Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kroatië

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kroatië

    We denken er aan deze zomer met de wagen naar Kroatië op reis te gaan. Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben? Tips & advies zijn welkom, uiteraard ook vanuit fotografisch oogpunt.
    Last edited by hvr_oosterzele; 9 februari 2008, 13:30.

  • #2
    Re: Kroatië

    Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
    We denken er aan deze zomer met de wagen naar Kroatië op reis te gaan. Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben? Tips & advies zijn welkom, uiteraard ook vanuit fotografisch oogpunt.
    Ik heb Kroatië enkel beroepshalve bezocht.
    Aan de kust heb je klassiekers zoals Rovinj, Pula, het eiland Krk, enz...

    Maar wat minder bekend is, en daarom niet minder mooi, is het Kroatische binnenland. In tegenstelling tot de kust die op en top Italiaans is van sfeer en cultuur is dat binnenland zeer Oostenrijks-Hongaars van stijl. Ik vond het zeer interessant om beiden tijdens eenzelfde bezoek te combineren.

    Het land is bekend om zijn vele thermale bronnen.
    Aanraders zijn o.a. Stubicke en Krapina. In Krapina vind je een prachtig mooie burcht en het is de grootst bekende vindplaats van Neanderthalers. Een interessant museum legt het haarfijn uit.

    De hoofdstad Zagreb heeft mij steeds kunnen bekoren.

    Het wegennet is zeer goed in Kroatië maar houd er wel rekening mee dat die gasten rijden als gekken. Een defensieve rijstijl is aan te raden, zeker in de bergen.

    Andere wetenswaardigheden? De lokale koffie (Kava genoemd) is zo sterk dat wij ze steevast fluisterasfalt noemden. Als je een slaba kava vraagt dan is hij nog meer dan sterk genoeg.
    Het land vind ik gastronomisch een topper. En de gastvrijheid is van een hoog niveau. Let wel, ik heb er geen ervaring met de toeristische infrastructuur. Ik heb er steeds bij lokale mensen gelogeerd.

    Het enige toeristische dat ik er ooit gedaan heb is van Rovinj per boot naar de Lim baai gevaren (Lim baai of Limski zaljev). Dat is een 10 kilometer lang estuarium dat adembenemend mooi is. Grappig is wel dat je eerst langs de kust vaart en de hele tijd op dikke blote Duitsers zit te staren die hun tijd passeren op de vele naturistenstranden daar in de buurt.
    Ongewild begin je de 'Tango van het blote kontje' van Toon Hermans te zingen. Want ze kijken je allen met grote roze ogen aan.
    Last edited by pendragon; 9 februari 2008, 13:48.
    Meer foto's op mijn website

    Comment


    • #3
      Re: Kroatië

      Vooreerst een gelukkige verjaardag.
      Waarom deze niet bij reisfotografie zetten,zo is het gemakkelijker op te volgen.
      'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

      Comment


      • #4
        Re: Kroatië

        Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper Bekijk bericht
        Vooreerst een gelukkige verjaardag.
        Waarom deze niet bij reisfotografie zetten,zo is het gemakkelijker op te volgen.
        Thanks Marc.

        Ik dacht dat er bij reisfotografie enkel reisfoto's mochten staan, stom van mij. De mods kunnen 't misschien verplaatsen.

        Oorspronkelijk geplaatst door pendragon Bekijk bericht
        Ik heb Kroatië enkel beroepshalve bezocht.
        Aan de kust heb je klassiekers zoals Rovinj, Pula, het eiland Krk, enz... - knip -
        Bedankt Jan

        Comment


        • #5
          Re: Kroatië

          Al een paar jaar op reis geweest, altijd in de omgeving van Pula.
          Zeker de moeite waard!
          Vriendelijke mensen, lekker eten, heel goede lokale dranken (slipvovitch, of hoe je da ook schrijft )
          ...Nikon D70S, Nikon D300, hoop glaswerk, flitsje...

          http://www.esveaa.be

          Comment


          • #6
            Re: Kroatië

            de Plitvice meren (http://nl.wikipedia.org/wiki/Nationa..._Plitvicemeren)
            moet je zeker doen!
            We zijn enkele jaren terug bijna drie weken in kroatië geweest,
            en de meren vonden we samen met dubrovnik het schoonste van de ganse reis.

            J
            www.jopla.be

            Comment


            • #7
              Re: Kroatië

              Dubrovnik, vanuit fotografisch standpunt één van de toppers in Kroatie.
              Primosten.
              Cavtat.
              Makarska (hier kun je een ferry nemen naar het eiland Brac)
              Eiland Brac (je kunt er met je auto naartoe, is wel wat toeristisch, maar allé gans de kust is toeristisch é )

              (Dit alles ligt wel aan de kust)

              fantastisch land, prachtige mensen, zeer lekkere keuken..enjoy !

