Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Schotland

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Schotland

Oi oi,

Waarschijnlijk gaan mijn vriendin en ik op vakantie naar Schotland voor een 3 weken. Redelijk avontuurlijk met de auto en de tent. Steden interesseren ons geen fluit, en we willen echt de natuur in. Ik heb vroeger met m'n ouders 5000km rondgetrokken en ik weet wel een paar leuke dingen om te bezoeken.

We zouden echt wel dieren willen fotograferen. Plaatsen zoals de Farne Islands, Bass Rock, Handa Island staan alleszins op het programma.

Mijn vraag was welke plaatsen nog de moeite zijn om te bezoeken, en wat je er zoal kan fotograferen?

Thanks
    Frank
    http://www.mirrorshades.be

Re: Schotland

Schotland staat ook bij mij op mijn verlanglijstje Zal niet voor dit jaar zijn...
    Persoonlijk zou ik ook enkel voor de natuur en landschappen gaan, de steden zeggen me ook niet veel. Ga zeker naar de westelijke kant. Schitterende eilanden Trek de Highlands in en ga even dag zeggen aan Nessie
    Maar surf vooral eens op: www.schotlandforum.nl
    Succes
    Canon EOS 400D + Canon EF-S 18-55 + Canon EF-S 17-85mm F/4-5.6 IS USM + Sigma 70-300mm F/4-5.6 APO + Sigma 10-20mm F4-5.6

Comment

Ik ben er vorig jaar 2 weken geweest en dit jaar is het weer bingo, 3 weken in juni. De landschappen zijn adembenemend. Wat zeeeeeeker de moeite loont is:

Loch Lomond, Loch Achray en Loch Katrine, Skye, Torridon, de streek rond Glencoe, de streek rond Cannich, Loch Ness en vooral Urqheart Castle.

Zuid Schotland heb ik ook gedaan maar vond ik iets minder.
      Wat Loch Achray en Loch Katrine betreft, beklim zeker de Ben A'an. Je krijgt er een fantastisch zicht op Loch Katrine. Een foto die ik daar getrokken heb staat trouwens op Google Earth.
      Skye was omwille van het prachtige weer een absolute topper met vooral de zonsondergang op Neist Point. En om bij zonsondergang te blijven, Applecross wordt genoemd als dé mooiste plaats om de zonsondergang te fotograferen. Vorig jaar had ik pech omwille van de zware bewolking maar dit jaar staat het al terug op het programma.
      En om terug bij Skye te komen. Ik heb er de grootste fotografische blunder aller tijden geslagen. Ik was gaan eten in het dorpje Waterstein waar de zon ook al zo mooi onder gaat. Om een beetje te kunnen plannen waar ik naartoe moest rijden om mooie plaatjes te schieten pak ik het kompas. En tot mijn en ieders verbazing stond de zon kort voor zonsondergang al rechts van het Oosten. Leg dat dus maar eens uit hé. En ik oen heb daar geen foto van getrokken.

Het zal een reis worden die jullie je nooit gaan beklagen.

Djienbe

Comment

Alleszins al bedankt voor de tips. Ik heb weer even een paar onderwerpen om informatie over te zoeken!
        Frank
        http://www.mirrorshades.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Catscratch Bekijk bericht
          Oi oi,

Waarschijnlijk gaan mijn vriendin en ik op vakantie naar Schotland voor een 3 weken. Redelijk avontuurlijk met de auto en de tent. Steden interesseren ons geen fluit, en we willen echt de natuur in. Ik heb vroeger met m'n ouders 5000km rondgetrokken en ik weet wel een paar leuke dingen om te bezoeken.

We zouden echt wel dieren willen fotograferen. Plaatsen zoals de Farne Islands, Bass Rock, Handa Island staan alleszins op het programma.

Mijn vraag was welke plaatsen nog de moeite zijn om te bezoeken, en wat je er zoal kan fotograferen?

