Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
nope, volledig camera en geheugen veilig.
Natuurlijk ook geen probleem voor je lenzen.
Ok, bedankt. Het leek me ook wat ver gezocht, maar je weet nooit en aangezien het de eerste maal is dat fototoestel op het vliegtuig mag wou ik het even checken.
Ik heb onlangs ook gehoord dat je vroeger het aankoopbewijs van je toestel en eventuele lenzen moest mee hebben. Zodat je kan bewijzen dat het jouw toestel is en dat je het niet gestolen hebt of zomaar invoert.
Veronderstel dat dit nu niet meer het geval is ?
Ik heb onlangs ook gehoord dat je vroeger het aankoopbewijs van je toestel en eventuele lenzen moest mee hebben. Zodat je kan bewijzen dat het jouw toestel is en dat je het niet gestolen hebt of zomaar invoert.
Veronderstel dat dit nu niet meer het geval is ?
In principe kan onze douane bij terugkeer nog steeds het aankoopbewijs opvragen. Een kopie volstaat ook.
Ben benieuwd hoe inv het in Marrokko steld.
Zelf ben ik er in Mei geweeste en het was een unieke ervaring, maar niet voor herhaling vatbaar.
De steden, casablanca, rabat, fes, meknes en marrakech aangedaan.
Veel gelopen buiten de gewone toeriesten routes en op bepaalde momenten was het er zeker niet veiling om met een fototoestel rond te lopen.
Op een gegeven moment zelf door 3 inwoners van marrakech tegengehouden geweest die vroegen of ik bang was... in de soukt van fes een paar keer een middenvinger gekregen toe ik iets wilde fotograferen ( geen mensen maar torens kruiden !) ook een kleine die in mijn zakken zat, 2 gasten die aan me trokken om in het winkel te kopen tewijl ik zelf niet aan het shoppen was ect...
Veel uitgemaakt voor rijke blanke toerist en als je dan al eens een euro geeft aan iemand om bvb iet te vragen als de weg tonen dan hebben ze nooit genoeg.
Nooit ga ik nog terug naar marrokko en het is één van de eerste reizen waar ik zo weinig mijn foto toestel heb gebruikt.
Als je marrokaanse kunst wil beleven ga je beter naar Andalusie naar steden zoals, cordoba, grenada.
Zeer herkenbaar voor mij, ik heb er in 2003 identiek hetzelfde meegemaakt. Daarbij ben ik nog een paar uur vastgehouden door militairen voor het fotograferen van "militaire doelwitten". Deze "doelwitten" was in feite een voet van een heuvel waar zich kinderen met schapen en geiten bevonden. Nergens een bord met "militair domein" ofzo te zien natuurlijk.
In de Medina van Marrakech werd ik bedreigd door een vijftal die geld uit mijn heuptas pikten terwijl een agent een 20tal meter verder zijn rug naar ons draaide.
De enige plaats waar ik me veilig voelde was bij de Berbers in het Atlas gebergte, arme maar eerlijk volk.
Ben benieuwd hoe inv het in Marrokko steld.
Zelf ben ik er in Mei geweeste en het was een unieke ervaring, maar niet voor herhaling vatbaar.
De steden, casablanca, rabat, fes, meknes en marrakech aangedaan.
Veel gelopen buiten de gewone toeriesten routes en op bepaalde momenten was het er zeker niet veiling om met een fototoestel rond te lopen.
Op een gegeven moment zelf door 3 inwoners van marrakech tegengehouden geweest die vroegen of ik bang was... in de soukt van fes een paar keer een middenvinger gekregen toe ik iets wilde fotograferen ( geen mensen maar torens kruiden !) ook een kleine die in mijn zakken zat, 2 gasten die aan me trokken om in het winkel te kopen tewijl ik zelf niet aan het shoppen was ect...
Veel uitgemaakt voor rijke blanke toerist en als je dan al eens een euro geeft aan iemand om bvb iet te vragen als de weg tonen dan hebben ze nooit genoeg.
Nooit ga ik nog terug naar marrokko en het is één van de eerste reizen waar ik zo weinig mijn foto toestel heb gebruikt.
Als je marrokaanse kunst wil beleven ga je beter naar Andalusie naar steden zoals, cordoba, grenada.
