Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wales

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wales

Morgen vertek ik met mijn ouders voor 10 dagen naar Wales, vermits de kans groot is dat ik me ga vervelen met mijn ouders heb ik me voorgenomen om mij een beetje toe te leggen op fotografie. De eerste dagen verblijfen we in de hoofdstad, waar naar het schijnt veel moderne architectuur te bezichtigen is (tips?), vervolgens gaan we naar een plaats waar geweldig mooie zonsondergangen te zien zijn (tips?) en tenslotte op een plaats dicht bij een groot nationaal park met veel mooie en ruwe natuur (tips?).

Het is wel zo dat ik (nog) niet over professioneel materiaal beschik, als student is dat namelijk moeilijk te betalen. Het enige dat ik heb dat een beetje professioneel lijkt is een statief.

Tips zijn dus altijd welkom, bedankt op voorhand
    Pentax Optio 50L
    (amateur zonder veel ervaring)

Re: Wales

Neem voldoende geheugencapaciteit mee, en als de camera op statief staat gebruik je de zelfontspanner (timer-functie) om ervoor te zorgen dat je geen bewegingsonscherpte krijgt.

De mogelijkheden van je camera zijn wat beperkt, gebruik de verschillende programma's om in de verschillende omstandigheden de best mogelijke foto's te krijgen. Ik denk dat het niet veel zin heeft om zelf allerhande instellingen aan te passen bij die Pentax, alleen de iso zo laag mogelijk zetten bij statiefopnamen kan wel voor minder ruis zorgen. Het is wel mogelijk dat de maximale sluitertijd vrij beperkt is, in dat geval zal de iso toch hoger moeten als je de foto juist wil belichten (bekijk de foto op het display, en pas de iso aan als de foto te donker is).

Voor landschapsfotografie heb je helemaal geen digitale reflex nodig, en stadsfoto's kan je ook met een compact maken. Het is pas wanneer het moeilijk wordt (beweging, weinig licht...) of als je een kleine scherptediepte wil, dat een digitale reflex een groot voordeel biedt.

Bekijk goed wat je op de foto wil, hou de storende elementen zoveel mogelijk uit beeld, en dan zal je ook wel mooie foto's mee naar huis brengen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

bedankt voor de reactie en de tips

de resultaten zal je hier wel vinden binnen een tweetal weken
      Pentax Optio 50L

Comment

Laat je vooral niet tegenhouden door het materiaal dat je 'maar' hebt. Laat je vooral inspireren door het materiaal dat je 'wel' hebt.

Een klein verhaaltje om dit te illustreren.
        Een tweetal weken geleden heeft mijn dochter toegangsproeven gedaan aan de filmschool . Een van die proeven bestond er in om foto's te maken rond een opgelegd thema, namelijk "Alles beweegt". Het enige wat ze hier voor mocht gebruiken was zo'n wegwerpcamera met 27 opnames. Nul instelmogelijkheden, nul invloed op het brandpunt, sluitersnelheid enz... Wel, ik stond werkelijk versteld van wat ze hier mee bereikt heeft. Schitterende foto's zaten er tussen.
        ( Ja, ik weet het. Het klinkt stoeferig. Maar het is het voorrecht van een vader om fier te zijn op zijn kinderen en daar ook voor uit te komen.)

Neem tijd voor het maken van je compositie (zoek eens op dit forum op de regel van derden, een zeer goede richtlijn als je nieuw bent in de fotografie). Zoek elementen in je beeld die net dat extraatje geven aan je foto. Een strak modern gebouw wordt zoveel interessanter als er bijv. een oud versleten mensje voor staat of ligt. Niet geposeerd natuurlijk.
        Breng eens het leven van zo'n stad in beeld. Laat de stad het decor zijn en de bewoners het onderwerp. Zoek contrasten of zaken die net een mooie synergie uitstralen.

Idem voor de natuur. Ga niet op jacht naar onderwerpen maar laat de natuur naar jou komen. Als je er de tijd voor neemt is het ongelooflijk wat voor dingen er vlakbij gebeuren.
        Zoek ook niet enkel de grote dingen. Je toestel heeft een macrofunctie. Speel daar eens mee. Door macro komen de meest exotische dingen te voorschijn.

Fotografie is imho iets wat zich voor het grootste deel in je hoofd afspeelt. Je camera is enkel een technisch hulpmiddel om dat op de gevoelige plaat of sensor vast te leggen. En als je die camera dermate creatief gebruikt zodat je er alles uithaalt ... dan is succes verzekerd.

Veel plezier in Wales (prachtig land !!) en ik kijk al uit naar de resultaten.

Jan
        Last edited by pendragon; 20 juli 2007, 19:56.
        Meer foto's op mijn website

Comment

genoeg geheugen en gewoon veel foto's maken met de tips van hier boven als je veel foto's maakt zal je slagings percentage waarschijnlijk ook hoger zijn!

fijne vakantie en jij gaat je niet vervelen denk ik zo
          Flickr

Comment

Bedankt voor de tips maar ik heb er niet zoveel mee kunnen doen, jammer genoeg. We hebben onze reis vroegtijdig moeten afbreken door het slechte weer en de overstromingen.

Toch één mooie foto...
            http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=171346
            Pentax Optio 50L

Comment

Working...
            X