Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Marokko

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Marokko

Oorspronkelijk geplaatst door Laur Bekijk bericht
    Ik rakel bij deze nog eens een oud topic op..
    Zondag vertrek ik samen met 3 vriendinnen naar Marokko, maar na het lezen van dit topic zit ik toch met een groot dilemma. Ik heb een Canon 400D, momenteel enkel maar met kitlens en 50mm f1.8. Zeker geen compactje, maar nu ook niet bepaald een echte grote camera. Zouden ze hier al 'vervelend' (zie citaat) op reageren?

Hoe zouden ze reageren op 4 jonge vrouwen die een fotootje willen maken? Is dat gevaarlijker (makkelijker te overvallen ), of juist voordeliger (een jonge vrouw die een foto maakt is toch niet echt een bedreiging?)?

Aangezien ik nog aan het sparen ben voor een degelijke lens, moet ik het dus met de kitlens doen. Is het dan wel de moeite, of neem ik dan beter gewoon een compactje mee? Ik heb ook geen filter(s) of een zonnekap, maar goed dat heeft mijn compact ook niet..
    Langs de andere kant; als in mijn kitlens wat stof/zand verzeild geraakt op de een of andere manier, is het niet zo heel erg.

Wat zouden jullie doen? Ik kan de knoop maar niet doorhakken...
    Ik ben eind Juni nog in Marokko geweest en foto's zijn absoluut een nono!
    Wil je foto nemen moet je eerst toestemming vragen en vaak vragen ze er dan ook nog geld voor
    Doe je het zonder toestemming en ze zien het vliegen ze uit, maakt niet uit of je mannelijk of vrouwelijk, jong of oud bent

Ik heb aantal foto's kunnen nemen zonder ze het doorhadden, maar anders hadden ze hand voor gezicht of vlogen ze uit
    Mijn moeder heeft 1 keer gehad dat ze foto wou nemen in een souk, en er stond perongeluk een kindje van pakweg 8-9 jaar bij op en hij stak meteen hand uit: money money

Dus doe je het onopvallend: geen probleem
    Maar best is natuurlijk toestemming vragen, al moet je dan vaak betalen...
    Using the camera to defeat the habit of not seeing

Comment

hmm, oké, zal mijn dus sowieso moeten beperken tot het fotograferen van de omgeving. De vraag is alleen of ik daar nu een compact of DSLR voor wil meenemen..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Laur Bekijk bericht
        hmm, oké, zal mijn dus sowieso moeten beperken tot het fotograferen van de omgeving. De vraag is alleen of ik daar nu een compact of DSLR voor wil meenemen..
        Ik zag genoeg mensen met een dSLR.
        Hierboven staan ook genoeg tips over hoe je het best deze mee op reis kan nemen. Neem bijvoorbeeld 1 tas mee waarin alles in zit (uw camera, uw geld, enzovoort)

Van diefstal hebben we ook geen last gehad.
        Ik kan u wel 1 tip meegeven opdat u niet blut thuis komt Want ze stelen misschien wel niet, ze zorgen wel dat je kan betalen.

Ga je iets bezoeken, dan komt er altijd wel iemand van de lokale bevolking af om u rond te leiden. Dit doen ze niet gratis! U kan denken van wel, maar achteraf komen ze af met hun handje en durven ze onvoorstelbare prijzen vragen.
        Zo heeft iemand in ons hotel 40 euro mogen betalen om 2 uurtjes rondgeleid te worden in de haven van Agadir. Met 40 euro kan je via Thomas Cook al een daguitstap doen inclusief eten en busrit!

Dus komen ze af, zeg dan dat je geen rondleiding wil en indien ze blijven aandringen zeggen van: ik betaal niet! Dan druipen ze zelf wel af of geven ze de rondleiding toch gratis.
        Using the camera to defeat the habit of not seeing

Comment

Met een compact val het wellicht minder op dat je fotografeert, maar in de ogen van de lokale bevolking blijf je een rijke toerist. Dus je kan je verwachten aan opdringerige gidsen, kinderen die je geld vragen, en mensen die je absoluut naar een tapijtverkoper willen meetronen. Als je groep uit alleen vrouwen bestaat, krijg je er op bepaalde plaatsen nog opdringerige mannen bij die je voorstellen om mee naar hun huis te gaan om thee te drinken.... en als dat niet lukt, kan je ook nog getrakteerd worden op wat schunnige opmerkingen tot zelfs een scheldtirade. Allemaal meegemaakt! Anderzijds kan je er zoals overal prachtige mensen ontmoeten, en valt er heel wat te fotograferen. Ik heb de keizersteden (Marrakech, Meknes, Fes,...) bezocht met een dslr en heb er - in mijn ogen - prachtige foto's kunnen maken. Soms heb ik mijn toestel onverrichterzake moeten wegstoppen omdat de mensen niet gefotografeerd wilden worden. Ik heb dat altijd gerespecteerd en bijgevolg geen problemen gehad met fotograferen.
          Wel zou ik je aanraden om een zonnekap voor je lens te kopen. Dat is niet zo duur en wel nodig met het harde licht in Marokko.
          In elk geval, veel plezier met je reis...
          Chris
          Geniet van foto's maken

Comment

Hallo,

Ik heb 2 jaar in Rabat gewoond en ben ook amateurfotograaf, heb in Marokko prachtige foto's gemaakt, maar niet echt veel in Medina's en souks ... hierbij enkele tips:

-- als je de mooie steden zoals Marrakesh, Fez, Rabat, enz wil bezoeken regel dan tenminste in 1 stad een officiële gids (via hotel ofzo) ... die geeft je een mooi beeld van de stad en laat je alle mooie plekken zien ... wees vriendelijk en toon interesse, stel vragen en vraag of je aub foto's mag nemen, als het van personen is dan vraag je de gids of hij toestemming wil vragen ... een kleine compensatie voor de gefotografeerde is nooit uitgesloten, maar geef dan Dirhams en geen Euro's (max. 5 dirham)

-- een regel die altijd en overal van toepassing is in Maghreb landen: praten is de sleutel, vragen stellen, interesse tonen, een koffie drinken etc ... zo los je misverstanden en irritaties op

-- in de medina, openbare marktjes, drukke plaatsen: loop niet rond met je camera "bloot" rond je nek, steek hem weg en haal hem pas boven als je de situatie ingeschat hebt wat betreft bedelaars, "zogezegde" gidsen, agrwaan bij de locals etc... praat eerst wat en doe of je wat wil kopen ... of beter, koop desnoods iets klein of wat groenten en vraag dan of je een foto mag nemen (je zal zien, niemand heeft er nog iets op tegen)

-- wees kortaf tegen valse gidsen en bedelaars, vraag ze uitdrukkelijk om je gerust te laten en zeg direkt dat je alleen verder wil ... ga de discussie niet aan, ze zijn het niet waard ... en laat je niets wijsmaken, ze doen dit nooit gratis ... op het einde van je toer verpesten ze de sfeer door je 50€ te vragen

- geef niets aan bedelende kinderen, je glimlach volstaat

-- een compact toestel bijhebben is steeds een goede optie, maar dan heb je nog steeds boze blikken en zeker als de flits afgaat in een donkere souk

-- ga, als je kan, met 2 op stap (vriend(in) of iemand die je ontmoet hebt)

-- de medina van Rabat is niet toeristisch en dus authentiek, daar geen banale toeristenspullen, maar alledaagse dingen en veel leuker om rond te wandelen, niemand valt je er lastig

-- huur een auto i.p.v. een rondreis met de bus te doen, verlaat de stad en geniet van de prachtige natuur, daar schiet je zoveel foto's als je wil

Groeten

P.S.: dirhams deel je door 10 om ruwweg het bedrag in Euro's te hebben
            Groeten

Comment

even een tip van een lokale marokaan...
              Koop de eerste dag wat fruit (hij gaf als voorbeeld bananen). als er iemand komt bedelen geef die geen geld maar een banaan. op de 2 weken dat wij daar hebben rond getrokken heeft er 1 marokkaan dit met tegenzin aangenomen... neem zelf je conclusies...

cheers
              o/-<]: Don't Feed The Models!? www.jeroensimoens.net

Comment

We zijn ondertussen al 2 weken terug en we zijn slechts één bedelaar tegengekomen en hebben nergens misnoegde reacties gekregen.
                Onze excursies hebben we praktisch altijd met lokale gidsen gemaakt, mét de camera rond de nek en daar heeft echt niemand op gereageerd... op de markten, in de souk, de lokale bewoners van een berberdorpje, ... nergens problemen gehad. Maar goed, we hebben dan ook bijna geen enkele uitstap alleen gedaan. In het dierenparkje "La vallée des oiseaux" (gratis parkje) vroeg een werknemer of hij geen foto moest maken van ons bij enkele dieren in de kooi, dat deed hij gewoon gratis. We hebben wel altijd op voorhand gezegd dat we er niet voor wouden betalen als ze zo'n dienst aanboden. Zelfde met onze gids in de souk, op voorhand afgesproken dat we niets gingen betalen. Achteraf wouden we hem wel een fooi geven omdat hij zo gezeuld heeft voor ons (tja, vier vrouwen ) maar zelf dat moest hij niet hebben. (En dan zoveel rondstappen en de hele dag niet eten...) We hebben ook altijd op voorhand gevraagd of we een foto mochten nemen en dat was nergens een probleem. Of jawel, één keer wel: iemand die aan het strand een kameel had gereconstrueerd in zand... maar goed, daar had hij dan ook wel aan gewerkt om eraan te verdienen.

Misschien hebben we gewoon geluk gehad, misschien zat de ramadam er voor iets tussen.. Ik zou het niet weten, maar we hebben dus nergens echt "last" gehad, behalve dan van veel zand! Gewoon beleefd en voldoende assertief zijn (ideaal land voor mensen die "nee" willen leren zeggen ) is de boodschap.

Comment

Sorry voor het nog eens oprakelen van dit oude topic

Ik denk er aan om deze zomer met eigen wagen Marokko een 3-tal weken rond te trekken.
                  Het is een gewone wagen, geen 4x4 of zo...

Afstand en hitte zijn geen probleem.

Alleen vraag ik mij af, hoe veilig het is dit met eigen wagen te doen (vreemde nummerplaat valt zowieso op) ?
                  Is het aan te raden met eigen wagen de grotere steden te bezoeken, of beter auto bij hotel laten en openbaar vervoer / taxi nemen ?

Ik fotografeer ook graag mensen in hun omgeving, markten, op het platteland...
                  In Tunesië is dit steeds meegevallen. Maar ik denk dat het in Marokko toch gevoeliger ligt ?

Zijn hier mensen die hun reiservaringen kunnen delen, en zijn er die al zelf met huur- of eigen wagen rondgetrokken hebben ?

Thx !
                  www.damafoto.be
                  Facebook Damafoto

Comment

Working...
                  X