8; Sigma 10-20mm; Sigma dp1;Sigma dp2

Comment

Ik heb ook een vraag die hier goed bij past, ik wil niet het topic van de TS verhinderen.

Ik fotografeer vaak architectuur.
          Met ons klimaatje heb je vaak grijze luchten, die moet ik dus vaak in PS corrigeren

Zijn er filters (lees skylight filters) die bv alleen het bovenste luchtgedeelte blauw kleuren?
          zoja, waar kan ik die vinden?

Gr Kees
          Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
            Ik heb ook een vraag die hier goed bij past, ik wil niet het topic van de TS verhinderen.

Ik fotografeer vaak architectuur.
            Met ons klimaatje heb je vaak grijze luchten, die moet ik dus vaak in PS corrigeren

Zijn er filters (lees skylight filters) die bv alleen het bovenste luchtgedeelte blauw kleuren?
            zoja, waar kan ik die vinden?

Gr Kees
            vb B+W 581 Graduated Blue filter, Maar software is veelzijdiger en selectiever.
            Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
            "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

Working...
            X