Ik heb Marokko ook in 2003 bezocht met een huurwagen en mijn gezin. Nergens geen problemen gehad, overal toch gemakkelijk kunnen fotograferen. Buiten de bedelende kinderen nergens geen nare ervaringen gehad.
Marokko was voor mij een prachtige bestemming zonder moeilijkheden.
Ik heb mij nergens onveilig gevoeld.
Mja dat is een beetje typisch voor zo'n reizen natuurlijk hé. En niet alleen in Marokko, of zelfs maar in Afrika. Hetzelfde heb je voor in meerdere landen in Zuid-Amerika (zij het in minder mate) of in Azië.
Je moet er gewoon mee kunnen (leren?) omgaan. Zoals bijv:
[QUOTE=shadowrider;1496957] Veel uitgemaakt voor rijke blanke toerist en als je dan al eens een euro geeft aan iemand om bvb iet te vragen als de weg tonen dan hebben ze nooit genoeg.
Nooit ga ik nog terug naar marrokko (..) QUOTE]
Kijk, hoewel dat met de allerbeste intenties gedaan wordt (daar twijfel in geen sekonde aan) maar dat zou ik dus bijvoorbeeld niet aanraden. Voor ons, rijke westerlingen, is 1 EUR een perfect logische compensatie, maar voor die mensen is dat een dagmaal. En als je niet veel hebt is het logisch dat je voor méér gaat. In hun situatie zou ik alleszins hetzelfde doen. We vergeten soms dat we niet thuis zijn. Dus als ik zoiets doe, dan verwácht ik dat ze gaan afkomen voor meer.
Zo ook bedelende kinderen. Ik geef ze niets. Niets. Zelfs geen lolly. Waarom niet? Dan léér je hen bedelen, want je beloont ze ervoor. Niet dat ik een smeerlap ben die het die mannekes niet gunt, maar als je iets voor hen wil doen op reis, kan je bijvoorbeeld véél beter gaan eten in een lokaal restaurantje ipv de McDonalds. Je kan logeren in een klein hotelletje door een 'local' uitgebaat voor zijn eigen rekening ipv in de Club Med. Let wel: ik heb er helemaal geen probleem mee als mensen dat wél doen hé! Ik ben zelf ook al in de McDonalds geweest in het buitenland (denk ik), maar ik zeg maar dat ik dat een betere, constructievere manier van steunen vind en voor wat betreft de 'culture shock experience', is dat ook iets wat voor misverstanden zorgt bij ons Westerlingen. Ik ben ook geneigd die mannekes een dikke snickers te kopen en een speelgoedje of twee, wanneer ze komen bedelen.. je ZIET immers dat ze niet veel hebben, maar als je d'r nuchterder over nadenkt... is het misschien toch niet de beste approach.
Voor wat betreft het fotograferen van 'militaire doelwitten'.. tja.. het is in sommige plaatsen wel erg - dat valt niet te ontkennen. Ik vraag stel me regelmatig dezelfde vragen. Maar we zijn niet thuis hé. Weet je dat ik op mijn werk geen foto's mag nemen van kantoor of magazijn? STRIKT VERBODEN. Een buitenlandse kameraad van me (Mexicaan) heeft het aan den lijve ondervonden.
Mja dat is een beetje typisch voor zo'n reizen natuurlijk hé. En niet alleen in Marokko, of zelfs maar in Afrika. Hetzelfde heb je voor in meerdere landen in Zuid-Amerika (zij het in minder mate) of in Azië.
Je moet er gewoon mee kunnen (leren?) omgaan.
Dit is idd zo in afrika, ben al in togo, gambie en sengal geweest en in gambie ging het nog maar moets wel een jointje meeroken om verder problemen te krijgen.
In senegal ( saint - louis) was het zelf zo erg dat de plaatselijke gids met ons in de belgische ambasade is moeten vluchten voor enkele uren... een menigte begon ons te volgen en deze werd groter en groter...
toen ik in dakar s'avonds nog een biertje wilde gaan drinken buiten het hotel krijg ik een Body gaurd mee .. ongelooflijk.
