Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotograferen in UK

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Fotograferen in UK

Door de bomaanslagen in London heeft men de politie ook meer macht gegeven om mensen op straat te stoppen en een zogenaamde Stop and Search actie te doen.
    Nu zijn er heel veel fotografen die aanzien worden als tripod-terrorists en dus geviseerd worden voor zo'n actie. Belangrijk is je rechten te kennen:
    * Als de politie je doet stoppen onder Section 14 vraag waarom. Noteer de tijd en datum van wanneer het gebeurt is en noteer wat je precies aan het doen was. Stel jezelf de vraag of de politie dit gerechtvaardigd doet, je wil vertragen of enkel en alleen je maar wil lastig vallen
    * De wet is duidelijk dat je je naam en adres niet moet geven of jezelf verklaren waarom je op een bepaalde plaats bent. Natuurlijk kan dit de situatie doen escaleren en het enkel erger maken. Je moet NOOIT geheugenkaarten afgeven of foto's wissen. Dit is persoonlijk eigendom en men heeft het recht niet deze te onderzoeken. Note: natuurlijk als het hier fotograferen betreft in toegestane plaatsen.
    * Als de politie je toch wil fouilleren dan kunnen ze dat enkel oppervlakkig doen en vragen je buitenste kledij uit te doen (ja, muts, handschoenen, ...) en vragen je tassen open te maken om na te kijken en je zakken leeg te maken. Een vrouw heeft recht een vrouwelijke agente te vragen.
    * Mocht je je onrecht voelen aangedaan dan mag je steeds de naam van de agent vragen en vragen bij welk politiestation ze behoren.
    Klachten kunnen gemaakt worden bij: www.ipcc.gov.uk

(info uit Photography Monthly editie februari)

Ook in het magazine Digital Camera is er in de februarieditie een hele boel aandacht aan het fotograferen in publieke of openbare plaatsen. Een aanrader.

Re: Fotograferen in UK

Ik had dat artikel ook gelezen en kreeg toch wel wat schrik toen ik vorige week naar Londen vertrok.

Toch heb ik overal gewoon foto's kunnen trekken zonder enig probleem en zonder enige toestemming. In de metro, stations, treinen, bij het parlement, ...

Steeds was er politie in de buurt maar die lieten me gewoon begaan.
    Al bij al valt het dus nog best mee
    Il caffè deve essere nero come il diavolo, bollente come l'inferno e dolce come l'amore

Bezoek mijn foto's online

Comment

Misschien voelen ze ondertussen de druk om niet te repressief op te treden. Verschillende mensen zijn reeds aangesloten bij drukkingsgroepen om het privacybeleid aan te klagen. Hopelijk komen ze daar tot bezinnen om iemand met een tripod niet als een nieuwe Osama te gaan zien.

Comment

Some time ago we had to take a photo of a building in Canary wharf. We had written permission to be there but still got grilled by 3 security guards and then had to wait for an hour for another one to get us clearance to take the shot. Apparently the paperwork was wrong, even though it'd be organised by the client themselves.

So we were standing there with a huge tripod and technical camera, hardly covert and hardly terrorists in disguise. During that hour a 7.5 Tonne delivery truck was parked unattended in a no-waiting zone just opposite the building, at least 20 tourists came past and photographed the building from all sorts of angles.
        I pointed out to security that the truck and tourists posed more of a threat than us, the reply was 'that's not my job to worry about' It would have been if they were checking out the building and waiting to detonate the truck..

Anyway, permission was granted to take the photo.

<CLICK>

Packed up and rushed back to the airport.

It's the luck of the draw, at moments of heightened security threat, people are nervous. Londoners themselves have lived through many years of terror from across the Irish sea so they're used to it, the Police have to be seen to do something but they are going to bother you far less than private security officers... They are the real issue, They have their little rule book always try to act on it, regardless of the situation.

Always smile, be polite, act surprised and always plead ignorant. It's got me off the hook plenty of times in London.
        Don't forget, before any officer has walked up to you, you've been spotted on CCTV.

Comment

Working...
        X