              Comment


              • #8
                Re: Kroatië

                Bedankt voor de tips iedereen

                Comment


                • #9
                  Re: Kroatië

                  Idd, fantastisch land !
                  Ben daar 9 jaar op vakantie geweest



                  Het eerste jaar in Porec, daarna in Novi Vinodolski,
                  verder naar Privlaka/Petrcane, Primosten, Cavtat ...

                  en elke streek heeft zo zijn charmes.

                  Wij maakten vooral zeer veel uitstappen naar het binnenland, om daar het "echte" Kroatië te ontdekken.

                  Jammer genoeg is het daar ondertussen, naar mijn normen, veel te druk/toeristisch aan het worden, dus gaan wij voorlopig die kanten niet meer uit.


                  (Tijd dat het nog eens oorlog is ... Grapje hoor )
                  Website
                  Nikon D800s + Nikon D70s + Nikkor 50mm + Nikkor 80-200mm + Nikkor 16-35mm + batterygrip + SB-800

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kroatië

                    Verplaatst van chit-chat naar Reisfotografie.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kroatië

                      Dubrovnik is een pareltje (ook uit fotografisch standpunt)
                      Canikon 40D - D200, D300

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kroatië

                        Staat Dubrovnik weer overeind dan? Het heeft tijdens de oorlog heel wat schade opgelopen.
                        ______
                        www.vue.photo

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kroatië

                          Laatste zomer naar het eiland Korcula geweest, het diepe zuiden van Kroatie:

                          1ste stop-over was in Slovenië, mbb Bled: bergmeer met kerkje op een eiland: horizon heeft uitlopers van de Alpen.

                          2e stop over was Trogir, aan de kust, te vergelijken met St-Tropez, mondaine sfeer met een mooie jachthaven, en verscheidene baaien...15km van Split waar er dan weer een mooie marktplaats/kerk/smalle straatjes is/zijn.

                          Korcula zelf (+- 2000km van Antwepen) is een zeer mooi eiland, te vergelijken met het Griekse Corfu...

                          Verder is Dubrovnik ook de moeite; één grote verdedigingsmuur rond de stad die helemaal te bewandelen is...90% nieuwe dakpannen door de beschietingen tijdens de oorlog.

                          Zeer de moeite is in het binnenland van Bosnie, Mostar te bezoeken: +-3h van Dubrovnik langs mooie wegen. Hier ziet men echt de gevolgen van de oorlog...ik krijg er nu nog kippevel van... (http://www.flickr.com/photos/jvdw/se...7601439731177/)

                          In het terugkomen ben ik terug gestopt in Slovenië, in de hoofdstad Ljubljana: dit wordt volgens mij dé citytrip van de toekomst; zeer vriendelijke mensen, mooie stad, en een gezellig nachtleven...zeker de groentenmarkt is de moeite...

                          Succes, en dobrodosli...

                          Jorgen
                          Last edited by Jorgen VdW; 13 februari 2008, 22:07. Reden: link toegevoegd
                          Canon 350d + Tamron 17-50 f/2.8 + 70-300 IS USM + EF50 f/1.8 - Sony p100 + owh - Canon 570IS

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kroatië

                            Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                            Staat Dubrovnik weer overeind dan? Het heeft tijdens de oorlog heel wat schade opgelopen.
                            Op hier en daar een 'krasje' na - ook zijn zo goed als alle hotels terug open (en gerenoveerd)
                            Sfeer is ook ok
                            Canikon 40D - D200, D300

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kroatië

                              Potverdikke, da's indrukwekkend hoor, die link.
                              Moet binnenkort waarschijnlijk voor een paar weken naar Ljubljana. Alvast goed om te lezen dat daar wel iets te kieken zal vallen.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Jorgen VdW Bekijk bericht
                              Zeer de moeie is in het binnenland van Bosnie, Mostar te bezoeken: +-3h van Dubrovnik langs mooie wegen. Hier ziet men echt de gevolgen van de oorlog...ik krijg er nu nog kippevel van... (http://www.flickr.com/photos/jvdw/se...7601439731177/)

                              In het terugkomen ben ik terug gestopt in Slovenië, in de hoofdstad Ljubjana: dit wordt volgens mij dé citytrip van de toekomst; zeer vriendelijke mensen, mooie stad, en een gezellig nachtleven...zeker de groentenmarkt is de moeite...



                              Jorgen
                              ______
                              www.vue.photo

                              Comment

                              Working...
                              X