Kijk, hoewel dat met de allerbeste intenties gedaan wordt (daar twijfel in geen sekonde aan) maar dat zou ik dus bijvoorbeeld niet aanraden. Voor ons, rijke westerlingen, is 1 EUR een perfect logische compensatie, maar voor die mensen is dat een dagmaal. En als je niet veel hebt is het logisch dat je voor méér gaat. In hun situatie zou ik alleszins hetzelfde doen. We vergeten soms dat we niet thuis zijn. Dus als ik zoiets doe, dan verwácht ik dat ze gaan afkomen voor meer.
ik geef normaal nooit iets als ze der om vragen, maar hij vroeg er niet om en ik gaf hem iets met alle gevolgen vandien
Je kan logeren in een klein hotelletje door een 'local' uitgebaat voor zijn eigen rekening ipv in de Club Med.
ik logeer altijd in een klein locaal hotel, voor mijn hoeft er maar een bed en een douche te zijn. Die grote mastadont hotels met alles derop en deraan spreken mijn niet aan, trouwens ben alleen een hotel nodig om mijn valies te kunnen parkeren en iets te slapen.
Voor wat betreft het fotograferen van 'militaire doelwitten'.. tja.. het is in sommige plaatsen wel erg - dat valt niet te ontkennen.
in Egypte hetzelfde meegemaakt, maar daar was ik wel mijn filmrolletje kwijt en mijn videofilm werd bekeken om te zien als er niets opstond dat ' geheim' kon zijn.
Azie vond ik me het veiligst van al, zeker in een land als Thailand en de mensen zijn super vriendelijk.
Ook in Turkey nog nooit geen probleem gehad.
Ik vraag stel me regelmatig dezelfde vragen. Maar we zijn niet thuis hé. Weet je dat ik op mijn werk geen foto's mag nemen van kantoor of magazijn? STRIKT VERBODEN. Een buitenlandse kameraad van me (Mexicaan) heeft het aan den lijve ondervonden.
is idd zo dat in geen bijna enkel bedrijf foto's mogen worden gemaakt.
Ik was verleden week in Duitsland in een kledingszaak waar mijn vriendin het een en ander aan het passen was en ik trok daar een paar fotokes van toen ik bij de arm werd gegrepen en me verteld werd dat dit verboden was...
Zo zien je ik kom altijd wel iets tegen met mijn fototoestel ook zonder
zo was ik verleden jaar in Venetie voor enkele dagen en in het dogenpaleis wilde ik enkele shots nemen, zonder flitz ( wat ik altijd doe) komt er daar iemand achter me staan en roep heel luid NO FILMARE , mij camera viel uit mijn hand van het verschot, gelukkig ging ie rond mijn nek..
Ik woon in Brugge en moest ik alle toeristen verbieden om Bvb de madonna van michelangelo in de onze lieve vrouw kerk te fotograferen of één euro vragen dan was ik nu steenrijk...
Last edited by shadowrider; 8 augustus 2007, 22:44.
Ben sinds maandag terug en moet zeggen dat alles goed verlopen is.
Geen problemen gehad met de plaatselijke bevolking, maar dat lag misschien ook wel voor een deel aan mijn ingesteldheid. De eerste dag in Marrakech bv heb ik mijn toestel thuis (in de riad) gelaten en eens rondgelopen om te zien hoe alles er aan toeging. Daaruit had ik al snel geleerd dat de mensen in de souks en andere winkeltjes niet graag gefotografeerd werden. De volgende dagen heb ik dan ook nooit aanstalte gemaakt om in souks te fotograferen, hoe mooi en kleurrijk sommige situaties waren ik heb mij ingehouden. Als gevolg heb ik in Marrakech weinig foto's genomen, maar ook nooit problemen gehad.
In de bergen heb ik mij dan wel kunnen uitleven en daar heb ik mijn schade dan wel ingehaald.
Zou zeker nog eens terugkeren naar een andere streek in Marokko, al spreekt het noorden mij minder aan. De woestijn daarin tegen zou ik ook nog wel eens willen bezoeken. Maar het zal niet meer in de zomer zijn. het was in Marrakech en Taroudant 55° in de schaduw, net iets teveel van het goede.
Kijk, ik reisde ook in Marokko, onlangs nog in Marrakesh en de Hoge Atlas. Je moet daar niet ostentatief met je fototoestel(len) op je buik rondlopen - dat moet je nergens doen tenzij in West-Europa of Noord Amerika.
