Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wintersport fotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wintersport fotografie

Hallo,

Binnenkort vertrek ik richting besneeuwde bergtoppen en uiteraard gaat m'n dslr (zie onderschrift) mee.
    Bedoeling is om zowel op als naast de piste foto's te maken dus ook enkele sfeer en landschapfoto's, voor zover het laatste met m'n 18-55mm kitlens mogelijk is uiteraard.

Hebben jullie misschien nog enkele tips en trucks waarop je moet letten bij wintersport fotografie (sluitertijd, ISO waarden, etc)?

Meen ook ergens gelezen te hebben dat je een paar stops moet overbelichten?

Ik veronderstel dat het gebruik van een polarisatiefilter wordt aanbevolen?

alvast bedankt!
    "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
    Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Re: Wintersport fotografie

Ik zou zeker voor een polarisatiefilter in combinatie met een zonnekapje gaan.

Besneeuwde pistes en veel zon, dat zal een lage ISO waarde worden.

Hou er wel rekening mee dat het zou kunnen dat de autofocus niet zal werken als de sensor op de sneeuw is gericht. Je kan twee dingen doen, de autofocus uitschakelen en lanueel scherp stellen, of in het beeld naar een detail zoeken en daar de sensor naar toe brengen. Wanner de camera op het detail is scherpgesteld schakel je de AF-L (auto-focus lock) in.
    Eos 400D / EFs 18-55mm / EF-S 55-250mm F4-5.6 IS / 50mm f1.8 II / 28-135 f3.5-5.6 IS USM |

Comment

Oke, dat zijn al zeer bruikbare tips waarvoor mijn dank.

Verder nog personen die goede tips hebben?
      "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
      Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Comment

De kleuren zijn meestal al spontaan erg gesatureerd, daarom gebruik is quasi nooit een polafilter.
        Door de afstelling van de lichtmeter op 18% grijs, zullen je sneeuwfotos automatisch onderbelicht worden (grijze sneeuw). Daarom altijd overbelichten. Hoeveel? Trial and error, maar ja, dat is nu heet leuke aan digitale toestellen: uitproberen geeft instantaan antwoordt en verspilt geen dure film. Meestal overbelicht ik 1 1/3 tot 1 2/3 stop.
        Opletten voor reflecties: altijd aangepaste zonnekap gebruiken.
        Zo mogelijk reservebatterij warm opbergen: de lage temperaturen leiden tot snellere ontlading.

Comment

Working...
        X