Thanks
          De Hebriden Lewis en Harris ?
          De Orkneys met "the old man of Hoy"?
          Mull ?
          Papegaaiduikers bij Duncansby head ?
          De Cairngorms ?
          Ik herinner me de zonnende zeehonden voor de zuidkust van Kintyre, er zaten daar exemplaren tussen die echt te groot waren om zeehonden te zijn, heb altijd gedacht dat het zeeolifanten waren maar ik weet niet als die daar voorkomen.

Het meest pittoreske dorp is ongetwijfeld Crovie, het meest tot de verbeelding sprekende kasteel is het castle of old Slaines, juist omdat het niet is gerestaureerd (naar ik hoop is er intussen niks gebeurd), het ligt dramatisch op de rand van de klippen en Bram Stoker heeft er zijn inspiratie opgedaan voor zijn Dracula-verhalen. Bijzonder imposant op een slechte dag als je er alleen bent met de vele krijsende meeuwen.
          Voor Campbelltown ligt een eilandje waar je te voet geraakt bij laag water en waar je helemaal niet meer weggaat als je de tijd uit het oog verliest, als je een tent mee hebt, wat let je .....
          De meest spectaculaire bergop/bergaf is die bij de vuurtoren van Mull of Kintyre, ik kon mijn toenmalige Hondaatje niet naar beneden remmen op de motor omdat de toeren in het rood gingen.
          Fotografisch vond ik het Loch Eriboll veruit het meest attractief

Het is al een hele tijd geleden dat ik er was maar ik heb al te veel oudgedienden horen klagen over de manier waarop het allemaal veranderd is en dat schrikt me tegenwoordig wel af.
          Maar ik kan je wel helpen aan mails en adressen van mensen die er grote stukken hebben afgewandeld en gefietst, je vindt hun namen en bestemmingen op de site www.wegwijzer.be bij T&T 2008; als niet-lid kan je de reisverhalen niet inkijken maar ik denk dat je wel op het forum kan meekijken.

PaulM

Comment

Qua natuur vond ik de Hebriden (Skye, Lewis, Harris) heel mooi.

Rondtrekken met auto + tent is leuk in de Highlands.
            Behalve de midges natuurlijk. Die rot insecten laten je nooit met rust. Bij kamperen is degelijke insectenwerkende kledij geen overbodige luxe. Een flesje DEET evenmin.
            Meer foto's op mijn website

Comment

Drie weken, you lucky!!!!
              Al volg je maar de coastline, zul je zeker meer dan genoeg kunnen genienten van de prachtige landschappen, de echte natuur, de sfeer die daar in lucht hangt!!!!!
              Voor blijft het de buurt rond Glen Etive - Glencoe en dan meer naar het Noorden, tussen Ullapool richting Durness..met als hoogtepunt Orkney!!!
              Het Zuiden vond ik ook wat minder, al heb ik enorm genoten van Reekie Lynn, vlakbij Kirrimuire, vrij indrukwekkende waterval!
              Enjoy the midges! ! ! ! ! !
              Mmm time for a wee dram

Comment

Ben verleden zomer daar gaan rondtrekken. Eerst de West-Highland way gedaan (van Glasgow naar Fort William), met een 2 daagse pauze in Glencoe. En daarna met de trein naar Skye getrokken, en daar nog een week gebleven.
                Schitterende natuur, heel weinig bevolking, grote jachtreservaten met ongelofelijk veel herten erin, en dreigende wolkenhemels. Het weer viel erg mee. Weinig regen (maar ook weinig blauwe lucht). De midges zijn een verschrikking.
                Ik zal misschien binnenkort hier eens een fotoverhaal posten. De foto's werden genomen met een compactje (wel een Canon natuurlijk ) wegens 'te voet' en 'wildkamperen dus iedere gram telt', maar de resultaten mogen toch gezien worden.

Comment

Ik heb 3 jaar geleden ook de West-Highland Way gedaan. Was meer dan de moeite. Aan loch lomond is er een splitsing van het pad. Je kan de korte weg nemen door het bos. Maar als je de lange weg neemt over een berg heb je een fenomenaal uitzicht over loch lomond. Echt een waaaaw moment.

Mvg

Comment

Misschien vind je hier ook nog iets interessant :
                    http://www.thespiritsofscotland.be/
                    Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

Comment

Working...
                    X