En er zijn bv. in Marrakesh een aantal mensen op toeristische plaatsen die daar in traditionele klederdracht rondlopen en je aanmanen om van hen een foto te nemen (de waterdragers of slangenbezweerders op het Plein bijvoorbeeld) maar dat is die mensen hun broodwinning...dus dokken of geen foto's. Laat dat maar zo, er zijn betere authentieke plekken om mensen te fotograferen. Ofwel betaal je.
Je hebt dat trouwens in vele minder welvarende landen, mensen die als 'typische lokale' rondlopen speciaal om gefotografeerd te worden, tegen betaling. Daar is niks tegen (je zult maar zelf geen andere broodwinning vinden) maar hou er dan rekening mee. Betalen of geen foto's.
Ik heb wat rondgereisd in de wereld, ook en vooral in wat men noemt " derde wereld landen" (een fout begrip - er is maar één wereld -). Ik heb altijd maar een kleine compacte camera bij (nu een Coolpix 4600)...Da's handig en dat stoort niemand. En tegenwoordig zijn die van goede kwaliteit. Loop daar niet rond met een surrogaat "penis" op je buik! Maar doe discreet. Maak mooie foto's op een eenvoudige simpele manier. Da's ook mogelijk.
Een van de grootste "straat"fotografen, Cartier Bresson, liep heel de wereld rond met een eenvoudig analoog Leica toestel, en hij had dan nog de blinkende delen van zijn camera met zwart afgeplakt om niet te veel op te vallen....En hij staat bekend als één van de grootste monumenten van de fotografie....
Respect vooral, zeker als het om arme, minder begoede mensen gaat,en ja, die zijn dikwijls voor ons, rijke westerlingen, heel erg fotogeniek. Maar misbruik armoede niet voor een "mooie foto"
Om nu van fotografie een ethische kwestie te willen maken?
Ik reis al jaren rond met een SLR (nu digitaal) en een aantal lenzen in die arme landen (Afrika, Azië, Zuid-Amerika). Mijn ervaringen zijn altijd vrij positief geweest, arme mensen zijn blij dat ze aandacht krijgen en staan doorgaans graag op de foto. Ik neem mijn beelden discreet zonder echter stiekem te werk te gaan. Ieder portret dat ik neem, is dan ook met toestemming van de geportretteerde. Armoede misbruiken? Dit doen we al dagelijks met onze Westerse levenswijze. 3/4 van onze verbruikte goederen worden namelijk geproduceerd door armen tegen hongerlonen. Of je nu met een klein of groot toestel rondloopt maakt voor die arme mensen weinig uit - zij kunnen nooit permitteren wat jij wel kunt: vrij rondreizen.
Als ik het zo allemaal lees is het misschien verstandiger om een compact mee te nemen dan een grote SLR.
Heb nog van een collega gehoord dat mensen zelfs kwaad worden als je foto's neemt van de goederen die ze op de markt in de Medina verkopen. Ook in alle reisgidsen vindt je de verhalen terug van mensen die niet graag gefotografeerd worden.
Ik rakel bij deze nog eens een oud topic op..
Zondag vertrek ik samen met 3 vriendinnen naar Marokko, maar na het lezen van dit topic zit ik toch met een groot dilemma. Ik heb een Canon 400D, momenteel enkel maar met kitlens en 50mm f1.8. Zeker geen compactje, maar nu ook niet bepaald een echte grote camera. Zouden ze hier al 'vervelend' (zie citaat) op reageren?
Hoe zouden ze reageren op 4 jonge vrouwen die een fotootje willen maken? Is dat gevaarlijker (makkelijker te overvallen ), of juist voordeliger (een jonge vrouw die een foto maakt is toch niet echt een bedreiging?)?
Aangezien ik nog aan het sparen ben voor een degelijke lens, moet ik het dus met de kitlens doen. Is het dan wel de moeite, of neem ik dan beter gewoon een compactje mee? Ik heb ook geen filter(s) of een zonnekap, maar goed dat heeft mijn compact ook niet..
Langs de andere kant; als in mijn kitlens wat stof/zand verzeild geraakt op de een of andere manier, is het niet zo heel erg.
Wat zouden jullie doen? Ik kan de knoop maar niet doorhakken...
Comment